Drummer Posted March 20, 2004 Posted March 20, 2004 Jeg har længe gået med tanken om denne tråd, og nu skal den sgu på bordet!! Kan I ikke fortælle lidt om, hvordan I sætter jeres øvetimer sammen?? Går I bare ned og slår på trommer, eller har I et bestemt mønster I øver efter?? Hvor lang tid øver I i gennemsnit?? Jeg kan give et eks: jeg starter gerne med at øve paradiddler og andre ting med hænderne. Efterfølgende laver jeg ( nogengange ) paradiddler på mine stortrommer Jeg slutter normalt af med hurtighed, rytmeøvelser osv. på hele sættet + freestyle, hehe. Jeg øver i gennemsnit 1-1½ om dagen. Jeg håber denne tråd kan lære os noget om at strukture sin øvning, inspirere og andet godt. Kom så folkens!!
Gunnar Kristiansen Posted March 21, 2004 Posted March 21, 2004 Måske lyder dette svar lidt banalt, men ikke desto mindre er det nok det bedste råd at give mht. øvning: Øv dig på det du IKKE kan!
Jokke Posted March 21, 2004 Posted March 21, 2004 Prøv at varme op på en pude i stedet for på øvepladen. - Så kommer der fanme gang i hænderne! - Jokke
Guest Alvar fra Norge Posted March 21, 2004 Posted March 21, 2004 Det kommer jo helt an på. Jeg øver alltid litt teknikk (hender og føtter) og sitter for eksempel i fem min g spiller sekstendeler med føttene i 160 bpm. Men det er jo ikke sjelden jeg bare får en groove i hodet og bare MÅ spille litt.
Drummer Posted March 21, 2004 Author Posted March 21, 2004 Det kommer jo helt an på. Jeg øver alltid litt teknikk (hender og føtter) og sitter for eksempel i fem min g spiller sekstendeler med føttene i 160 bpm. Men det er jo ikke sjelden jeg bare får en groove i hodet og bare MÅ spille litt. Hvor hurtigt kan du spille med fødderne??
Per Posted March 22, 2004 Posted March 22, 2004 Jeg varmer altid op på øvetrommen. Ca. en halv time, hvor jeg starter langsomt (bpm 50-60) og så kører opefter. Jeg bruger både underdelingsøvelser, rudiments og deciderede lilletrommenumre, fx. Nard. Derefter er det enten øvning til cd, eller koordinations-/teknik-øvelser og øvning til cd bagefter. Som andre har nævnt før, er det dog også nogle gange rart bare at lege lidt på sættet..
anders Posted March 22, 2004 Posted March 22, 2004 Giver Gunnar ret, og citerer Aage Tanggaard: SPIL det du kan og ØV det du ikke kan!
Per Posted March 22, 2004 Posted March 22, 2004 SPIL det du kan og ØV det du ikke kan! Det er nemlig helt rigtigt! Personligt vil jeg dog også gerne bruge en hvis mængde tid på at perfektionere det, jeg egentlig kan i forvejen. For mig er det ikke nok at lære et svært groove - hvis det skal bruges i bandsammenhæng, så skal det internaliseres temmelig godt, før at det bare flyder af sig selv.
Jonas Posted March 23, 2004 Posted March 23, 2004 Prøv at varme op på en pude i stedet for på øvepladen. - Så kommer der fanme gang i hænderne! - Jokke Det er fint at varme op på en pude, men jeg fraråder at lave teknikøvelser på en, for det er på ingen måde det samme som en øveplade eller lilletromme. Forstået på den måde, at hvis du f.eks. kan spille nogen paradidler på puden, kan det være næsten umuligt når du prøver på øvepladen/sættet - da rebounden er helt anderledens (har selv været der!!). Mvh Jonas !
Jokke Posted March 23, 2004 Posted March 23, 2004 Det er fint at varme op på en pude, men jeg fraråder at lave teknikøvelser på en, for det er på ingen måde det samme som en øveplade eller lilletromme. Forstået på den måde, at hvis du f.eks. kan spille nogen paradidler på puden, kan det være næsten umuligt når du prøver på øvepladen/sættet - da rebounden er helt anderledens (har selv været der!!). Jeg synes nu ellers det går fint med at øve teknik på hovedpuden... Fidusen er jo netop, at du spiller uden rebounden, som du normalt ellers ville have på trommerne/øvetrommen. - Jokke
Andreas Pilgaard Posted March 23, 2004 Posted March 23, 2004 Prøv at varme op på en pude i stedet for på øvepladen. - Så kommer der fanme gang i hænderne! - Jokke Ja, rigtig god ide' jeg har hørt at det gir en rigtigt god kontrol over stikkerne så øv det intil du kan lave en dobbeltslagsvivel det gir virkelig noget!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mvh
Mathias Posted March 23, 2004 Posted March 23, 2004 a pros pros det med at varme op, har I så set Jonas Johansen varme op?? Han står fandme og laver gymnastik. Svinger med armene og bøjer ryggen osv . ....han er en jazz'er
Rasmus D Posted March 28, 2004 Posted March 28, 2004 De sidste par dage har jeg spillet med et ret alternativt setup. Det gør jeg en gang imellem når jeg keder mig... Jeg spiller med en 22"x16" Stortromme med dobbeltpedal og en enkel racktom (12"x10"). To Gulvtommer - en på hver side af mig (16"x16" til venstre og 14"x14" til højre). Mit ride bækken, et china og en hi-hat. timbales, bongo'er, to koklokker, jamblocks, tamburim og en tamburin. Et meget percussivt setup kan man vel sige. Det jeg vil sige med det her er, at, det at lave om på ens setup og begrænse sig på de områder man ellers er vant til at kunne udfolde sig på, giver utrolig meget. Lige nu sidder jeg og øver paradidler rundt på sættet og på alt mit percussion. Man kan virkelig lave nogle fede salsa-grooves og jeg kan allerede mærke at jeg rent faktisk er blevet hurtigere - mere atletisk når jeg bevæger mig rundt på sættet. Prøv med et alternativt setup for forandringens skyld. Man udvikler sig utrolig meget - tro mig!
Anders Kaae Posted March 29, 2004 Posted March 29, 2004 Jeg synes nu ellers det går fint med at øve teknik på hovedpuden... Fidusen er jo netop, at du spiller uden rebounden, som du normalt ellers ville have på trommerne/øvetrommen. - Jokke Det kan være en god ide at tjekke ex Dave Weckls DVD: "How to develope technique". Han taler netop om, at UDNYTTE rebound fra trommerne, hvilket er lig med mindre "arbejde". Det er lidt svært at forklare princippet (som også Steve Smith og Neil Peart benytter), men udgangspunktet er, at man 'sender' stikken afsted mod trommen, og lader den ryge tilbage igen, for så at bruge fingrene for at rette stikken op! Når vi taler matched grip holder man stikken på plads med LANGFINGEREN og tommeltot Men som sagt, er det svært at forklare.' Jeg har selv købt DVD'en og jeg kan kun anbefale den.
Guest mwl86 Posted March 29, 2004 Posted March 29, 2004 Jeg har i et stykke tid, fulgt lidt med i debatten her inde... Synes da lige jeg ville give mit besyv med... Når jeg selv øver, øver jeg enten specifikt på en teknik ellers så har jeg det med bare ”med at spille”... Lidt ligesom folk der bare tager deres bil og kører en tur
Rasmus D Posted March 29, 2004 Posted March 29, 2004 Det er lidt svært at forklare princippet (som også Steve Smith og Neil Peart benytter), men udgangspunktet er, at man 'sender' stikken afsted mod trommen, og lader den ryge tilbage igen, for så at bruge fingrene for at rette stikken op! Præcis sådan som jeg spiller...!
Jokke Posted March 30, 2004 Posted March 30, 2004 Jeg synes nu ellers det går fint med at øve teknik på hovedpuden... Fidusen er jo netop, at du spiller uden rebounden, som du normalt ellers ville have på trommerne/øvetrommen. - Jokke Det kan være en god ide at tjekke ex Dave Weckls DVD: "How to develope technique". Han taler netop om, at UDNYTTE rebound fra trommerne, hvilket er lig med mindre "arbejde". Det er lidt svært at forklare princippet (som også Steve Smith og Neil Peart benytter), men udgangspunktet er, at man 'sender' stikken afsted mod trommen, og lader den ryge tilbage igen, for så at bruge fingrene for at rette stikken op! Når vi taler matched grip holder man stikken på plads med LANGFINGEREN og tommeltot Men som sagt, er det svært at forklare.' Jeg har selv købt DVD'en og jeg kan kun anbefale den. Jeg tror du misforstår mig.. Jeg mener netop også at man skal udnytte rebounden! Prøv så at varme op på puden, hvor der ikke er nogen rebound at komme efter, og hop derefter hen bag trommerne og udnyt rebounden.. Det giver super teknik, synes jeg! - Jokke
Guest Claus! Posted April 15, 2004 Posted April 15, 2004 Hey!!!! En rigtig god ide at starte op med er at øve på en trommestol ca. 20 min. Spil gerne i samme tempo hele vejen igennem! Gør det hver dag og du vil blive meget hutigere.... og prøv så at læg akcenter ind i spillet når du føler at du kan... det er en god måde at starte op på, og er især god hvis du elsker at spille med hvivler!! Ellers vil jeg sige at det er godt med noget musik til når du øver! så får man lysten til at spille mere.... ps. Chek Dave Weckls DVD ud der er nogle rigtig gode fif!!!
anders Posted April 16, 2004 Posted April 16, 2004 Sidder man så på lilletrommen, mens man øver på stolen?
Guest mwl86 Posted April 16, 2004 Posted April 16, 2004 Sidder man så på lilletrommen, mens man øver på stolen? Nejda, man sidder på Hi-Hatten...
Jokke Posted April 16, 2004 Posted April 16, 2004 Sidder man så på lilletrommen, mens man øver på stolen? Nejda, man sidder på Hi-Hatten... Ja da! Og med enden af stativet lige op i ***** :unsure: - Jokke
Kasper Ebdrup Posted April 16, 2004 Posted April 16, 2004 Jeg synes nu ellers det går fint med at øve teknik på hovedpuden... Fidusen er jo netop, at du spiller uden rebounden, som du normalt ellers ville have på trommerne/øvetrommen. - Jokke Det kan være en god ide at tjekke ex Dave Weckls DVD: "How to develope technique". Han taler netop om, at UDNYTTE rebound fra trommerne, hvilket er lig med mindre "arbejde". Det er lidt svært at forklare princippet (som også Steve Smith og Neil Peart benytter), men udgangspunktet er, at man 'sender' stikken afsted mod trommen, og lader den ryge tilbage igen, for så at bruge fingrene for at rette stikken op! Når vi taler matched grip holder man stikken på plads med LANGFINGEREN og tommeltot Men som sagt, er det svært at forklare.' Jeg har selv købt DVD'en og jeg kan kun anbefale den. Præcis! Den samme øvelse kan også anbefales for os Trad. Grip folk. Samtidig kan jeg anbefale ca. 8km crawl svømning om ugen. Det hjælper virkelig ens balance på sættet, samtidig kan man eksperiementere med stikkerne/hånden/wristen "under vand" i svømmehallen eller derhjemme. Det er en meget bedre metode at udvikle sin håndmuskulatur i forhold til Pude-metoden - da belastningen er jævn hele vejen igennem ligsom når du spiller trommer normalt, belastningsvægten er dog anderledes under vand, pga. vandets densitet i forhold til luften. Jeg øver også med 5b stikker eller tykkere, for at tjekke om min teknik er fuldkommen, da man i teorien skal kunne det samme med 5b stikker som med 7a, så det er en fed metode lige at tjekke efter.
Guest mwl86 Posted April 17, 2004 Posted April 17, 2004 Samtidig kan jeg anbefale ca. 8km crawl svømning om ugen. Så bliver jeg nok bare bedre til at svømme end til at spille trommer...
Recommended Posts