Cajon

madshovgaard

Recommended Posts

Jeg har længe tænkt på at anskaffe mig en Cjaon, da det rigtig ofte er lige sådan en man står og mangler!! Men jeg aner absolut intet om det!

Nogen steder kan man købe en "2 in 1" hvad betyder det?

Og hvad skal man kigge efter når man skal købe en? Speicel træsort, noget der holder bedre end andet?

Kom med alt i ved, gerne med nogle anbefalinger af konkrete modeller!??

Mvh mads B)

Her er din løsning.

1. Find korteste vej til gl. munkegade i Århus.

2. Ved ankomst til gl. munkegade, lokaliserer du drum city.

3. Når du træder ind i DC vil der på højre side være en væg af cajun'er, gå til dem.

4. SPIL LØS! B) prøv indtil du finder den rigtige, cajuner varierer lige så meget som alle andre trommer.

ellers er der kun 3 ord jeg kan sige. Slagwerk La perú. Den fedeste cajun jeg har hørt til dato :D

Her er din løsning.

1. Find korteste vej til gl. munkegade i Århus.

2. Ved ankomst til gl. munkegade, lokaliserer du drum city.

3. Når du træder ind i DC vil der på højre side være en væg af cajun'er, gå til dem.

4. SPIL LØS! :doo: prøv indtil du finder den rigtige, cajuner varierer lige så meget som alle andre trommer.

ellers er der kun 3 ord jeg kan sige. Slagwerk La perú. Den fedeste cajun jeg har hørt til dato :tu:

Jeg kan kun være enig i dette oplæg... Jeg gjorde det samme, og kom frem til Schlagwerk La Perú. Det kan dog anbefales at købe meinl's tasketil, mener den er billigere og så er super solid...

Kan kun være enig i ovenstående indlæg - jeg har haft min Schlagwerk Cajon i 7 år nu og den lyder stadig fantastisk. Efter min mening La Peru langt bedre end deres 2 in 1 cajon'er. Prøv dig frem med træsorten, det har temmelig meget at sige.

Cajonen er fed til mange ting og har naturligvis den force at kunne imitere et trommesæt, men prøv at tjekke nogle af rytmerne til flamenco, hvor cajonen oprindeligt bliver brugt. Der er virkelig fede ting at hente.

Mvh. Magnus

Jeg kan kun give de andre ret, Schlagwerk Cajon'er er fede, har selv en La Peru.

Hvis man endelig skulle vælge noget andet, har Slagtøjscentret nogen fra Mario Cortes, som lyder fantastisk.

Edited by MdV

• 2 months later...
Kom med alt i ved, gerne med nogle anbefalinger af konkrete modeller!??

Hi madshovgaard,

Du har sikkert afgjort det imidlertid?

ellers er der kun 3 ord jeg kan sige. Slagwerk La perú. Den fedeste cajun jeg har hørt til dato :tu:

LaPeru-Modellerne af Schlagwerk er nok en høj standard inden for cajon marked. Og cajonerne i Wurzelholz-design er blevet noget som en ikone for den slags instrumenter.

… flamenco, hvor cajonen oprindeligt bliver brugt. Der er virkelig fede ting at hente

I Spanien findes mange manufakturer. I øjeblikket kan man sige, at cajoner fra PRK PORRINA er referencen i flamenco-perkussion. Men der er mange ret specielle forstillinger, hvordan en flamenco-cajon skal lyde. Jeg var så heldig at kunne afgøre med Jorge, at vi bytter vores top-modeller. Og nu venter jeg på pakken fra Barcelona. – Hvis der er interesse kan jeg gerne skrive noget om lyden etc.

Mvh

p.a.dogs1

Kom endelig med en opfølger på lyd, forskælle osv...

Hi Hans Henrik,

jeg har cajonen jo ikke endnu, men jeg kan citere, hvad Jorge siger om lyden i flamenco:

“… when Rubem Dantas and Paco de Lucía hear a Cajón the first thing they think was the proximity of the Cajón sound with the sound of dancer shoes and "palmas"(I dont now the english name). When you build a Cajón with drum set sound you aren´t making a good flamenco Cajón, you can use to play funk and other musics but the sound is not good for flamenco, this is the reason to use the strings and not the "bordonera" (the same I don´t know...sorry). Another thing that we learn is the separation of sounds, the bass and the snare, it´s so important because flamenco have a great intensity on scene and with a 2inone I think you don´t feel the atack it´s really monotone. This things like´s here in Spain to professional players who choose our Cajones, professionals like Piraña (Paco), Lucky Losada (Tomatito), Anton Suarez (Sara Baras), Sabú (Diego el Cigala), Chaboli (Niña Pastori), Ramón Porrina (Buika, Ainhoa Arteta), etc... All this players two years ago plays LaPeru, and now....

The best way to do good Cajones is listen good flamenco music and the flamenco music have a lot of "Palos" (styles). One needs more bass others need more snare and you must find the perfect mix, for example: congas (let´s see other intruments) when a percussionist plays congas in flamenco we see that the sound of congas is too high and too harmonic, then let´s do a flamenco congas... when we designed the ORION SET we where thinking in guitar player, the congas sound eats all the guitar spirit then we build wood congas with all the attack but without harmonics and a little dancer shoe tesiture, now Sara Baras dance with the Prk Congas, she never danced with congas, but this ones..."

Og her er en lille

, hvor han spiller i vaerkstedet.

Og vedhaeftet en anden foto af min Castigador.

P1010402s.jpg

Hej Mads

Som andre også er inde på, så tag et smut til Århus når lejligheden byder sig og prøv nogle forskellige cajons i henholdsvis Drumcity og House of drums(tidligere Slagtøjscentret). Der kan nemlig være stor forskel i lyd, og så du skal jo finde den, der falder i din smag og behov.

På nedenstående link kan du se og høre nogle af de forskellige cajons fra Meinl. Det kan måske være til lidt inspiration for dig.

http://meinlpercussion.com/community/cajon/videos/

Held og lykke med kassen. :)

Bedste hilsner fra Michael