Iron Maiden I Boxen


søs

Recommended Posts

.. har aldrig været til koncert i Boxen før, selvom jeg bor 18 km derfra ..!

 

Og jeg må sige, at personligt var jeg skuffet over koncerten d. 21/6 ... ikke over Iron Maiden (de spillede klasse - og der var fuld energi fra start til slut) - men over lyden. Det lød, som om vi var i et stort, gammelt tempel, hvor lyden bliver kastet frem og tilbage i rummet. Det var for så vidt ok for stemningen, da temaet for tour'en og scene-opbygningen netop er et gammelt sydamerikansk tempel.

 

Men det var nu anstrengende at lytte til i længden, da det var svært at høre detaljerne i musik og sang (og snakken mellem numrene). For mig lød det til, at lydmanden gjorde, hvad han kunne - men at rummet mod-arbejdede hans anstrengelser.

 

Jeg troede, Boxen var konstrueret til at være super koncert-sted, men åbenbart ikke. Dog fortæller flere af mine bekendte mig, at de har været til andre koncerter i Boxen, hvor lyden har været perfekt.

 

Var andre TS'ere til koncerten - og hvad oplevede I angående lyden? - Og har I evt. gode oplevelser med andre koncerter i Boxen?

 

Iron%20Maiden.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg var der. Og jeg er helt enig, der var ikke rigtig nyancer i lyden. Det var som eksempel svært at høre de små tammer. Jeg tror dem der stod på gulvet havde en bedre lyd oplevelse. Personligt var jeg på venstre side på de lave tribuner, næsten fremme ved scenen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg sad på højre side i de lave tribuner - ca. midt i rummet ... og fik lyd fra scenen i højre øre, og (forsinket) lyd fra bagvæggene i venstre øre ...

 

Har læst kommentarer på Facebook, hvor flere af dem, der stod på gulvet, oplevede det samme som mig = lyden blev kastet rundt i rummet. Så det har ikke kun været et problem på tribunerne.

Synes dog, det så må være et problem til alle koncerter i Boxen?

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg jo aldrig været i Boxen før. Men kunne man ikke tænke sig, at jo højere lyden bliver, jo mere udtalt bliver problemet med, at lyden bliver kastet rundt?

 

Iron Maiden spillede VIRKELIG højt. Og jeg kan forestille mig Clapton, Paul Simon og Adele ikke spillede nær så højt - og deres lyd er ikke nær så aggressiv. Det samme vil være tilfældet med McCartney, så her kan Boxen sikkert være et godt spillested. Red Hot Chili Peppers spiller nok meget aggressivt, men ikke nødvendigvis højt.

 

Jeg ved ikke, hvad der var galt i tirsdags, men jeg kan læse, mange havde samme oplevelse som mig ....

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bliver sku lidt ramt hver gang jeg læser om koncert gæster der skyder skylden på spillestedet.

For at sige det lidt firkantet så er det aldrig bygningen/spillestedet skyld, det peger altid tilbage til lydmanden.

Som jeg plejer at forklare folk der kommer hos mig og klager over lyden, så er det enten fordi lydmanden ikke kan sit kram (det er MEGET sjældent) eller fordi han simpelthen ikke har tiden til det.

Store produktioner som dem der er nævnt for oven, har et meget stramt tidsskema, de rykker som regel ind til et bart gulv klokken 08.00 om morgenen og gæsterne bliver lukket ind i hallen klokken 18.30, på den tid skal ALT stilles op og det siger ikke så lidt med alt det sceneshow kunstnerne har med disse dage.

Scene, lys, lyd, effekter, merchandise, barer osv. er ca. færdig opstillet klokken 15.00, derefter kan lydmanden så begynde at få hul igennem og prøve at forstå det lokale han nu står i, inden kunstneren så står på scenen og vil lave lydprøve.

Så rundt regnet har han max. en time til at lave den fede lyd i et lokale han måske aldrig har været i.

 

Man kan jo selv prøve at tænke over hvad grunden er til at der ikke er plads på de fleste produktioner til at lave ordentlig lyd, men det er jo ikke nogen hemmelighed at kunstnere i dag ikke tjener meget på deres pladesalg, så det skal jo hentes ind andre steder, det gør at de spiller mange koncerter og de prøver at presse det hele sammen så de kan nå så mange som muligt på så kortest tid.

 

Det sker dog også at der faktisk er produktioner der kommer uger før med en lydmand og laver de såkaldte bip test af lokalet, så de er forberedt på spillestedet udfordringer når de ankommer med den stor produktion, det er jo kunstneren selv der i sidste ende skal gøre op med sig selv om man vil bruge penge på det.

 

Et godt eksempel på alt det her med at bebrejde spillestedet er næsten lige sket for mig og min arbejdsplads, en af vores koncerter for en rigtig god anmeldelse og vi bliver rost for at lyden var fremragende i hallen, 8 dage senere er der så en ny artist i huset, samme anmelder bruger det meste af sin anmeldelse på at svine os og bygningen til for vores dårlige lyd, så når hr. og fru. Danmark læser dette får de opfattelsen af at det er vores skyld at lyden er så dårlig.

 

Så en lang historie kort, den rammer tilbage på lydmanden hver gang.

 

Gryden.

Redigeret af snippergyppen
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu