Nedskæring Af Tromme - Opretning Af Kanter ...

Grevens
 Share

Recommended Posts

Projekt: Skær en Tromme ned i størrelse, fra 10x10 til 10x6,5 "hyperdrive".

Delprojekt:

- opretning af den første meget skæve trommekant, vertikalt, mekanisk.

- opretning af den anden meget skæve trommekant, horisontalt, mekanisk.

- SPEEDfræsning af Bearing Edge. (.. regner med at slette den anden tråd hvis dette går godt ..)

Pacer Tom 10x10, førbillede ... af med pelsen...

skr1.jpg

På med lampen ... den er "voldskæv" i begge ender ....

skr2.jpg

... og med målerpind ...

skr3.jpg

... efter første skæring ... wtf ... LMAO :) ... det bar løjn ... nu er den mere skæv end tårnet i Pizza ...

skr4.jpg

... "PM" til min livline medlem henrikrathje ... VINKEL på !!!

skr5.jpg

... Med vinkelmåler på, rettes kedlen op så den er lige i alle 4 hjørner ... dernæst klodses den op ... og der opmærkes til brug for tilretning af toppen ... i dette tilfælde en nedskæring, men princippet er det samme ...

Nu er der herefter en "lige" streg at gå ud fra ... den vigtigste del af hele projektet ... (den jeg floppede i første omgang ... men sig det ikke til nogen)

skr6.jpg

Det "smarte" når man skærer den første kant:

Trommens egen reif, monteret som på billedet, sat nøjagtigt ens efter DEN LIGE STREG, ....

skr7.jpg

... Reifen virker nu som STOP mod det vandrette møbelhjul ...

skr8.jpg

... på med fræseren ... her med et knap så godt jern ... pladen med møbelhjul er fikseret med skruetvinger ...

skr9.jpg

endpartone ....

startparttwo ...

Efter første skæring slipper man ikke for at håndslipe ... men jeg brugte kun 6 minutter på de sidste 1/10 dele ...

skr10.jpg

Første kant ... 110 procent iorden ... den er bare snorbasseligevinkelretpåpladen ... sgú ...

skr11.jpg

Anden kant ... Nu går det bare derudaf .. med én kant der er snorbasselige ... Op i vertikal-stilling med fræseren, denne opstilling giver mejet større nøjagtighed ... Igen er dette billede fra en nedskæring ... samme opstilling hvis den bare skal rettes til ...

skr12.jpg

... her skærer jeg lidt oppe ... hvis det nu smutter ...

13.jpg

... og så ned til "hyperdrive" højden ...

skr14.jpg

- Vupti ... denne side behøver ikke engang at få sandpapir opretning .. den sidder lige i skabet... bare korn 320 for at tage fimrehårene ... det var skisme dæjligt at det lykkedes ... ... - til sidst ...

Næste trin : AT lukke de huller der ikke skal bruges ... dem er der ca. 19 stykker af , samt klargøre kedlen til at modtage behandling fra BE fraeserne ... (fak der rog tastaturet ka ikke skrive dansk ae og de andre... pffstst) .. naeste trin ... imorgen ... ( altsaa .. dele af tastauret er ligesom roget en plads til venstre )

endparttwo :)

fortsat...

... overskudet går denne gang ikke til lægerudenhæmninger men propper til de 19 huller, ... med et prob-bor-sæt str. 3/8" (9,5mm) er det bare derudaf ...

skr15.jpg

... lim på ... paskram ...

skr16.jpg

... endelig efter 20 år på hylden, fandt jeg noget at bruge mit Harald-bule-opretter-sæt til:

skr17.jpg

(retidigomhug... :)

... der bliver ikke møj at slipe ...

skr18.jpg

... indvendig er jeg også nød til at spartle ...

skr19.jpg

... men først skal jeg lige ha´noget kaffe ... og imorgen skal der så SPEEDfræses ...

Fuck du imponerer mig igen og igen med din hitte-på-somhed!! :)

Det ser fandme genialt ud!!!

Har jeg ret i at du lavede den lige linje med en slibeklods som afstandmåler?.. dvs. den passede lige til at få 6½" linjen markeret??.. eller hur?..

Og du skærer kedlen over med fræseren!.. damn.. smart!!

De ender jo med at blive top fede de kedler!!

ØV jeg ikke har ferie.. for ellers sad jeg lige ved siden af med en kop kaffe, og nørdede med!! ØVÆØV!!!!

Det ser fandme genialt ud!!!
... tak ... men hvis jeg var genial lavede jeg jo ikke alle de ... hmmm .. "mellemregninger" .. ("screw-ups") :doo:

... og tak for rådet med vinkelmåleren ... det var lige det "spark" jeg manglede ... :tu:

DEN LIGE LINJE ... altså i min naivitet troede jeg jo, at selv om trommen var skæv i begge ender, så MÅTTE huller til Lugs da for filan være i lige linje ... og umiddelbart så det såen ud ... men nej .. igen overasker Pacer med sin "eksotiske" kvalitet ... :)

Med vinkelmåleren på + opklodsning så den er vinkelret på det plane underlag, er selve stregen bare sat tilfældigt på kedlen.

Stregen er KUN sat med det formål at have noget at måle ud efter ... så stregerne man afsætter er parralelt med det plane underlag og egentlig også det ENESTE der er lige på denne kedel... Om målet så er 2,3 eller 4,7 mm er ligemeget, ... det er kun for at have et udgangspunkt ... og slibeklodsen lå så nærmest ...

- og så rette reifen ind efter disse streger ... med at flytte i huller, ekstra skiver under osv.

- og så montere STOP hjulet cirka hvor det skal være ...

- og så fastgøre selve pladen med møbelhjul, nøjagtigt ...

- og så skære ...

(håber ikke det er ligeså rodet skrevet som inde i mit hoved ...) :)

(( -og de første streger til "hyperdrive", ligelangt fra begge ender, røg ligesom i svinget ved første skæring ... men sig det ikke til nogen )) :doo:

Hejsa.

Har kikker lidt med her i smug. Angående den lige streg rundt ved jeg at smede har sådan et plastik bånd som de ligger rundt om røret til at mærke op efter ( er også nogle streger på så der kan mærkes op i vinkler ) lidt svær at forklare. Prøv at tage et stykke A4 papir og læg om et nedløbsrør når oversiden af papiret flugter du en vinkelret linie rundt.. Måske du kan overfører det til dit projekt..

Hejsa.

Har kikker lidt med her i smug. Angående den lige streg rundt ved jeg at smede har sådan et plastik bånd som de ligger rundt om røret til at mærke op efter ( er også nogle streger på så der kan mærkes op i vinkler ) lidt svær at forklare. Prøv at tage et stykke A4 papir og læg om et nedløbsrør når oversiden af papiret flugter du en vinkelret linie rundt.. Måske du kan overfører det til dit projekt..

hmm!.. . det kræver et stykke plastik med en vis bredde og stivhed, så dette "bånd" ikke bliver trukket skævt når man trækker det rundt om kedlen.. hmmm... et bredt plastikbånd (2-3") vil nok kunne gøre det.. men det skal så også være 1 mm tykt eller deromkirng.. og 100% lige.. hmm.. interessant idé.

... Brammer, Henrikrathje ... den måde bruger jeg, når jeg saver runde stolper etc. Jeg prøvede også på dette projekt ... med den afpillede coating, som er hård og stiv plastik ...

- Metoden er fin, den er bare ikke nøjagtigt nok til mig ... -med det værktøj jeg har til rådighed ...

... selv om jeg strammede an og de mødtes pænt i top og bund ... så "hang" den (op / ned) lidt på bagsiden ... det er måske ikke mere en ½ - 2 mm ... og det er jo ALT for meget med de tolerancer vi har på trommer ... ;)

... men værd at tage med i overvejelserne til de næste værktøjsanskaffelser ... :)

... Brammer, Henrikrathje ... den måde bruger jeg, når jeg saver runde stolper etc. Jeg prøvede også på dette projekt ... med den afpillede coating, som er hård og stiv plastik ...

- Metoden er fin, den er bare ikke nøjagtigt nok til mig ... -med det værktøj jeg har til rådighed ...

... selv om jeg strammede an og de mødtes pænt i top og bund ... så "hang" den (op / ned) lidt på bagsiden ... det er måske ikke mere en ½ - 2 mm ... og det er jo ALT for meget med de tolerancer vi har på trommer ... ;)

... men værd at tage med i overvejelserne til de næste værktøjsanskaffelser ... :)

det var også netop min bekymring.. den skal sgu være 112% vandret HELE VEJEN RUNDT... måske hvis man havde et variabelt(i diameter) rør i tyndt stål, hvor man kunne sætte kedlen ned i, og på den måde markere linjen... tror bare det bliver svært.

- "The final cut" ... SPEEDfræsning af kanter ... som set på Youtube - billeder fra Sonor fabrikken osv. osv...

- Klargøring indvendig ... igen de 4 møbelhjul ...

skr20.jpg

- Måle ... fast mål udvendig med dette jern Radius 12,7, højde til top af leje 11,7 mmm ...

skr21.jpg

- vupti ...

skr22.jpg

- Indvendig ... 45 grader ... ro på ... lidt af gangen her lige før sidste omgang ... den plane top skal ramme 1mm i bredden ... så kan der afrundes med bløøød hånd korn 320 til aflsutning ...

skr23.jpg

... THE END ...

Rulletekster:

For yderligere informationer om Hulboring - Opmåling til Airvent - Coating - Maling - Voksning - De-coating -

Udfyldning af revner i BE - og andre emner ... henvises til øvrige Tråde på denne hjemmeside ...

For at udelukke armsved og udåndingsdampe i at trænge ind i træet, blev trommen overhældt med GORI ...

- billede hvor man tydeligt kan se at næstinderste lag er en meget grov type finer´ der gerne vil flosse ...

skr24.jpg

skr25.jpg

Dette er IKKE an anbefaling til andre om at bruge samme type produkt ... men det var hvad der var på hylden til venstre ...

skr26.jpg

... yup ...

... men disse kedler er ikke værd at ofre noget på ... mellem lagene er ikke hele, og er ikke fuldlimet ... men dejlige at øve sig på ...

... og så lige et skråsnit af den tilnærmede Bearing Edge, fundet af henrikrathje:

be.jpg

... Har forstærket det en smule efter de første forsøg ...:

3mm rustfristålplade, 2x 16mm lamineret MDF plade, 1x 12mm x-finer ....

b2.jpg

I bunden er monteret 2 stk 2/4 reglér, der er et par fladskiver imellem således at 2/4 tømmeret ikke trækker pladen skæv ... De er monteret for at få en god arbejdshøjde, samt nemt at placere på mit klapsammenarbejdsbord.

b3.jpg

Det store hul til fræserhovedet var allerede i stålpladen ... så er det bare at lave 4 små huller til sålen på fræseren ... jeg ramte kun rigtig på de 3 af dem ... (-men sig det ikke til nogen)

b1.jpg

Det specielle ved projektet er denne kasse således at fræseren kan monteres horisontalt på glide skinner. Jeg har "snydt" lidt og brugt dele fra 2 fræsere.

b4.jpg

Et billede fra Sonor fabrikken ... en ordentlig krabat af et stålbord ...

sonorfrsebord.jpg

Et billede fra Harald Nyborg kataloget ... en sød lille model ... 289,- men jeg har ikke set eller prøvet dette bord !!!

HNbord.jpg

... så det bare ud og klunse nogen materialer ... :)

... Og så var medlem casper4640 på besøg idag ...

TAMA Superstar 80´ 12x11 skåret (lidt skævt) ned til 12x8 inden ankomst.

Fed kedel at arbejde med ... lak ind og udvendig, ingen buler i finerén ...

-Planskåret 1 mm / 2 mm i top og bund, en kort tur på sandpapir ...

-Fræsning Udvendige / Indvendige TAMA Bearing Edge ...

-Håndslibe med bløøød hånd korn 320 på toppen... lige der hvor de to sider mødes ...

På billedet casper4640, udvendig side ...

CAS1.jpg

6 nye huller til Lugs ... + fremstille og udbore til 2 propper 9,5mm, og en prop på 27 mm, lavet ud af det afsavede stykke ... (+ ekstra propper til de kedler der ikke kom med i byen)

Casper4640 i dyb konsentration...

CAS2.jpg

"Smertensbarnet" ... Pearl Woodfiber 18x14 ... iivv ... "woodfiber" er med glasfiber indvendig, det er IKKE plant.

Udvendig har demontering af tidligere coating, taget små stykker af finéren med, samt efterladt limrester... IKKE plant ... men vi prøvede at gi den lidt "førstehjælp" ...

Først rette lidt på Top og Bund

CAS3.jpg

..og så lave ydrekant ... og rette en smule på indre ...

CAS4.jpg

... Grevens kigger noget bekrymret på det foreløbige resultat ... hmmm der skal bruges nogle timer med sandpapir før den er go´ ...

CAS5.jpg

... en mejet hyggelig eftermiddag i godt selskab ... glæder mig til at høre hvordan 12´eren lyder ... :argh:

ØVVVV... er SÅ misundelig!!.. men hvor er billederne af den 12" 'ers bearing edges efter operationen!!??.. KAN I SÅ POSTE FLERE BILLEDER!! :doo:

... ehhh ... så må Casper finde kameraet ... ellers kig på en spritny TAMA :argh:

( - casper på mit "gamle" kamera skulle den sættes til "Undervands Makro" uden blitz for at få det bedste billed ...)

Edited by Grevens

Jeg takker for en rigtig hyggelig og lærerig eftermiddag Rene!

Det er jo simpelthen verdenens flotteste kant der er på min tama tam.

Jeg var ellevild efter at komme hjem og prøve dyret. Jeg satte lugs på, og så røg skindet på....

Til min store rædsel, rammer skindkanten lugsne. De sidder satme for tæt på kanten.

Hold da kæft hvor er det bare ærgeligt!!

Så en af dagene jeg skal til at bore 24 stk. nye huller. Hvilket jo både vil have effekt på pris og lyd.

Overvejer at finde nogle lugs, som moderndrums, så jeg ikke behøver at bore nye huller?

Er der en anden mulighed?

Men billeder skal i da ikke snydes for, kanten er lige i hus, og er sikker på at den lyder konge!!

... Så en af dagene jeg skal til at bore 24 stk. nye huller....

Er der en anden mulighed?

... "slavemetoden" ... prop alle huller ... slibe helt ned ... lakere ... nye huller ... eller proppe de 12 huller tættest på kant, genbruge de midterste rækker huller og sætte lugs ende mod ende, hvis de kan være der ...

Fan'me grunden til at jeg blev tømrer og ikke snedker !!!! HOLD DA HELT KÆFT en tålmodighed !!!!

Men fantastisk arbejde ! OG jeg fatter sgu ikke du bruger så meget tid på de Pacer kedler !

vh

Krogh

... njaaa ... Tålmodighed er vel dem der kun bruger sandpapir ... det var egentlig DET der fik mig til at prøve noget andet ... -som andre har prøvet før mig- ... og fræseren er da et dejligt stykke værktøj ...

... Pacer kedler er det bedste at øve sig på ... "worst case senario" ... kan ikke finde noget der er mere skævt, bulet, uens huller, dårlig limning osv osv ... regner kun med at bruge 10´eren til noget ... når jeg får skrabet lidt skind sammen til den og såén ...

- I mit næste liv vil jeg også være tømrer ;-)

Guest jon petersen

Fedt at I mødtes!

Ingen tvivl om at det er langt lettere når udgangspunktet er perfekte kedler som Caspers Superstars.

Surt med de huller - der er vel ikke andet for end at proppe dem til og at glæde sig over at lugsene gør at det ikke kan ses udefra. Det betyder næppe noget for lyden, men selvfølgelig kan det ses indefra. Med mindre man vælger at bore de nye huller tæt på og bruge STORE underlagsskiver, der så kan dække for synet af propperne... eller gør som Grevens siger, lav en Hyperdrive....nej, vel?

Min 18" gulvtam, som jeg gerne vil have lavet kanter på ved lejlighed, er sjovt nok en - Wood/Fiber......komplet med nopret inderside og det hele. Det er 16" og stortrommen så ikke!

Jon