Drum’n’bass – Del 2

Drum'n'base del - 2 - Anders Meinhardt - Trommeslageren.dk

Her i del 2 af “Lær Drum’n’bass”, skal vi først kigge lidt på Anders’ tromme-setup. I stedet for det normale trommesæt bestående af stortromme, lilletromme, tommer, hihat og bækkener, så består Anders’ setup i langt højere grad af forskellige hihats, lilletrommer og stortrommer. På den måde bliver det muligt at få trommesættet til at lyde som mange forskellige trommesæt, hvilket nærmest er essentielt når man spiller drum’n’bass.

Anders’ anderledes trommesæt har endvidere givet inspiration til at implimentere et helt nyt “dubbing” koncept. Dette går ud på, at bl.a. de specielle hihats lægges oveni store- og lilletrommeslagene. På denne måde er det muligt at få langt flere forskellige trommelyde ud af det eksisterende setup.

 

I artiklens første videoklip, demonstrerer Anders først hvordan det omtalte dub konceptet virker i praksis, hvorefter han viser hvordan hans setup er i stand til at simulere adskillige forskellige trommesæt.

Som man kan høre åbner dette anderledes trommesæt op for en masse muligheder, når der skal simuleres loops, samples og andet godt fra drum’n’bass verdenen. Det er kun fantasien der sætter grænser for, hvad der reelt kan tages i brug, for at skabe de lyde der giver ens “beat” den rigtige lyd.

Ud over de forskellige lilletrommer og hihats, så består Anders’ setup af to meget forskellige stortrommer. Hans “main” stortromme er en 22×16″ Gretsch stortromme, som er stemt mere eller mindre “standard” rock-lydende. Den anden stortrommer (på venstre side set forfra) er lidt en anden historie. Denne måler 18×16″, og er ved hjælp af et lukket frontskind stemt op, hvor den faktisk lyder mere end almindeligt tæt på den lange og tonefaldende “boouuumm” stortrommelyd, som er så karakteristisk for drum’n’bass.

 

Dynamik

I traditionel forstand opfattes dynamik oftest som noget, hvor man spiller svagere eller kraftigere, ved at ændre lydstyrken. I drum’n’bass sammenhæng ser man oftest, at dynamikken bliver skabt ved hjælp af lag. Færre lag giver opfattelsen af at spille svagere, hvor flere lagt giver opfattelsen af at spille kraftigere. I dette klip gennemgår Anders netop dette: At skabe dynamik ved hjælp af lag.

 

Hihat Tricket

Anders er vel nærmest blevet danmarksberømt på den hihatfigur han kom op med, da han søgte af efterligne de programmerede drum’n’bass grooves. Anders kalder selv figuren for “hihat-tricket”, og bruger den på lige fod med alle mulige (og umulige) andre figurer. Netop denne brug af hihatten er ikke bare ny og anderledes, den bryder praktisk talt også med hvordan dette instrument ellers har været opfattet, og giver – for den der behersker teknikken – helt nye muligheder på trommesættet.

Anders har lavet en anden øvelse, der kan været god, når man skal lære hihat-tricket. Fordelen ved denne øvelse er, at den bryder hihatfiguren lidt op. På den måde undgår man dels at syre helt til i benet, men man får samtidig også øvet det at komme ind og ud af figuren, imens man spiller. Med andre ord får du brudt figuren op på en måde, så du lettere kan samle fokus på din hihat fod. Bemærk accenterne i højre hånd. Disse indikerer hvor en typisk stortrommefigur ville ligge. Du kan med fordel øve rytmen uden accenter til at starte med, og hvem ved, måske endda dubbe hihat accenterne med stortrommen, når du får styr på den.

Når du øver disse ting, er det af afgørende betydning, at du starter langsomt ud. Dette af to grunde: For det første skal din hjerne have en chance for at lære at koordinere disse nye øvelser, for det andet skal også dine muskler trænes op. For at nå det tempo 180, som anses for at være “spille tempo”, så skal der mere end én uges “træning” til – bare spørg Anders! Herunder finder du noden til videoklippet ovenfor.

Live

Som med alt mulig andet øvning, så handler det i bund og grund om musik, og om at spille med andre. Derfor har vi valgt at slutte denne drum’n’bass mini-artikelserie af, med et liveklip fra Slagtøj Centrets 25 års jubilæum, hvor Anders’ spillede med sin gruppe FUKT. Klippet viser hvorledes både egalitet og udholdenhed spiller en afgørende rolle, når man giver sig i kast med at spille drum’n’bass.

Har du fået blod på tanden, og kunne du tænke dig at få yderligere inspiration, så vil vi anbefale dig at høre FUKT live. På den måde kan du få en langt bedre fornemmelse af hvad live drum’n’bass egentlig handler om.

 

Vær den første til at kommentere

Skriv en kommentar