Jump to content

16" K Dark Crash Thin Skåret Ned Til 14" Hihat Top?

Recommended Posts

Guest jon petersen
Posted (edited)

Først - det er IKKE MIG DER HAR REVNET DET!

Jeg har fået det som gave.

Revnen var på langs og sad 1½ cm fra kanten så jeg tænkte at jeg kunne skære en tomme af hele vejen rundt og muligvis lave en hihat-top ud af det. Det var jo intet at miste....

Stregede op, skar med stivsav mens jeg hele tiden hældte vand på for kølingen, rettede på samme måde af med vinkelsliber med slibeskive - og til sidst pudsede jeg kanten af med smergellærred.

Flot, fint og fornemt - og jeg kom heller ikke til skade. Det tog vel kun 1½ times tid alt i alt.

Bækkenet vejer med sine 790 g. 30 mere end det Zanki Thin Crash jeg bruger på min Paiste 602 rillebund, så det er fint nok.

Til gengæld er det også komplet ubrugeligt. Det er så mørkt at jeg tror selv Tom Waits ville synes der er for meget skraldespand over det. KKssscchhooookk!

Så den slags forsøg kan varmt anbefales til alle andre. Bare I ikke går efter et brugbart resultat.

Jon

Edited by jon petersen
Guest jon petersen
Posted

Jajada.

Klik osv.

Dyr ser den ud. Skulle man lave video ku´ man bruge den til det:

thumb-370F_4AC9CAA2.jpg

Kanten og rillebunden:

thumb-0333_4AC9CAA2.jpg

Min stue:

thumb-7E6C_4AC9CAA2.jpg

Salgsslogan:

Har du en Hihat der er for lys - køb et Jon K 14" Cut Crash og få en hat der for mørk!

Jon

Posted

Kanten ser da fin ud. Kunne være sjovt at høre den sammen med den hihat jeg købte af dig for et par uger siden, for at se om de tilsammen kan ramme en fed tone - den synes jeg jo er lidt for spids...

Fedt sæt iøvrigt og fantastisk finish. Er det Superstars matte finish? Hvis jeg skulle lave et custom sæt en dag ville jeg prøve at ramme dén. Også ala dette http://www.trommeslageren.dk/forum/index.p...t=0&start=0

Guest jon petersen
Posted

Ja, det kunne jo være det virker dér...

Jeg kan give min kone den med til Øbro i morgen, du er velkommen til at prøve den. Så når du har fundet ud af at det er liiige sagen, kan vi begynde at tinge om prisen....

Og ja, det er tidlige Superstars, og også ja, Thomas´ sæt er vildt flot. Hvad der mest praktisk vil være en evig diskussion - mine kan jo tørres af med en klud, hvis der bliver hældt noget ud over dem. Omvendt, hvis mine får en ridse går der hul i lakken (som der er mange af!) - han kan bare tørre med en klud med olie på, så er de fine igen.

Jeg vil vælge lyst træ, når jeg engang skal lave mit eget sæt af Keller eller sådan noget. Og sikkert bare olieret - eller silkemat lakeret....jeg véd det ikke.

Jon

Posted

Ej det var vist bare en tanke - vil egentlig bare gerne sælge den... Ellers tak.

Dit ser bare ikke lakeret ud som de Superstars jeg kender gør. Det var bare det der undrede mig. Meget flottere synes jeg.

Guest jon petersen
Posted

Forskellen er at de tidlige - som mine - er lakeret silkemat/silkeblank. Man opfatter det ikke som lak, det er rigtigt.

Det er den finish, der hedder "Custom Mahogany" i modsætning til 80´er modellernes "Super Mahogany".

Fint nok, jeg beholder bækkenet til jeg skal lave video. Eller skraldespandsblues.

Jeg laver s´gu en lydfil til skræk og advarsel, gør jeg.

Jon

Guest jon petersen
Posted (edited)

---

Edited by jon petersen
Guest jon petersen
Posted (edited)

Lyd her!

http://www.esnips.com/doc/3f40bb63-9db2-46...-CutCrash-hat-2

Det fylder fordi det ikke er MP3, men når nu det skal være et lydeksempel gad jeg ikke komprimering....

Når det er optaget, lyder det slet ikke så ekstremt....

Måske den kan bruges til musik?!

Jon

Edited by jon petersen
Posted

Jeg har også et nedskåret bækken der er 16"... Lyder som en kirkeklokke... Til gengæld er det kanon godt som bund... Og så havde jeg tilfældigvis et andet 16" tyndere crash... Begge bækkener lyder forfærdeligt men de mikser godt sammen som en hihat... Faktisk overraskende godt..! :hmm:

Guest jon petersen
Posted

Det er mit sæt.....

Nåh - Tama Superstar 1978 - 10"x6½" (oprindelig en concert-tom, som jeg har slebet kant og sat lugs på) 12"x8", 13"x9", 14"x12" (som er en power-størrelse og derfor oprindelig blank) 16"x16" - alle på rims. Og så 22"x14".

Farven hedder Custom Mahogany og er silkeblank/silkemat i modsætning til 80´ernes Super Mahogany, der er blank.

Så står den min nyindkøbte (fra medlem Swolly) Pacific lilletromme med træreifer, som jeg slås lidt med. Til venstre har jeg lige medens billedet blev taget min Premier 2000 alu-lilletromme og en mini-timbales.

Zildjian A 6" Splash, Zanki 15" Thin Crash (uhm!) Turkish 16" Thin Crash, 20" Paiste 602 Thin Ride, 18" Paiste 602 Thin Crash og 20" Zanki Swish - et tyndt china med almindelig klokke og 8 nitter.

Og nyere Tama hardware.

Det var vist det hele?

Jo, jeg er også glad for det, meget.

Jon

Guest jon petersen
Posted

Og bækkenet er jeg allerede ved at vænne mig til - optaget lyder det ret fedt. Nu skal jeg bare finde en passende, lidt tyk, bund....der var vist også et 17" Z Custom Crash i bunken...

Jon

Posted
Og bækkenet er jeg allerede ved at vænne mig til - optaget lyder det ret fedt. Nu skal jeg bare finde en passende, lidt tyk, bund....der var vist også et 17" Z Custom Crash i bunken...

Jon

klart!.. en hjemmeskåret K/Z hihat.. er det i øvrigt kun mig der synes at det navn er ilde valgt? :cigar:

Guest jon petersen
Posted

Nej. Det lyder ikke godt i Europa.

Nå, det bækken var for dødt. Lad os se hvad andre har?

Jon

Guest jon petersen
Posted

Lagde den oven på min Zildjian Quick Beat bund - og se, så er det jo et helt andet bækken:

http://www.esnips.com/doc/f516214e-133e-4e...k-beat-bund-hat

Nu synes jeg det lyder rigtigt godt - faktisk bedre end det oprindelige Quick Beat topbækken, der gør den næsten for tør...

Fedt!

Altså var det besværet værd!

Gad vide hvad der dukker på af makkere?

Jon

Guest jon petersen
Posted

Jaeh - ikke?

Jon

Guest jon petersen
Posted
Hvordan afspiller man lyd på esnips? Der sker ingenting og der er ingen play-knap (eller?).

Hmmm - prøv igen. Når jeg trykker på linket, afspiller den automatisk, og jo, der er både afspille- og pauseknap....

Jon

Posted

Det virker nok bare ikke på mac så. :cigar:

Nå, men flot er det i hvert fald lavet, det må jeg sige. Troede egentlig det var mere omstændigt end som så, at skære et bækken ned.

Posted

Det skal jeg sgu prøve med et flækket 18" Istanbul Agop thin som jeg har - god ide... Kan vist stadig blive til et 15" hihat bækken. Det var egentlig derfor at jeg efterspurgte billeder af opstillingen; altså med sav/pudser osv. og ikke nødvendigvis sættet :cigar:

Guest jon petersen
Posted

Opstilling? Ja, dén misforstod jeg...

Ingen opstilling:

Jeg lagde et 14" hihatbækken nedenunder og stak en clutch gennem begge bækkener. Nu kunne jeg så slå en streg rundt om det nederste bækken med en blyant. MED EN BLYANT!!

På undersiden, fordi jeg bedre kunne save med stiksaven fra den side.

Elektrisk stiksav med nedstrygerklinge - og hele tiden hælde vand på, så det ikke blev varmt. Hele tiden.

Bækkenet ud over bordkanten, så der ikke blev hakker i bordet - så lidt som muligt for at understøtte bedst muligt. Og husk høreværn, det larmer. Det ville være åndssavgt at få tinnitus på dén måde....

Det var ikke helt let at ramme stregen, så jeg holdt mig 2-3 mm udenfor.

Så den lille vinkelsliber med slibeklinge til resten - også her vand på hele tiden for at køle.

Til sidst polere med vådslibepapir - smergellærred.

Ingen opstilling.

Det tog tre kvarters tid, også fordi jeg lige holdt lidt pauser for at hvile armen - vinkelsliberen stod jeg med ig en lidt anstrengende position.

Det var nemt.

Jon

Posted

Tak for beskrivelsen - har prøvet at save i et bækken før med stiksav, dog uden vand. Hvordan tilførte du det?

Morten