Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej derude.

Jo, jeg har altid holdt på min vestrehånds-stik sådan at når jeg spillede så brugte jeg tommelfingeren til at spille med.

Men har for nylig fået en ny lære der siger at jeg mere skal bruge håndleddet og har altid fået at vide at det er bandlyst.

Denne lærer skal så siges at være på sidste år af solistuddannelsen på kons. Så er da også begyndt at øve det om.

Så mit spørgsmål til jer er: Hvordan holder i på jeres stik? Det første, andet eller måske et hel tredje?

Posted

Hey !

Når jeg spiller i garden bruger jeg både tommel og håndled...

Hvis du formår at kombinerer dem, kan du spille latterligt hurtigt, uden at syre helt til...

Posted

Der er noget der hedder French og German grip (hvis jeg ikke husker helt galt), hvor den ene type er med håndryggen opad og den anden type er med tommelfingeren øverst (hele underarmen er drejet). Dem der konkurrerer om at være verdens hurtigste trommeslager plejer vist at have tommelfingeren øverst.

Posted

Har nærmest tomlen øverst, men også drejet håndryggen en del opad. Bruger både tomlen (og de andre fingre) og håndleddet plus underarmen, albuen, overarm, skulder og en del af overkroppen ;) Det er ikke hurtigt, men det giver et vist attack :-o:D

Posted

Jeg har svært ved at forstå, om du snakker matched grip kontra traditional grip, eller om du har indøvet en dårlig vane med venstre hånd? Stol helt klart på din lærer. Hvem er det forresten?

Du vil erfare at jo flere lærer, jo flere teknikker undervises deri. Jeg har haft et par trommelærere (og dermed trommeslagere) der udelukkende bruger håndleddet og slet ingen fingre. Omvendt har jeg hørt, at sådan en som Simon Phillips nærmest kun bruger fingrene. Begge dele er altså anvendeligt og det er sikkert meget godt at kunne flere slags teknikker alt afhængig af hvad man ønsker at spille.

Ved almindeligt spil er hele armen i brug: fingre, håndled, underarm osv. helt op til skulderen. I hvert fald hos mig.

Men tilbage til dit spørgsmål, så kan du da få mere smæk for skillingen med håndledsteknik end fingerteknik. Da du har skrevet den i march-forumet ved jeg dog ikke om du spiller trommesæt eller kun marchtrommer og dermed hvad du har brug for.

Posted

Hej.. Jeg har selv spillet i garde i mange år og jeg kan da kun, som andre herinde, anbefale at du lytter til din lærer. Det er selv min erfaring og derudover er da os fedt at lære nye teknikker ;)

Jeg bruger selv både håndleddet og tommelfingeren når jeg spiller selvom jeg godt nok er stoppet i garde nu.. men jeg bruger stadig teknikken på sæt.. Det er nemlig cool! ;)

Posted
Hej derude.

Jo, jeg har altid holdt på min vestrehånds-stik sådan at når jeg spillede så brugte jeg tommelfingeren til at spille med.

Men har for nylig fået en ny lære der siger at jeg mere skal bruge håndleddet og har altid fået at vide at det er bandlyst.

Denne lærer skal så siges at være på sidste år af solistuddannelsen på kons. Så er da også begyndt at øve det om.

Så mit spørgsmål til jer er: Hvordan holder i på jeres stik? Det første, andet eller måske et hel tredje?

Hey

Venstre hånds-teknink er altid et varmt emne i tromme-kredse.

Alting er ikke sort/hvidt. Der findes ikke én rigtig og én forkert teknik. Sandheden skal være at der nok i virkeligheden findes lige så mange teknikker som der findes trommeslagere. Alle benytter mere eller mindre de samme teknikker, men med en form for personlig modifikation.

Grundprincippet er jo at teknikken skal passe til din type af trommespil. En evervejende del af danske marchtrommeslagere spiller traditional. Dette er jo pga. at vi har trommen med hældning i bandoler.

Jeg prøver her at liste nogle af de vigtigste punkter i en god venstrehåndsteknik.

1) sørg for at have et fikspunkt hvor tommelfinger låser stikken fast i hånden. så den ikke rutcher frem og tilbage.

2) ved anslag roteres underarmen (om sig selv) så stikken føres op i luften. Hånden bevæges også lidt opad i samme bevægelse.

3) når du svinger stikken ned mod skindet igen. Roteres underarm på plads og tommelfinder trækker stikken mod skindet. (jo hurtigere du rotere slaget mod trommen jo hårdere bliver slaget)

4) efter stik kontakt med skindet skal du løsne hånden således at stikken kan springe op fra skindet igen (rebound-slaget). Derved får du også en flottere klang ligesom du har stikken klar til hvis du skal spille flere hurtige slag i træk.

5) hvis slaget er det eneste slag, så lad stikken fald på plads ca. 1-2 cm over skindet i relax-position.

Kort og godt. Lad stikken arbejde på og med skindet. Prøv altid at lade stikkerne springe tilbage.

Hvis du så vil have lidt tungere klang, så kan du prøve at forestille dig at du spille (sigter efter) efter et punkt som ligger ca. 1 cm under skindet. Så får du god bund i slaget.

Men som marchtrommeslager skal du også huske at du spiller på en tromme som er hårdt opspændt, med forholdsvist tykt skind. Derfor skal du også arbejde lidt mere for at opnå lyd end f.eks en klassisk trommeslager som jo har nogenlunde den samme teknik, men en langt nemmere og mere levende tromme at spille på.

I øvrigt er Mathias Seibæk meget kompetent klassisk trommeslager men om han har marchtromme erfaring ved jeg ikke. Men teknikken er basics den samme.

Held og lykke med teknikken. Og mit råd er også; er din lærer dygtig, så sug alt det du kan fra ham og derefter kan du personligficere den viden. :doo:

Det eneste man aldrig bliver for gammel til; er at lære :tu:

Med venlig hilsen

Jai

Posted

Hej 'Holbæk-Drummer'

Jeg spiller med traditional teknikken, og jeg bruger som de fleste herinde tommelfingeren, MEN ! (der er altid et men :doo: )

jeg bruger også Pegefingeren!

jeg bruger dem, i den forstand, at jeg bare med venstrehånden kan have en trommestik der fungerer næsten som 2 hænder på én trommestik!

Det vil sige at når jeg laver øvelser med min venstre kun venstre-hånden så 'lader jeg som om' at pegefingeren er højrehånd og tommelfingeren venstrehånd.

og med den lille 'tommelfinger-regel'(hehe kunne ikk' la' vær :tu: )

laver jeg så Dobbelslags øvelser for at forøge hastigheden og kontrollen af trommestikken ligger i min Rigtige venstre hånd.

/Denne teknik er jeg blevet inspireret til at bruge af Jim Kilpatrick /

Posted

Har lige et spørgsmål. Nu ved jeg ikke så meget om hvilken teknik det er jeg bruger? Er det traditional eller hvad?

Som Jai siger er der mange danske marchtrommeslagere der har en hældende tromme i bandole. Til dette skal siges at jeg ikke spiller med bandole, men med carrier. Gør det nogen forskel?

Posted

(ja jeg spiller stadigvæk traditional men med en ekstra finger)

jeg vil ikke mene at det ikke gør noget at man spiller traditional, men der er nok nogen der vil mene at det ikke er anatomisk korrekt, da trommen jo ikk længere har den hældning(hvis i da ikke har det). Mange amerikanske drumcorps, og Pipeband drumsection bruger stadigvæk traditional selv om trommen ikke har den hældning... jeg kan ikk' selv huske hvorfor(rent musikalsk) at man så bruger traditional, men det kan være Jai Jenkov ved det..

Posted
Har lige et spørgsmål. Nu ved jeg ikke så meget om hvilken teknik det er jeg bruger? Er det traditional eller hvad?

Som Jai siger er der mange danske marchtrommeslagere der har en hældende tromme i bandole. Til dette skal siges at jeg ikke spiller med bandole, men med carrier. Gør det nogen forskel?

Hey

I matched grip holder højre og venstre ens. Bruges af mange trommeslagere på sæt. Traditional er den mere klassiske teknik bruges af 99% af danske marchtrommeslagere og rigtig mange klassiske trommeslagere.

Jeg gætter på at du holder traditional dvs. som de danske marchtrommeslagere gør flest.

Mht. til carrier/bandoler så sker der ikke noget ved at spille traditional på carrier, det er rigtigt at hældningen er lidt anderledes, men for det meste løser man det ved at justere lidt på teknikken, det kommer helt af sig selv. Det har du jo nok allerede gjort.

Men traditional blev jo nok skabt fordi trommen hængte skævt i et bandoler. Derved fik man brug for at kunne vinkle venstre stik anderledes.

Ikke noget problem at spille traditional på carrier, men nok en anelse svært at spille matched grip på tromme med bandoler, ihvertfald hvis hældningen er kraftig.

Hey håber i kunne bruge dette.

jai

• 2 weeks later...
Posted
:( Jai du er sQ vildt genial ;-) du burde kårres til DK klogeste trommeslager. dine noder er også for fede har næsten lært alt jeg kan ud fra de noder. :hmm:

Hey

Jeg takker ydmygst for de fornemme ord ;-)

Og med hensyn til noderne, så glæder det mig at du er blevet inspireret af mine kompositioner. Det var hele grund-ideen med alle mine værker. :huh:

Venlig hilsen

Jai