App Til Ocr Af (Tromme)Noder


oveovesen

Recommended Posts

Hey

Er lige blevet jaget ud af et countryband.

Der var allerede på første øveaften nogle diskussioner mellem mig og vedkommende guitarist, som var overhund.

Guitarister har ofte bare sangen og teksten med de forskellige akkorder noteret mellem linierne. Og jeg har oplevet denne problemstilling før; nemlig at: guitaristerne/bassister/andre mener bedre end trommeslageren hvordan et givent nummer skal spilles på trommer.

Jeg havde selvfølgelig forberedt mig og medbragt originalnoderne.

Overhunden ville ha´ nummeret spillet på i 16-dele, men mine nodeark sagde altså en god gammel 8/8.

Jeg refererede til mit nodeark og han mente at det måtte være en cover-version, som guitaristen stod med. (der var ingen noder, kun akkorder)

Og nu kan man jo ikke sidde og diskutere farven på orangejuice sådan en øveaften, så jeg spillede den pænt i 16-dele og fik en SMS nogle dage efter med konkluderende, at vi nok ikke swingede sammen.

Det er selvfølgelig træls - men jeg har faktisk oplevet det før, ikke at blive fyret på den måde. Men diskussioner med andre om hvordan en given takt reelt lyder, fordi mange ikke kan læse noder. Især ikke trommenoder.

Tænkte om der ikke fandtes en app/program der kunne scanne et nummer for rytmer og evt. tegne grundbeatet på et nodeark. Så man kunne starte Spotify og få et nodeark. Så var det meget nemmere, at komme sådanne diskussioner overens.

Har selv googlet og gjort ved kan ikke finde noget.

Og hvis nogen har set den halvmorsomme TV-serie om Fede Finn og Funny Boys, hvor han skulle danne nyt band, bliver en trommeslager faktisk kasseret til optagelsesprøve fordi Fede Finn bliver ved med at insistere på, at den stakkels trommeslager spiller nummeret forkert.
Efter trommeslageren er bedt om at gå hjem opdager sangeren at Fede Finn faktisk havde sendt de forkerte nodeark til trommeslageren.

Så det er ikke kun mig der oplever det.

Det kunne være pisse fedt, hvis man kunne få noget software der entydigt kunne rede trådene ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil nok bare vælge at lytte til den version af nummeret jeg skal spille. Derudover er det efter min mening vigtigere at genskabe feelingen i groovet end at spille det korrekt node for node.

 

Og så et svar på dit spørgsmål: jeg tvivler på at der findes sådan et program som du efterlyser.

På Youtube er der masser af 'drum covers', hvor folk med større eller mindre held forklarer hvordan en given sang skal spilles. De kan måske være en hjælp.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ved ærligt talt ikke om sådan en app findes, men hvis det var migselv der havde været til audition havde jeg nok overgivet mig, ignoreret at han ikke kendte originalen og så spillet det jeg blev bedt om... det kan godt være det var "forkert", men det er vel lige meget hvis det er sådan de vil spille den.

Når jeg spiller, spiller jeg for at musikken skal swinge, og ikke for at have ret.... og nu er det jo et coverband, så er det vel iorden ikke at spille som originalen :)

(dermed ikke sagt at det ville svinge bedre på den ene eller anden måde, det kan vi jo af gode grunde ikke vide)

Men det er selvfølgelig træls at blive droppet til en audition, men noget kunne tyde på at i 2 nok ikke ville fungere så godt sammen, og så er det vel egentligt fint nok...

 

Må man iøvrigt spørge hvilket nummer det drejer sig om?

 

God vind med auditions

Link til kommentar
Del på andre sites

Den er her....

 

https://m.youtube.com/watch?v=F1LUlizHCu0

 

Og har fundet endnu et sæt noder i 4/4 .. Den er død-enkel. Synes slet ikke det jeg sad og lavede passede. Men de ville ha' "tøffelyden" på hihatten - muligvis derfor der blev kommanderet 16 dele.

 

Iøvrigt så var vores version slet ikke så glad som den YouTube-versionen. Meget lavere tempo.

Link til kommentar
Del på andre sites

Faktisk er der slet ikke trommer på the dublinners oprindelige studieindspilning 😊...det er der dog på den med the pogues... men Altså hvorom alting er så er underdelingerne jo svingende og taktarten er vel enten i 2 eller 4... Så et svingende "futtog" ville da ikke være helt af vejen ( selvom der på the pogues version stort set bare spilles straight på alle taktslag kun en enkelt underdeling på bd )

Men jeg har da mere en én gang oplevet at medmusikanter har en ide om at hvis man bruger to hænder på fx lilletrommen, så er det 16. Dele... det er jo ikke nødvendigvis rigtigt men altså man må jo bare acceptere folk ikke altid er lige velbevandrede i musikalsk terminologi (ikke at jeg selv er verdensmester i emnet) og så bare prøve at forstå hvad der menes 😉

Redigeret af The Drew
Link til kommentar
Del på andre sites

Har ikke vildt meget banderfaring med "fremmede", men har trods alt spillet siden 1989. Er vant til at bands er rimelige demokratiske. Så må vel vente med indvendinger til man er mere integreret.

Takker - og må ud og finde nogle andre og spille med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Band og parforhold...

 

Jeg spiller balle med en garvet flok der har spillet sammen i rigtig mange år før jeg kom til. Jeg får sgu altid korset når musikken ikke har det rigtige feel, selv når jeg ligger rigtigt.

 

"Er der no'en i himlen" har funky svungne sekstendele og altid fungeret skidt, fordi sangerinde og guitarist går snorlige, mens resten går forskellige variationer af svung, uden helt at forstå forskellen.

 

Jeg har klappet, tegnet, sunget og hæklet forskellen for dem og alligevel hedder det hver gang at trommerne er off. Ædermamer spatfremkaldende, men efter to år og 20 jobs lykkes det i sidste måned for hele bandet at ramme det samme fede feel! Det skete sjovt nok samtidig med at jeg droppede at spille originalen node-for-node og i stedet, alene spille sekstendelene og et-slaget. Det er sgu så nemt bare at være Kloge-Åge, i stedet for at tage ansvar for helheden og spille noget 'forkert' som får det til at fungere.

Redigeret af Gabriel
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er desværre meget almindeligt at almindelige musikere ikke kender forskellen på 1/16 og 1/8 eller at man ikke ved om nummeret kører i 2/4 eller 4/4.

 

MHT. noderne du har haft med dig, så er fx klavernoder aldrig entydige. Der findes et hav af versioner af et enkelt nummer, fx for den øvede eller for begynderen.

 

MHT. OCR af noder, så er verden ikke nået så langt endnu (?), men det du leder efter er 'Sibelius' - et nodeskrivningsprogram, med MIDI kompabilitet. Hvis noderne er korrekt skrevet, så kan programmet afspille dem over GM. Der findes sikkert en cracket udgave på pirate, så du ikke behøver lange 8K over disken pga. en dum guitarist.

 

vh

Link til kommentar
Del på andre sites

Og i den lovlydige ende er der GuitarPro til 450 kr. Trommepartiturer, midi og et ocean af brugergenereret filer på nettet med alle stemmer i alle kvaliteter. Men brug det til selv at blive klogere. Tvangspædagogik i band og parforhold brænder broer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej,

Generelt er jeg enig i de fleste svar i denne tråd.

 

Situationen svarer til at søge og få nyt job. På nogen arbejdspladser er der en overhund der vil bestemme alt, og hvis man selv ønsker at bidrage til opgaverne, skal man søge et andet sted hen.

 

Alternativt findes der arbejdspladser hvor det forventes at medarbejderne selv kan tænke og reagere. Til gengæld står man også selv til ansvar for det man gør. Medmindre man er smart nok til at afstemme med leder før man udfører opgaven. Få det på skrift! Tsk Tsk.

 

I mit band handler det ikke om at spille coverversioner nøjagtigt, men at have signaturer med så alle genkender nummeret og kan synge med på det (minus instrumentalnumre).

 

Et band er egentlig som en projektgruppe: Det er godt hvis medlemmerne har forskellige egenskaber der kan supplere hinanden op. Vi er bevidste om vores egenskaber, nok fordi vi aldersmæssigt er mellem 55 og 67. (Nej vi har ikke en hjertestarter i øvelokalet!). Et af medlemmerne er rigtig god til at få ting fra hånden, vi andre er mere svingende. Til gengæld har vi ikke en specifik leder type, kan godt bruge en sådan, især hvis han (hun) kan synge og/eller spille keys. Men det skal være en leder der lytter til alles kommentarer og forslag, det er ikke diktatur.

 

Personligt kan jeg have det vanskeligt med dominerende ledertyper, inklusive koner. :rock:

De bedste hilsener til alle, og god weekend.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu