Mv Blog


Mads Valther

Recommended Posts

Så skete det!!!!

 

Vi klarede (igen) det hele selv, men denne gang er det fanme i orden arbejde altså!

 

86 timers arbejde med rengøring af en pult, som ikke er blevet renset siden 1981. Vi var tæt på at give op. Pulten skulle gennemrestaureres, og det ville bliver +30 kilo at få en prof til at gøre det - hvis det overhovedet kunne lade sig gøre. Vi opdagede dog to ting, som gjorde at vi gav pulten en sidste chance. Vi ELSKER vores pult, men vi har ikke så mange penge, og på et tidspunkt overvejede vi at sælge, og købe en anden mere pålidelig. 1. Stellet til pulten var skævt. 2. Pulten var fuldstændig gennemført beskidt. Derfor besluttede vi at rette stellet op, og rengøre pulten fuldstændig manisk. Herefter måtte vi se, hvor meget det havde hjulpet.

 

Det første vi måtte gøre var at rette selve stellet. Det var blevet slået skævt, og det betød at det ikke var alle kanaler som fik ligegodt fat i motherboardet. Her efter blev hver enkelt slot renset for skidt, så kontakten blev optimal. Enkelte steder var der gået en flig af lodninger, og så har drengene simpelthen skåret i hver kanal med en dremmel, og loddet nyt på. Alene dette gav hurtigt en meget mere funktionel pult.

 

Herefter blev hver kanal taget op og renset med vatpind dyppet i sprit. Så er der blevet fejlsøgt i hver enkelt kanal, og der blev fundet en del fejl. Inden vi gik i gang med arbejdet virkede 18 kanaler, men pulten støjede så meget at vi ikke kunne arbejde optimalt på den. Nu virker 30 kanaler, og pulten spiller SNORLIGE! Jeg har ikke selv været så meget med, så jeg er sgu rimelig høj over at se pulten så flot. Den er som ny at se på.

 

Der er stadig problemer i mastersektionen. Men den er svær at fejlsøge på endnu. For efter pulten er blevet renset opfører den sig anderledes. Men det er nok snarere fordi den opførte sig forkert før, pga en masse fejl. Fx spiller den nu i stereo når stereoknappen er nede, og i mono når denne knap er ditto. Det lyder logisk, men det gjorde den sgu ikke før! Så vi skal på opdagelse i en helt ny pult.

 

Sidst men ikke mindst.

VI ER KLAR TIL AT OPTAGE!!!!!

FullSizeRender_zpsnrcos1ma.jpgFullSizeRender_zpsnrcos1ma.jpg

FullSizeRender_2_zpsvsni8enl.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi har allerede et fjog. Det er ofte mig som står og ser dum ud i den forbindelse. Fx har jeg bygget palle-sofaer mens de har renset pult. Det eneste jeg har bidraget med i vores kontrolrum er at hænge en hylde op til ledninger.

 

Synes så til gengæld også hylden hænger ret svedigt....

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er trommeslageren.dk, det her. Du ved godt, at vi skal have billeder for at tro på den med hylden!

 

 

Helt enig! Pics og it didn't happen. En velhængt hylde er ikke at kimse af ;-)

 

Kæmpe respekt for den mixer. Den er gude smuk, og det er fantastisk at I vil påtage jer de hovedpiner der følger med at restaurere så gammelt udstyr, for at få den lyd I vil, frem for at tage den nemme udvej med en ny digital pult. Vi må håbe I stadig er vilde med lyden efter rengøringen.

Link til kommentar
Del på andre sites

I er så vildt optur at høre om! :tu:

 

Går ud fra du har fået slurket en del kaffe med bailey fra Aldi under arbejdet ;)

Det er faktisk ikke i så vilde mængder som før i tiden, da jeg ofte skal køre tilbage til landet. Men der har været enkelte weekender, hvor man ugen efter har tænkt at vi simpelthen har indvirke på Baileys årsregnskab.

 

Det er trommeslageren.dk, det her. Du ved godt, at vi skal have billeder for at tro på den med hylden!

 

Men ellers æsketæskefedt med den mixer! Det bliver en spændende proces at lære at bruge den, som det oprindeligt var tænkt!

Præcis! Det bliver megaspændende at bruge den nu. Jeg skal nok tage et billede af den fucking hylde!

 

Helt enig! Pics og it didn't happen. En velhængt hylde er ikke at kimse af ;-)

 

Kæmpe respekt for den mixer. Den er gude smuk, og det er fantastisk at I vil påtage jer de hovedpiner der følger med at restaurere så gammelt udstyr, for at få den lyd I vil, frem for at tage den nemme udvej med en ny digital pult. Vi må håbe I stadig er vilde med lyden efter rengøringen.

Vi har jo hele tiden vidst hvordan den lyder - den lyder fuldstændig fremragende! Der er ingen som helst tvivl om at lyden er uden sammenligning fed. Problemet er hvad man gør hvis man simpelthen umuligt har pengene til at få den lavet, og ikke kan gøre det selv. Den er stadig ikke 100 % kørende. Måske bliver den det aldrig. Men vi kan optage på den nu uden problemer, og jeg kan slet ikke vente...

Link til kommentar
Del på andre sites

Nå så fik vi endelig prøvet lidt lyd. Den ihærdige lytter vil kunne fornemme en ensartet støjende tone i baggrunden. Det er et modul i Tape-sends som driller. Det er pisseirriterende det er det. Det er fedt at vi ved det er dér det er.

 

I går lavede vi en kort test. En lille ballade vi skrev for et par dage siden. Der er ingen test, og den er skrevet til Flygel, trommer og kontrabas. Vi lavede følgende mikrofonopsætning:

 

Flygel: 2 stk. km84

Vokal: Lauten Horizon

Kontra: 1. stk. km84, 1. stk hjemmelavet

Snare: AKG 451

BD: D12

Mono-OH: Hjemmelavet

Mono-Amb: Hjemmelavet

 

Dette er direkte ind i protools gennem pulten. Der er ikke brugt EQ's, Comp eller noget. Vi fandt en hurtig rumklang som plug, men thats it!!! Det kan være et lucky shot, men jeg tror det fanme ikke. Jeg synes lyden er fabelagtig.

 

Og sådan lyder det også i hørebøfferne, når vi indspiller, og bedst af alt: Vi kan spille det allesammen samtidig.

 

http://yourlisten.com/MadsValther/studie-test-eq-comp-etc

Edit: Linkfix

 

Redigeret af Mads Valther
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Så fik vi gang i vores nye forlag. Vi har fået en af vores sange med indenfor på lydsiden af Danmarks nye dramaserie. Meget mere kan ikke siges nu, og pengene er små, men det er skridt på vejen mod den position vi havde før, hvor tingene kom lidt lettere.

 

Nu mangler vi bare at finde ordentlig booker. Det er ikke svært at booke os, men det er mit ansvar, og jeg har simpelthen ikke tiden i øjeblikket.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Så fik vi gang i vores nye forlag. Vi har fået en af vores sange med indenfor på lydsiden af Danmarks nye dramaserie. Meget mere kan ikke siges nu, og pengene er små, men det er skridt på vejen mod den position vi havde før, hvor tingene kom lidt lettere.

 

Nu mangler vi bare at finde ordentlig booker. Det er ikke svært at booke os, men det er mit ansvar, og jeg har simpelthen ikke tiden i øjeblikket.

 

 

Lyder spændende. Tillykke med det. Lad os endelig høre mere når I må afsløre det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 uger senere...

Jeg har været rigtig glad for alle de positive tilkendegivelser som har været her i bloggen. Langt de fleste er positive, og deler vores nørdede tilgang til tingene. Langt de fleste ting er vi fælles om. Alt ud fra en tilgang om at gøre tingene så grundigt, at vi ved hvordan tingene fungerer som de gør, og måske endda hvorfor, så man kan tage stilling til om det overhovedet skal bruges fremover.

 

Men denne gang har jeg kastet mig ud i et soloprojekt. Enkelte har fået lidt info om det. Enkelte har støttet mig – langt de fleste det direkte modsatte. Jeg vil ikke nævne navne, da flere er brugere herinde, men flere har faktisk krævet bevis på at jeg overhovedet var i gang. Altså ikke om det var noget jeg gjorde selv, men om det simpelthen fandt sted. Det må jeg indrømme gjorde ondt. Jeg forstår ikke hvorfor man tvivler så stærkt. Ssamtidig har det været en kæmpe motivation for at gå i gang med projektet. Jeg nævner det her, for at de læsere af min blog som direkte og indirekte har tvivlet på dette projekt, kan få mulighed for at kigge indad.

 

Det skal også siges at mit soloprojekt er lavet med fuld støtte fra de andre bandmedlemmer. Mange vil gerne hjælpe med at bygge - jeg har dog insisteret på at gøre det her selv. En fantastisk følelser, når man står ved målstregen.

Jeg har prøvet lignende før, men vil alligevel betragte mig selv om nybegynder. Det er et nyt studie, nye materialer, og jeg har aldrig arbejdet med netop denne installation før. I det gamle studie var det vores lydmand, som stod for installationen. Jeg skal indrømme at man tit lige havde lyst til at spørge til råds, men jeg aflod.

 

Det var svært at udvælge og adskille de mange komponenter man støder på i den verden. Jeg fandt dog hurtigt ud af at vi havde både komponenter og redskaber i studiet. Jeg har altså ikke skulle indkøbe selv. Jeg føler ikke jeg er gået på kompromis med kvalitet. I stedet er det fedt at vi allerede har de mange dele liggende. Nogen vil have det skal kunne det ene, andre det andet. Ja nogen vil sågar have det skal kunne det hele. Jeg har i stedet lavet et projekt der gør præcis det, som jeg vil have det skal.

Jeg har delt projektet op i denne 8-trinsguide, såfremt andre vil prøve lignende:

 

Trin 1 - Vælg de rette komponenter

Jeg valgte at afsætte god tid til at sammensætte de rette komponenter. Jeg fik lavet en god checkliste, og har brugt den som referenceramme igennem hele mit projekt. Det har kostet ikke at gå på kompromis med kvalitet. De ting som trods alt skulle købes har jeg fået ok priser på – primært i mit lokale byggemarked.

Trin 2 - Indsættelse af de fysiske komponenter

Dette var faktisk sværere end ventet. Man har kun ÉN chance. Gør man det ikke rigtig er man fucked big time. Man kan ikke bare prøve igen, for tingene skal bores ind, så i stedet må man vælge en helt ny flade, eller se om man kan genskabe den flade man netop har målt forkert på. Jeg vil godt indrømme jeg var nervøs da jeg gik i gang. Heldigvis var de fleste komponenter ikke skrøbelige, hvilket gjorde at jeg ikke var helt så usikker på hånden om jeg ellers havde regnet med.

Trin 3 - Placér komponenterne

Igen var jeg rystende nervøs. For komponenterne skulle placeres samtidig med at de blev spændt ind. Der var altså ligesom 2X2 processer i gang på samme tid. Man føler sig ofte magteløs når manså kun har to hænder. Derfor havde jeg også valgt skruer med torx-gevind. Jeg synes de fungerer bedre. Det var en skrøbelig proces, men det lykkedes trods alt.

Trin 4 - Montering af hovedkomponenterne

Med de indledende komponenter placeret, kunne jeg nu hænge selve projektets formål på komponenterne. Her var der valgfrihed. Nogen vælger at sorterer på den ene eller den anden måde. Jeg valgte at sortere efter længde. Dette gør at samspillet med pulten bliver lettere. Alt sammen i forsøget på at optimerer processen.

Trin 5 – montering af kabler efter længde

Dette var faktisk pisse svært. For kablerne havde forskellige farver, og farverne gik igen på tværs af længder, og jeg blev hurtigt forvirret. Det lykkedes dog med møje og besvær. Men jeg måtte dobbelt tjekke MANGE gange. Hele tiden mega nervøs for om tingene ikke blev installeret rigtigt. Jer der har bygget selv ved hvor få fejl der skal til før alt er ødelagt. Her blev man både forvirret af farve og længde – FUCK!

 

Trin 6 - Montering af strømforsyningen

Her var jeg heldig. Normalt er der altid en strømforsyning. Denne gang slap jeg. Jeg havde fundet fire fede strømforsyninger på Vallekilde Højskole. Dem skulle jeg dog heller ikke bruge. Dette projekt kræver nemlig ingen strømforsyning.

Trin 7 – Yderligere montering

Dette trin springer mange over. Enkeltdele, komponenter og hovedkomponenter er jo monteret. Jeg var dog i tvivl, for en af skruerne stak lidt for langt frem, og jeg var nervøs for om det havde indflydelse på funktionen af hele installationen. Jeg bliver ikke i bedre humør, da jeg opdager at den parallelle skrue gør akkurat det samme i den anden side. HELDIGVIS opdager jeg at netop dette giver installationen en ekstra og yderst velkommen funktion. Skruerne holder nemlig de tidligere sorterede kabler på plads, således at disse ikke går ud over deres område. Dette er virkelig fedt!

 

Trin 8 – Sidste finish

Det var svært at få det hele til at se ordentligt ud. Samtidig må jeg også bare indrømme at den grundige forberedelse gjorde at den sidste finish nærmest allerede var gjort. Trin 7 viser dog at der altid er uforberedte udfordringer, men denne kom netop ud som en fordel, fordi jeg ikke gik på kompromis med kvaliteten.

 

Sidst men ikke mindst, så synes jeg at I skal se et billede af hylden:

Nye0450_zps2dy9iow8.jpg

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Nogen gange skal man bare tage springet og stole på egne evner. Det kræver mod og mandshjerte, men belønningen er hver en søvnløs nat, og sved-, blod- og tåre-dråbe værd :-D

 

Tillykke med den, og ud fra kablerne at dømme er den i vater ;-)

 

Nu skal du vel lige have lov til at trække vejret og nyde det færdige resultat, men hvad bliver næste projekt? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen jeg har simpelthen ingen anelse om næste projekt. Det her giver mod - det indrømmer jeg. Men samtidig er man også bare fuldstændig smadret efter så lang tids fuldstændig fokus. Umiddelbart tænker jeg at hylden er så flot at den godt kunne have en lampe som lyste ned på den. Jeg ved dog også at mit projekt har spredt lidt bitre jaloux-vinde i studiet. Så jeg venter med en spot-lampe for nuværende...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Jeg er d.d blevet orienteret om at Værløse kommune har besluttet at der skal etableres privat bebyggelse på Flyvestationen hvilket betyder at vores bygning skal rives ned indenfor 4 måneder.

 

Jeg gider ikke mere nu, og mit firma er hermed konkurs.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvor mange af jeres studier er efterhånden blevet pillet fra hinanden? Har de da slet ikke hørt pladerne?

Elendige spillesteder for kulturel støtte i hoved og røv, men god musik skal åbenbart bare tvinges til at have the blues konstant.
For helvede! Harm er en glimrende betegnelse, Henrik. Den tilslutter jeg mig!

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu