Hvordan Lyder Bøgetræ?


Hasse Tang

Recommended Posts

Kære Velbyggere

 

Jeg står foran at skulle bygge mit første sæt. Kedlerne skal formentlig komme fra Carrera, og de laver dem jo lige som man vil ha' dem. Umiddelbart tænker jeg konservativt ahorn, evt. med noget blødere i midten - poppel fx.

 

Men men men… Når alt nu er muligt vil jeg da lige høre om nogen af jer kan give en idé om hvordan bøgetrommer lyder? Jeg synes umiddelbart godt om de sæt Benny Greb spiller på, og det er efter sigende tynde bøgekedler, måske endda med rerings (som jeg ellers ikke er specielt pjattet med).

 

Mine nuværende sæt er hhv. Gretsch US og et Premier Signia. Sidstnævnte er med rerings, og lyder efter min mening bedst når de stemmes relativt højt - ellers er lyden lidt for hæmmet på en sværtbeskrivelig måde. I hvert fald har de ikke så meget power som mine Gretsch.

 

Det nye sæt skal primært bruges til pop/rock, og jeg er ude efter en meget klar (ikke for lang) tone og godt med punch. Altså egentlig mest i retning af Gretsch…

 

Henrik Rathje har utrætteligt besvaret mine mere eller mindre intelligente spørgsmål desangående, men nu vil jeg også gerne høre jer andre vidende mennesker. Dermed ikke sagt at du ikke må svare Henrik - jeg ved at du læser det her :tu:

 

Jeg ser frem til en bølge af svar, så på forhånd tak!

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Kære Velbyggere

 

Jeg står foran at skulle bygge mit første sæt. Kedlerne skal formentlig komme fra Carrera, og de laver dem jo lige som man vil ha' dem. Umiddelbart tænker jeg konservativt ahorn, evt. med noget blødere i midten - poppel fx.

 

Men men men Når alt nu er muligt vil jeg da lige høre om nogen af jer kan give en idé om hvordan bøgetrommer lyder? Jeg synes umiddelbart godt om de sæt Benny Greb spiller på, og det er efter sigende tynde bøgekedler, måske endda med rerings (som jeg ellers ikke er specielt pjattet med).

 

Mine nuværende sæt er hhv. Gretsch US og et Premier Signia. Sidstnævnte er med rerings, og lyder efter min mening bedst når de stemmes relativt højt - ellers er lyden lidt for hæmmet på en sværtbeskrivelig måde. I hvert fald har de ikke så meget power som mine Gretsch.

 

Det nye sæt skal primært bruges til pop/rock, og jeg er ude efter en meget klar (ikke for lang) tone og godt med punch. Altså egentlig mest i retning af Gretsch

 

Henrik Rathje har utrætteligt besvaret mine mere eller mindre intelligente spørgsmål desangående, men nu vil jeg også gerne høre jer andre vidende mennesker. Dermed ikke sagt at du ikke må svare Henrik - jeg ved at du læser det her :tu:

 

Jeg ser frem til en bølge af svar, så på forhånd tak!

 

 

Jeg holder HELT mund

Link til kommentar
Del på andre sites

Jon & Anders: Dem skulle jeg måske prøve, men nok desværre ikke i Randers - det er lidt langt.

 

Anders: kan du give et bud på hvordan de adskiller sig fra fx. Ahorn?

 

Henrik: Byd endelig ind - du har altid noget fornuftigt at skrive!

 

Ahh det er svært, jeg bør jo bare prøve nogen. Er der nogen i hovedstaden der ejer et bøgesæt af en art?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Anders: kan du give et bud på hvordan de adskiller sig fra fx. Ahorn?

 

Jeg tænkte nok du ville spørge, men det kan jeg ikke... Jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag, da jeg simpelthen ikke spekulere over hvilken træsort de trommer jeg spiller på er lavet af. Jeg kan ikke svare på hvordan bøg adskiller sig fra nogen andre træsorter. Men bøg lyder fedt ;-) Så meget kan jeg sige dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

- og det er jo det vigtigste!!

 

Henrik har jo også fortalt at træsorten nok er mindre afgørende end kanter, reifer m.v. - ikke Henrik?

 

Anders: Hvor tykke er dine kedler omtrent, på en skala fra papir til massiv?

Link til kommentar
Del på andre sites

Akira Jimbo spiller mest på bøg. Peter Erskine har spillet en del på små bøgesæt.

Begge to er Yamaha Beech Custom. Måske kan du få noget ud af at lytte til videoer/optagelser.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu