kajak Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Jeg er begyndt at spille mere på cajon. Problemet er de røde og blå fingre som ikke rigtigt vil bøje efter, og ja, selvfølgeligt at folk ikke kan høre de fantastiske rytmer som fra tid til anden drukner i sang og guitarspil. Så vil egentlig bare høre hvilken mic i bruger og I måske har nogle forslag til hvad jeg skulle ud og investere i. Der er nogle ting som man nok bør tage højde for: - Jeg vil helst ikke have en mic til at ligge løst inde i cajonen, da jeg vipper og drejer (som oftest mest på grund af stigende promille) - Der er ikke så meget plads bagtil, så det skal helst ikke være med et større udstyrsstykke med stativ og lignende. (også på grund af promillen ) Så ja, det bedste ville være hvis jeg kunne clipse den fast på selve cajonen. på forhånd tak Thomas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Der er mange gode clip-mics på markedet f..eks. Beta 98, men jeg havde nok valgt en kombi af en stortrommemic ved hullet sammen med en kondensator ala KM184 foran, hvis det var en "stor" koncert eller en studieoptagelse. Ellers havde jeg nok bare sat en SM57 på en lille klumpfodsstativ, det er der ikke meget besvær ved! Link to comment Share on other sites More sharing options...
molu Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 til live: audix d6/ shure beta 52 i hullet og sm 57 foran skulle nok sparke numse... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spritulrik Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Jeg bruger en AKG D112 i hullet og ikke andet. Det lyder godt, og så er det jo bonus samtidig at have en stortrommemic, hvilket selvfølgelig også gælder i Mortens anbefalinger. Asker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stumfisk Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Jeg plejer at bruge en 57'er på et lille bordstativ (begge dele kan være i tasken) som jeg placerer ca. 15-20 cm. væk fra hullet... Mic's har en tendens til at feede, når de kommer ind i hullet... Lyden har været super, og så har det været let at stille op... Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaPhunk73 Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Hvis den skal ligge løst inden i er der nærmest kun en mulighed, og det er Beta 91 http://www.shure.com/ProAudio/Products/Wir..._Beta91_content Jeg bruger den selv til min cajon, og det fungerer super, kan kun anbefales! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikkels Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Jeg har sat en mikrofonholder fast bagpå med gaffatape. Og så bruger jeg en sm58 eller sm57. Fungerer rigtigt fint. Hvis man er i studiet eller er på større job, så kan man med fordel mic'e den op med en stortrommemikrofon bagpå og måske en kondensator foran og så eq'e godt, så man får bunden fra hullet bagpå og toppen fra frontpladen. Og så lidt rumklang. ...mmmm... Men er der ikke noget med, at Jan Sivertsen har udviklet en speciel cajonmikrofon? Der er også nogen, der har lavet en halvakustisk cajon med højttaler i! http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?showtopic=43029 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajak Posted May 12, 2009 Author Share Posted May 12, 2009 Jeg har sat en mikrofonholder fast bagpå med gaffatape. Og så bruger jeg en sm58 eller sm57. Fungerer rigtigt fint. Selvfølgeligt virker det jo med gaffa. Og hvis det ikke virkede, så var det jo nok mest et spørgsmål om man ikke har brugt nok. Meinl har lavet en cajon med mic indbygget, men stoler ikke lige på det. Og selvom det ser meget spændende ud med den anden, så er det igen lidt lala. Tror alligevel ikke den vil gøre tricket helt så godt som jeg gerne vil have den til. Og så må jeg indrømme at jeg er Slagwerk mand, så det fortsætter jeg nok med endnu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Frimodt-Møller Posted June 8, 2009 Share Posted June 8, 2009 Jeg har en knaphuls mikrofon som jeg sætter på slagpladen. JA foran - altså den side man slår på. Jeg sætter den fast med lidt elefantsnot, og det lyder kanon!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajak Posted June 8, 2009 Author Share Posted June 8, 2009 Jeg har en knaphuls mikrofon som jeg sætter på slagpladen. JA foran - altså den side man slår på. Jeg sætter den fast med lidt elefantsnot, og det lyder kanon!!! For hulan, er lige løbet tør for elefantsnot, så har kun tigersavl, gazelle fæces og en klat giraf urin tilbage! Valget endte med at falde på en Beyerdynamic OPUS 87 - eller det er så meget sagt, jeg stod i drumcity i en forfærdelig efterbrandert og pegede på mikrofonerne og sagde "Få mig til at larme", og så vågnede jeg op med den lidt senere i favnen på en bænk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
glassen99 Posted March 9, 2011 Share Posted March 9, 2011 Den bedste lyd jeg har haft var med en AKG C419 klipset fast i hullet og en DPA 4062 i dens lille holder på slagsiden ude i kanten ca 2/3 nede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts