Dave Weckl

Simon Duun
 Share

Dave Weckl er  

75 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jeg har tit hørt at mange brokker sig over at dave weckl hele tiden er den som man lægger mærke til når man hører ham i band-sammenhæng.

Så hvad siger i? Jeg syntes selv at han er sindssyg god, og ja han fører sig meget frem, men syntes ikke for meget :P

Edited by simonsweb

Jeg synes han er dygtig - men jeg kan klart bedre lide f.eks. Steve Smith eller Neil Pearts instruktionsDVD'ere - de er mere pædagogiske, og "rare" at høre på - og husk nu, gutter: alt sammen efter min smag som ikke kan diskuteres ..... :tu:

Jeg synes at han er smadder god. Men som der også tidligere er blevet nævt her på ts.dk, så kan han godt virke lidt arrogant. Jeg vil dog sige at da jeg så ham i pumpehuset sidste gang, der var han langt fra arrogant, nærmere ydmyg overfor publikum og resten af bandet.

I JUST LOVE THAT MAN :tu:

Har ikke stemt noget - virker lidt ........ (?)

Jeg synes personligt, at han kan præstere noget som andre ikke kan og virker som en flink guy, så der er kun ros herfra. Måske "viser" han for meget og ikke lader de andre gå til værks så meget som han gør, men han er jo hovedpersonen i sit "Dave Weckl band". Han kan sgu' sætte gryderne i kog. Tjaa, whatever... :tu:

Tag det du kan lide ved Dave og smid resten væk.

Når man gør det, elsker man manden. Han er en af dem, som hele tiden gør sit bedste for at udforske trommeverdenen. Daves seneste bedrifter har bygget på at gøre det så behageligt som overhovedet muligt at spille trommer, med position af trommer, stol, højde osv. Der er virkelig meget guf at hente hos Dave der.

Han laver virkelig mange tasty ting på sit trommesæt, og det er det elegante jeg virkelig tænder på hos Dave, det er så effortless.

Dog vil jeg sige at jeg blev nødt til at smutte før tid, ved koncerten sidste gang i pumpehuset. Det var simpelthen alt alt alt alt for meget lir, der var ikke plads til at trække vejret, og musikken fik aldrig plads til at ånde.

Men Dave har haft en KÆMPE indflydelse på alle trommeslagere i hele verdenen. Han videreudviklede mange af Gadds koncepter, og sidenhen Freddy Grubers. Tager meget fra legenderne og moderniserer deres systemer og koncepter, det synes jeg er fedt at vi har sådan en fætter til at lave sådan noget jeg aldrig gider at bruge tid på, men snupper da et lille fill eller to en gang imellem fra ham :tu:

Stort set enig med Kasper E.

Jeg er også gammel nok til at kunne huske da han brød igennem i slutfirserne, og dengang var det altså vildt revolutionerende det han havde gang i, og han satte nye standarder for det meste af hvad han rørte ved.

Jeg er dog så også ved at have hørt sportsfusion nok, og jeg synes også DW band var noget uinspireret at høre på i Pumpehuset. Men de spillede så også nærmest fuldstændig det samme sæt som i 2004, så lidt fornyelse ville nok ikke være af vejen..

Men jeg må alligevel tage hatten af for, at han stadig er hot nok til at kunne holde en business kørende på et fusionsband, der lyder fuldstændigt som for 15 år siden, med en trommeslager i hovedrollen. Der er sgu ikke højeste mode lige for tiden...

Og jeg vil altid falde på røven over hvor velartikuleret han er, og selvom der er rigtig meget lir i hans spil, synes jeg alligevel han er mere dynamisk og spændende end så mange andre i hans liga...

Respææææækt!!!

Jeg synes han er genial! Han er virkelig dygtig, og den tilgang han har fået til sit trommespil er helt fantastisk! Hele det her "evolution" koncept har gjort ham så meget mere til en der spiller for musikken, og ikke bare fyre den af til højre og venstre! - ikke at han har været sådan, men han spiller bare mere "musik" nu!

- Jonas

Han er superdygtig.

Det eneste problem, jeg har med ham, er, at han gang på gang laver de her "spyt-synk"-lyde mellem ordene, når han skal forklare noget. Det er virkelig dumt at høre på!

Ellers er han en funky fætter!

Det eneste problem, jeg har med ham, er, at han gang på gang laver de her "spyt-synk"-lyde mellem ordene, når han skal forklare noget. Det er virkelig dumt at høre på!

Nemlig - har også selv lagt ret meget mærke til dig :P Det lyder mega dumt :dev::confused:

Jeg tændte vildt på Weckls spil i mine unge trommedage, og så blev det pludselig lidt for meget.. Men inden for de sidste par år har jeg lidt genopdaget ham - dels synes jeg, som Stixx, at han spiller mere smagfuldt idag end dengang, og dels kan jeg faktisk godt lide hans powerfusion - også det fra de gamle dage! Men alt med måde selvfølgelig.. :confused:

Jeg synes, Dave Weckl er en rigtig fed trommeslager. Og det kan jo slet ikke diskuteres, at han rent teknisk er en af de absolut dygtigste i verden.

Jeg synes godt om hans stil, selvom han til tider laver lidt rigeligt meget.

Hans performance med sit Dave Weckl Band på DVD'en "Drummers Collective" er suverænt fed!!

Og så elsker jeg de ting han lavede med Chick Corea Elektric Band i 80'erne.

Og hans fusionsalbums i de tidlige 90'ere er fede.

Alt i alt en fed trommeslager med sin helt egen stil, må man nok sige.

Men... i sidste ende er et fedt, basic-groove, som sidder lige i skabet nu det bedste.

I virkeligheden behøver man jo ikke alt det lir.

Så derfor vil Jeff Porcaro altid være nr. ét i mit univers. :confused:

Jeg synes næsten ikke man kan sammenligne Weckl i ´80`erne og Weckl nu. Dengang lavede han det jeg kalder Formel 1-musik, dvs. se hvor hurtigt jeg kan spille. Trommespil på tid, bliver ikke musik i mine ører.

Det skal dog siges,at da jeg første gang hørte Weckl på LP´en Master Plan,var jeg fuldstændig lamslået og i den grad overbevist om at han ikke kunne være fra denne planet. Jeg syntes bare han var for sej og jeg købte herefter alt jeg kunne få fat på med ham.

De senere år er han blevet mere rolig i sit spil. Bevares han kan stadig spille i cirkler om de fleste, men der er mere indhold i musikken, samtidigt med at hans fremragende teknik gør at hans spil altid er rent, man kan høre alt,der er ikke noget kludder der.

Jeg har selv mødt ham et par gange. Første gang var i 1994, og her var han sgu lidt arrogant og afvisende, men senere møder har været mere behagelige.

Og så synes jeg at det er fedt når en trommeslager ikke hviler på laurbærene. Hans periode med Gruber som lærer, hvor han forbedrede sin teknik og lyd var prisværdig.

Men Colaiuta er sejere..... (og heller ikke fra denne planet)

Eksempler på folk der siden er kommet til planeten Jorden for at benove os med deres spil, indeholder bl.a:

Horacio "El Negro" Hernandez

Virgil Donati

Thomas Lang

Marco Minnemann

Johnny Rabb

Og mange flere

"Men In Black" sover i timen.

René

Jeg har ikke stemt noget, for det var da nogle reerlige muligheder, du der har stillet op.

Men jeg tilslutter mig alle dem, der antyder, at han er vosket med opgaven.

Jeg kan ikke fordrage fussion, og det har altid irriteret mig, at man i enhver krog af musiken konstant skulle indvies i hans iøvrigt nok verdens mest omfattende og imponerende teknikapparat.

Dette er dog efterhånden faldet på plads i hans uendelige musikalitet, så nu må jeg faktisk smuglytte lit til ham inimellem :argh:

Og så er han afgjort også blevet kønnere med alderen :tu:

• 2 weeks later...
Jeg bliver i godt humør af at se og høre ham spille!

SE BARE HER

Det er da lækkert :D

Det er da en fornøjelse at se!!!

Det slår mig efter at have set denne ret nye solo, at det er sjovt synes jeg, at flere snakker om hvor meget mere musikalsk, og mindre liret han er blevet. Det er jeg helt uenig i.

Jeg synes faktisk det fede ved ham er, at han holder helt stædigt fast i at være som han nu engang er. Bevares, hans lyd er blevet lidt mere organisk, og beatet lidt bredere. Det ville også være mærkeligt andet. Vi skriver 2006, og ikke 1988. Lydidealer ændrer sig.

Jeg synes sgu han spiller MINDST lige så mange slag, hurtige fills og lir, som for 15-20 år siden. Jeg kan helt ærligt ikke høre forskel på en komposition fra Masterplan (hans første soloplade), og en fra hans seneste plade. Det er Formel 1 fusion ind ad en kant så vidt jeg kan høre.

Og det er der bestemt ikke noget i vejen med! Det er jo musik designet med det formål, at musikerne i DW Band, og primært ham selv, skal give den vollgas henover det. Han bliver featuret massivt i sit eget band, i forhold til hvad han blev i f.ex. Chick Corea EB. Der kunne der altså godt gå op til flere numre i mellem trommesoloerne. Er det her I mener han lirede mere end han gør nu i DW Band? Eller hvor er det?

Forstå mig ret - Jeg synes han er fantastisk, og har lært vildt meget af at checke ham ud. Og jeg har ikke det mindste imod at han lirer og featurer sigselv i sit eget band. Selvfølgelig gør han det! Det jo hans band, og det er ham folk kommer for at se!!

Amen igen igen Kim !!!

jeg har som dig den største respekt for weckl..

hvis ikke det var for electric band 1985 og "rumble" som jeg lærte at spille på Marimba !!!! :D

var det aldrig blevet til noget...

jeg øvede mig som et svin i 80´erne da weckl var på sit højeste. hurra for ham !

Stort set enig med Kasper E.

Jeg er også gammel nok til at kunne huske da han brød igennem i slutfirserne, og dengang var det altså vildt revolutionerende det han havde gang i, og han satte nye standarder for det meste af hvad han rørte ved.

Jeg er dog så også ved at have hørt sportsfusion nok, og jeg synes også DW band var noget uinspireret at høre på i Pumpehuset. Men de spillede så også nærmest fuldstændig det samme sæt som i 2004, så lidt fornyelse ville nok ikke være af vejen..

Men jeg må alligevel tage hatten af for, at han stadig er hot nok til at kunne holde en business kørende på et fusionsband, der lyder fuldstændigt som for 15 år siden, med en trommeslager i hovedrollen. Der er sgu ikke højeste mode lige for tiden...

Og jeg vil altid falde på røven over hvor velartikuleret han er, og selvom der er rigtig meget lir i hans spil, synes jeg alligevel han er mere dynamisk og spændende end så mange andre i hans liga...

Respææææækt!!!

Vel talt de herrer :D

Vil dog sige, at for mig er forskellen også i en bred udstrækning, at kompositionerne på hans første 2-3 albums havde meget mere kød på benet...hvis man altså spørger mig :D

Min nevø - medlem Skøtt, der er inkarneret Weckl-fan - fortæller også at hr. Weckl ikke er "større", end at han på nyere instruktionsDVD'ere, gør op med sine egne idéer/tanker fra tidligere (egne) DVD'ere - så der er altså en hvis udvikling at spore. :D Trods alt.