LauritsHH Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Nu siger jeg jazz lilletromme og det kan man ikke sige synes jeg men det var mere for at fange jazz trommelsagere. Sagen er den at jeg må have mig en ny lilletromme. Jeg spiller jazz musik både i små trio sammenhænge og kvartet/kvintet størrelse. Jeg har brug for en lilletromme med en dejlig kontrolleret, varm, rund lyd måske lidt a la de gretsch snares som Alex Riel bruger. Har tænkt på en Andre Cecarelli signature, er der nogen der kan anbefale denne? ellers har jeg tænkt noget Drum gear messing som den Morten Lund bruger i jule kalenderen fra Drum gear. Hvad kan i anbefale alle i jazz-freaks derude? alternativt er der nogen der ved hvilken snare det er Alex helt præcist bruger? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonaslind Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Jeg har ikke den store forstand på jazz-lilletromme-lyd, men mit umiddelbare bud ville også være en drum gear (ala Morten Lund). Link to comment Share on other sites More sharing options...
René Eriksen Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Morten bruger altså en del forskellige snares. Han har en Yamaha Steve Jordan som lyder rigtigt dejligt og en DW træsnare, mener den er 5x14 af en eller anden slags. Den uge jeg var hans drum tech, så jeg ikke Drum Gear trommen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasSv Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Jeg ved ikk, om jeg vil anbefale nogle helt specifikke modeller. Jazz-lilletrommer kan være hvad som helst, og man ser da også jazztrommeslagere spille på alt muligt forskelligt. Jeg har fået fed 'jazzlyd' ud af bl.a. Ludwig Supraphonic (både 5" og 6,5"), Acrolite, Jazzfestival (træ). Slingerland sound king (messingkedel). Prøv en masse forskellige lilletrommer, og stem dem til den lyd du ønsker - før eller senere finder du 'den rigtige'.. Og det er ikk nødvendigvis der, hvor man venter det Link to comment Share on other sites More sharing options...
LauritsHH Posted July 2, 2010 Author Share Posted July 2, 2010 Ja Morten har brugt en del forskellige også nu hvor han er hos DW. Det kan godt være jeg bare skal rode lidt rundt i div. butikker og finde "min lyd" thats jazzz ..men ingen der har kendskab til Andre Cecarelli snaren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rallaei Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Jeg har leget lidt med en Andre Cecarelli snare på et tidspunkt.. det er bare en yamaha der prøver at være en gretsch... Så der er intet fantastisk ved den! Alex Riel bruger en Gretsch 14x6,5".. De er også fede... Ludwig trommer er også fede.. de har begge den lidt skramlede lyd... DW siger som DW gør.. Pænt og fint, men godt! Der er mange muligheder... Det kommer helt an på hvad for en lyd du hører inde i hovedet og om du kan finde ud af at stemme en lilletromme! Langt de fleste lilletrommer kan lyde super fedt, hvis man kan stemme dem ordentligt! Hvad har du nu? og har du leget med stemningen på den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LauritsHH Posted July 3, 2010 Author Share Posted July 3, 2010 Lige nu bruger jeg bare den yamaha stage custom der fuldte med settet og jeg har virkelig leget med stemningen og stemt den på alle mulige måder og den kan lyde fint, men jeg søger lidt den der lidt mere bløde runde klang lidt ligesom dette klip med alex: men er cecarellien pengene værd? den koster alligevel 4k Link to comment Share on other sites More sharing options...
René Eriksen Posted July 3, 2010 Share Posted July 3, 2010 Husk lige, at meget af det også er Alex´s touch. Jeg har en Pearl Masters Mahogany, som jeg ville tro, kunne kunne komme ret tæt på den lyd. Det er en tynd 4-lags, nåja, mahognikeddel med reinforcement rings, som er 6½" dyb. Det burde kunne give noget derhen ad. Prøv at lede i den retning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rallaei Posted July 3, 2010 Share Posted July 3, 2010 men er cecarellien pengene værd? den koster alligevel 4k Nej! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rallaei Posted July 3, 2010 Share Posted July 3, 2010 (edited) Lilletrommen i Alex klippet er jo klassisk Gretsch lyd... Hvis du vil ha' den lyd, så skal du ha' fat i en 14x6.5" Gretsch! Edited July 3, 2010 by Rallaei Link to comment Share on other sites More sharing options...
LauritsHH Posted July 3, 2010 Author Share Posted July 3, 2010 Lilletrommen i Alex klippet er jo klassisk Gretsch lyd... Hvis du vil ha' den lyd, så skal du ha' fat i en 14x6.5" Gretsch! hedder den bare 14x6.5 Gretsch ikke noget modelnavn eller sådan noget? Link to comment Share on other sites More sharing options...
molu Posted July 3, 2010 Share Posted July 3, 2010 angående snares... Jeg ELSKER min DRUMGEAR snare !!! den sidder fast på mit hjemmestudie setup - og jeg indspiller alt på den. Live med Sinne Eeg, Stefano Bollani o.a bruger jeg DW Jazz series 6 1/2 x 14" - men der findes ikke en speciel jazzet snare ! Alle trommer kan jazzes til - Jazz er en følelse - en tilstand -en stemning -en attitude- en vibe - det er fuldtændigt ligegyldigt hvad du spiller på ! giv mig et skærebræt og jeg skal spille noget jazz for dig ! Held og lykke derude og kom UD og hæng på Jazzfestivallerne !! kh Morten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Morkel Posted July 4, 2010 Share Posted July 4, 2010 "Synes godt om!" angående snares... Jeg ELSKER min DRUMGEAR snare !!! den sidder fast på mit hjemmestudie setup - og jeg indspiller alt på den. Live med Sinne Eeg, Stefano Bollani o.a bruger jeg DW Jazz series 6 1/2 x 14" - men der findes ikke en speciel jazzet snare ! Alle trommer kan jazzes til - Jazz er en følelse - en tilstand -en stemning -en attitude- en vibe - det er fuldtændigt ligegyldigt hvad du spiller på ! giv mig et skærebræt og jeg skal spille noget jazz for dig ! Held og lykke derude og kom UD og hæng på Jazzfestivallerne !! kh Morten Link to comment Share on other sites More sharing options...
LauritsHH Posted July 4, 2010 Author Share Posted July 4, 2010 (edited) Som jeg også sagde i starten er det heller ikke en "jazz lilletromme" jeg er ude efter. Jazz er mange ting, ja jazz er måske alting (rytmisk musik med improvisationer) og måske ingenting. Jeg synes din lilletromme lyd, Morten, på div. plader er fuldstændig fantastisk og fedt at du taler varmt for både drumgear og DW, dem må jeg prøve, jeg er dog ikke helt der hvor jeg kan tillade mig at være så avantgarde at spille på skærebræt men let me know hvis du udgiver "101 etuder for skærebræt" så er jeg der, den er stensikker! tak for hjælpen drenge! Edited July 4, 2010 by LauritsHH Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted July 4, 2010 Share Posted July 4, 2010 En af mine absolutte favorit snares er en en Gretsch 14x6½ som jeg har bygget u af en 14x10 Jasper kedel.. den lyder så über godt til næsten alt.. varm, rund og med det fedeste crack.. på en blød og ed måde.. en bililg og nem måde at få en fed lilletromme på.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts