Jump to content

Recommended Posts

Posted

`efter at jeg havde lagt mig selv i seng og med en masse forskellige trommemarcher og cadencer i hovedet, og var sådan set klar til en tur i drømmeland... kom jeg til at tænke på, hvad nu hvis ! der var en konkurrence for Marchtromme kulturen i DK, KUN for trommesolister trommekorps i en inddørs konkurrence- hvor den enkelte kunne vise hvad han/hun syntes var fedt at spille... og hvor trommekorps/grupper(her snakker jeg om de tromme'grupper' som spiller i tamburkorps) kunne vise deres stil og blær til ære for alle de andre ... :)

Sådan en konkurrence kunne være mega fedt, fordi:

Man kunne blive inspireret af hinanden, både ved solo og korps. :-)

At man også kunne få et bedre socialt forhold til hinanden på tværs af korps :P

.. og sikkert også meget andet :P

men så syntes jeg at konkurrencen kunne være for ALLE

altså både Spejdere, FDF'ere og gardere, og eventuelt Pipebands-drumcorps?

fordi, så mener jeg, at man virkelig kan blive inspiret af alle...

håber sQ der kommer nogle svar til det her indlæg :D

UFS1412XS.jpg

Posted

Hej SnareDrummer,

Det lyder da som en rigtig god ide. "Man kan jo altid kun tromme for lidt"

Det vil helt sikkert give inspiration til både nye og "gamle" trommeslagere. Det vil helt sikkert også være med til at højne niveauet.

Som dreng da jeg var med FDF i Skotland for at besøge Boys Brigade fik vi os noget af en overraskelse da vi hørte deres drumcorps de kunne noget andet end os grundet musikstilen fra Pipebands-drumcorps, men de var også maget dygtigere. Det var til stor inspiration for os alle sammen at være på den tur.

Jeg har ikke dyrket marchtromme i "hundrede år og en formiddag" men spiller stadig på trommesæt. Så jeg ved ikke hvad de går og laver i de kredse. For et stykke tid siden så jeg på en dansk hjemmeside af Pipebands-drumcorps folkene havde stævner og konkurrence også hvor det kun var for trommeslagere. Man kunne muligvis få et samarbejde med dem til gensidig fornøjelse.

NB: Flot snare på dit foto.

Posted

Nu snakker du om trommekorps.. men er der egentlig overhovdet nogle konkurrencer for trommesæt...?

Posted (edited)

Når du snakker om trommekorps, er det så snare, timp-toms, storetromme og så videre eller hva?

Bare for at vide om vi har den samme opfattelse af trommekorps.

Edited by Holbæk-Drummer
Posted

:l :doo: mht. konkurrence inden for trommekorps, er der jo LGF's GarderDM. Her er majoriteten selvfølgelig garder m. tambourkorps og orkester, men fx Nuclear Devils Drum Band spiller også med. Så et par enkelte trommekorps er jo...

Guest MadsBas
Posted

Personligt har jeg altid ment at man ikke kan konkurrere i musik. Ikke så længe at deltagerne ikke skal spille det samme musik, og så går det jo hurtigt hen og bliver kedeligt. Synes det er ok ved de store orkestre hvor man afholder deciderede konkurrencer når der skal ansættes nye folk.

Men derfor synes jeg t forslaget er udmærket. Man kunne jo bare mødes og så spille for hinanden som der f.eks. blev gjort her i Aalborg sidste weekend i Aalborghallen.

Posted
`efter at jeg havde lagt mig selv i seng og med en masse forskellige trommemarcher og cadencer i hovedet, og var sådan set klar til en tur i drømmeland... kom jeg til at tænke på, hvad nu hvis ! der var en konkurrence for Marchtromme kulturen i DK, KUN for trommesolister trommekorps i en inddørs konkurrence- hvor den enkelte kunne vise hvad han/hun syntes var fedt at spille... og hvor trommekorps/grupper(her snakker jeg om de tromme'grupper' som spiller i tamburkorps) kunne vise deres stil og blær til ære for alle de andre ... :)

Sådan en konkurrence kunne være mega fedt, fordi:

Man kunne blive inspireret af hinanden, både ved solo og korps. :(

At man også kunne få et bedre socialt forhold til hinanden på tværs af korps :hmm:

.. og sikkert også meget andet ;-)

men så syntes jeg at konkurrencen kunne være for ALLE

altså både Spejdere, FDF'ere og gardere, og eventuelt Pipebands-drumcorps?

fordi, så mener jeg, at man virkelig kan blive inspiret af alle...

håber sQ der kommer nogle svar til det her indlæg :huh:

Hey

Respekt ;-)

Jeg selv og min bror har igennem nogle år snakket netop om en sådan konkurrence. Jeg synes også at det kunne være fedt, med en solo konkurrence inden for marchtrommespil. Man kunne evt. kalde det for Danish Open. Starte med et par enkelte dicipliner. F.eks. solo og fuldt trommekorps med alt hvad der nu kan proppes ind af slagtøjsinstrumenter. Evt. med 3 niveauer, så man kunne stille op i den kategori man nu synes passer bedst.

Der er super mange muligheder for at strikke en sådan konkurrence sammen. Men jeg har også gennem tiden syntes at det kunne være fedt at have denne diciplin knyttet til det oficielle DM ved LGF, men det tror jeg godt vi kan skyde en hvid pil efter. Og jeg tror egentlig heller ikke at det ville være det rette forum. Grund-ideen ville jo egentlig være at man også havde tid til at nyde de andres indslag i konkurrencen. Og dette ville være umuligt ved LGF-DM.

Jeg er frisk på at arbejde videremed det, hvis det viser sig at der kunne være interesse og opbakning for en sådan event. Men de kræver an bred opbakning for ellers går det sjove af det.

Hilsen

Jai

Posted

Hey tak Jai : P i lige måde hehe : P

Jeg mener vel at den bedste måde at finde ud af det spørgsmål på er vel bare at spørge alle de organisationer som nu er indehaver af et trommekorps eller en trommegruppe(tamb), via E-Mails/breve, og så se ud fra de svar om det kan betale sig at lave en sådan konkurrence, med henblik på inspirerer(eller andet/mere end bare det) hinanden igennem sådan et arrangement:)

Jeg vil hvert fald med al den tid jeg har til rådighed gerne være med til at stå for det : )

Guest Lysgaard
Posted (edited)

Synes det kunne være fedt. Det ville også være med til at højne statusen ud ad til ved garde march pipe og spejderhavlhvaddetnuhedderaltsammen på lige fod med det at gå til håndbold og badminton f.eks. De folk jeg kender opfatter garder som lidt utrendy.

har ikke været og bliver aldrig medlem af sådan noget her, men jeg tror det kunne være sundt.

Edited by Lysgaard
Posted

Og ikke bare måsk højne 'statusen' ved garder, men generelt også det at der sandsynligvis vil måske komme et enten højere teknisk niveau, eller at trommerytmerne til march ikk' længere hele tiden følger de traditionelle 1,2,3,4 og man ikk' hele tiden hjernedødt kan gå til rytmen, .. men måske, at rytmen blir en smule mere samba, eller calypso agtigt og det fjerner sig lidt fra slagene og gøre det federe og lytte til for både en selv, og for publikum der hører MarchingPercussion på vejen. ¨

min filosi er at selvom man er et marchorkester eller er en marchtrommeslager, og spiller med traditional-grebet.. så behøver man altså ikke og hele tiden spille traditionelt musik. Jeg synes

at man også skal følge med tidens musik, for så tror jeg, at man også taler til tidens unge, og at man måske kan blive mere heldig med, at få hvervet nye Unge medlemmer ind.

Posted

Hey Niklas,

Jeg tygger videre på den :tu:

Hvordan det hele kan skrues sammen. Jeg synes ideen er fed, men også at det kræver utrolig meget arbejde at arrangere. :tu:

Men lad os prøve hver især at finde ud af om der ville være interesse og opbakning for et sådan arrangement og vi kunne evt. lave en liste over interesserede som hele tiden bliver opdateret. Så kan vi til sidst se om der er potentiale for arrangementet.

Jai

Posted

Ok jai

jeg skriver lige et indlæg i de forskellige fora, hvor jeg kan få fat i:

de blå spejdere

pipeband drummers/drumcorps(fra skandinavien)

kan du ikke oz lige skrive et indlæg inde på Lgf's forum?

• 2 weeks later...
Posted

Cool idè og godt intertiv.

Lyder som om der faktisk kunne være noget under opsejling, hvilket jeg virkelig ville se frem til, og i den grad håbe på en gang at kunne deltage i.

Thums up people :confused:

Posted

Evt. kan man prøve at kontakte OTU (orkester og tamoburkorps udvalg)..

De har kontakten til alle tamburkorps...

Evt kan DrumcorpsDenmark indvolveret... kender ham der "har det"... Han er ganske flink...

• 3 weeks later...
Guest henriklarsen
Posted

Hej venner

Rart at høre at der sker noget i march-kredsene..

Jeg var solist ved Gøteborg International Percussion Festival 2006, som var koblet sammen med en konkurrence for alle ungdomspercussion-ensembler i Sverige. De har derovre en lidt bredere tradition end vi har i DK, og derfor var der mange forskellige slags ensembler repræsenteret - trommekorps, marimbaorkestre, slagtøjsensembler m.m. Det fik mig til at tænke at jeg gerne ville organisere en lignende konkurrence i forbindelse med en slagtøjsfestival, jeg planlægger i det nye udvidede musikhus i Århus i 2009. Der kommer til at være 6 koncertsale og i det hele taget vildt formidable forhold, så det vil være det perfekte sted at huse en sådan festival og konkurrence.

Så det kunne jo være vi skulle slå pjalterne sammen. Jeg vil på min side gerne have at idéen kommer ud så mange steder som muligt, så der bliver så mange deltagere som muligt, og det kunne være rart med en projektgruppe, så vi er lidt flere om at planlægge det. Jeg havde egentlig tænkt at det hele skulle være i en stor kategori evt inddelt i aldersgrupper. Men hvis der er fornuft i at dele det lidt op i genrer kan vi også gøre det. Man kunne under alle omstændigheder have forskellige særpriser indenfor forskellige kategorier. Hvis vi afholder konkurrencen umiddelbart før festivalen, bliver en oplagt 1. pris at man får lov til at spille en lille koncert på selve festivalen. Men vi kan jo snakke videre om idéer, hvis I synes det er en god idé at samarbejde om det... :doo: Jeg tror i hvert fald at det vil give masser af mulighed for virkelig at fag-nørde, hvis konkurrencen bliver i denne sammenhæng.

Vh Henrik Larsen, lærer på Det Jyske Musikkonservatorium