Tablas?

BenjaminSommer

Recommended Posts

Det gør du jo øjensynligt :-)

Har du optaget noget man kan høre? Og hvis du vil undervise er det nok en god ide at fortælle hvor du er fra!

Peace!

Peter

Hi Benjamin,

Men mit niveau er højt, og jeg får undervisning af mesteren selvfølgelig :).

Hvad betyder "højt niveau"? Jeg spørger bare fordi jeg i øjeblikket har en forespørgsel, om jeg kunne hjælpe med organisation af en lille tournee for

, som måske er verdens bedste kanjira-spiller (ikke tablas men også fra den indiske kulturkreds). Idén er yderligere, at jeg finder en vestlige musiker, som optræder sammen med Shree. Og nu ved jeg ikke hvordan jeg skal se sådan en artistisk niveau, som er mere eller mindre uafhængig af musikalske kategorier. Hvor kompatible er indiske tradition med f. e. vores opfattelser om "world music". Har du andre musiker du spiller med eller øver du dig ensomt i faste kombinationer (konnakol), som du får af din mester?

Mvh

Oliver

Hi Peter,

tak for din engagement. Nu søger jeg egentlig ingen tabla-spiller. Fordi det er jo ikke så spændende, når en indisk musiker møder en vestlig musiker, som også forsøger at spille indisk.

Ring til Ole Theil (Ka' muligvis skaffe tlf. nr. hvis du pm'er mig) …

Jeg har fundet en CD med ham. Bare fordi jeg kan lide at diskutere sådan nogle ting: jeg synes, det er lidt "kitschig" (som man ville sige på tysk).

… eller Frank Jensen - Hjemmeside her.

Du mener Frank Juul?

Her er to yderlige clips af en koncert, hvor man måske bedre kan se, hvad jeg mener. Den første er også en kanjira-solo …

http://www.youtube.com/watch?v=UCCBr8boa6w

… og den anden er en konnakol-demonstration:

Mit indtryk er, at musikerne ikke kun afleverer indiske færdigheder, men kommunicerer bevidst med en vestlig publikum - og alligevel på et højt teknisk niveau. Det var jo mit spørgsmål. Er det kommunikative niveau ligeså højt som det tekniske. Hvis ikke, bliver det enten kitsch eller trættende. – Eller hvad synes du?

Mvh

Oliver

Hej Oliver.

Jeg mener ikke særlig meget om Indisk musik, da jeg ikke har beskæftiget mig med det.

Ole og Frank (ikke Jensen men - som du påpegede - Juul) er bare de to jeg kender, som har gjort mest for at sætte sig ind i det Indiske.

Jeg fik blot det indtryk, at du havde brug for en akkompagnatør til din turne med Shree Sundarkumar.

Så selv om Ole måske lyder lidt kitschet, så er han lidt af et navn via sit medlemsskab af bla. Mikkel Nordsø Band, og det ku' måske hjælpe dig med at få solgt nogle billetter.

Frank er så vidt jeg ved lidt af en multi-instrumentalist, som du sikkert vil kunne få glæde af på mange måder.

Omkring det med fusion af kunstneriske udtryk, vil jeg bare sige, at det jo er heri kunsten består.

Det er op til den enkelte musiker, at afgøre hvordan han/hun vil lade sig inspirere af verdens mangfoldighed.

Det er klart at jo højere niveau man opnår inden for inspirations kilderne, jo bedre behersker man sit endelige udtryk.

Konna cool hilsen

Peter S.

@Benjamin: Hvem er din mester??

Edited by conguero

Jeg fik blot det indtryk, at du havde brug for en akkompagnatør til din turne med Shree Sundarkumar.

Det er ikke meget konkret endnu. Min ven Theo Godas fra Athen bygger darbukas, doholas og udus, som hører til det bedste man kan finde på verdens rund. Og han synes at Shree kunne være en perfekt endorser for ham. Og derfor har de to begyndt at tænke over sådan en promo-tur. Jeg fik tilbudet at deltage med mine dog´s cajoner – og det ville måske være et problem, dvs. at finde en passende musiker (og jeg synes heller ikke, at det virkeligt er en god idé).

Så selv om Ole måske lyder lidt kitschet, så er han lidt af et navn via sit medlemsskab af bla. Mikkel Nordsø Band, og det ku' måske hjælpe dig med at få solgt nogle billetter.

Også i Tyskland og måske Østrig?

Frank er så vidt jeg ved lidt af en multi-instrumentalist, som du sikkert vil kunne få glæde af på mange måder.

Det kunne godt være. Jeg havde tænkt på at udvide mine aktiviteter som dog´s percussion til Danmark. Derfor er jeg lidt opmærksom på hvad der sker her i forumet. Men indlæg-frekvenzen i percussion-afdelingen virker ikke meget inspirerende. Dvs. selvfølgeligt er jeg interesseret i gode kontakter.

Det er klart at jo højere niveau man opnår inden for inspirations kilderne, jo bedre behersker man sit endelige udtryk.

Jeg synes man kan se det paa mindst to forskellige måder. 1. Musikerne performer for mig (publikumet) – 2. Jeg (publikumet) oplever med, at musikerne har en stor oplevelse med hinanden.

Konna cool hilsen

:tu:

Mange tak (hvis det hjælper med at have det godt)

Oliver

Jeg får selvfølgelig undervisning af Ole Theill - ligesom jeg skrev; Mesteren.

Ole Theill har absolut mere at byde på end Frank Juul. Det er hvad jeg synes!. Jeg har dyrket begges musik i lang tid, og også en anden ting der kan spille ind her er at, Frank er fra det Syd - og Ole er fra Nord :tu: ....... hehe.

Mit niveau rent musikalsk (mht. og nu hvor vi snakker om, hvad vi betegner som "world music") så ligger det på et højt niveau ;-).

Rent teknisk (tablas) er man jo hele tiden under udvikling. Og hvis jeg skal beskrive mit eget tekniske niveau, så er det - endnu - ikke noget at blære sig af.. efter min egen mening!!!.

Men p.a.dogs1 , du må meget gerne give mig et kald på 3026 2428!!!!!.

Da jeg snakkede med Ole sidst, sagde han også at der var en gut der havde spurgt efter mig personligt - var det dig?.

Hilsen

Benjamin :P.

Men p.a.dogs1 , du må meget gerne give mig et kald på 3026 2428!!!!!.

Kan man offentliggøre sit tel.-nr. i DK? :argh: Stadigvæk paradisiske forhold – ligesom den tid jeg flyttede tilbage til tyskland i 1980.

Jeg har det ikke let med at skrive på dansk og mundligt ville det være endnu sværer. Som jeg husker, snakker folk fra Fyn endnu hurtiger end andre - og hvis en er også øvet i konnakol :doo: .

Da jeg snakkede med Ole sidst, sagde han også at der var en gut der havde spurgt efter mig personligt - var det dig?.

Nej, det var ikke mig.

Oliver

Jeg har det ikke let med at skrive på dansk og mundligt ville det være endnu sværer. Som jeg husker, snakker folk fra Fyn endnu hurtiger end andre

Jeg er oprindeligt fra København - så jeg har ikke, og jeg gentager ikke nogen fynske dialekter eller nogen former for hurtig snak :).

..Men jeg kommentere ikke konnakol :D.

Dha Di Ge Na Dum

Ben Ja Min ;-)