Frem For At Grave Sig Ned .. Lyddæmpning


DRUMMAKER

Recommended Posts

Tror ikke jeg får mig gravet ned lige pt,, jeg må heller lyddæmpe det rum jeg har .. der er ,,varme , lys ,strøm ,, da det jo er en del af huset ..

 

Men mangler nogle gode råd ,,

 

Der er en dør ind til rummet som er ved at trænge til at blive skiftet ,, da den sidder ud til det fri og er lidt små rådden efter hånden

 

Og for ikke at få lavet noget der ligner en bank box dør .. hvad kan man bruge til at lyddæmpe sådan en dør med ,,

 

Den skal være så godt dæmpet at det svarer til murene ,,

 

vil simpelthen lave en ny dør og karm .. flytte karmen ud i hullet hvis det er det der skal til .. men hvor tyk skal døren være ...???

 

Hvad skal jeg lyddæmpe med inde i døren ..

 

hvad gør i andre for ikke at genere naboerne . ????

 

 

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Køb en lyddæmpet dør, dæmpet til 35 dB? Der er mere i det end som så. Falsen i døren skal have dæmpede 'læber' 2 steder. Det lyder fjollet at den tynde sprække mellem dør og karm skulle ha noget at sige. Men der er meget at hente der. Karmen skal bygget tæt op af vægkonstruktionen og så skal du fylde alle fuger med acryl fugemasse.

Go arbejdslyst.

 

Nimbas

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er svært selv at lave en lyddæmpet dør.. Så køb en som de andre er inde på.. Og ja, dobbelt dør er bedst

 

Generelt: jo tungere dør desto bedre ..

 

Og ja: selv den MINDSTE revne transporterer lyd ud!

 

Husk også at lufte godt ud ind imellem da du ellers skaber en skimmelsvamp rede!

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

To døre, gerne lyddøre.

Jeg har foret alle flader i rummet mellem mine to døre med Rockfon for at begrænse lydrefleksion, og så ekstra lister med gummilister på begge døre. Det er ret effektivt. Allerbedst er det hvis de to døre "flyder" ift. hinanden, altså ikke sidder i den samme mur eller stolpe - ligesom når man laver rum-i-rum. Jeg har lavet en ekstra isoleret indervæg bag facaden til formålet.

Genbyg på Amager har brugte lyddøre til rimelige priser, tjek evt. genbyg.dk

Man kan også skrue et par lag gips på bagsiden af døren, det giver ekstra masse. Masse og tæthed er helt afgørende!

Derudover er det en god idé at dæmpe lyden inde i rummet med diverse lydabsorberende materialer, efter devisen: jo mindre lyd i rummet, desto mindre lyd udenfor...

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Som de skriver.

MDF er også godt tungt og let at skrue på en dør - og dæmper derved godt. Et lag blygummi (fåes i autu-shops) på bagsiden er også fint.

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kommer nemt til at lave et over-kill med døren, hvis ikke du forholder dig til helheden.

En dobbelt branddør er bogstaveligt talt penge ud af vinduet, hvis der er vinduer til det fri. Og hvad med loft/tagkonstruktion?

 

Lyd opfører sig som vand. Som Henrik nævner skal du tænke vandtæt og fuge alle sprækker. Når det er tæt, så er det masse/tyngde der vinder dagen.

 

En 12 mm mdf på døren (hvis den har tre hængsler og kan bære det uden at blive skæv) + tætningslister langs hele dørbladet + fugemasse mellem karm og mur er rigeligt hvis du har vinduer i rummet eller blot har loftsplader og en smule rockwool mellem dig og dit ventilerede undertag.

 

Skal du bruge rummet meget, så er akustikregulering og udluftning nok også noget du bør se på.

Link til kommentar
Del på andre sites

tak for alle de gode råd ,,,

 

jeg kan måske ikke blive 100% lydløs men man kan jo gøre så meget man kan ,,

 

Jeg hade så tænkt på at lave en jerndør .. 3 ,4 cm tyk med glasuld i,,

 

man kan få sådan nogle ret kompakte plader . tror de er ret lyddøde

 

altså på den ene side af døren ,, ud mod det fri skal der en plade på og på inder siden en hullet plade ..

 

hvis i forstå mig ,, det gør at døren ikke virker som et tromme skind .

 

da lyden bliver absoberet af de tykke glasulds plader .. jeg har nemlig set en dør lavet på den måde

 

eller er jeg helt gal på den ???

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Som sagt: hvis rummet ellers er tæt!.. Og vinduer er tætte og helst af thermo typen.. Endnu bedre hvis de dækkes af.. Så er det en fin idé..

 

Omkring døren så lav en anslagsliste på indersiden af karmen som går feks 3-4 cm ind over døren.. Derpå monterer du gummiliste som døren kan klemme imod.. Det tar en hel del og gør den HELT tæt

Link til kommentar
Del på andre sites

du kan være ganske rolig henrik .. det bliver lavet med lister og falser så der ikke kan komme noget ud i sprækker o,s,v ...

 

Jeg kan prøve at tegne døren som jeg hade tænkt den så kan du / i se om det er helt tosset

 

vinduet er kun et lille et på ca 90 cm langt og 40 høj .. det bliver blændet af ,,

 

Rummet er tæt og der er rockwool på loftet da det er en del af huset .. og vægge er jo som vægge er på et 60 er huse og det er ydere mure der er tale om ,, det vil sige 3 ydermure .. tegner lige en skitse , coming op soon

Link til kommentar
Del på andre sites

Retter lige Henrik mht. Glas. Termoglas er ikke synderligt lyddøde. Det er lydglas derimod. Termo er sjældent over 3 mm tykke og begge glas er lige tykke hvilket gør at de bevæger sig samtidigt. Lydglas er hhv. 4 og 6 mm tykke så de ikke svinger ens og derved dør lyden.

 

Behold dit vindue og skift glasset. De koster ikke alverden i den størrelse og det er guld værd at have et naturligt lysindfald, uanset størrelsen.

 

 

Nimbas

Link til kommentar
Del på andre sites

Har så tegnet en lille simpel tegning .. og så er den på 122 kb .. man kan sku da ikke lave noget på 100 kb nu om dage ... skal vi ikke snart have hævet det loft lidt .. ???? man rammer altid lige lidt over selv om man prøve at begrænse sig til et minimum ,,, hvorfor er det 100 kb .. det kan jo ikke lade sig gøre nu om dage uden at skulle pine det ned til et billede man ikke kan se .. det kan hidse mig op grrrrrrr

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu