Jakob Lundbye

Member
  • Posts

    73
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Jakob Lundbye last won the day on April 5 2017

Jakob Lundbye had the most liked content!

1 Follower

About Jakob Lundbye

  • Birthday 07/15/1990

Kontaktmetoder

  • Website URL
    http://www.jakoblundbye.dk/

Profilinformation

  • Køn
    Mand
  • Bopæl
    Aalborg

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Jakob Lundbye's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

3

Reputation

  1. Hej allesammen. Jeg tænker det her kan vær en tråd hvor vi alle deler forskellige metronom-øvelser vi har haft gode erfaringer med. Jeg selv øvede ikke rigtigt med metronom før engang omkring min MGK-tid, og øvede ikke kontinuerligt til metronom før jeg blev booket til en tur med in-ears og backing tracks - og dertil naturligvis et klik. Det betød jeg i en lang periode op til ikke rigtigt lavede andet Dengang øvede jeg på kedeligste vis "bare" til klik på 1 2 3 4 og jamede derud af og fandt alle de steder, hvor jeg skulle være opmærksom på ikke at løbe. Hvilket var fint, men lidt kedeligt, og måske heller ikke det mest effektive i længden. Jeg har sidenhen stødt på en masse fede metronom- og klikøvelser, så jeg tænker det kunne være fedt at få dem samlet i en tråd, til dem som gerne vil være ude i lidt bedre tid end jeg Så for at skubbe denne tråd igang kommer her den første øvelse - håber i kommer med flere! Vælg en synkope til klikket Dette kunne f.eks. være 5. Så normalt ville et klik på pulsen komme på hvert eller hvert andet pulsslag altså hver fjerde 16.del eller 8.del, hvis du vil synkopere det, skal du lade klikket komme på hver femte 16. eller 8.del.(start med 8.dele). Dvs. at klikket kommer på: 1 og 2 og 3 og 4 og 1 og 2 og 3 og 4 og 1 og 2 og 3 og 4 og 1 og 2 og 3 og 4 og 1 og 2 og 3 og 4 og 1(og her starter den forfra - efter fem takter) Så har man ikke et smart metronom system, er metoden her at tænke kvintoler ind over klikket men spille i 4/4 til det istedet for fem. Dette er bestemt ikke et sted at starte, hvis man vil øve til metronom, men det er en vildt god øvelse til at ligge præcist med klikket, det oplever jeg selv kan være svært at høre på pulsen, men her kan man nemt fornemme hvis man bare er en smule off, og det er på den måde nemmere at øve sig præcis oven i klikket.
  2. Jeg synes det er helt genialt! Når du begynder på dit double diddle halløj søger jeg instinktivt efter 1 uden at finde hoved eller hale i det, inden nummeret stopper - nummeret har også en god længde fordi det (i mine øjne) mere er et statement end en reel historie der har en udvikling i mere traditionel forstand herfra
  3. Haha ja, det ville fandme se dumt ud altså trommerne må jo nødvendigvis blive lige så kolde som hvad udetemperaturen er - bare meget langsommere. Som jeg forstod det var det hurtige temperaturskift der var et problem. Men der er jo desværre ikke en der decideret har sagt det ikke er noget problem, så det kunne være jeg skulle køre safe vinteren over og sætte dem i øvelokalet efter job.. Damn..
  4. Jeg er doven, ofte ude at spille, mit øvelokale er IKKE i stueetage.. så alt i alt, hvis jeg kan slippe så bliver de i bilen Men naturligvis ikke på bekostning af at ødelægge mine trommer!! Som sagt er de pakket ind i tykke forede AHEAD tasker, så jeg tror bestemt ikke kondens bliver et problem + Jeg kører jo på job og tager tager gerne mere en 30 min i bil. Bilen varmes jo lige så langsomt op under turen, og de tykke tasker må jo om noget forlænge temperaturskiftet begge veje. Det er måske også vigtigt at nævne at jeg har et koncert trommer og så et øvelokale trommer, så trommerne har ikke noget at lave i øvelokalet medmindre det er for at holde varmen.
  5. Hej allesammen. Jeg har hele sommeren haft mine trommer fast placeret ude i min bil, så jeg bare kunne rykke direkte på job fra hjemmet. Nu skifter vejret lidt drastisk, og nu skal jeg nok til at tænke i andre baner MEN jeg må ærligt indrømme at min ekspertise på området kondens, temperaturskift og træ er meget begrænset. Derfor vil jeg gerne høre fra nogen som har forstand på det, om det er skadeligt for trommerne at være i en bil i disse urimeligt kolde temperaturer, og hvad det helt præcist er der sker. De er trygt pakket ind i tykke forede AHEAD tasker. Min egen mavefornemmelse siger selvfølgelig at det ikke er smart når der er koldt, men samtidig kan jeg ikke rigtigt sætte en finger på hvad det er der skulle ske med dem Er der nogle kloge hoveder der vil blande sig?
  6. Jeg har sagt de præcist samme ord inden jeg kom på MGK haha, så jeg ved udemærket godt hvad du mener. Jeg synes jo kun det er fedt at det ikke er sådan! Men jeg var selv bange for at blive en kedelig trommemaskine på kons, men det fungerer jo heldigvis ikke sådan at man kommer med en masse personlighed i sit spil, og får det vasket ud. - Dog er det vigtigt ikke at tage alt teorien med i øvelokalet eller endnu værre med på scenen, der skal tingene selvfølgelig skilles ad. I forhold til MGK vil jeg i forlængelse af min lange smøre, anbefale dig at spille noget hvor dit overskud og din spilleglæde er på det højeste! Det er der hvor man som censor kan mærke dig mest, og hvor du højst sandsynligt lyder bedst. Hvis du spiller med nogle gutter som spiller fedt og som du kender godt musikalsk, så sørg for at bruge dem. Jeg ser ofte folk lave fejlen at spille en genre de gerne vil lære og udforske, men hvis man spiller noget hvor man er mere uerfaren lyder man jo derefter. Og til sidst vil jeg sige at censor kigger primært efter dine musikalske værdier frem for dine tekniske redskaber. Det tekniske ville man nemmere kunne lære når man er kommet ind end omvendt Så fokuser på samspil, musikalske interaktioner, groove og dynamik. Til min bachelor eksamen på kons spillede jeg ikke trommesolo, og det var ikke noget de kommenterede, så jeg tror altså heller ikke det er noget man behøver gøre, medmindre man selv synes det er en helt vildt god idé. Jeg ser også ofte at folk bruger for meget energi på det fremfor resten af nummeret, og det kan let gå ud over det musikalske overskud
  7. Mon du slår hårdere på Sound Off? Hvis der ikke rigtigt kommer lyd ud kan nogle have en tendens til ubevidst at kompensere ved at slå hårdere - især hvis der er meget lydt i dit øvelokale, så kan du jo nemt have en tendens til ikke at slå helt 100% igennem. Det kombineret med at din rebound kunne være anderledes kunne nemt forklare dette(det ville også kunne forklare det uden ændret rebound). Jeg må dog være ærlig og indrømme jeg aldrig har prøvet Evans Sound Off, men i mine yngre dage havde jeg problemer på store live scener fordi jeg slog alt for hårdt forhold til hvad jeg gjorde i øveren, for at kompensere fordi lyden af trommerne bare forsvandt ud i rummet hvor jeg er vant til der er mere lydt i øvelokaler. Det problem løste jeg bl.a. ved at blive bedre til at blive bevidst om monitor indstillinger, men også ved at blive bevidst om at spille på (næsten) samme måde, selv om lyden er anderledes live på scenen end i øveren. Prøv at øv hvor du er overdrevet opmærksom på ikke at slå voldsomt igennem - hvor dét er øvelsen, og ikke det du egentligt øver er knapt så meget i centrum. Hvis det ikke gør ondt, burde du have svaret på dit problem, og en løsning Held og lykke
  8. Hey Niclas fed diskussion du har startet! Der er allerede mange fede svar, her er et har andre vinkler Først og fremmest vil jeg sige overskud er nøglen(som andre også skriver). Du kan ikke ordentligt lægge dig selv i musikken hvis du skal koncentrere dig om at spille trommer, så det skal du altså ud over først. Når jeg tænker på trommeslagere der spiller med hjertet er Steve Gadd, Steve Jordan, Keith Carlock, Abe Laboriel Jr., Brian Blade, Benny Greb og Jeff Hamilton de første der popper op i mit hoved(og jeg kunne blive ved i lang tid). Ved trommeslagere som dem, kan jeg virkelig mærke hvor de vil have musikken hen. Først og fremmest kan man mærke overskuddet når de spiller synes jeg Men der hvor de virkelig laver kunst for mig, er når de tager noget simpelt vi alle i princippet kan spille, og for det til at lyde unikt og personligt, som kun de kan sille det - og man kan sikkert skrive lange bøger om hvordan intern dynamik mellem stortromme, lilletromme og hihat, små tidsforskydelser i time, setups og stemning af trommer osv. er med til at gøre det personligt, og det er der sikkert også noget rigtigt i, men det er ikke det der vil hjælpe dig tror jeg! Jeg tror du skal finde nogle plader eller lave en playliste på spotify (hvis du er til sådan noget) med alt det musik du kan lide og de referencer til trommeslagere der spiller med hjertet, og lyt til det ofte når du har tid og lyst. Det er vigtigt at have fed musik omkring sig, så tror jeg at man "mentalt øver" sig på at spille federe Det kan være jeg tager grueligt fejl ved det her, men det kan umuligt gøre skade. Du skal sætte dig bag trommesættet og spille en rock 1 eller tilsvarende i niveau - generelt bare simple ting - og arbejde med at variere det du spiller uden at ændre på selve rytmen. Det skal du give dig god tid til, jeg vil anbefale ikke at sætte en tidsbegrænsning på lige netop det her. Det skal gerne ende med det bare swinger pisse godt når du spiller. Vigtigst af alt skal du spille så meget med andre som du kan komme til. Det er hvert fald min personlige vej til musikalsk udvikling. Sørg for at lytte til de andre i bandet, og hør de andres små finesser og idéer når du spiller. Jeg synes det er vigtigt som trommeslager at forstå de andre instrumenters rolle og forholde sig til hvordan man selv personligt vil spille op ad det og fungere som support til de andres idéer. Hvis du holder disse ting ved lige, så vil du med tiden nok blive en meget musikalsk trommeslager der spiller med hjertet, og vigtigst - spiller på din helt egen personlige måde - og du skal nok regne med det bliver en livslang process du bliver ved med at forfine, og aldrig som sådan bliver færdig med. - Og bare lige i forhold til det med konservatoriet, er jeg meget uenig! Jeg studerer selv i Aalborg og kender nogle stykker fra Århus og KBH, og jeg synes jeg har vildt mange kollegaer fra alle tre centre som spiller vildt fedt og med MEGET personlighed. Måske din lærer referere til den "gamle" model som netop handlede om at uddanne håndværkere og ikke kunstnere. Jeg oplever nu at det er en mere fri uddannelse hvor det handler om at finde en retning og forfine den, og jeg synes det har resulteret i nogle vildt dygtige og interessante musikere. Jeg håber dette hjælper dig Du må endelig stille spørgsmål til min lange smøre, hvis der er noget jeg ikke har forklaret så tydeligt - Held og lykke!
  9. Avantgarde bliver lavet i Istanbul - eller hvert fald i Tyrkiet, men mærket er dansk. Hjernen bag er Søren Nørris som har Mordern Drums og Drum Limousine, og deraf kommer serierne til Laust Sonne som også spiller Drum Limousine Personligt synes jeg også bækkenerne er fede, elsker generelt Tyrkisk fremstillede bækkener
  10. Gør det! Og kontakt mig hvis du har spørgsmål mere konkret, så vil jeg glædeligt hjælpe
  11. Tak Rasmus Dem får i også lige med Her på er der Yamaha Maple Custom Absolute 14x4 - White Pearl. Ambassador på top og bund, coated og clear. Min second snare er en Premier 36 14x6,5 (Supra efterligning) jeg har tapet et ekstra skind oven på fra en gammel 12" tom, det giver en meget dyb lyd - lidt som Big Fat Snare Drum (tror jeg det hedder) eller som den dybe snare trommeslagerne i Snarky Puppy næsten altid bruger.
  12. Tak! Ja de to farver går godt sammen. Jeg var helt solgt da jeg så blue pearl coatingen!!
  13. Mit setup når det er værst (- bedst) er: Istanbul Agop - 15" trad. light hihat, 18" Alchemy ION Crash, 18" Agop Signature Crash, 8" trad. Splash, 10" Alchemy Splash, 21" Vezir Jazz Ride, 17" Trad. Paper Thin Crash og 20" Trad. Trash Hit + 8"Sultan Splash(under). https://www.dropbox.com/s/u23cit8jkcxs9if/DSC_0180.JPG?dl=0
  14. I går aftes blev jeg den heldige ejer af dette helt fantastisk smukke trommesæt Der er snak om Drum Limousine Superior Custom - Blue Pearl finish og vintage brown hoops på stortrommen. https://www.dropbox.com/sh/yzknu3qldjtv4mv/AACle9R6rDjL0GVvx9JDSyRra?dl=0 Størrelserne er 10x7,5, 12x8, 14x14, 16x16 og 22x16 - og der bliver udvidet med 13x9 og 20x16, de er dog ikke færdige endnu. Idéen er ikke at have alt i brug på en gang, men at kunne variere fra job til job f.eks 13, 16, 22 eller 10, 12, 14, 16, 20. Jeg lever af at spille og spiller meget forskelligt musik, og jeg kan godt lide at have trommer der passer helt idéelt til musikken Der er coatede Emperor i toppen og clear ambassador i bunden. På stortrommen er der coated Evans EMAD - Jeg fik et (fiber) frontskind med med til Soulkompagniet et orkester jeg spiller med. De lyder helt fantastisk! Lod dem være spændt op (til lir') natten over og stemte dem i morges. Det er virkelig en ren, varm tone der kommer fra dem, og de er MEGET nemme at stemme!! Bækkener kører jeg ren Istanbul Agop - 15" trad. light hihat, 18" Alchemy ION Crash, 18" Agop Signature Crash, 8" trad. Splash, 10" Alchemy Splash, 21" Vezir Jazz Ride, 17" Trad. Paper Thin Crash og 20" Trad. Trash Hit + 8"Sultan Splash(under).
  15. Avantgarde Precision er en god serie. God kvalitet og mange af os trommeslagere er enige om at de lyder fedt. Om DU synes de lyder fedt må tiden jo vise, det er der ikke nogen der kan hjælpe dig med + At det er jo Søren Nørris fra Modern Drums (trommebutik i Århus som også laver Drum Limousine trommesæts) der er manden bag Avantgarde, så du støtter danske bækkener (som bliver fremstillet i Tyrkiet) det kan vi lide Hvert fald. Lyd skal du helt selv finde ud af - kvalitet = tip top!