spritulrik Posted February 6, 2004 Posted February 6, 2004 Hvad sætter i på hvis i skal øve til musik? Jeg har lige fået anskaffet mig et sæt hovedtelefoner og er gået gang - med Dave Matthews Band (hehe) - hvad spiller i til? Og er der nogen, der har en god ide til et nummer eller to, man kan bruge til optagelsesprøver? Jeg skal til MGK-prøve til maj, men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal spille. Nogen, der har erfaringer eller gode ideér?
anders Posted February 6, 2004 Posted February 6, 2004 Well, der er ihverfald mange der, når de skal til MGK og kons-prøver, tror, at så SKAL man spille jazz! Det er slet ikke tilfældet! Vælg noget musik DU har overskud i, kan spille frit og uden stress, og kan få til at groove! Om det er jazz, dødsmetal eller latinfunkcountry er ligemeget. Men du skal vise du kan groove, swinge og vise dit tekniske niveau, dog uden at drukne det i teknik. Bare spil musik, så godt du kan, i det musikalske univers du trives bedst i. Held og lykke! Husk at øve prima-vista...!
anders Posted February 6, 2004 Posted February 6, 2004 Og til jul : Prima Vist a la Mande! Go, Kid, go!
Mathias Posted February 6, 2004 Posted February 6, 2004 Hvad sætter i på hvis i skal øve til musik? Jeg har lige fået anskaffet mig et sæt hovedtelefoner og er gået gang - med Dave Matthews Band (hehe) - hvad spiller i til? Og er der nogen, der har en god ide til et nummer eller to, man kan bruge til optagelsesprøver? Jeg skal til MGK-prøve til maj, men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal spille. Nogen, der har erfaringer eller gode ideér? lige nu spiller jeg jake to the bone, hvilket er ret giftigt synes jeg.... Kan ikke få den til at groove helt endnu, men det skal nok kommme... Det er da et monster fedt nummer, og hvis du kan "groove" ovder det så fyr løs. Det er der også lidt format over Er det svært at komme ind på MGK??? Og skal man spille med musikere "live", eller er det "baggrundsmusik"??
spritulrik Posted February 6, 2004 Author Posted February 6, 2004 Det er er forskelligt fra sted til sted, hvor svært det er - hvor mange ansøgere der er, og hvor mange de skal bruge osv. Jeg skal i hvert fald spille med live band. Man kan også spille helt selv, men så er det jo svært at demonstrere at man kan groove SAMMEN med andre. og er det mig der er bagefter - "jake to the bone" ??
Mathias Posted February 7, 2004 Posted February 7, 2004 Det er er forskelligt fra sted til sted, hvor svært det er - hvor mange ansøgere der er, og hvor mange de skal bruge osv. Jeg skal i hvert fald spille med live band. Man kan også spille helt selv, men så er det jo svært at demonstrere at man kan groove SAMMEN med andre. og er det mig der er bagefter - "jake to the bone" ?? det ville være fedt hvis hele bandet så spillede jake to the bone. hvis du er sikker i din sag skal du sgu nok komme ind tror jeg... (kender ikke niveuet)
Rasmus D Posted February 7, 2004 Posted February 7, 2004 Jeg varmer for tiden op med Weather Report, Dave Mathews, Santana (70'erne) og jah.. Robbie Williams. Det giver utrolig meget (for mig) at varme op - når jeg øver - til musik. Kan anbefales hver gang man spiller..!
Jonas Posted February 7, 2004 Posted February 7, 2004 Jeg varmer ikke bare op til musik, største delen af den tid jeg øver spiller jeg til musik. Jeg synes det er en af de mest effektive måder at sig øve på. Man lærer at spille en masse forskellige stilarter, man kan vælge musik i forskellige sværhedsgrader og så bliver man super tight til at holde tempoet. Jeg spiller selvfølgelig også noget teknik på øveplade, men jeg lærer mest af at spille til musik + det er sjovere at spille til musik end at hører på en død øveplade!! Jeg spiller til alt slags musik, fra Heavy til Jazz! - Det er vigtigt at kunne spille en masse forskelligt, for at kunne improvisere, og få et fedt overskud når man spiller! Mvh Jonas
Gunnar Kristiansen Posted February 7, 2004 Posted February 7, 2004 Jeg varmer for tiden op med Weather Report, Dave Mathews, Santana (70'erne) og jah.. Robbie Williams. Det giver utrolig meget (for mig) at varme op - når jeg øver - til musik. Kan anbefales hver gang man spiller..! Sjovt, jeg har det stik modsat. Jeg SKAL bare varme op på pladen for at komme ud i alle "hjørnerne" FØR trommesættet. Jeg kan også godt lide at spille til musik - gør det rigtig meget - men ser det ikke som egentlig øvning, mere "afslapning", eller som en slags belønning efter at have vold-øvet et eller andet i lang tid... Min gamle sammespilslærer Torben Westergaard sagde på konservatoriet en meget vis sætning. "Vil du gerne øve dig så effektivt som muligt, så øv dig på det du ikke kan!" Det lyder måske meget logisk, men tænk lige over hvor mange gange man tit bare har siddet og spillet noget man godt kunne i forvejen
Gunnar Kristiansen Posted February 8, 2004 Posted February 8, 2004 Godt "bord & stol" rock-track er John Mayers Why Georgia. Hele formen spilles igennem på guitar alene, med en time der siger spar 2! Derfor er det faktisk muligt at øve hele nummeret som "minus one" for trommer og bas! (eller bare trommer). Men faktum er, at DU spiller trommerne, og ikke til dem...
Rasmus D Posted February 8, 2004 Posted February 8, 2004 Jeg varmer for tiden op med Weather Report, Dave Mathews, Santana (70'erne) og jah.. Robbie Williams. Det giver utrolig meget (for mig) at varme op - når jeg øver - til musik. Kan anbefales hver gang man spiller..! Sjovt, jeg har det stik modsat. Jeg SKAL bare varme op på pladen for at komme ud i alle "hjørnerne" FØR trommesættet. Jeg kan også godt lide at spille til musik - gør det rigtig meget - men ser det ikke som egentlig øvning, mere "afslapning", eller som en slags belønning efter at have vold-øvet et eller andet i lang tid... Min gamle sammespilslærer Torben Westergaard sagde på konservatoriet en meget vis sætning. "Vil du gerne øve dig så effektivt som muligt, så øv dig på det du ikke kan!" Det lyder måske meget logisk, men tænk lige over hvor mange gange man tit bare har siddet og spillet noget man godt kunne i forvejen Tja. Jeg bruger jo ikke musikken for at lære. Jeg øver ikke som sådan de numre jeg spiller til. Al seriøs øvning kommer bagefter. Og til sidst sidder jeg så bare og spiller hvad der falder mig ind - det kan godt vare et par timer.. "Sjovt, jeg har det stik modsat. Jeg SKAL bare varme op på pladen for at komme ud i alle "hjørnerne" FØR trommesættet." -Det forstår jeg ik helt...?!
Gunnar Kristiansen Posted February 8, 2004 Posted February 8, 2004 "Sjovt, jeg har det stik modsat. Jeg SKAL bare varme op på pladen for at komme ud i alle "hjørnerne" FØR trommesættet." -Det forstår jeg ik helt...?! Det sikkert en ret fysisk ting, men jeg hader at spille før jeg har rundet de 200 km/t på øvepladen i alle niveauer styrkemæssigt osv. Først da føler jeg det er fedt at spille på sættet, da alting fungerer optimalt og afslappet. Jeg tror rent fysisk vi er individuelt forskelligt indrettede. Jeg talte med Søren Frost om det engang, og han havde det ikke sådan at han behøvede at varme op for at føle sig i kontrol over sin teknik...(skiderik ) Mvh
anders Posted February 8, 2004 Posted February 8, 2004 Har det lidt ligesådan. Kan meget bedre lide rebaounden på en tromme, og har ikke det helt store behov for at varme op, hvis hovedet er klar. Ok, det kan da ske jeg varmer op. Well, vi er jo forskellige.
Jonas Posted February 8, 2004 Posted February 8, 2004 Jeg kan også godt lide at spille til musik - gør det rigtig meget - men ser det ikke som egentlig øvning, mere "afslapning", eller som en slags belønning efter at have vold-øvet et eller andet i lang tid... Jeg mener sagtens man kan få rigtig meget øvelse af at spille til musik. Hvis man vil udfordre sig selv på et punkt hvor man ikke er helt stærk, er det bare at finde en sang, musikstil eller trommeslager som giver en udfordringen. Man skal trods alt bruge ens trommeevner i sammenspil og ikke alene med sin øveplade! Mvh Jonas p.s - selvfølgelig skal man da også øve teknik på øveplade eller sæt, men det er ikke den eneste måde at få en fed teknik på.
Gunnar Kristiansen Posted February 8, 2004 Posted February 8, 2004 Jeg kan også godt lide at spille til musik - gør det rigtig meget - men ser det ikke som egentlig øvning, mere "afslapning", eller som en slags belønning efter at have vold-øvet et eller andet i lang tid... Jeg mener sagtens man kan få rigtig meget øvelse af at spille til musik. Hvis man vil udfordre sig selv på et punkt hvor man ikke er helt stærk, er det bare at finde en sang, musikstil eller trommeslager som giver en udfordringen. Man skal trods alt bruge ens trommeevner i sammenspil og ikke alene med sin øveplade! Mvh Jonas p.s - selvfølgelig skal man da også øve teknik på øveplade eller sæt, men det er ikke den eneste måde at få en fed teknik på. Det jeg mener er, at hvis der f.eks. er et groove du har svært ved, så er det bedre at tage det helt ned i tempo, øve det, tage tempoet lidt op, øve det osv. osv., lige indtil du kan dett i "plade-tempo" (eller over). Spiller du bare løs uden at komme til bunds i rytmen, så får du aldrig helt den samme "bundfæstelse" af dynamik, slag og groove. Mvh
Rasmus D Posted February 10, 2004 Posted February 10, 2004 Det jeg mener er, at hvis der f.eks. er et groove du har svært ved, så er det bedre at tage det helt ned i tempo, øve det, tage tempoet lidt op, øve det osv. osv., lige indtil du kan dett i "plade-tempo" (eller over). Spiller du bare løs uden at komme til bunds i rytmen, så får du aldrig helt den samme "bundfæstelse" af dynamik, slag og groove. Se dét er nemlig rigtig fornuftigt.
spritulrik Posted February 14, 2004 Author Posted February 14, 2004 Tilbage til mit andet delspørgsmål: har i nogle gode ideér til prøve-numre. Jeg ved da at du, Gunnar, har været på kons, så du må da have spillet nogle numre til optagelsen, og der er sikkert også nogle af jer andre, der har spillet noget til en eller anden form for optagelsesprøver - giv mig nogle råd - for jeg er rimelig blank - man kan selvfølgelig vælge nogle standard grooves (50 ways eller rosanna) men det gælder også om at skille sig ud - men hvad spillede I??
Gunnar Kristiansen Posted February 14, 2004 Posted February 14, 2004 p.s - selvfølgelig skal man da også øve teknik på øveplade eller sæt, men det er ikke den eneste måde at få en fed teknik på. - men det er den hurtigste Mvh
Gunnar Kristiansen Posted February 14, 2004 Posted February 14, 2004 Hermed lidt flere gode idéer... ONE HAND 16TH FEEL I Keep forgetting - Michael McDonald (Album: If thats what it takes) - Jeff Porcaro - God højrehånds træning - et af Jeff's specialer.. SHUFFLE Six Pack - Gary Burton & Friends (Album: Six Pack) - Jack Dejohnette - Fed synkron-shuffle. VOLD swing med Will Lee på bas. UPTEMPO TRIPLET 12/8 FEEL Ruby Baby - Donald Fagen (Album: The Nightfly) - Jeff Porcaro - Igen et rigtig godt nummer til at træne 12/8 i uptempo. SUPER tight Jeff (som altid!) ALBUM LINK MODERN AFRO-FEEL Afrique - Dave Weckl (Album: Hard Wired) - Dave Weckl - Dette nummer har en ret kringlet rytme. Men NÅR man har den, så er den super! More to come... Mvh
anders Posted February 14, 2004 Posted February 14, 2004 Spritulrik, som jeg skerv før, jeg tror du skal spille den musik du swinger bedst i. Til min Kons.optagelsesprøve spillede jeg bl.a Caravan, udgaven fra Wynton Marsalis' Standards Volume 1. Det groove Jeff "Tain" Watts spiller der er vildt fedt og meget naturligt for mig at spille. Tænk ikke på det som diciplin-spil, men spil for musikken of den musik du trives i! Det ER det bedste du kan gøre! Held og lykke og spørg endelig hvis du vil vide mere. Jeg sad i et par år også som elev-repræsentant til opt.prøverne på kons. og ved også hvad man IKKE skal gøre....! Og en vigtig ting: Hav tjek på dine bifag! Du kan spille nok så godt, men du kommer hverken på MGK eller KOns. hvis ikke dine bifag er i orden! Der er MANGE der ikke tager den side af prøven alvorliggt nok!
anders Posted February 15, 2004 Posted February 15, 2004 Et rigtigt godt råd til alle der søger på endten MGK eller KOns. er, at læse opt.kravene grundigt og kunne dem. Jeg har oplevet mange der har taget lidt let på dem og tænker at bare de spille fedt, så går den nok. Det er ikke tilfældet! Man skal vise, at man har den rette indstilling og at man har sat sig op til prøven og til de krav der bhliver stillet. Bare et råd...
Recommended Posts