Rasmus Espersen Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Det er da bestemt værd at tænke over, at ens påklædning også sender signaler og bidrager til det samlede indtryk af en koncertoplevelse. Det kan man jo godt bygge lidt på, hvis det er. Men ens sceneudtryk kan jo netop være, at spille i det samme tøj, som man stiller op i, fx en forvasket og sveden GnR-t-shirt, som er for lille. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seitan Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 * Man skal tage lydprøven alvorligt, og spille de aktuelle numre under prøven. Ellers lyder det underligt i sidste ende. * Få en fornuftig snak med lydmanden om, hvordan tingene skal gøres. Det ender næsten altid i ged, når guitaristen står og skruer op for sin amp på scenen, fordi han tror han er for lav ude hos publikum. * Glem aldrig gaffa. Hvis uheldet er ude, kan gaffa næsten altid udbedre skaden midlertidigt, f.eks. hvis man ikke har et ekstra bd skind med sig. Ikke optimalt, men bedre end ingen bd. * Vis folk at I sætter pris på, at de gider dukke op. Karma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kasper Moll Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Jeg spiller primært festmusik, og der gælder følgende: Kom til tiden. Sig pænt goddag. Husk aftaler, arrangørens navn, lejligheden/begivenheden. Smil og vær glad, vis overskud. Stil op uden brok. Gå ud bagved og få lidt stemning igang, skift til scenetøj. Gå ind og fyr den af.. Spil så drengene tænker "jeg skulle være blevet musiker" og pigerne tænker "jeg skulle have valgt en musiker" .. Pak ned, uddel flyers/demo cd'er/visitkort. Sig pænt farvel til arrangøren... Og, lur mig om de så ikke ringer igen? Jeg har endnu ikke spillet et job hvor arrangøren har været andet end lykkelig og taknemmelig, og tror at vi i gennemsnit får 1½ job hver gang vi er ude at spille et enkelt... Jeg har desuden også siddet ind i et symfoniorkester og et par bigbands i tidens løb, her gælder næsten samme regler.. Mød til tiden, overhold og husk aftaler. Hav styr på dine ting (hent numrene på musikbiblioteket og tjek dem ud) .. Og, sig pænt farvel og tak for denne gang.. Så plejer de at ringe igen! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonaslind Posted September 17, 2009 Author Share Posted September 17, 2009 VIlle det virkelig det? Jeg tænker faktisk det ville gå helt fint alligevel, men jeg forstår selvfølgelig din pointe! Ja det er jo også noget med, at mange af de koncerter/jobs vi har, er indenfor rockabillykulturen, som i de kredse bliver dyrket ekstremt. Og da ingen af os har armene fulde af tusser af pinup-piger osv, så "kompenserer" vi med at køre tøj- og hårstilen (dem af os, der kan det = 2 skaldede i bandet). Jeg vil selv synes det er underligt, hvisa man er til en rockabillykoncert, og stilen ikke blev kørt på en eller anden måde. Det er jo også begrænset hvor mange klassiske musikere eller for den sags skyld jazzmusikere der har langt hår og grunge-stil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonaslind Posted September 17, 2009 Author Share Posted September 17, 2009 Stil op uden brok. Gå ud bagved og få lidt stemning igang, skift til scenetøj. Gå ind og fyr den af.. Spil så drengene tænker "jeg skulle være blevet musiker" og pigerne tænker "jeg skulle have valgt en musiker" .. Lige Præcis! Der skal spilles røven ud af bukserne, det giver det bedste indtryk. Også selvom der "kun" er 30 gæster. Det skal have samme vare, som hvis der var 300. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kasper-Hertz Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Har engang oplevet at jeg havde glemt at spænde min stortromme-pedalpind fast, hvilket resulterede i, at selve pedal-stangen røg af pedalen midt under et nummer! Det var træls.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Kristiansen Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Man skal ikke spille strofer fra det næste nummer på sætlisten - det er dårlig vane mange musikere lider under. Skal man absolut tjekke om lyden er den rigtige, så spil noget der IKKE har med næste nummer at gøre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kasper Moll Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Man skal ikke spille strofer fra det næste nummer på sætlisten - det er dårlig vane mange musikere lider under. Skal man absolut tjekke om lyden er den rigtige, så spil noget der IKKE har med næste nummer at gøre Amen!... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SørenH Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Har engang oplevet at jeg havde glemt at spænde min stortromme-pedalpind fast, hvilket resulterede i, at selve pedal-stangen røg af pedalen midt under et nummer! Det var træls.. ISÆR hvis man spiller cover! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonaslind Posted September 18, 2009 Author Share Posted September 18, 2009 Man skal ikke spille strofer fra det næste nummer på sætlisten - det er dårlig vane mange musikere lider under. Skal man absolut tjekke om lyden er den rigtige, så spil noget der IKKE har med næste nummer at gøre Det var sgu et godt råd. Og det ER et tilbagevendende problem for mange (os selv inkl...) Men som trommeslager, så er det nok ikke det store problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilsø Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Opfør dig pænt, selv overfor den mest selvfede branchemand. Du aner ikke hvilke døre du smækker. Opfør dig aldrig arrogant overfor de folk du lige har spillet for. Vær i øjenhøjde, selvom du egentlig bare gerne vil pakke sammen og hjem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
albertbp Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 vis altid at i er taknemmelige for at publikum er der, ikke at de skal være taknemmelige for at i er der. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jon petersen Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 (edited) ..for det bliver man jo bare så meget bedre af, specielt timingen sidder lige i skabet, og så skal man jo heller ikke glemme at det sender jo et superfedt signal til det betalende publikum og ikke mindst arrangøren som betaler din hyre. Rock on. (Ironi kan være brugt i ovenstående indlæg) Det håber jeg da. Nu var det heller ikke mig det skrev det - først. Der var bare én som var kommet til at lave en "forskrivelse", og så synes jeg det var nærliggende at understrege den.... Hvis jeg absolut skal være alvorlig og u-ironisk kunne jeg aldrig selv finde på at drikke alkohol under en koncert. Ikke ud over en øl, eller hvis vi taler om 3-4 timers ballejobs måske 2-3. Jeg kan ganske enkelt generelt ikke spille trommer når jeg er bare det mindste påvirket. Og når man har følelsen af ikke at være på toppen er det jo bare ikke sjovt. Jon Edited September 19, 2009 by jon petersen Link to comment Share on other sites More sharing options...
normingo Posted November 1, 2009 Share Posted November 1, 2009 Tab aldrig din trommestik under en solo. det er max nitten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil2k Posted November 1, 2009 Share Posted November 1, 2009 Lad være at ramme dig selv i øjet med trommestikken i en trommesolo. Også når det ikke er en trommesolo selvfølgelig, men det er bare ekstra pinligt, når alt handler om dig. Og så har jeg også lavet den med at forveksle et bagtæppe med en væg - to gange faktisk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
difquin Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 En håndfuld af mine personlige retningslinier (som indfatter flere af de ting, I andre har sagt): 1. Drikker ikke inden/under koncerten - fordi jeg stinker efter blot en enkelt øl 2. Se ud på publikum i stedet for ned i tønderne - skab illusionen af kontakt (og overskud) 3. Spil ind i de andres fejl, forsøg at redde dem hjem - det er ens pligt/magt som trommeslager at styre sangen tilbage på rette spor 4. Nul tolerance overfor arrogance - man skal ikke krybe for publikum, men være imødekommende og høflig 5. Er der bare én person i salen, skal den person have fuld valuta for prisen på sin billet. Gælder også hvis der er 1.000 - man giver den alt man har 6. Giv aldrig udtryk for irritation over egne eller andres fejl - entusiasme smitter, negativitet ligeså Af og til glipper det, men ovenstående er idealet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gravengaard Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Sørg for at bassisten ikke drikker sig hammerlam... Vi oplevede det mest pinlige da vi spillede i VIborg forleden, efter 3 numre gik han fuldstændig kold! Jeg var klar til at smide ham ned fra scenen og ud af bandet, men det var lidt besværligt... Nu har vi så indført en nul-alkohol politik før koncerter, og bryder han den, så ryger han ud - hvilket han er helt indstillet på. Ellers har jeg det råd at give den gas! Jeg synes ikke der findes noget mere røvsygt, end at se en trommeslager der ser ud til at kede sig. F.eks. Die Herrens trommeslager... Derudover spiller jeg også i andet tøj på scenen, eftersom jeg sveder pænt meget qua genren vi spiller... og alligevel spiller jeg altid i jakkesæt med slips und alles når vi er ude på spillestederne Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonaslind Posted November 11, 2009 Author Share Posted November 11, 2009 Sørg for at bassisten ikke drikker sig hammerlam... Vi oplevede det mest pinlige da vi spillede i VIborg forleden, efter 3 numre gik han fuldstændig kold! Jeg var klar til at smide ham ned fra scenen og ud af bandet, men det var lidt besværligt... Nu har vi så indført en nul-alkohol politik før koncerter, og bryder han den, så ryger han ud - hvilket han er helt indstillet på. Ellers har jeg det råd at give den gas! Jeg synes ikke der findes noget mere røvsygt, end at se en trommeslager der ser ud til at kede sig. F.eks. Die Herrens trommeslager... Derudover spiller jeg også i andet tøj på scenen, eftersom jeg sveder pænt meget qua genren vi spiller... og alligevel spiller jeg altid i jakkesæt med slips und alles når vi er ude på spillestederne Nederen oplevelse med bassisten. Har selv, for flere år siden oplevet, at min pianist var hammerstiv, da vi skulle spille til hans arbejdes julefrokost. (han deltog selv i festen, inden vi skulle spille. Vi måtte skrue ned for ham, så der skete ikke den vilde skade. Men håber din bassist har lært et eller andet, det gjorde min pianist! Og fedt med jakkesæt på scenen, det ser så cool ud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malte Hvid Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Jeg siger også ingen alkohol på scenen. Fint nok at drikke et par øl før, men på scenen synes jeg det virker en smule bumset at drikke. Vand og rigeligt af det, er vejen frem. Det virker mere professionelt. En anden: Aldrig tag din telefon på scenen midt i sættet, hvorefter du sætter dig ned på scenen og snakker mens musikken spiller. Aldrig gå ned fra scenen midt i det hele (begge set på Start! i år). Aldrig sig "hvordan lyder det, Malte?" ned til lydmanden efter første nr. Jeg lavede lyd på et job hvor forsangeren råbte det og hele salen kiggede på mig. Jeg tænkte bare WTF? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dyrmose Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Aldrig sig "hvordan lyder det, Malte?" ned til lydmanden efter første nr. Jeg lavede lyd på et job hvor forsangeren råbte det og hele salen kiggede på mig. Jeg tænkte bare WTF? Wtf, det har du jo som trommeslager (helt bagerest) jo ingen chance for at bedømme Men ja, ikke lave sticktricks live - på et eller andet tidspunkt GÅR det galt! Synes heller ikke alkohol har noget at gøre med musikken, så drikker aldrig.. Men at andre medlemmer i bandet skulle gøre det, rør mig ikke - det handler vel bare om at levere en god oplevelse til puplikum.. Og aldrig glem at du som trommeslager dog sidder bagerest, men sagtens kan ses! Ingen pillen bussemænd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kretos Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Wtf, det har du jo som trommeslager (helt bagerest) jo ingen chance for at bedømme Men ja, ikke lave sticktricks live - på et eller andet tidspunkt GÅR det galt! Synes heller ikke alkohol har noget at gøre med musikken, så drikker aldrig.. Men at andre medlemmer i bandet skulle gøre det, rør mig ikke - det handler vel bare om at levere en god oplevelse til puplikum.. Og aldrig glem at du som trommeslager dog sidder bagerest, men sagtens kan ses! Ingen pillen bussemænd! He.. he.. eller side og sms'e med kæresten Link to comment Share on other sites More sharing options...
kretos Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Lad være at ramme dig selv i øjet med trommestikken i en trommesolo. Også når det ikke er en trommesolo selvfølgelig, men det er bare ekstra pinligt, når alt handler om dig. Og så har jeg også lavet den med at forveksle et bagtæppe med en væg - to gange faktisk! Ja! og hvis du bruger briller, så lad vær' med at slå dem ad dig selv i en solo Har set det engang,.. kæft hvor grineren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Madsen Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 fuck hvor er det rart at høre jeg ikke er den eneste der er menneskelig hvad fejl angår! i mandags spillede mig og bandet et live job hvor jeg på vej over til trommerne næsten falder i kabler fordi scenen er så lille og kablerne ligger i DYNGER ovenpå! midt under vores første og eneste nr. den aften ryger guitaren da guitaristen smækker til pedalen (senere fandt vi frem til en forsanger havde fået rykket kablet ud og der var ingen guitar i noget der minder om 1min) hvilket resulterer i at jeg bliver desperat for at det hele ikke går i ged, men glemmer min egen del af showet TOTALT PINLIGT! /Jens Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonassdk Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 er det kun mig der spiller bedst med en lille skid på ? ellers bliver jeg altid så nervøs(kommer til at spille for stift) Link to comment Share on other sites More sharing options...
August Ottsen Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 er det kun mig der spiller bedst med en lille skid på ? ellers bliver jeg altid så nervøs(kommer til at spille for stift) Det er ikke bare noget, du tror? Jeg har ALDRIG mødt en musiker, som spillede bedre påvirket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts