Hjælp Til Restaurering Af Gammelt Beverley


bruner

Recommended Posts

Jeg har i en del år tæsket dette gamle Beverley godt og grundigt sønder og sammen. Det har egentlig lydt ret godt, trods de manglende bundskind. Sættet fik jeg gratis for 4 år siden. Da jeg også er guitarist, har jeg ikke rigtig brugt penge på trommerne, men har ærget lidt over at det så så miserabelt ud. Nu har jeg fået købt mig mit drømmesæt, et dejligt gammelt Ludwig, så nu er der tid til at jeg kan få skilt tønderne ad og givet dem en kærlig hånd.

 

Da jeg har brugt alle mine penge på det nye sæt, skal dette restaureringsprojekt koste så lidt som muligt. Selvfølgelig skal der købes lidt dele, men der bliver ikke tal om rewrap fx. (Der er jo også tale om en rigtig fed gammel wrap, der ikke er til at få nu om dage.)

 

Først; hvordan limer jeg bedst den revnede wrap? Der er ikke faldet stykker af, men der er en del lange flænger i wrap'en på stortrommen. De er pt. lappet nødtørftigt med gaffa.

Jeg tænker kontaktlim (Dana 284) men hvordan får jeg det til at sidde jævnt? Kan det spændes op på en måde?

 

Næst; Hvor hulen skaffer man en reife til en pre-international 12" 5 huller. Fik på et tidspunkt en gammel Premier reife hjem, men den passede altså ikke. (Det er en ret høj reife. )

Claws til stortrommen er også en lidt speciel størrelse (længde).

 

Jeg har ikke sættet hjemme pt. så mål på de forsk. dele kommer på et senere tidspunkt, sammen med ordentlige billeder.

Billedet her er fra studiet. Vi fik s'gu udemærket vintage lyd ud af det;-)IMG_2300.JPG

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Der sidder også Pre-Int. 5-huls reifer i gamle 12´´ Olympic kedler..

 

Her selv restureret et gammelt Olympic sæt med Pre-Int. størrelse på 12´´ og 16´´ og det var svært at finde de manglende reifer.

 

Prøv evt. E-bay England, og køb reiferne løse, hvis det lader sig gøre .... ellers en næsten kassabel tromme , du så kan skrælle.

 

 

Og iøvrigt har jeg haft god held med, at lime sådan noget skørt coating med klar epoxy lim/Araldit mv., der var flækket på langs med mønstret.

 

Evt. revner og sprækker er også fyldt op med klare lim, og trukket ren - inden den tørrer pænt blankt. Du kan evt. inden limning - camouflerer med lidt grå eller sort - hvid tuch farve nedenunder limen - altså den farve din coating har.

 

Slut af med puds og polering.

 

Held med projektet.

 

Mvh. Jørgen

 

 

 

Redigeret af Dr.Mains
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

12x5 Pre-International burde ikke være svært at finde - som nævnt var de standard på Olympic pre 1967.

Check Ebay.uk eller de forskellige Facebook grupper:

https://www.facebook.com/groups/vintageolympic/

https://www.facebook.com/PremierVintageDrumsFP?fref=ts


Jeg har tit tænkt at man - efter at have limet som Jørgen beskriver - kunne trække en klar, selvklæbende DC-Fix folie udenpå for at forhindre yderligere revneddannelser. Det ville jeg i hvert fald gøre.


Flot sæt - og helt klart vellydende. I UK kan man nu også få Fiberskyn i pre-international størrelser, blandt andet hos ovennævnte Nick Hopkin.

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er næsten stensikker på at reifen på denne Olympic tam passer på min. Men...

 

Er det en O.K pris?

Nogen der har handlet med fyren før? Jeg har aldrig købt noget på e-bay. Noget jeg skal være opmærksom på, i dette tilfælde?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej prisen er ok for sådan en gammel tromme, der egentlig er pæn. Men du skal jo kun bruge Reife og skruer.

Det ser ud til at reifen er lidt anløben - overfladerust. Jeg ville skrive og spørge sælger om, det er slemt, om kan fjerne med ståluld og pudsemiddel ?, Hvis ja.... Så start med at købe sådan en.

 

Du skal jo lige være tilmeldt E-Bay, og Paypal..... og så er det jo en billig vare " at starte op med".....Det bør ikke gå galt.

 

PRØV DET .....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

En lille opdatering med både godt og skidt...

Jeg fik Olympic tam'en hjem og reifen passede som den skulle. Sikke en forskel det gjorde for lyden. Jeg fik også nænsomt pillet¨gaffaen af den revnede coating. Den har det ikke for godt, så jeg går og grubler over hvordan jeg får det limet, så man mindst muligt kan se det...

Jon har alle de reservedele jeg har brug for! TAK for det Jon!!! så, jeg mangler sådan set ikke noget længere, udover en lilletromme og stativer der passer til, men det må blive engang når der igen er penge i lommerne.

 

Bileder af coatingen på stortrommen... puha:

https://www.dropbox.com/sh/xkljq8gdlfk89ci/AACJgUwtaKCSs8jYoXQPpcDoa?dl=0

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu