larsjul Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Hey folks.. Jeg har fået fortalt, at man ligefrem kan høre, om en tom hænger, eller står på din egen stand.. Er det rigtigt?? Og er der andre fordele/ulemper ved, at den står på sin egen stand?? - Lars Jul Link to comment Share on other sites More sharing options...
abemand Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Tja, hvis det er et vintage sæt, eksempel ludwig, så tror jeg godt at det kan "høres". Det er der garanteret, men ikk noget man ligger mærke til. Nu har jeg selv et 70'er ludwig sæt, og det er ikke det mest innovative tamophæng der følger med. Med hensyn til en tam på snarestand, så tror jeg ikke det kan høres, da standen jo kun rører ved reifen, og da det jo er skindet som resonere tror jeg ikke det kan høres. Men det kan jo være at der er nogen som er kloge end mig?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tama forever Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Om man ligefrem kan høre forskel er en diskussion med flere aspekter, vil jeg gætte på. Jeg vil da gå ud fra at det handler om tammens størrelse, hvordan den er stemt osv. Nogle tammer der i forevejen er stemt med mindre resonans, vil sandsynligvis ikke kunne give en egentlig hørbar forskel mht om den er på stativ eller på rim. Men jo, jeg har da kunnet høre forskel. Jeg har konsekvent tammen på stativ når jeg spiller med mit rock orkester, men på rim når jeg spiller jazz. Udover en diskutabel forskel i lyden, handler det da bestemt også om fornemmelsen ved at spille med tammen henholdsvis på stativ og på rim. Jeg føler at jeg får mere resonans og kinetisk energi foræret når jeg har tammen på rim. Igen afhænger dette selvfølgelig af om man har stemt skindet løst eller stramt. Fin fin diskussion Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mads Valther Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Jeg tror ikke du kan høre en skid forskel.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andreasen Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Jeg kan godt høre forskel når min 13" Gretsch Stop Sign holdes frit i luften (samme position) end når den står på snarestativ. Den mister resonans. Dog ikke så meget at det ikke stadig lyder godt på stativ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
esk Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Jeg har oplevet at min tam blev lidt mere "død" på et lilletrommestativ - altså mindre resonans.. Men det kommer sku an på så meget.. Min 13" tam sidder pt på et lilletrommestativ - og den lyder sku fee'! Men jeg giver tama4ever ret i, at feelingen også godt kan være lidt forskellig.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
snippergyppen Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Ved ikke om man kan høre forskel, men mon ikke der er en smule mere ressonans når den hænger på en holder, den sidder jo oftes på BD og svingningerne ryger vel ned igennem tom holderen og for BD's skind til at ressonere, hvorimod på snare stand ryger svingningerne lige ned i gulvet/tæppet og dør der. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mads Valther Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Det har du ret i. Jeg tvivler bare på hvor meget jeg ville kunne høre forskel hvis jeg hørte min tom på snarestativ i forhold til tomholder... Det ville blive et rent gæt fra min side i hvert fald:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
snippergyppen Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Jeg prøver sku at teste det i aften, selvom jeg tror at jeg ikke kan høre forskel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kasper Moll Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Jeg tror at jeg ville kunne høre forskel hvis man kunne slå på begge muligheder lige efter hinanden.. Hvis vi forestiller os to tammer, som er totalt ens, ens stemt, ens træ, ens.... alt.. - Så vil du muligvis kunne høre mere tone når den er på rim.. Men, på en CD indspilning eller til live-koncert.. Tror jeg ikke på at nogen kan høre forskel.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rallaei Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Det tager helt sikkert noget resonans at ha' den stående på et lilletromme stativ, især hvis du strammer stativet! Jeg synes ikke det er et problem, hvis man bare lader være med at spænde den fast! Link to comment Share on other sites More sharing options...
snippergyppen Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Jeg synes ikke det er et problem, hvis man bare lader være med at spænde den fast! Så ryger den jo ned Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon Klejnstrup Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Hvis det er rims kontra lilletrommestativ er min erfaring at trommer lyder en del bedre på rims. De mister lidt af alt på stativ, især sustain. Når jeg sætter tommer på stativ ændrer lyden sig til at være punchy på den ufede måde og med få, høje overtoner. Det ser bedre ud med tom på lilletrommestativ men hvad lyd angår - RIMS ftw! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Espersen Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Så ryger den jo ned Den lyd skal selvfølgelig også tages med i diskussionen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
westmark Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Jeg kan godt høre forskel når min 13" Gretsch Stop Sign holdes frit i luften (samme position) end når den står på snarestativ. Den mister resonans. Dog ikke så meget at det ikke stadig lyder godt på stativ. Har samme oplevelse af min gretsch tam.... I øveren er den rent faktisk meget død... Men når den kommer med ud at spille i større lokaler bliver der meget mere bund og resonans.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kylling Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Den lyd skal selvfølgelig også tages med i diskussionen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Tormentor Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 ja rent teoretisk vil den miste resonans på et snarestativ, men hvis den er hængt op med et godt rimsystem, tror jeg det er de færreste der kan høre forskel (har ikke prøvet..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kasper Moll Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 ja rent teoretisk vil den miste resonans på et snarestativ, men hvis den er hængt op med et godt rimsystem, tror jeg det er de færreste der kan høre forskel (har ikke prøvet..) Selvmodsigende? Hvis den hænger på en god rim, er der vel netop mere resonans.. - På et snare stativ er trommen jo i kontakt med en større flade, som snupper lidt af lyden.. Så at sige Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stumfisk Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Da jeg spillede Tama starclassic, var der kæmpe forskel på om 12" var på snarestativ eller hang! Der var absolut ingen sustain i den når den var på snarestativ. MEGET hørbar forskel. Så jo det betyder en del... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stumfisk Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Har samme oplevelse af min gretsch tam....I øveren er den rent faktisk meget død... Men når den kommer med ud at spille i større lokaler bliver der meget mere bund og resonans.. Det var da underligt hva'? Det samme sker for mine trommer når man putter rumlang på dem... (Undskyld, det var ikke for at være næsvis, kunne bare ikke lade være) Link to comment Share on other sites More sharing options...
westmark Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Det var da underligt hva'? Det samme sker for mine trommer når man putter rumlang på dem... (Undskyld, det var ikke for at være næsvis, kunne bare ikke lade være) Jeg ved godt at et større rum gør en forskel men jeg synes godt nok det er helt vildt så stor forskel der er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drummer_Boy Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Jeg kan også høre en lille forskel, men jeg har valgt stativ fordi: 1. Der stadig er rigelig sustain. 2. Den står mere stabilt. 3. Det ser federe ud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Færingen Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 har også mere sustain, når jeg har tammen hængende. men forskellen er ikke så stor hvis snarestativet ikke er strammet... Pearl har et stativ som hedder s-1000, hvor der er større gummi-dudder i enderne. nogen der har prøvet det...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
snippergyppen Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 har også mere sustain, når jeg har tammen hængende. men forskellen er ikke så stor hvis snarestativet ikke er strammet...Pearl har et stativ som hedder s-1000, hvor der er større gummi-dudder i enderne. nogen der har prøvet det...? Pudsigt du lige skrev det! Er netop returneret fra øveren, hvor jeg testede det. Har selv normalt min tam til at stå på et ukendt, gammelt og spinkelt snare stand, hvor der næsten ikke er noget gummi på. Testede så med tom holder og så mit snare stand, som netop er et s-1000, jeg kunne høre forskel på alle tre opstillinger, gammelt stativ gav mindre sustain end s-1000, som har store gummi dutter, tom holder gav meget sustain i forhold til s-1000. Troede faktisk ikke der var SÅ stor forskel, så lærte man også noget nyt i dag Link to comment Share on other sites More sharing options...
esk Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Pearl har et stativ som hedder s-1000, hvor der er større gummi-dudder i enderne. nogen der har prøvet det...? Har selv fået anbefalet netop dette stativ!.. Det skulle give mere sustain - men har ikke selv haft chancen for at sammenligne endnu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts