Står du i en situation hvor du gerne vil indspille eller forstærke dine trommer, er du nødsaget til at bruge mikrofoner. Og det er ikke så lige til endda. Der findes flere måder du kan mike dine trommer op på, og her vil vi se på nogle af dem.
Close vs. Ambient
Den konventionelle måde at optage trommerne på, er ved at sætte en mikrofon på alting. Dvs. en separat mikrofon på lilletrommen, stortrommen, alle tomtommerne, hi-hatten og bækkenerne. Denne metode er især velegnet til PA brug, hvor lydniveauet på scenen er kraftigt. Ved at placere mikrofonerne 2-10 cm. fra trommerne undgår man nemlig, at der kommer en masse anden lyd ind i mikrofonerne, end den man ønsker. Bl.a. kan lyden fra ens monitor let skabe feedback (hyl, red.) på scenen, hvilket jo ikke er ønskværdigt.
På den anden side… Hvor tit har man ørerne 2-10 cm. fra trommens skind? Nej vel. Eller sagt på en anden måde: Man bør placere mikrofonerne på det sted hvor trommerne lyder bedst. Dette sted er som oftest lige over ens hovede når man spiller. Det er også her man får lyden af trommerne som man hører den når man spiller. Det kan derfor være en fordel at tænke lidt mere “naturligt” i en indspilningssituation, hvor de førnævnte monitor problemer ikke gør sig gældende.
Hvordan gør man?
For det første: Find et godt rum at indspille i. Det er en blanding af trommerne og rummets klang du kommer til at høre på optagelsen. Jo bedre rum, jo bedre optagelse.
Ved at placere 2 gode mikrofoner over hovedet (vi antager at man sidder bag trommerne), kan man let lave en god stereooptagelse af trommesættet. Men man bør nok overveje at supplere med en stor- og lilletrommemikrofon, placeret på mere konventionel vis. Vil man være mere avanceret, så kan man også optage rummet man spiller i seperat. Brug igen 2 mikrofoner, sæt dem op til at optage som et stereo sæt, og lad dem evt. pege væk fra trommerne. Nu får du rummets klang optaget for sig. Optagelsen kan både bruges som rumklang når optagelsen engang den skal mikses, men også som effekt ved f.eks. at “ødelægge” signalet efterfølgende med effekter.
Stortrommen
Stortrommen kan være lidt et kapitel for sig. Har man hul i frontskinnet, så er den gamle metode – især til rock/pop musik – at sætte en velegnet mikrofon ind i stortrommen. Dette giver den mest “punchy” og kontante stortrommelyd.
En anden problematik melder sig, når der ikke er hul i frontskindet. Det er typisk her at lydmændene river sig i skægget, for hvordan skal man nu få mikrofonen ind? (vel at mærke uden at skære frontskindet op, som nogle lydmænd kan finde på at bede om). I denne situation findes flere løsninger, anhængigt af musikgenre. Taler vi om en 18″ jazz stortromme, så placér mikrofonen foran frontskindet. Dette giver en meget udefinerbar stortrommelyd, og det som oftest det jazztrommeslageren ønsker. Det skal ikke sige “klask”. Er der derimod tale om en rock-stortromme med lukket frontskind, da kan man placere mikronfonen på slagsiden af stortrommen. Men gør det i gulvtom siden, og ikke i lilletrommesiden. På den måde kan man eliminere så meget lilletrommeoverhør som muligt.
En helt tredje løsning er, at få permanent indbygget en mikrofon i stortrommen, og så trække kablet ud igennem lufthullet i kedlen. Denne løsning er for alle parter optimal til især live-brug. For det første skal man ikke stille et stativ op, men bare “plugge” i. For det andet, så får man mulighed for at lave optimal rocklyd på en stortromme uden hul i frontskindet, samtidigt med at de akustiske egenskaber er bibeholdt. Med andre ord: Du har den maksimale akustiske lyd, samt den optimale mikrofonlyd, da den indbyggede mikrofon både vil fungere i rock og jazz sammenhænge.
Til formålet kan en Shure Beta 91 anbefales. Den lyder godt til især live brug, er helt flad, og kan let monteres med gaffatape på f.eks. en Evans EQ Pad (speciel pude, der hopper bort fra slagskindet i det øjeblik du spiller på stortrommen.) Hvis du hælder mere til mikrofoner andre mikrofoner som f.eks. AKG D112 eller Audix D6 (som er stærkere i det helt dybe område), så findes der forskellige monteringssystemer på markedet, der muliggør en permanent installation af disse mikrofontyper.
Skriv en kommentar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.