søs

Member
  • Posts

    948
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    18

søs last won the day on August 31 2020

søs had the most liked content!

1 Follower

About søs

  • Birthday August 22

Kontaktmetoder

  • Website URL
    http://skjelmose.mono.net/
  • ICQ
    0

Profilinformation

  • Køn
    Mand
  • Bopæl
    Vildbjerg (weest'å)
  • Interesser
    Løb, trommer, pc, familie - og MUSIK .. fra JAZZ til HEAVY ..

For- og efternavn

  • Fornavn
    Søren Ø.
  • Efternavn
    Skjelmose

Recent Profile Visitors

13,825 profile views

søs's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Posting Machine Rare
  • Reacting Well Rare
  • Conversation Starter Rare

Recent Badges

42

Reputation

  1. Ja, jeg tænker også sagtens, man kan have overfræseren stikkende op nedefra. Jeg lavede mit setup, som jeg har set, Henrik Rathje gjorde til de TS-dage, jeg har deltaget i. Det virker rimeligt nemt, synes jeg. Nu ved jeg, hvordan det kan gøres - så på et tidspunkt vil jeg nok korte begge hænge-tammer ned til 8", som de normalt har i mere "moderne" sæt. Det er stadig lidt højt for mig med 9" tammer ovenpå en 22" stortromme.
  2. Så fik jeg min debut - hvad angår at afkorte tromme-kedler. Har en Ludwig tam med mål 12" x 11" - som passer til mit 80'er Ludwig trommesæt, hvor den anden tam er 10" x 9". Så jeg tænkte, at det måtte være muligt at ændre 12"-tammen til også at være 9" dyb. Heldigvis har vi et lille træ-værksted på mit arbejde med en god overfræser. Så jeg tog derind - og kreerede denne stander, som overfræseren kan sidde i. Lidt snilde - lidt gaffetape på kontakten - og det kører. Plus jeg har set, hvordan Henrik Rathje arbejder. Nu er begge tammer 9" dybe - og det blev desværre nødvendigt at "luse" de eksisterende huller til for at få samme afstand fra lugs til reifen - men heldigvis ses det ikke. Ganske vist er 12" tammen med 2 x 8 lugs - men det kan nok ikke ændres, uden det bliver synligt. Til gengæld lyder 12" tammen stadig svinefedt - selv med de gamle skind. Der er bestilt nye skind til levering i næste uge. 1. billed: Standeren, jeg måtte lave for at kunne spænde overfræseren fast. 2.billed: Gaffa-tape på kontakten - og overfræseren kører konstant. Nok ikke lovligt - men det virker ..! 3. billed: Første "gennemkørsel" med jernet, som jeg benyttede til at lave kanter. Det havde ikke helt vinkel nok, så jeg lavede et mobilt land (den løse bund) - som kunne hæves / gøres mere skrå efter behov. Så kanterne blev efterhånden, som de skulle.De 8 huller - på billedet øverst - blev "luset" af med små dybler, trælim og sort farve yderst, da de ikke skal bruges mere.Til slut brugte jeg et lille jern, der kunne runde den udvendige kant, så kanterne i begge ender af kedlen blev ens. 4. billed: Det - næsten - færdige resultat. Der mangler nye skind på 12" tammen - og en Gibraltar tam-holder på 10" tammen. (magen til den på 12"eren). De dele er bestilt!
  3. Kan da lige fortælle, Morten eftersøger ideer til disse podcast. Så hvis nogen har en god ide, er jeg temmelig sikker på, han er klar. Selv har jeg foreslået, han laver en podcast omkring trommespillet som et "håndværk" - forstået på den måde, at han finder nogle af "hverdagens" trommeslagere og interviewer dem omkring, hvordan det er at spille i de små forsamlingshuse, på cafeer, på små spillesteder og i idrætshaller. Det skal være de trommeslagere, man aldrig hører om, men som holder kultur- og underholdnings-industrien i gang i det små. Dem, der stiller op til moster Odas's 60 års fødselsdag - til cafe-jobs - på spillestederne - på mindre festivaler - og til de større halballer. Og altid med et smil på læben. Det kan også omhandle, hvordan de er kommet i gang med spilleriet - sikkert som helt unge - og har holdt spilleriet ved lige uden nødvendigvis at have fået undervisning deri. Hvordan de har formået at få et familieliv til at fungere, selvom de har været på landevejen i mange weekender. Ved ikke om Morten synes, det er en god ide - vi får se!
  4. Fedt at se, det er muligt at have gulvtammer tæt på, selv om BD er 24" ... det giver mig helt lyst til - igen - at investere i et 24" Ludwig sæt ... (men de er efterhånden hundedyre, desværre).
  5. Ved ikke, om bestemte mærker er bedre til metal end andre ... men det "normale" i den genre er vel mange tammer - og her kan store stortrommer blive et problem, hvis man er forholdsvis lille. Hvordan en lille mand som Simon Phillips kan spille med 24" BD'er og dybe tammer over BD'erne, er mig en gåde - men han sidder vist også ret højt på stolen (det dur jeg ikke til). Jeg synes dog sagtens, man kan få rigelig bund i en alm. 22" ... her et billigt sæt, som må kunne bruges ... https://www.dba.dk/trommesaet-pearl-slx-saette/id-1076252885/ Hvis man vil undgå at være "låst" i opsætning af tammer og bækkener, kan man jo vælge en "kravlegård" - (ligesom til et el-sæt, hvor dem til akustiske sæt dog er noget kraftigere). Ofte er der sådanne billigt til salg brugt på Facebook og DBA. Jeg har selv tidligere sværget til kravlegård, men da jeg efterhånden kun spiller 1 oppe og 1 nede, er det overbud med en sådan, synes jeg. Har dog været glad for at kunne placere bækkener nemt med en kravlegård - uden for mange bækkenstativer til at fylde gulvet ... Bækkener til metal, ved jeg intet om - dog har jeg hørt, nogle sværger til Paiste Rude, da de er holdbare. Har hørt godt om Zultan, som kan købes til fornuftige priser hos Thomann. Men om de er gode til metal, må andre bedømme ... https://www.thomann.de/dk/baekkensaet.html?filter=true&manufacturer[]=Zultan
  6. Tjo, faktisk ejede jeg helt nyt Ludwig og Paiste 2002 allerede i 70'erne - men motorcykler og kærester "ødelagde" det forhold dengang. Et nyt Ludwig sæt kostede dengang godt 10.000 kr - næsten umuligt på en lærlingløn. Så jeg har i min voksne alder (50+) efterhånden fundet brugte erstatninger for de tabte drømme fra dengang. I dag ville jeg squ' gerne have haft fingre i Niels' (k_50) "nye" fede Ludwig-sæt - som denne tråd egentlig handler om - men jeg har faktisk ikke plads til flere sæt.
  7. Jamen, jeg kommenterer da gerne en extra gang. Er helt med på, Ludwig og Paiste er en fed kombo - her Ludwig Classic Maple, Supraphonic 14x6½ og Paiste 2002.
  8. Var det sættet til 8000 kr, du fik fingre i ...? - Så godt tilbudet, men nåede ikke at reagere, desværre! Det var sa'me billigt!
  9. Efter en kort søgning fandt jeg denne tråd af Henrik Rathje, hvor han viser en god løsning på problemet:
  10. Henrik Rathje fortalte engang om Rohema ang. holdbarhed og pris. Så jeg har de seneste år mest brugt "Rohama Light Rock 7A", da de er lidt længere end alm. 7A - fås uden lakering, så de er nemmere at holde fast - og er extra lange i tippen (typisk som jazz-stikker), hvilket passer godt til mig. De holder fint til mit brug. Ellers bruger jeg "Vic Firth American Jazz AJ5" på små spillesteder, hvor volumen skal begrænses (omtrent samme længde som føromtalte Rohama) - har endda "Pell Wood No Noise 9A", hvis det skal være extra lavt. De 2 stikker er knap så holdbare som Rohema - de slides ret hurtigt i tippen. Spiller "lettere" rock - og ellers pop - og har tidligere brugt B-stick, men gik bort fra disse ... husker faktisk ikke hvorfor ...
  11. Podie med tennisbolde er fint nok til el-trommer, men jeg kan godt være nervøs for, om det er nok til rigtige trommer. Klagerne, jeg fik, var fra naboer 50 meter fra min garage. De sagde, de kunne høre de dybe lyde fra min stortromme inde i deres hus. Og jeg havde endda 50 mm leca-kugler + 50 mm isolering i gulvet. Men desværre ikke som sådan svømmende gulv - hvilket jeg tror havde gjort en stor forskel.
  12. Præcis det gjorde jeg for år siden. Min erfaring er, at det er vigtigt, gulvet er "svømmende" - altså at selve gulvet hviler på isoleringen, så stortrommenes "dunken" ikke går ned i jorden og over til naboerne. Her fik jeg en del klager, da jeg ikke havde gjort denne øvelse godt nok. Siderne blev lavet med dampspærre inderst - derefter tykt lag isolering - og vindpap og træbeklædning yderst. Samme med loftet - dampspærre nederst og tykt lag isolering ovenpå.. Husk en god lydisoleret dør, der kan stoppe larmen.
  13. Nå, så er jeg mere rolig. Mine seidinger er kun liiiige spændt til - altså de sidder kun lige spændt nok til, at de ikke har "efter-raslen", når jeg spiller på trommen. Sådan har jeg "behandlet" seidinger siden 1978, hvor jeg købte min første Supraphonic. Forhandleren fortalte dengang, jeg skulle spænde top- og bund-skind meget stramt for at få smæk nok i trommen - og seidingen skulle kun lige røre bund-skindet, dog uden at rasle efter slaget. Dette for at bundskindet skal kunne bevæge sig uden at blive hæmmet af seidingen. Har benyttet denne teknik lige siden - og næsten aldrig løsnet seidinger siden da.
  14. Nu blir jeg da rigtig nervøs .... Har aldrig løsnet seidingen på mine lilletrommer. Har heller aldrig bemærket, de er blevet skæve - og de lyder som de skal, synes jeg. Men - er det virkelig noget, jeg skal bekymre mig om ...? Mads' supra må have været ude for noget hærværk af en art. Om der er en eller anden, der ved et uheld er kommet til at sparke til kassen - eller stillet noget tungt på den, kan jo være en mulighed. Men ærgerligt er det da - bedre lilletromme findes ikke ...!
  15. Det lyder da fedt - en god blanding af moderne og "vintage" lyd! Og Lundgaard Studio er et fantastisk sted. Fedt udstyr i fede lokaler - i en dejlig lokalitet med skøn natur.