Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hey drummer-dudes derude! :)

Jeg har som mange andre her på det sidste, opdaget dette vildt fede instrument og står og vildt gerne vil købe en, men har svært ved at beslutte mig for hvilken en jeg skal bestille. Og det er her i forhåbentligt kommer ind i billedet, for i skal nemlig hjælpe mig med at finde frem til den cajon jeg søger. :cigar:

Krav:

- Den skal ligge i pris-niveauet fra 1500 og under.

- Den skal kunne simulere lydene fra et sæt (Hihat, snare og kick) så godt som muligt.

- Den skal naturligvis være af kvalitet.

- Snare lyden skal helst ikke være for "løs" og "rasle" for meget.

- Det skal helst ikke være muligt at høre snare-effekten når man spiller kick-lyden.

Tror det var det. :)

Den skal nok primært bruges til at være i sættets sted i covers af sange fra kunstnere i stil med Red Hot Chili Peppers, derfor rimelig vigtigt med lydene være rimelig "autentiske" med et trommesæt. Skal nok spille på den sammen med en ven med en ukulele og en med en guitar og så ellers bare kunne gå løs på den oveni sangene fra min iPod. :P

Hvis jeg har glemt noget så sig endelig til. Dette er trods alt mit første indlæg på et tromme-forum. :-)

Posted
Hey drummer-dudes derude! :)

Jeg har som mange andre her på det sidste, opdaget dette vildt fede instrument og står og vildt gerne vil købe en, men har svært ved at beslutte mig for hvilken en jeg skal bestille. Og det er her i forhåbentligt kommer ind i billedet, for i skal nemlig hjælpe mig med at finde frem til den cajon jeg søger. :cigar:

Krav:

- Den skal ligge i pris-niveauet fra 1500 og under.

- Den skal kunne simulere lydene fra et sæt (Hihat, snare og kick) så godt som muligt.

- Den skal naturligvis være af kvalitet.

- Snare lyden skal helst ikke være for "løs" og "rasle" for meget.

- Det skal helst ikke være muligt at høre snare-effekten når man spiller kick-lyden.

Tror det var det. :)

Den skal nok primært bruges til at være i sættets sted i covers af sange fra kunstnere i stil med Red Hot Chili Peppers, derfor rimelig vigtigt med lydene være rimelig "autentiske" med et trommesæt. Skal nok spille på den sammen med en ven med en ukulele og en med en guitar og så ellers bare kunne gå løs på den oveni sangene fra min iPod. :P

Hvis jeg har glemt noget så sig endelig til. Dette er trods alt mit første indlæg på et tromme-forum. :-)

Jeg har en slaghwerk 2 in one tror jeg den hedder. Den passer meget godt på dine beskrivelser, jeg har den store af dem. og den koster ikke mere end 1500. Den Er hammer fed at spille på. så tag lige et kig på den!

Posted (edited)

Har kigget på Schlagwerks 2inOne (der er desuden flere versioner af dem), men synes de allesammen har sådan snare oveni i kicket alligevel.

Men det kan måske godt være de er gode til formålet alligevel? Lidt svært for mig at forstille mig hvordan lyden passer til det og det musik.

Det var den her jeg oprindeligt havde kigget på http://www.schlagwerk.de/de/produkte/cajon...e-cajon-medium/ .

Edited by zuMzArr
Posted
Har kigget på Schlagwerks 2inOne (der er desuden flere versioner af dem), men synes de allesammen har sådan snare oveni i kicket alligevel.

Men det kan måske godt være de er gode til formålet alligevel? Lidt svært for mig at forstille mig hvordan lyden passer til det og det musik.

Det var den her jeg oprindeligt havde kigget på http://www.schlagwerk.de/de/produkte/cajon...e-cajon-medium/ .

Kig på den der hedder large, medium bliver for småt. - Hvis man slår rigtig på den er der ikke noget snare lyd i kicken?. ikke på min i hvertfald. Men det kan også justeres, ved de skruer der sidder rundt i siden. Og når den bliver micet op, kan man slet ikke hører noget snare i bas lyden.

Posted

Okay, vil se lidt mere på det. :tu:

Men hvorfor skal jeg ha' large?

Er medium ikke bedre når man er 15 år og 18X cm høj?

Posted
Okay, vil se lidt mere på det. :-)

Men hvorfor skal jeg ha' large?

Er medium ikke bedre når man er 15 år og 18X cm høj?

Jeg er 14, jeg er 175. Cajonen har en meget større spilleflade, og du vil slet ikke føle den er for stor. Medium og small er primært lavet til junior spiller, som ikke er særlig store, men du kommer til at få ondt i ryggen af at spille på de små tror jeg, men prøv dem. Jeg kan helt klart anbefale den store, der er lidt flere toner eller hvad man kalder det, og du kan lave flere sjove lyde! :tu:

Posted (edited)
Jeg ville købe en af Meinl's White Ash modeller, jeg ejer selv en.

De har lyden som sådan en som han bruger i denne video, http://www.youtube.com/user/boyceavenue?bl...5/0/kETDjepCwYg. Den er sublim, men koster mere end 1500 kr.

De lyder godt ja, men lige i overkanten mht. pris.

Jeg er 14, jeg er 175. Cajonen har en meget større spilleflade, og du vil slet ikke føle den er for stor. Medium og small er primært lavet til junior spiller, som ikke er særlig store, men du kommer til at få ondt i ryggen af at spille på de små tror jeg, men prøv dem. Jeg kan helt klart anbefale den store, der er lidt flere toner eller hvad man kalder det, og du kan lave flere sjove lyde! :cigar:

Okay, jeg kigger nærmere på det. :)

Flere forslag modtages gerne! :D

Edited by zuMzArr
Posted
De lyder godt ja, men lige i overkanten mht. pris.

Okay, jeg kigger nærmere på det. :D

Flere forslag modtages gerne! :cigar:

Hvis du ikke vil op over 1500 kroner, så får du ikke noget der er meget bedre end slaghwerk. Men tag ud og prøv dem selv, så får du lige den lyd du vil have.

Posted

3 gode grunde:

1, en cajon er væsentligt billigere.

2, en cajon er væsentligt mere transportabel.

3, en cajon er det jeg søger.

Et lidt dumt spørgsmål IMO.

Posted
Hvis du ikke vil op over 1500 kroner, så får du ikke noget der er meget bedre end Schlagwerk.

Yeah, det var også mit indtryk. :cigar:

Men tag ud og prøv dem selv, så får du lige den lyd du vil have.

Noget godt sted på Fyn til formålet? Lidt svært at komme længere væk når man bor på Langeland og er 15 xD

Posted (edited)
3 gode grunde:

1, en cajon er væsentligt billigere.

2, en cajon er væsentligt mere transportabel.

3, en cajon er det jeg søger.

Et lidt dumt spørgsmål IMO.

Hey-hey, det er altså ikke måden at få venner og respekt på TS.dk. Hold tonen sober. I øvrigt tænkte jeg på det samme som GT94, så helt åndssvagt er jo nok ikke.

Bortset fra det, så velkommen til.

Edited by rene.eriksen
Posted (edited)
Hey-hey, det er altså ikke måden at få venner og respekt på TS.dk. Hold tonen sober. I øvrigt tænkte jeg på det samme som GT94, så helt åndssvagt er jo nok ikke.

Bortset fra det, så velkommen til.

Er det forkert at jeg siger jeg synes hans spørgsmål ikke er så gennemtænkt?

Når jeg skriver at det er en cajon jeg søger, er det så ikke ligemeget hvorfor jeg ikke vil ha' et trommesæt? Desuden kan der være mange grunde til hvorfor man ikke har mulighed for at anskaffe sig et sæt frem for en cajon.

Undskyld tonen, jeg synes bare indlægget virkede mere som en hurtig ligegyldig kommentar end et indlæg jeg skulle kunne bruge til noget.

Men tak for velkomsten. :cigar:

Edited by zuMzArr
Posted

Det var nu mere for at hjælpe dig på rette vej, hvis du var en forvirret nybegynder, som troede, at en cajon var det nye trommesæt. :)

Velkommen til siden, du kommer til at bruge mange gode timer herinde.

• 2 weeks later...
Posted
Slet ingen?

Hi zuMzArr,

jeg bor i Kiel (Tyskland), hvor jeg fremstiller cajones or har et area for highend percussion i en musikforretning. Men hvis du ikke vil betale mere end 1500 kroner, skulle du virkelig tage en cajon fra Schlagwerk. Dem finder du naesten overalt.

p.a.dogs1

Posted

Det regner jeg også med at gøre, men vil gerne prøve at sidde med en først og prøve den, men spørgsmålet er bare hvor jeg kan gøre det tæt på Fyn. :S

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 8 months later...
Posted

Valget af cajon er selvfølgelig vigtig... Selv har jeg spillet mange jobs, også på større scener, på en Schlagwerk, og jeg syntes det er den der har den "reneste" lyd. Det beror i sidste ende på smag, men Schlagwerks burde være et sikkert køb.

Lige så vigtigt er det at sørge for at man har gode mikrofoner.

Mange spiller med at lægge en SM-57 eller 58 ind i cajonen, og det fungerer udemærket.

Andre bruger måske en stortromme mikrofon på et lille stativ til bunden bagerst, og en 57'er eller lignende til slagsiden. Det fungerer bedre, men gør at man ikke må rykke sig ud af flækken!

Den optimale løsning er efter min mening at bruge en AKG C419 eller C519 (C419 er bedst fordi den har en kortere arm) til bunden. Den har en klips der gør at den sidder fast på selve trommen.

Til slagsiden er den optimale løsning en DPA 4062. Den kommer med en lille holder der kan sættes direkte på fronten.

Posted

… og jeg syntes det er den der har den "reneste" lyd.

?

Lige så vigtigt er det at sørge for at man har gode mikrofoner.

Jeg er lige ved at konstruere en signature cajon for Nené Vásquez. Han vil gerne benytte en Sennheiser E901, som bare ligger på en tæppe i cajonen.