Dit Værste Job, Nogensinde

pederdaddy

Recommended Posts

Mit værste gig har indtil videre været på "On The Rocks" på Frederiksberg.

Jeg skriver lidt frem og tilbage med bookeren på mail. Det hele lyder fint, indtil hun sender en kontrakt samt regler for spillestedet. Reglerne var et word dokument på 3-4 sider, der handlede om hvad man måtte og ikke måtte. Desuden skulle man sætte 500kr i depositum en måned før vi skulle spille (dem fik man tilbage, hvis man havde opført sig ordentligt. De må have haft dårlige oplevelser med andre bands eller også har de generelt ikke særlig stor tillid til folk.

Da vi ankommer til spillestedet, er alle døre låst. Arrangørerne er ca. 20-30min forsinket, hvilket er pisse dårlig stil. Samtidig skal vi så gøre spillestedet klar; fjerne et stort klaver fra scenen, finde ud af, hvad for noget baggear vi kan låne fra spillestedet (der ligger åbenbart en musik højskole eller ovenover)og stille borde og stille op, så folk kan sidde ned bagerst i rummet.

Så vælger mit band og jeg, at få noget at spise. Da vi kommer tilbage med maden, bliver de mopset over, at vi sidder og spiser vores ude fra på deres spillested. Igen... Hvorfor?

Folk skal komme kl. 8, ellers skal de ringe på dørklokken, så dørmanden kan komme og åbne. Og de kommer kun ind, hvis de er meldt til begivenheden på facebook. En stor undren herfra. :D

Det første band går på, som i øvrigt er fra Aalborg (pisse god stil af dem at komme så langt væk fra, når de ikke engang får dækket transporten), og der er også tjahh.. en 20mennesker iblandt publikum. Der hverken en lyd- eller lysmand, han kunne desværre ikke lige komme den aften, det skulle vi selv stå for. Pisse god stil!

Efter support bandet går af scenen, går jeg væk fra spillestedet og får en af mine egne øl, fordi vi kun måtte nøjes med en sixpack. Så kommer en af arrangøerne og står og skælder mig ud, fordi jeg ikke køber deres øl i baren - men det er måske bare mig? :S

Når vi skal til at spille, vil de ikke have vi spiller, fordi de skal liiige nå at tjene flere penge i baren, men vores venner (som var de eneste fremmødte udover det andet bands venner) var utålmodige. Der var for stort mellemrum mellem support og os. Vi valgte at korte vores setlist ned, fordi vi følte os ydmyget og dårligt behandlet, og dårlig promovering af event fra deres side.

Jeg var til koncerten Andreas!

Og det var pisse fed musik, men On The Rocks er ikke et sted for seriøse musikere.. den aften ihvertfald..

Tak, du! ;)

Det er fedt, at On The Rocks prøver at støbe et spillested sammen, men de kan bare ikke finde ud af, at styre det overhovedet. Jeg synes det hele gik i vasken den aften, og vi er ikke det eneste band med den holdning.. æv bæv

• 3 weeks later...

Jeg tænker tilbage på en koncert i Vridsløselille Statsfængsel, der ikke helt gik efter planen. Når man skal spille for de indsatte, skal man igennem en bunke sikkerhedsprocedurer. Vi skulle bla. aflevere en komplet liste over gear. Denne liste havde vi sendt, men de havde ikke fået registreret den ordenligt. Det betød at vi måtte lade alt vores gear stå udenfor - incl. lydmandens gear. Det eneste vi måtte tage med ind var min laptop, der åbentbart var blevet sikkerhedsgodkendt. Vi opgav ikke sådan lige, så vi spillede på fængslets instrumenter - nogle de havde i deres kirke. Årh - det var noget skod. Det blev så ikke meget bedre af at der havde været en massiv raccia hos fangerne tidligere på dagen, hvor mange havde mistet ting de havde gemt. Derfor mødte der ikke mange op - vel max 20-30... Det blev dog en mega fed koncert alligevel. De var mægtig glade for at vi kom. Lyden var DÅRLIG instrumenterne var forfærdelige, men det var fedt at spille for dem!!! :tu: Så det endte vel med at blive en af de mest uforglemmelige jobs nogensinde...

Mit værste gig har indtil videre været på "On The Rocks" på Frederiksberg.

Jeg skriver lidt frem og tilbage med bookeren på mail. Det hele lyder fint, indtil hun sender en kontrakt samt regler for spillestedet. Reglerne var et word dokument på 3-4 sider, der handlede om hvad man måtte og ikke måtte. Desuden skulle man sætte 500kr i depositum en måned før vi skulle spille (dem fik man tilbage, hvis man havde opført sig ordentligt. De må have haft dårlige oplevelser med andre bands eller også har de generelt ikke særlig stor tillid til folk.

Da vi ankommer til spillestedet, er alle døre låst. Arrangørerne er ca. 20-30min forsinket, hvilket er pisse dårlig stil. Samtidig skal vi så gøre spillestedet klar; fjerne et stort klaver fra scenen, finde ud af, hvad for noget baggear vi kan låne fra spillestedet (der ligger åbenbart en musik højskole eller ovenover)og stille borde og stille op, så folk kan sidde ned bagerst i rummet.

Så vælger mit band og jeg, at få noget at spise. Da vi kommer tilbage med maden, bliver de mopset over, at vi sidder og spiser vores ude fra på deres spillested. Igen... Hvorfor?

Folk skal komme kl. 8, ellers skal de ringe på dørklokken, så dørmanden kan komme og åbne. Og de kommer kun ind, hvis de er meldt til begivenheden på facebook. En stor undren herfra. :D

Det første band går på, som i øvrigt er fra Aalborg (pisse god stil af dem at komme så langt væk fra, når de ikke engang får dækket transporten), og der er også tjahh.. en 20mennesker iblandt publikum. Der hverken en lyd- eller lysmand, han kunne desværre ikke lige komme den aften, det skulle vi selv stå for. Pisse god stil!

Efter support bandet går af scenen, går jeg væk fra spillestedet og får en af mine egne øl, fordi vi kun måtte nøjes med en sixpack. Så kommer en af arrangøerne og står og skælder mig ud, fordi jeg ikke køber deres øl i baren - men det er måske bare mig? :S

Når vi skal til at spille, vil de ikke have vi spiller, fordi de skal liiige nå at tjene flere penge i baren, men vores venner (som var de eneste fremmødte udover det andet bands venner) var utålmodige. Der var for stort mellemrum mellem support og os. Vi valgte at korte vores setlist ned, fordi vi følte os ydmyget og dårligt behandlet, og dårlig promovering af event fra deres side.

Kan kun nikke genkendende til det der! 'On the Rocks' skal man holde sig LANGT væk fra. Ejeren er jo et fjols. Vi skulle ganske vist ikke betale depositum (WHAT... THE... FUCK?!), men vi fik selvfølgelig heller ikke dækket transport og vi fik EEN freaking øl hver for at spille (bortset fra at vores forsanger charmerede barpigen til fire ekstra). Jeg havde også medbragt egen mad hvilket ejeren bliver sur over, der måtte jeg lige forklare hende at hun skulle slappe lidt af når jeg spillede gratis for hende og oven i købet mistede penge på det.

Og ja, det der med at folk skulle melde sig til på Facebook er også åndssvagt, men det har formentlig noget at gøre med at de ikke har tilladelse til at sælge alkohol og derfor holder arrangementet som en privat fest med gæsteliste. Men helt sikkert en flok klaphatte man skal holde sig langt væk fra! Ak ja, hvad man dog ikke gør for at få lov at spille live som nyt band :)

• 1 year later...

Det jo mega grineren det her.. lad os få den op igen.

Jeg fandt lige et gaaaaammelt billede fra Råhuset i København.

Jeg havde høj feber, og kunne kun se 3 meter frem, efter det blev alt sløret.

I får lige en påmindelse om at noget farve i hovedet vil gøre underværker hvis i er syge, og der er et kamera tilstede !

263237288.jpg

Min værste optræden var på en skole i Midtjylland - Her skulle mit tidligere band og jeg spille op til en aften i musikkens tegn. Da det blev vores tur, kunne jeg se at det trommesæt der stod til rådighed ikke stod særlig stabilt, men jeg tænkte at det nok skulle gå. Sættet var stablet op på nogle kasser. Stortrommen begyndte så at "rokke" fremad, mens stativer begyndte at vakle, desto mere intenst vores musik var. Dette resulterede i at mit stativ med crashbækkenet på væltede ned ovenpå vores guitarist' jack-kabel og bogstaveligt talt huggede det over.

Derfra endte det hele blot i en stor misk mask - og teknikken kunne ikke følge med :)

Ellers spændende historier rundt omkring.

Husker en gang i esbjerg... 3 fremmødte HA'ere skabte lidt trykket stemning.. Bartender ringer lige kort... Så dukker 6 STORE fiskere op.. Sætter sig hen til deres bord.. En på hver side af HA'erne.. Sagde ikk noget.. Sad bare med foldede hænder og kiggede på dem .. 10 min senere gik HA'erne.. Fiskerne nikkede til os og gik i baren efter betalingen: et par øl per mand

Simpel naturalie økonomi!

Fantastisk historie.. I mange år var fiskerne folkets lokale vagtværn..

En sjov historie var da vi skulle spille i Ry, langt ude i en skov. Vi sad 5 mand i en Toyota Coralla 1,3 liters fra 1993, med en 1,5 tons boogietrailer (bilen måtte trække 500 kg), og farten kom ikke over60 km. Værst var dog hjemturen igennem skoven, hvor bilen stod af. Vi var hjemme i Esbjerg 7 timer efter afgang..

Først en lille forklaringshistorie. Jeg spiller i et par bands med den samme keyboardmand. Hans gear består af en computer, der indeholder alle lyde og backtracks og et keyboard, der sådan set bare er en kasse med nogle tangenter på dvs, der er ingen lyde i - overhovedet.

Nu til historien:

Jeg vil ikke kalde det mit værste job, men vi spillede for nyligt et ballejob, hvor vores keyboardspillers gear stod af en tre-fire sange inde i første sæt ud af tre. efter at have bokset med det yderligere en tre-fire sange, hvor vi måtte plukke ud af sætlisten, det der nu kunne spilles uden et keyboard, måtte han forlade scenen, for at køre hjem (vi var heldigvis kun ca 25 km hjemmefra) og hente sit temmeligt store hardcase med hjemmeset-up´et, der egentlig bare indeholder det samme som liveset-up´et, men i knap så handy en udgave.

Vi skulle veksle med et andet band så de spillede en time og så os osv, så i vores pause, mens de andre spillede, kom han tilbage og fik sat det andet op, så vi var klar til, at tage vores næste sæt.

Vi går så i gang, men tre-fire sange inde i andet sæt..... Sker det igen. Alt går ned, jeg får ikke noget klik, medhør eller backtrack som i første sæt. Nu var rådne dyr gode. Han kæmper lidt med det, men det kommer ikke igang.

Til vores sidstre sæt, har vi fået aftalt med det andet band, at han låner deres keyboard-gear. Det var dog ikke uden problemer, da han jo ikke lige vidste præcist hvor hvilke lyde lå og vi stadig ikke havde noget backtrack eller klik. Derudover ville de sådan set gerne have pakket sammen mens vi spillede det sidste sæt, men nu måtte de så blive.

Vi havde fået noget almindlig monitor rigget til, så vi fik slæbt os igennem, men det var seks trætte mennesker, der tog hjem, efter den omgang.

Dann René!.. Elektronik er sjovt.. Men man er LOST når det får ned.. Ææælsker mine akustiske trommer.. Selvom noget falder sammen ka man sgi altid larme lidt ;-)

Ja, jeg slipper heller aldrig mine akustiske. Har prøvet Rolands TD-20. Fede lyde og alt det, men frygtelig feel og så mangler jeg altså det der at man får lyden tilbage i ansigtet fra trommerne. Derfor: akustisk, FOREVER :tu: .

Åh hvor ærgeligt René, det gør mig endnu mere glad for at spille i trio uden click, backtracks og fanden og hans pumpestok - et helt skrabet setup uden så meget pis.. Åh jo, der er fordele ved at være oldskool ;)

Ja, jeg savner sq også de "gode gamle dage" ind i mellem. Har noget i tankerne, måske 2013 bliver året, hvor jeg går "back to the roots" :rock: .

Hmm ikke rigtig en del af koncerten, men da vi spillede vores første koncert i Tyskland blev vi spurgt om vi kunne lide juice, og vores guitarist kommer til at sige i PA'et "I hate Juice", men det lød ret meget mere som I hate Jews, hvilket ikke blev modtaget så godt.

Vi fik dog forklaret og det skabte trods alt lidt smil og gratis øl på scenen:)