Recommended Posts

Posted

Hej alle

Jeg står og skal købe en Cajon, jeg skal bruge som sæt-erstatning til et akkustisk setup, og har et par spørgsmål efter at have set denne video: http://www.tvlesson.com/video/5032_how-to-...-the-cajon.html

1. Har alle "gængse" Cajons en snare del?

2. Har alle "gængse" Cajons et "løst" hjørne - altså et område, hvor man kan få den skarpe plade-mod-plade lyd?

3. Sagt på en anden måde - når der ikke står noget i beskrivelserne, hvad kan man så regne med

Der er f.eks. denne billige hos Aage: http://www.aage.dk/shop/etnisk-percussion/...on-hcaj1nt.html

Og denne lidt dyrere hos Aage: http://www.aage.dk/shop/etnisk-percussion/...-caj1snt-m.html

Denne super-billige hos Thomann: http://www.thomann.de/dk/millenium_ca1_cajon.htm

Og denne byg-selv hos Thomann: http://www.thomann.de/dk/schlagwerk_cba_1_...39e121f57f01f2a

Hvilke har hvad? Hvad kan man regne med? Er der en standard? Og hvad kan man evt se på billederne?

Mvh

Klaus

Posted

Hej Klaus,

Cajon er et fantastisk instrument og det kan bruges i mange andre sammenhænge end bare erstatte et trommesæt.

*næsten alle cajon'er har en snare del. enten guitarstrenge eller seiding, lige som på lilletrommer. cajon'er med guitarstrenge har som regel mere 'snare' i bassen.

*næsten alle cajon'er har løse hjørner, ellers kan du lløsne skruerne oppe i toppen, for at få noget mere smæk

*hvis der ik står noget i beskrivelsen, kan du regne med at der er følgene: snare (guitarstrenge) og løse hjørner (eller skruer til at fin tune).

Efter mine erfaringer som perkussionist, vil jeg sige:

1. Hold dig væk fra meinls cajon's. De er ret ustabile og lyder som regel ik særlig godt.

2. Hvis du kun har tænkt dig at bruge den som erstating for trommesæt, så er Schlagwerks, '2 in 1' cajon'er rigtig lækre. Jeg er selv stolt ejer a deres 'makassar' model. men de er selvfølgelig lidt dyrere. (de specielt atraktive, pga der ik er særlig meget snare, i bassen, og masser af snare i i toppen)

Et godt billig køb efter min mening:

http://www.thomann.de/dk/schlagwerk_cp404_cajon.htm

mvh mikkel

Posted
Hej Klaus,

Cajon er et fantastisk instrument og det kan bruges i mange andre sammenhænge end bare erstatte et trommesæt.

*næsten alle cajon'er har en snare del. enten guitarstrenge eller seiding, lige som på lilletrommer. cajon'er med guitarstrenge har som regel mere 'snare' i bassen.

*næsten alle cajon'er har løse hjørner, ellers kan du lløsne skruerne oppe i toppen, for at få noget mere smæk

*hvis der ik står noget i beskrivelsen, kan du regne med at der er følgene: snare (guitarstrenge) og løse hjørner (eller skruer til at fin tune).

Efter mine erfaringer som perkussionist, vil jeg sige:

1. Hold dig væk fra meinls cajon's. De er ret ustabile og lyder som regel ik særlig godt.

2. Hvis du kun har tænkt dig at bruge den som erstating for trommesæt, så er Schlagwerks, '2 in 1' cajon'er rigtig lækre. Jeg er selv stolt ejer a deres 'makassar' model. men de er selvfølgelig lidt dyrere. (de specielt atraktive, pga der ik er særlig meget snare, i bassen, og masser af snare i i toppen)

Et godt billig køb efter min mening:

http://www.thomann.de/dk/schlagwerk_cp404_cajon.htm

mvh mikkel

er også lige nysgerrig.. er det her byggesæt så også godt? http://www.thomann.de/dk/schlagwerk_cba_1_...jon_bausatz.htm

Posted
er også lige nysgerrig.. er det her byggesæt så også godt? http://www.thomann.de/dk/schlagwerk_cba_1_...jon_bausatz.htm

Jeg har kastet mig ud i dette projekt! Det var da hyggeligt nok, og meget sjovt at have lavet det selv....

Når man er total grønskolling på cajon, er den da udemærket, men der er trods alt et pænt stykke, lyd- og prismæssigt, op til de fede modeller, der ja, bare er federe!

Dog skal det siges, at hvis ellers har adgang til lidt forskelligt værktøj, at det er forholdsvist nemt at samle sådan en - en klodsmajor som mig klarede det da!

DSCF1110.jpg

^næsten færdig...

Posted
Jeg har kastet mig ud i dette projekt! Det var da hyggeligt nok, og meget sjovt at have lavet det selv....

Når man er total grønskolling på cajon, er den da udemærket, men der er trods alt et pænt stykke, lyd- og prismæssigt, op til de fede modeller, der ja, bare er federe!

Dog skal det siges, at hvis ellers har adgang til lidt forskelligt værktøj, at det er forholdsvist nemt at samle sådan en - en klodsmajor som mig klarede det da!

DSCF1110.jpg

^næsten færdig...

Så.. Skal man hellere bruge 11-1200 på en færdig.. Eller kan man leve fint med den der?

Posted
1. Har alle "gængse" Cajons en snare del?

Her i Europa har alle cajoner en snare-effekt. I Peru ser det lidt anderledes ud.

2. Har alle "gængse" Cajons et "løst" hjørne - altså et område, hvor man kan få den skarpe plade-mod-plade lyd?

Nej. Det er en konstruktiv særlighed af cajoner med guitar strings. Men det er muligt at modificere også de andre.

Generelt kan det ikke anbefales at købe billige cajoner via internet. Der er nemlig store forskel mellem enkele instrumenter af det samme modelrække. Kun købe den konkrete cajon, som du selv har prøvet. Hvis du er heldig kan det tilfældigvis være en billig.

… cajon'er med guitarstrenge har som regel mere 'snare' i bassen.

Det gælder mere eller mindre kun for cajoner fra Schlagwerk og deres kopier.

Det kan ikke anbefales generelt. Løse hjørner betyder nemlig også, at cajonen taber snare og bass.

Som sagt: ikke bestille cajoner i internet. Det kan godt være at du finder en god Meinl i en forretning.

Mvh

p.a.dogs1

Posted

hmm jeg overvejer også selv at lave den fra Lav selv sættet... hvilke værktøjer skal man bruge?

Posted
hmm jeg overvejer også selv at lave den fra Lav selv sættet... hvilke værktøjer skal man bruge?

Først og fremmest vil en stiksav være utrolig behændig! Jeg havde ikke en, og utålmodighed og afreagering gjorde at der er en del skæve kanter osv på min. (det gør nu ikke så meget, det er alligevel bare mig selv, der skal have den...). Og så sådan en "pudseklods", så man kan voks'e den el.l. bagefter.

Det var nu meget hyggeligt, kunne forestille mig at det er light-udgaven af at byge sine egne trommer...

Posted

Tja, det siger vel sig selv, at et produkt til 300 kroner, der er præsenteret med teksten "Suitable for teenagers and adults" ikke er det mest professionelle stykke musikinstrument i verden. Så hvis man bare vil have en kasse at slå på, er det da sikkert fint. Men hvis man overvejer seriøst at gå igang med at spille cajon, kan jeg kun tilslutte mig dem som siger "gå ind i en butik og prøv dem". Meinl er sjældent rigtigt godt, gå i Slagtøjcentret og prøv, hvad de har der. Der findes mange slags - store og små, tykt og tyndt træ, med og uden seiding, justerbare og ikke justerbare.

Men det bedste råd jeg kan give er: lad være med at købe det billigste af det billige. Spilleglæden bliver meget større, hvis man lige opper sig lidt og køber noget godt. Og så stiger chancen også for, at man faktisk bliver ved (og bliver god).

Cajon er et fantastisk instrument!

Mvh Mikkel Schnettler

Posted
Tja, det siger vel sig selv, at et produkt til 300 kroner, der er præsenteret med teksten "Suitable for teenagers and adults" ikke er det mest professionelle stykke musikinstrument i verden. Så hvis man bare vil have en kasse at slå på, er det da sikkert fint. Men hvis man overvejer seriøst at gå igang med at spille cajon, kan jeg kun tilslutte mig dem som siger "gå ind i en butik og prøv dem". Meinl er sjældent rigtigt godt, gå i Slagtøjcentret og prøv, hvad de har der. Der findes mange slags - store og små, tykt og tyndt træ, med og uden seiding, justerbare og ikke justerbare.

Men det bedste råd jeg kan give er: lad være med at købe det billigste af det billige. Spilleglæden bliver meget større, hvis man lige opper sig lidt og køber noget godt. Og så stiger chancen også for, at man faktisk bliver ved (og bliver god).

Mvh Mikkel Schnettler

så med andre ord: pris og kvalitet følges nøje ad.. lydmæssigt må man bruge sine ører :).. got it.. :cigar:

tak for input

Posted
Så.. Skal man hellere bruge 11-1200 på en færdig.. Eller kan man leve fint med den der?

Hov, havde ikke set dit indlæg!

Ja, altså, nu kan jeg forstå at du har bygget et-og-andet og det er måske ikke et friskt sus på samme måde for dig, det at "bygge" det selv.

Men på den anden side er det jo nemt at have sig til at øve, og lære instrumentet at kende, og man kan sagtens spille fint på den - men altså, det er vel ligesom at have et Export-sæt; det kan lyde ganske fint, og "gør sit job", men det er sjovere at spille på et dw collectors....

Posted

Mvh Mikkel Schnettler

Enig! Men, som nævnt foroven, er det jo udemærket at lære at kravle før man skal til at gå. Det er et udemærket instrument, og hvis man (som jeg) aldrig rigtig har spillet cajon før, kan man jo starte dér. Og så kan man jo altid få en "rigtig", hvis man bliver bidt...

Posted
Hov, havde ikke set dit indlæg!

Ja, altså, nu kan jeg forstå at du har bygget et-og-andet og det er måske ikke et friskt sus på samme måde for dig, det at "bygge" det selv.

Men på den anden side er det jo nemt at have sig til at øve, og lære instrumentet at kende, og man kan sagtens spille fint på den - men altså, det er vel ligesom at have et Export-sæt; det kan lyde ganske fint, og "gør sit job", men det er sjovere at spille på et dw collectors....

nej nej.. det var ikke ment sådan... jo jeg bygger lidt af hvert, og overvejer også en cajon på et tidspunkt.. forstår MEGET godt dit argument.

Det var ganske enkelt bare: er den ok god til at man føler det er en succes?.. det er jo det vigtigste.. at man er glad for det man laver :)

Posted
nej nej.. det var ikke ment sådan... jo jeg bygger lidt af hvert, og overvejer også en cajon på et tidspunkt.. forstår MEGET godt dit argument.

Det var ganske enkelt bare: er den ok god til at man føler det er en succes?.. det er jo det vigtigste.. at man er glad for det man laver ;-)

Jeg synes min er fin - og til mine ydmyge formål er den fin. Mit første krav var at den skulle holde små 2 meter trommeslager fra at falde på røven, og den er ikke sprækket endnu :)

Men, det er vel lidt ligesom at lave en sauce, først og fremmest skal den ikke skille, og så kan man altid arbejde på smagen :-)

• 2 years later...
Posted

Hey Trommeslager

Jeg er også på udkig efter en cajon og har fundet en på Thomann´s hjemmeside den her :Dhttp://www.thomann.de/dk/startone_cajon_natur.htm

Jeg er nybegynder inden for cajon og har ikke prøvet instrumentet så hvis i kunne give en "anmeldelse" på denne cajon i linket så kunne det være fedt skal mest bruge den til når jeg spiller akustiske koncerter med mine venner. :D

Tak for hjælpen på forhånd :rock:

Rasmus Juul

Posted

Normalt ville jeg sige, at man skal starte lidt højere oppe i prislejet, men denne her er så billig, at du næsten ikke kan blive skuffet. Hvis du er helt nybegynder, tror jeg, det kan være meget fedt at starte på sådan en billig kasse. Så vil der helt naturligt melde sig nogle afsavn efterhånden, og du bliver mere bevidst om, hvad du synes en cajon skal kunne. Så kan du jo gå ind i en butik til den tid og prøve dig frem til en prof model, der koster rigtige penge. Det kan være svært at høre/mærke forskel, når man er helt begynder.

Det skal siges, at jeg slet ikke har prøvet den pågældende model.

Posted (edited)

Af hundrede producerede cajoner af den slags er måske 2, som tilfældigvis(!) er rigtig gode, 20 er bedre end man kunne forvente, 50 er okay i forholdet til prisen og resten er mere eller mindre affald. Men de bliver ikke reklameret, fordi begyndere (og stick-trommere) normalt er meget usikker, om problemet er cajonen eller deres spilleteknik. Så, der kan slet ikke siges noget generelt over sådane produkter.

p.a.dogs1

Edited by p.a.dogs1