Lave Studie?

cipper77

Recommended Posts

Hej gutter.

jeg vil gerne begynde at optage mig selv osv. men lyden bliver desværre ret så dårlig med et almindeligt kamera f.eks. - hvad skal jeg bruge af ting for at optage lyd og billede i god kvalitet - lave mit eget 'mini-studie'. gerne så godt som mulig til prisen da jeg kun er 16 år. (:

men det med selv at ordne lyd er jeg meget grøn på, da lydmænd og sådan jo plejer at ordne det. selvf. mikrofoner på trommerne med ellers? (:

håber nogle gider lave en slags liste (;

Mvh. Casper.

Jeg har et lille studie som jeg flytter rundt på osv:)

- Jeg bruger:

Trommemikrofoner: TSM drum pack (siger egentlig rigtig fint til prisen)

Lydkort: M-audio mobile pre (2 indgange - det vil sige at når jeg indspiller trommer har jeg en lille mixer ved siden af som jeg plugger mine mics i, og derefter line-out ind i lydkortet. Jeg plejer at køre med to indgange så jeg har alle trommerne i et spor, samt stortrommen i et spor for sig inde i Cubase.

Hvis du indspiller med bands osv, så skal du jo også have en god condensatormikrofon til indspilning af vokal. Jeg bruger den her: http://www.aage.dk/shop/studiemikrofoner/g...ect/fc2-st.html. Den bruger jeg i øvrigt også til at indspille el-guitar, hvis jeg bliver træt af den rene lyd og Cubase's effekter. Så kan jeg optage lyden med mikrofonen foran forstærker, og på den måde få forstærkerens effekter.

Tror egentlig at det er det. - Mics, lydkort, og hvis du ikke kan få nok inputs i lydkoret, så en mixer ved siden af med line-out indgang:)

- Kasper Hertz

Jeg har et lille studie som jeg flytter rundt på osv:)

- Jeg bruger:

Trommemikrofoner: TSM drum pack (siger egentlig rigtig fint til prisen)

Lydkort: M-audio mobile pre (2 indgange - det vil sige at når jeg indspiller trommer har jeg en lille mixer ved siden af som jeg plugger mine mics i, og derefter line-out ind i lydkortet. Jeg plejer at køre med to indgange så jeg har alle trommerne i et spor, samt stortrommen i et spor for sig inde i Cubase.

Hvis du indspiller med bands osv, så skal du jo også have en god condensatormikrofon til indspilning af vokal. Jeg bruger den her: http://www.aage.dk/shop/studiemikrofoner/g...ect/fc2-st.html. Den bruger jeg i øvrigt også til at indspille el-guitar, hvis jeg bliver træt af den rene lyd og Cubase's effekter. Så kan jeg optage lyden med mikrofonen foran forstærker, og på den måde få forstærkerens effekter.

Tror egentlig at det er det. - Mics, lydkort, og hvis du ikke kan få nok inputs i lydkoret, så en mixer ved siden af med line-out indgang:)

- Kasper Hertz

tusind tak fo svaret. jeg tænkte lidt på at købe mic's og så en mixer. men skal jeg også bruge lydkort? (: og hvad skal regne med at skulle smide i det her projekt.

Hvad med at købe en eller anden form for håndholdt optager?

Jeg har en Zoom H4 som jeg er rigtig glad for. Den er super nem at have med i øveren når man skal optage sig selv, og de to kondensatormikrofoner der sidder i er ganske udemærkede. Desuden kan man, hvis det skal være lidt vildere, tilslutte to andre mikrofoner.

Det smarte ved den er at du også kan bruge den som usb-lydkort til computeren og cubase LE følger endda med, så du er også fint stillet på softwaresiden...

Hvis det bare er for at lave små optagelser af dig selv og ikke de vilde studieoptagelser, får du meget for pengene her. Alternativet er som tidligere foreslået en computer med lydkort og mikrofoner, og der løber det hele meget hurtigt op i rigtigt mange penge.... Tro mig, man kan slet ikke stoppe når man først er kommet igang :ph34r:

/Kasper

Hej, for at kunne komme med et brugbart bud til dig, er det vigtigt du finder ud af hvad dit budget er, og skriver hvilken og hvor kraftig din bærbare er :cigar:

mit budget ligger på omkring 6000 +/-

min bærbar er 2,17 Ghz pros. - 1024 ram - meget plads - rigtig godt grafikkort (kan ikke huske nummeret) 32 bit farvesystem. windows vista.

jeg vil gerne have ret god lyd.

lidt som dette, da pengene nok ikke helt slår til. men nogle der har nogle gode forslag med hensyn til mics + mixer og det? (:

den med en håndholdt har jeg fanget, men hvad de andre ting. nogle der kan komme med et godt bud? (:

Hej Casper

Faktisk behøver du ikke en mixer. Det du skal bruge, helt barberet ned, er:

Mikrofoner - ind i et lydkort - ind i computeren som skal have en sequencer program indstalleret (ProTools, Logic, Cubase ect.)

Studie monitors – evt monitor controller afhængig af lydkort

Stativer

Kabler

Selvfølgelig skal du ikke starte med en Ferrari, men pris og kvalitet hænger selv sagt sammen. Fordelen ved starte med noget ordentligt grej er, at du slipper for at skifte ud senere hvis du bliver mere 'hooked' på at optage. Man kan godt lave en løsning der er billigere end denne, men med det her setup kan du lave rigtig fede optagelser.

Det er også vigtigt at tænke over hvad du skal bruge optagelserne til. Hvis du kun skal bruge det til at høre dig selv spille og blive bedre, er det her totalt overkill. Skal du derimod bruge det til lidt mere – evt. optage bandet, lave demo ect. er det vigtigt at kunne optage mere end 2 spor samtidigt.

Altså, Kaspers løsning med en mixer ind i et to-kanals lydkort er helt udemærket til at indspille dig så du kan lytte på dig selv i en fin kvalitet, men som sagt: Skal du bruge det til mere end det, så skal du investere lidt mere....

Hvis det var mig der skulle starte fra bunden, ville jeg købe det jeg har skrevet herunder. Det er lidt over 6 k men du kan lave gode optagelser med det... De pre-amps der sidder i Presonus'en er de samme jeg har i mit set-up, og de lyder virkeligt fremragende, og du kan sætte to moduler efter hinanden hvis du sku få lyst til at udvide til 16 inputs på et tidspunkt.

Så ville jeg starte med få, men gode mikrofoner. 2 overheads, snare og stortromme kan sagtens lave fed lyd, og tammer kan du sagtens vente med at rode med til senere. - søg på 'recorderman' teknikken.....

Lige et spørgsmål til... har du firewire indgang på pc'en? Mange lydkort bruger firewire, også Presonus'et, så hvis din PC ikke har fw ind, skal du selvfølgelig vælge et andet kort ;)

Den fede løsning kunne være:

Lydkort: Presonus Firepod m. cubase LE 4 sequencer, nypris 2900

Monitors: ESI nEar 05 1300

Mikrofoner:

-Se electronics se 2000 x2 – overheads, kan også bruges til vokal, akustisk guitar og meget andet, nypris 1500

-Stortromme mic: AKG d112, Shure beta52 er nogle gode klassikere, kan også bruges til baskabinet, nypris ca. 1300

-Lilletromme, Shure sm57 er en klassiker der er i alle studier, du kan optage det meste med den i virkeligheden, guitarer, vokaler, perc... nypris ca. 900

Kabler: – det kan godt betale sig at bruge ca. En hund pr. Styk så ca. 400

Højtaler kabler: 200

Stativer: 2 normale og 2 dværg, så længe du skal bruge det hjemme er thomanns billige fine til dit behov, nypris ca. 400

Hvis du skal optage vokal skal du også købe et pop-filter, der er et net der sidder foran mikrofonen og tager mislyde fra 'p-pust'

Hvis du ikke har firewire, kan du overveje et kort som 'Alesis multitrack 16 usb' der får du 8 kanaler plus 4 stereo kanaler optaget separat ind på pc'en. Jeg har ikke hørt det selv, men vil mene at pre-amps ikke er nær så gode som i Presonus kortet, til gengæld får du fadere at indstille gain på, og mulighed for at lave eq inden du optager.

Håber du kan bruge det til noget. Det virker måske lidt uoverskueligt nu, men det er super sjovt hvis man først lige kommer igang :) Der findes også en 'trommeslageren' for studie folk, hvis ikke du kender den, hedder den lydmaskinen.dk. Der kan du ogsåf inde masser af hjælp.

Skriv hvis der er noget du er i tvivl om.

Vh Anders

Glemte da at skrive at sådan noget som sm57, akg d112 og monitors kan du med held finde brugt og spare nogle penge. se2000 er fede og billige så dem ville jeg gå efter, men du kan også finde nogle brugte overheads hvis det er... Stativer og kabler kan det næsten ikke betlae sig at finde brugt... (:

Glemte da at skrive at sådan noget som sm57, akg d112 og monitors kan du med held finde brugt og spare nogle penge. se2000 er fede og billige så dem ville jeg gå efter, men du kan også finde nogle brugte overheads hvis det er... Stativer og kabler kan det næsten ikke betlae sig at finde brugt... (:

tak for det meget fine bud! var sådan noget jeg havde i tankerne.

jeg tænker så - går det ikke meget ud over mine tammer's lyd når jeg ikke har mikrofoner på dem??

så har jeg også altid undret mig over hvordan jeg kan nøjes med et lydkort. stikket der går fra mikronerne (det sorte runde som sidder øverst på en mixer) kan jo ikke sættes i et lydkort? skal jeg have andre kabler eller??

Mvh. Casper.

tak for det meget fine bud! var sådan noget jeg havde i tankerne.

jeg tænker så - går det ikke meget ud over mine tammer's lyd når jeg ikke har mikrofoner på dem??

så har jeg også altid undret mig over hvordan jeg kan nøjes med et lydkort. stikket der går fra mikronerne (det sorte runde som sidder øverst på en mixer) kan jo ikke sættes i et lydkort? skal jeg have andre kabler eller??

Mvh. Casper.

1) Der er massevis af plader der er indspillet uden tam-mikrofoner. Du får en anden lyd...Lidt mindre definerede tammer, men du kan sagtens høre dem, især hvis du tjekker recorderman teknikken ud... Som nybegynder er princippet 'jo færre mikrofoner jo bedre' ret relevant, for er der 8 mikrofoner på et sæt er der mange faktorer der begynder at spille ind - gates, fase-problemer ect. ... Så det er virkeligt nemmere for dig selv at starte med 2xoverheads plus storetromme og lilletromme.

2) Kig på Presonus'en ... Det er et eksternt lydkort med 8 indbyggede mikrofor pre-amps. - Dvs. at du forbinder Presonus'en til din pc via et firewire-kabel, sætter mikrofon-kablerne ( som er xlr-xlr kabler :D ) ind i de 8 xlr-indgange på Presonus'en, og så overføres lyden via firewire kablet til pc'en, hvor du kan se og redigere lyden i eksempelvis Cubase - Har du ikke firewire, erstat da blot ordene 'firewire' og 'Presonus' med 'usb' og 'Alesis' :D

Vh Anders

1) Der er massevis af plader der er indspillet uden tam-mikrofoner. Du får en anden lyd...Lidt mindre definerede tammer, men du kan sagtens høre dem, især hvis du tjekker recorderman teknikken ud... Som nybegynder er princippet 'jo færre mikrofoner jo bedre' ret relevant, for er der 8 mikrofoner på et sæt er der mange faktorer der begynder at spille ind - gates, fase-problemer ect. ... Så det er virkeligt nemmere for dig selv at starte med 2xoverheads plus storetromme og lilletromme.

2) Kig på Presonus'en ... Det er et eksternt lydkort med 8 indbyggede mikrofor pre-amps. - Dvs. at du forbinder Presonus'en til din pc via et firewire-kabel, sætter mikrofon-kablerne ( som er xlr-xlr kabler :D ) ind i de 8 xlr-indgange på Presonus'en, og så overføres lyden via firewire kablet til pc'en, hvor du kan se og redigere lyden i eksempelvis Cubase - Har du ikke firewire, erstat da blot ordene 'firewire' og 'Presonus' med 'usb' og 'Alesis' :D

Vh Anders

okay super mange tak (;

lige en sidste ting; bliver tammerne så bare en gang bas lyd, eller får de en kontant flot lyd? (:

De får ikke en samme smæk og 'kontakte' lyd som ved close-miking, men du vil SAGTENS kunne høre dem ordentligt, osær hvis dine overheads er nogenlunde - men du skal huske at selvom du mikede dem op ville du ikke få den fede lyd - der ligger en masse erfaring bag at få en rigtig fed trommelyd, og det er lettere at arbejde med 4 mics til at starte med, og så udvide når du føler du kan styre de 4 :P

De får ikke en samme smæk og 'kontakte' lyd som ved close-miking, men du vil SAGTENS kunne høre dem ordentligt, osær hvis dine overheads er nogenlunde - men du skal huske at selvom du mikede dem op ville du ikke få den fede lyd - der ligger en masse erfaring bag at få en rigtig fed trommelyd, og det er lettere at arbejde med 4 mics til at starte med, og så udvide når du føler du kan styre de 4 :P

Undskyld at jeg lige blander mig, men vil det sige at man med "recorderman" teknikken kan indspille med blot to overheads, fx med 2 sE2000 mics og et lydkort med blot to mikrofon indgange? :-) Eller har jeg misforstået det helt ??!

Undskyld at jeg lige blander mig, men vil det sige at man med "recorderman" teknikken kan indspille med blot to overheads, fx med 2 sE2000 mics og et lydkort med blot to mikrofon indgange? :-) Eller har jeg misforstået det helt ??!

Man kan godt, men mikrofoner på lilletromme og stortromme er også tilrådeligt... Dvs. at med 4 mics når du langt! Men med kreativitet kan man nå langt!

De får ikke en samme smæk og 'kontakte' lyd som ved close-miking, men du vil SAGTENS kunne høre dem ordentligt, osær hvis dine overheads er nogenlunde - men du skal huske at selvom du mikede dem op ville du ikke få den fede lyd - der ligger en masse erfaring bag at få en rigtig fed trommelyd, og det er lettere at arbejde med 4 mics til at starte med, og så udvide når du føler du kan styre de 4 :)

ja okay. Jeg tænker bare lidt på om de ikke bliver meget svagere i lyd end lilletromme, stortromme og bækkener? altså stort set svagere i lyd en resten af sættet? (:

• 2 weeks later...
Trommeslageren der spiller har jo ultra-meget at sige og det handler i den grad om at finde en balance i sit spil alt efter optageteknik og genre.

ja men man skal jo ikke ændre sin teknik efter mics, men lave om på mics så de passer til ens stil og teknik. Du vil jo ødelægge din teknik hvis du begynder f.eks. og hamre meget hårdere på tammer på grund af en manglende lyd.

der er forskellig teknik til hver genre men optagegrejet skal optage din teknik og ikke lave om på den. Det vil jeg i hvertfald råde alle fra. (:

• 2 weeks later...

er det muligt at serieforbinde den så man kan udvide? det fik jeg nemlig ik helt fat i

2) Kig på Presonus'en ... Det er et eksternt lydkort med 8 indbyggede mikrofor pre-amps. - Dvs. at du forbinder Presonus'en til din pc via et firewire-kabel, sætter mikrofon-kablerne ( som er xlr-xlr kabler :) ) ind i de 8 xlr-indgange på Presonus'en, og så overføres lyden via firewire kablet til pc'en, hvor du kan se og redigere lyden i eksempelvis Cubase - Har du ikke firewire, erstat da blot ordene 'firewire' og 'Presonus' med 'usb' og 'Alesis' :)

Vh Anders

• 1 month later...

Hvis man vil være mobil med mange kanaler, er Roland VS2480 faktisk rigtig god. Så kan man jo gå videre med det i Pro Tools, Logic osv. bagefter.

Men ellers vil jeg da foreslå at tænke i ren øvning, når man selv optager og så ellers lade prof. folk lave den svedige lyd, når man skal optage for alvor.