Cajon

Stumfisk

Recommended Posts

AVAVAV!!

Var ude og spille balle på en bar i lørdags på min Cajon! Skulle spille 3 timer... Den sidste halvanden time gjorde mine hænder seriøst ondt!! Mine fingre var hævede og havde stadig ondt mandag!!

Er det bare fordi jeg er vant til stikker eller er der en eller anden teknik til at undgå at smadre mine hænder???

Hvordan plejer i at mike den op? Bagfra eller forfra??

Man skal passe rigtig godt på ikke at smadre hænderne hvis man skal spille mere end et kvarters tid på sådan en fætter!

Har selv prøvet det samme som dig. Det er en god idé at mike den op. Du kan bruge en stortromme mic eller hvad du nu har i hullet, ligesom på en BD med hul i frontskindet. Jeg bruger lige nu en Beta91 som jeg lægger inde i trommen. Det fungerer også rigtig godt.

Jeg bruger også nogen gange en blastix i den hånd der spiller backbeats, for at få lidt mere smæk uden at smadre hånden - det er også en mulighed hvis man har svært ved at trænge igennem.

Man kunne sikkert også komme langt med at lære sig noget ordenlig teknik...

:)

Havde også miket den op, men der skal jo også være lidt dynamik...

Jeg har nogen plast whiskers jeg bruger, men de giver mindre smæk end når jeg spiller med hånden... Så det kan være jeg skal prøve nogen andre whiskers ud...

Er faktisk bange for at der ikke rigtigt er nogen teknik til at undgå det... Det har nok også noget at gøre med hvor hårdhudet man er?!?!

Hvis den er miket op, og du får den i din monitor, så synes jeg man kan spille noget længere tid uden at få ondt i hånden.

Du har sikkert ret i at hånden giver mere smæk end en whisker. Sådan en cajon er iøvrigt også fin at spille whiskers på.

Mht smæk i backbeatet sku du prøve en blastix i stedet for. Jeg har en godt slidt en af plastic, og den fungerer superfedt!

:D

Hvis den er miket op, og du får den i din monitor, så synes jeg man kan spille noget længere tid uden at få ondt i hånden.

Du har sikkert ret i at hånden giver mere smæk end en whisker. Sådan en cajon er iøvrigt også fin at spille whiskers på.

Mht smæk i backbeatet sku du prøve en blastix i stedet for. Jeg har en godt slidt en af plastic, og den fungerer superfedt!

:D

hehe!! Det er sjældent noget der hedder monitor ved os... Vi har vænnet os til at spille uden monitor da de fleste steder ikke kan tilbyde det og vi har aldrig lydmand med, så kan det godt blive noget rod med monitor...

men jeg tror jeg skal kigge på et sæt blastics...

• 2 weeks later...

Practice, Practice, Practice!

Har haft min Cajon i 6 år nu og må sige at det bare tager tid at få teknikken på plads. Det er det samme som med congas, i starten er fingrene fuldstændig røde og ømme, men nu mærker jeg knap at jeg rammer trommen. Pas for øvrigt på at topskruerne ikke er for langt ude - det gør nemlig monsterondt! Jeg mic'er altid op bagfra, ca. 20 cm fra hullet når jeg vipper baglæns for at spille. Det giver en rigtig god lyd i mine ører.

Magnus

• 3 months later...
Guest Frank Thøgersen

Hej, jeg spiller osse en del job på cajon, og kender udmærket problemet, selvom jeg næsten altid har udmærket monitor.

Det er iøvrigt et utroligt dejligt instrumenet at spille på!

Man kan næsten ikke lukke fingrene efter et hårdt job, det giver skræk og eftertanke, men her er et par ting jeg tænker over når jeg spiller.

Det gælder, for mig at se, om at dels spille rigtig meget med andre, men osse spille selv, så man får lidt teknik.

her kan man se lidt dvd, eller prøve at snuse lidt op hos "de andre".

jeg bruger lidt blanding af conga og bongo teknik, så når jeg spiller "bund" skifter jeg mellem at runde hånden så der er luft under og at spille med flad hånd.

I toppen veksler jeg mest mellem at spille med samlede og spredte fingre, og selvfølgelig mere eller mindre ude i kanten.

jeg dæmper med den ene fod, så jeg kan "udæmpe" når det passer mig.

Jeg synes det virker godt i et alm. beat, f.ex. at "løsne" på 2 og..

Det handler utroligt meget om at stole på at det du gør er fedt.

Så hvis du ikke selv kan høre det tydeligt, må man tænke på at det kan folk foran, og da du sidst spillede var det sådan her det lød godt, og derfor er der ikke nogen grund til at slå hårdere.

jeg spiller på en cajon fra MEINL, der lyder kanon acc. men har den feature at der indbygget en mikrofon i, som bare behøver et jack-stik og så i sanganlægget .

Frank Thøgersen

• 2 weeks later...

Kom til at tænke på noget - mht. lyden, hvordan lyder jeres cajon så i forhold til den i videoen her, eksempelvis?

Min egen, som angiveligt er en "Schlagwerk Perc. aus Peru" lyder en del mere "skramlet", men hvilke muligheder har man for indstilling af seidingen bagpå? Nogen der har et fif til en mere kompakt og snare-agtig lyd?

Kom til at tænke på noget - mht. lyden, hvordan lyder jeres cajon så i forhold til den i videoen her, eksempelvis?

Min egen, som angiveligt er en "Schlagwerk Perc. aus Peru" lyder en del mere "skramlet", men hvilke muligheder har man for indstilling af seidingen bagpå? Nogen der har et fif til en mere kompakt og snare-agtig lyd?

Slet ingen fif? I'm a desperate man! :doo:

• 2 weeks later...
Guest Frank Thøgersen

Hej Falk

Ang. hvilket mærke man spiller på tror jjeg ikke jeg har hørt to cajon lyde ens endnu, så selvom du har købt en du har hørt lyde godt tror jeg ikke man kan vide sig helt sikker.

Men den du har er garanteret ganske fin, hvis du synes den er lidt for "skramlet" kan det være din frontpålade er lidt for løs,prøv at experimentere lidt med at stramme / løsne skruerne og find ud af hvad du bedst kan lide.

dernæst kan det være at din seiding/ guitar streng er enten for løs eller for stram prøv igen at eksperimentere lidt.

Jeg har en Cajon der osse har bjælder i, det skramler jo osse en del.

det er en rigtig god ting at kunne dæmpe med foden, så den ikke "Runger" helt så meget, start bare med at sætte den ene hæl på fronten og lad den ligge mens du spiller, så kan du begynde at slippe en gang imellem, evt. bare på enkelte slag så får du et bredere "lyd spekter" at arbejde med.

Håber du kan bruge det til noget.

bedste hilsner

Frank Thøgersen

• 1 year later...
… i forhold til den i videoen her, eksempelvis?

2 år siden var jeg på en workshop hos Martin, hvor han spillede den her

:

Jeg tror, navnet af denne saermodel var "laPeru Sahara Wind" – men den bliver ikke mere producered. Frontpladen var meget blød, saa at den var virkelig god til at simulere toms idet man trygger med foden i forskellige højde på den. Basstonen var overraskende tør (i forhold til den tynd og blød plade). Men det havde sin specielle grund: cajonen var halv fyldt med noppefolie.

Saa, man skal i hensyn til sound altid vaere meget skeptisk med disse YouTube-clips. Conny Sommer, en anden crack i den tyske scene, stopper to gamle sweat shirts ind i sin cajon.

… "Schlagwerk Perc. aus Peru" lyder en del mere "skramlet"

LaPeru-cajoner skratter (snerrer) og 2in1-Modeller rasler. Grunden ligger i de forskellige snare-principer.

… men hvilke muligheder har man for indstilling af seidingen bagpå? Nogen der har et fif til en mere kompakt og snare-agtig lyd?

Hvad er "seidingen" (undskyld, men jeg er tysker og har kun et meget gammelt ordbog :doo: ).

LaPeru-cajoner, som er aeldre end 10 år har muligvis ingen stemmskruer. Der hjaelper kun tape.

p.a.dogs1

… at hive cajunen frem igen :tu:

Den var altså forvist? – Her i tyskland er det ved at blive en boom. I sidste november var der en stor cajon-festival i Hamburg, som jeg organiserede sammen med musiklaererne Arend Schmidt-Landmeier og Nis Noehring. Alle relevante europaeiske firmaer (desvaere ingen fra Spanien) og mange af de bedste spillere var med i båden.

festival_001490.jpg