Recommended Posts

Posted

Hej Niklas,

Jeg tænker at musikalitet er evnen til at omsætte sine følelser og tanker til musik. Teknik er den fysiske evne til at realisere musikken.

For mig kan det ene ikke udelukke det andet. Da jeg var yngre... nok i din alder. Gik jeg voldsomt op i teknik. Jeg terpede dag ud og dag ind. Det var fedt og jeg er stadig den dag i dag vild med at øve teknik.

Men med alderen følger også et andet liv. Arbejde...familie...hus/have... m.m. Så når man bliver ældre så kan det være svært at få tid til at terpe teknik. Og det selv om man er professionel musiker.

Så du skal bare give den gas på øvepladen. Pas på ørene!!! og husk at respektere andres musiske holdninger... og dette ligegyldigt om de er ældre eller yngre. Der findes i virkeligheden ikke noget rigtigt eller forkert når det handler om musik... og dog så findes der jo alligevel nogle generelle musikalske parametre som med held kan følges.

Om musik så er genialt eller imbisilt... Tja det er jo op til den som lytter.

Men heldigvis skal musik jo spilles med hjertet og nydes med ørene... Og det står frit for hvordan man vil spille sin musik...

Om musikken swinger handler jo ikke om hvor mange slag på hvilken tid man spiller. Men teknikken er jo et krydderi til den færdige ret. Og har man en monster teknik... så kan man bare nogle ting som andre ikke kan....

Gå efter det og nyd dit teknikfræseri!!!!

Hilsen

Jai

Posted

Jai Jenkov - jeg er fuldstændig enig. Teknik og musikalitet er to sider af samme sag i mine øjne. Du kan være sindssvagt musikalsk, men har du ikke tekniken til at formidle dine ideer og melodier, så bliver teknikken (eller mangel på samme) en hæmsko for dit spil. Omvendt så kan teknik ikke afløse musikalitet, til gengæld er jeg af den opfattelse, at teknik og specielt rudimenter og de dertilhørende øvelser kan være rigtig udviklende mht. til idéer og lign.

Mht. alder, så tror jeg også man kan udvikle sin musikalitet, men jeg har set 15-årige, der er mere musikalske end 35-årige. Nogle har bedre anlæg eller "talent" for musikalitet og det at udøve musik end andre. Det er i hvert fald min personlige erfaring.

Det værste er folk, der undlader at øve teknik, fordi de er bange for, at det ødelægger deres musikalitet. Det er i mine øjne en dårlig undskyldning for ikke at øve teknik. Trommespil er på mange måder et håndværk. Teknik er din værktøjskasse.

God diskussion!

Hej Niklas,

Jeg tænker at musikalitet er evnen til at omsætte sine følelser og tanker til musik. Teknik er den fysiske evne til at realisere musikken.

For mig kan det ene ikke udelukke det andet. Da jeg var yngre... nok i din alder. Gik jeg voldsomt op i teknik. Jeg terpede dag ud og dag ind. Det var fedt og jeg er stadig den dag i dag vild med at øve teknik.

Men med alderen følger også et andet liv. Arbejde...familie...hus/have... m.m. Så når man bliver ældre så kan det være svært at få tid til at terpe teknik. Og det selv om man er professionel musiker.

Så du skal bare give den gas på øvepladen. Pas på ørene!!! og husk at respektere andres musiske holdninger... og dette ligegyldigt om de er ældre eller yngre. Der findes i virkeligheden ikke noget rigtigt eller forkert når det handler om musik... og dog så findes der jo alligevel nogle generelle musikalske parametre som med held kan følges.

Om musik så er genialt eller imbisilt... Tja det er jo op til den som lytter.

Men heldigvis skal musik jo spilles med hjertet og nydes med ørene... Og det står frit for hvordan man vil spille sin musik...

Om musikken swinger handler jo ikke om hvor mange slag på hvilken tid man spiller. Men teknikken er jo et krydderi til den færdige ret. Og har man en monster teknik... så kan man bare nogle ting som andre ikke kan....

Gå efter det og nyd dit teknikfræseri!!!!

Hilsen

Jai