Malte Hvid Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 hejza jeg skal lave en opgave om tyrkiet og deres "musikalske traditioner" problemet er at jeg ikke ved hvilke percussion ting der er fra tyrkiet nogen der lige give en hånd med Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Kristiansen Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Mig bekendt er "Darbuka'en" det. http://en.wikipedia.org/wiki/Darbuka Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Bækkener (!!!) er en tyrkisk opfindelse (opr. brugt for at skræmme fjenden) og Darbuka'en er en tyrkisk håndtromme. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stixx Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Der vil da være nok opgave i bare at skrive om bækkernes oprindelse og udbredelse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Kristiansen Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Bækkener (!!!) er en tyrkisk opfindelse (opr. brugt for at skræmme fjenden) og Darbuka'en er en tyrkisk håndtromme. Faktisk er det ifølge min "bækken-bible" kineserne der første gang bruger dem, ca. 2500 år siden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
difquin Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Faktisk er det ifølge min "bækken-bible" kineserne der første gang bruger dem, ca. 2500 år siden. Men det er vel næsten 100% af alle nutidens bækkener, der laves efter tyrkisk opskrift? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Kristiansen Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Men det er vel næsten 100% af alle nutidens bækkener, der laves efter tyrkisk opskrift? Nej. Alle dem du ser fra firmaer som Wuhan, Stagg, Xing Xao osv., er lavet efter kinesisk opskrift, hvilket også ret tydeligt høres da deres legering er anderledes. Men der er omvendt heller ingen tvivl om, at kineserne i de senere år har "luret" og kopieret en del fra de vestlige bækkener. Er man interesseret i emnet kan jeg anbefale bogen "The Cymbal Book" af Hugo Pinksterboer Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Men de bækkener der slog igennem til sætbrug (efter 1920'erne) er af tyrkisk oprindelse! ser man på de gamle sæt var der gerne kun et lille china. Men man må jo sige, at tyrkernes model af disse kære metalgenstande nok fører på popularitet, verden over og det er da en hel afhandling værd i sig selv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrederikHansen Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 wikipedia siger vel altid en del Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malte Hvid Posted May 16, 2006 Author Share Posted May 16, 2006 jeg har tænkt på den med bækkener... er det virkeligt kun daburkaen der kommer fra tyrkiet?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
David Sachsenskjold Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Både stortromme, triangel og bækkener nedstammer fra den såkaldte "Tyrkiske musik" - det kunne du med fordel nævne i opgaven. En af de første klassiske komponister, der brugte dem, var Beethoven, i sin symfoni nr. 9, 4. sats. Udtrykket "janitschar", som i dag mest bliver brugt om en klassisk slagtøjsspiller i f.eks. et symfoniorkester, er også fra tyrkisk, og var oprindeligt udtryk for en militær rang, hvor man også havde pligt til at traktere slagtøj på bl.a. marchture. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jai Jenkov Posted January 1, 2007 Share Posted January 1, 2007 Hej David Jeg kan fortælle dig en lille historie om janitcharerne. Jeg har fået den fortalt af en ældre militærmusiker , Jeg kan ikke love at den er sand, men den giver temmelig meget mening. Janitcharerne var som sagt soldater som spillede trommer under krig, men hvorfor? jeg mener soldater bliver jo ikke bange for trommer som sådan. Men så fik jeg denne historie om at i den tyrkiske hær var der en speciel eliteenhed, vel på højde med vores jægersoldater. Men disse soldater, janitcharerne, kunne også spille på tromme. Derfor vidste fjenden at når de hørte trommer så var eliteenheden på vej. Og så var det om at komme væk. Tja.... om den er rigtig ved jeg ikke , men den er da meget sød! Hilsen Jai Jenkov Janitchar i Slesvigske Musikkorps Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Nielsen Posted January 1, 2007 Share Posted January 1, 2007 Hej David Jeg kan fortælle dig en lille historie om janitcharerne. Jeg har fået den fortalt af en ældre militærmusiker , Jeg kan ikke love at den er sand, men den giver temmelig meget mening. Janitcharerne var som sagt soldater som spillede trommer under krig, men hvorfor? jeg mener soldater bliver jo ikke bange for trommer som sådan. Men så fik jeg denne historie om at i den tyrkiske hær var der en speciel eliteenhed, vel på højde med vores jægersoldater. Men disse soldater, janitcharerne, kunne også spille på tromme. Derfor vidste fjenden at når de hørte trommer så var eliteenheden på vej. Og så var det om at komme væk. Tja.... om den er rigtig ved jeg ikke , men den er da meget sød! Hilsen Jai Jenkov Janitchar i Slesvigske Musikkorps He he, herlig historie. Der var skam engang hvor der fandtes rigtig krig, hvor de sejeste mænd, var trommeslagere (men sådan er det vel egentligt også i dag) Gad vide om vi en dag får de danske jægersoldater at se komme marchere med trommer - anført af BS Christiansen som tambourmajor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jai Jenkov Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 He he, herlig historie. Der var skam engang hvor der fandtes rigtig krig, hvor de sejeste mænd, var trommeslagere (men sådan er det vel egentligt også i dag) Gad vide om vi en dag får de danske jægersoldater at se komme marchere med trommer - anført af BS Christiansen som tambourmajor? Ja, det er jo egentlig meget ejendommeligt at musik og militær er forenet i musikkorpsene. Som vores oberst sagde på et tidspunkt: Vi er uddannet til at slå ihjel -- og i spiller musik til... (he-he) Det er jo egentlig ganske tankevækkende at to så forskellige ting kan forenes. men ellers i det daglige, så tænker man jo ikke så meget over hvor man er ansat. bortset fra at vi er i uniform på vores arbejdsdage. Det var jo nok ikke lige det firma man havde regnet med at skulle blive ansat i da man gik og øvede rudiments og skalaer på Kons. men militærmusik har jo en lang tradition, som vi efter bedste evne fører videre i Slesvigske Musikkorps Haderslev, derudover er der jo Prinsens livrigiments musikkorps i Skive, Livgarden samt Søværnets tambourkorps, men sidstnævnte er ikke et egentligt professionelt orkester. Tjek evt. www.slesvigskemusikkorps.dk her kan du se at vi snart skal have Nytårskoncerter med bl.a. Tamra Rosanes og Ivan Pedersen. Hilsen Jai Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts