Stortromme Sound


Brill

Recommended Posts

Hej slagere

 

Jeg har en 22x18 bd i birk.

Jeg er lige ved at sætte nye skind på den.

 

Det er:

Front: ebony amb med 4" hul

Slagside: ps 3

 

Hvordan får jeg en rimelig allround lyd ud af det. Her tænker jeg dæmpning og fyld i trommen.

Jeg spiller lidt blandede stilarter, dog primært pop/rock.

Jeg har en remo muff'l control ring og evt. nogle tæpper??

 

Håber nogle vise folk kan hjælpe 😜

 

Mvh

Brill

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej!

 

Glem Muffl'r.. Medmindre du vil gøre trommen meget rund og død i lyden.. Ja jeg er forudindtaget.. I min verden et det totalt vanvid med mufflr.. Den forhibdrer skindet i at hvile mod kedlens kant hvilket fjerner 90% af kedlens lyd.. Men smag of behag.. Foreslår dog du prøver nedenstående først:

 

Stem slagskind (ps-3) ret dybt.. Foreslår du stemmer det så folderne lige forsvinder (1/2- 3/4 omdrejning efter folderne er forsvundet

Stem så skruerne ved kl. 3 og 9 en 1/4 til 1/3 del omgang løsere end de andre igen.

 

Front: stem det 1/2 - 1 omgang forbi fold i skindet

 

Fold nu et tyndt tæppe (gerne er tyndt BLØDT lagen.. der skal ikk meget til).. Det skal max ligge mod skindene 7-10 cm op..

 

Done

 

Du kan variere lyden MEGET ved at enten at dæmpe frontskindet eller slagskindet mest(dvs lad tæppe/lagen gå mere op mod det pågældende skind.. Eller et sted midt imellem er ofte der man ender

 

Det er en kanon medium low stemning som er god til alt udover jazz ..

 

 

Håber det er forståeligt.. Ellers bare spørg :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ps: hvis skindene er nye så stem dem lidt hårdere op først.. Læg halvdelen af din kropsvægt på en håndflade i midten af skindet.. Og tryk lidt frem og tilbage.. Så "knækker" det lidt.. Det er limen der løsner sig se rigtige steder så skindet er klar til brug :-)

 

Det kan lyde farligt men det er det ikke!

 

Stem så skindene HELT løse igen før tidligere nævnte procedure :-)

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Tak Henrik

 

Det var et meget udførligt svar! 😊

Det er til at tage og føle på og til at forstå.

Jeg prøver kræfter med det i morgen.. Så kan det være jeg lige skriver igen, hvis der melder sig flere spørgsmål. 😃

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svarene.

 

Remo muff'l bliver det ikke.

Jeg har nu stemt stortrommen og synes den lyder rigtig godt.

Tak for vejledningen, Henrik.

 

Jeg har nogle slagpads liggende, er det en fordel at sætte dem på i forhold til holdbarhed på skind, har det en dæmpende effekt eller er vi ude i noget tredje, hvor det giver en anden lyd til stortrommen?

 

De slagpads jeg har liggende er:

Remo falam slam

Remo impact pad

 

Jeg har ikke den store erfaring med stortrommer, så det er skønt I vil hjælpe.. 😃

Link til kommentar
Del på andre sites

pads er rigtigt gode.. det 2-3 dobler skindets levetid!

 

impact pad har ikke ret meget hørbar effekt.. måske en anelse mere attack

 

falam pad gir en del mere attack men også en 5-10% dæmpning af overtoner i anslaget.. men det er altså ikke meget.

 

jeg bruger impact pad (som jo bare er et lag 10mil skind som klistres på med en meget tynd lim-film)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu