Forslag Til Hjælp Til Et Band.


jonaslind

Recommended Posts

Hej med-slagere

 

Jeg spiller i et amatør-rockabillyband, som efterhånden har nogle år på bagen.

Baggrunden for bandet er rockabilly, rock n roll og i den genre.

Vi har ingen intentioner om at komme til at leve af musikken, eller spille mange jobs.

Vi ligger pt på omkring 4 jobs om året.

For os er det sociale i at mødes en gang om ugen og spille musik meget vigtig - mere end det at komme ud at spille.

 

Efter en uheldig og kedelig oplevelse med den tidligere forsanger, som droppede bandet, fandt vi i november 07 en ny forsanger.

Han havde på det tidspunkt ikke sunget i 10 år, men var frisk på at give det en chance.

Han var meget rusten og havde svært ved at ramme de rigtige toner, men har efterfølgende øvet sig rigtigt meget.

Dog er han ikke helt skarp endnu. Han ligger gennemsnitligt på omkring 80-90 % af det ønskede. Han har svært ved at ramme nogle sange tonemæssigt, men andre sange leverer han 110%, faktisk så meget, at vi er "på toppen" over ham.

Vi begynder at få flere henvendelser på jobs, hvilket er ok, for det er nogle fede jobs.

Jeg har dog mine betænkeligheder ved at tage ud at spille, i frygt for at forsangeren ikke lige rammer dagen.

Ligeledes står vi overfor at skulle lave en democd, og den skulle jo gerne side lige i skabet.

 

Vi har igennem mange år lært at spille de forskellige numre i diverse tonearter, hvilket for de andre i bandet måske er en sovepude.

Jeg er af den overbevisning, at man som band tilpasser toneart osv efter forsangeren.

 

Så nu kommer de store spørgsmål:

 

  • Bør vi tage hvert enkelt nummer og tilpasse efter forsangeren?
  • Skal vi have en banddoktor til at hjælpe os med numrene?
  • Hvordan snakker man bedst med et bandmedlem om hans præstationer - uden at det bliver negativ kritik, men helst konstruktivt?

 

Det skal nævnes, at vi ikke vil fyre ham, for vores kemi i bandet er fantastisk, og det sociale i at mødes er nok det vigtigste.

 

Hvad siger I, hvad skal vi gøre?

 

Mvh

Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

En sanglærer giver nogle fede teknikker, så sådan en er at anbefale.

Er det fordi tonerne er for lyse til ham, eller kan han simpelthen ikke ramme alle toner, som egentlig er inden for hans toneinterval?

 

man er nødt til at snakke med ham om det. Det er altid svært at snakke med folk om sådan noget, og man har tendens til at beskylde udefrakommende årsager for ens egen ringe præstation. derfor er det svært at høre.

Men man kunne evt. blame den gamle forsanger for at have haft samme problemer, og fortælle at sangen måske er svær at synge. det er ihvertfald nemmere at håndtere end bare at få smidt en semisviner i hovedet.

Link til kommentar
Del på andre sites

En sanglærer giver nogle fede teknikker, så sådan en er at anbefale.

Er det fordi tonerne er for lyse til ham, eller kan han simpelthen ikke ramme alle toner, som egentlig er inden for hans toneinterval?

 

man er nødt til at snakke med ham om det. Det er altid svært at snakke med folk om sådan noget, og man har tendens til at beskylde udefrakommende årsager for ens egen ringe præstation. derfor er det svært at høre.

Men man kunne evt. blame den gamle forsanger for at have haft samme problemer, og fortælle at sangen måske er svær at synge. det er ihvertfald nemmere at håndtere end bare at få smidt en semisviner i hovedet.

 

 

Jeg har også overvejet at foreslå en sanglærer, men er bange for, at det kommer til at virke for hårdt.

Det er på flere forskellige niveauer, at han ikke rammer de tonerne, det kan både være de lyse og de mørke.

Kunne man evt tage udgangspunkt i de sange, som han synger perfekt? Altså toneartsmæssigt?

Og ja, han skal have det at vide, det skal bare være på den rigtige måde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kommer langt hen ad vejen an på, hvilken type person han er. Visse har det fint med kritik og tager det til efterretning. Andre tager det alt for personligt - sådan en sanger har jeg prøvet at spille med, og det endte med slagsmål og fyring.

 

Så er der det faglige. Tonedøvhed i mild eller alvorlig grad kan trænes med hørelæreøvelser, men min erfaring er, at det er absurd svært at få rettet op på. Hvis det mere drejer sig om teknik, så er der intet ondt i at foreslå manden en sanglærer. I kan jo, med rette, fortælle ham, at det er dybt inspirerende at have en lærer, ligesom vi trommeslagere jo ofte føler os forfriskede og tændte, når vi bliver præsenteret for en række nye input og øvelser.

 

I sidste ende handler det om tillid, men det er altid en svær nød at knække - næsten endnu mere, når man holder af gutten.

Link til kommentar
Del på andre sites

Siden i har numre, hvor han rammer 110%, så lyder det ikke som om han har problemer med at høre eller lignende-

 

 

Tror der er noget teknisk, der glipper .. enden hans støtte eller lignede, der svipser. Det kan gøres meget nemt uden at kritisere, blot snakke med ham og sige, at han er suveræn, men at den svipser altså for ham til tider og det må i se at aflive.

 

Send ham til en god lærer, måske en af de der Catrine Sadolin uddannede eller lignede og lad ham gennemgå et checkup. Det er højest sandsynligvis noget simpelt der smutter.

 

 

Men bortset fra det, så ja .. i kan ikke kræve at jeres sanger skal kunne synge i hvilken som helst toneart og det skal lyde godt, især når i selv ingen restriktiner har, enhver idiot kan flytte fingrene på en guitar og spille i en anden toneart.

Redigeret af OakMan
Link til kommentar
Del på andre sites

God, saglig konstruktiv kritik er altid noget man skal tage imod med glæde - og det er afsenderens opgave at pakke det ind på en måde så det netop modtages sådan.

Jeg ville da umiddelbart foreslå, at jeres nye sanger - naturligt efter mange års pause - får pudset teknikken af med en god sangpædagog, der kan genetablere hans teknik (eller give ham en)! Det vil både gavne musikken men også hans egen sangsundhed.

Lad høre hvordan det spænder af....

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror jeg vil foreslå ham, at vi allesammen lytter vores amatøroptagelser igennem, for at vi alle kan få hørt, hvor problemerne er (også som selvkritik af vores egne præstationer). Og jeg tror at det vil hjælpe meget, hvis vi overvejer at skifte toneart i de numre, som han ikke lige rammer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror jeg vil foreslå ham, at vi allesammen lytter vores amatøroptagelser igennem, for at vi alle kan få hørt, hvor problemerne er (også som selvkritik af vores egne præstationer). Og jeg tror at det vil hjælpe meget, hvis vi overvejer at skifte toneart i de numre, som han ikke lige rammer.

 

Ja problemer skal jo helst løses uden større tomult.

Først og fremmest er det min erfaring, at man skal man fokusere på det samlede produkt der kommer "ud over rampen. Det svære i stuntet er at analysere hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. Undgå på fælles øver, at spille/synge på et højere niveau end i magter, det kommer der sjældent noget godt resultat ud af. De enkeltes tekniske færdigheder må man øve på derhjemme.

Nu ved jeg jo ikke hvordan i øver, men mange gange er det en god idé at slukke forstærkerne og skifte trommerne ud med et ringbind, og prøve numrene af på et lydmæssigt lavt niveau. Det giver en mindre rutineret sanger bedre mulighed for at koncentrere sig om at ramme tonerne istedet for bare at forsøge at levere energi (trykke den af).

 

Bør vi tage hvert enkelt nummer og tilpasse efter forsangeren?

Ja, man bør efter min mening altid tilpasse numrene til sangeren, så længe det bærer tempomæssigt, og nummeret ikke klangmæssigt får en forkert "farve".

 

Skal vi have en banddoktor til at hjælpe os med numrene?

Ja hvis man kan få Ivan Pedersen eller tilsvarende til at kigge forbi, er det ingen skade til. Men der er altså også banddoktorer der baserer deres musik kendskab på to års roadie erfaring, samt et AOF kursus i guitar. Og der vil jeg nok have min tvivl.

 

Hvordan snakker man bedst med et bandmedlem om hans præstationer - uden at det bliver negativ kritik, men helst konstruktivt?

Man undgår for alt i verden "os mod ham" versionen. Det hele går, som før nævnt, ud på at levere et samlet produkt alle er tilfreds med. Og det indebærer bl. a. at trommeslageren ikke spiller samba i Rockabilly musik, og at sangeren synger rent. Det er jeg sikker på jeres sanger forstår.

 

Nu vil jeg lige for god ordens skyld nævne en ting som du dog ikke nævner selv, og muligvis ikke er noget problem i jeres lille kapel. I både den professionelle band verden, såvel som i de fleste hyggebands er alkohol en naturlig bestanddel af miljøet. Da jeg begyndte at leve af min hobby, måtte jeg erkende, at jeg sagtens kunne drikke en del bajere og holde mit niveau trommemæssigt. Men der skulle faktisk ikke ret mange til før mit sangmæssige niveau dalede betydeligt. Min morale er, at for en mindre rutineret sanger med begrænset sangteknik, er der hurtigt 10-20 % et hente her. Og det var jo egentligt det du efterlyste. God øver. :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja problemer skal jo helst løses uden større tomult.

Først og fremmest er det min erfaring, at man skal man fokusere på det samlede produkt der kommer "ud over rampen. Det svære i stuntet er at analysere hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. Undgå på fælles øver, at spille/synge på et højere niveau end i magter, det kommer der sjældent noget godt resultat ud af. De enkeltes tekniske færdigheder må man øve på derhjemme.

Nu ved jeg jo ikke hvordan i øver, men mange gange er det en god idé at slukke forstærkerne og skifte trommerne ud med et ringbind, og prøve numrene af på et lydmæssigt lavt niveau. Det giver en mindre rutineret sanger bedre mulighed for at koncentrere sig om at ramme tonerne istedet for bare at forsøge at levere energi (trykke den af).

 

Bør vi tage hvert enkelt nummer og tilpasse efter forsangeren?

Ja, man bør efter min mening altid tilpasse numrene til sangeren, så længe det bærer tempomæssigt, og nummeret ikke klangmæssigt får en forkert "farve".

 

Skal vi have en banddoktor til at hjælpe os med numrene?

Ja hvis man kan få Ivan Pedersen eller tilsvarende til at kigge forbi, er det ingen skade til. Men der er altså også banddoktorer der baserer deres musik kendskab på to års roadie erfaring, samt et AOF kursus i guitar. Og der vil jeg nok have min tvivl.

 

Hvordan snakker man bedst med et bandmedlem om hans præstationer - uden at det bliver negativ kritik, men helst konstruktivt?

Man undgår for alt i verden "os mod ham" versionen. Det hele går, som før nævnt, ud på at levere et samlet produkt alle er tilfreds med. Og det indebærer bl. a. at trommeslageren ikke spiller samba i Rockabilly musik, og at sangeren synger rent. Det er jeg sikker på jeres sanger forstår.

 

Nu vil jeg lige for god ordens skyld nævne en ting som du dog ikke nævner selv, og muligvis ikke er noget problem i jeres lille kapel. I både den professionelle band verden, såvel som i de fleste hyggebands er alkohol en naturlig bestanddel af miljøet. Da jeg begyndte at leve af min hobby, måtte jeg erkende, at jeg sagtens kunne drikke en del bajere og holde mit niveau trommemæssigt. Men der skulle faktisk ikke ret mange til før mit sangmæssige niveau dalede betydeligt. Min morale er, at for en mindre rutineret sanger med begrænset sangteknik, er der hurtigt 10-20 % et hente her. Og det var jo egentligt det du efterlyste. God øver. :tu:

 

 

Mange tak for det gode svar, jeg tror jeg kan bruge meget af det. Vi skal øve i aften, så jeg vil foreslå en "stille" øver, hvor vi lytter meget efter hinanden. (Dette er vi også begyndt på at gøre generelt, men der skal måske skrues meget mere ned for styrken.)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu