At Fræse Forstærkningsringe


MADL
 Share

Recommended Posts

Det er sommer og her virker sløvt, men nu spørger jeg alligevel.

 

Jeg vil gerne lave kanter på mine trommer - nogle Mahogni Premier fra 1972.

Mit problem er 1) at jeg hverken har mod at gøre dette 'i hånden' Jon Petersen style OG 2) at forstærkningsringene bugter sig - de har ikke samme tykkelse:

thumb-8195_4C36E8F9.jpg

De er som på billedet til venstre og vil gerne ende op med noget som i højre side. Grunden til dette er, som de fleste der læser dette allerede ved, at kuglelejet som skal følge indersiden af keddelen (forstærkningsringen) ligeledes vil bevæge sig tættere på/længere væk fra ydersiden og dermed skabe bølgedale i 'bearing edge'n/kanten' som jo skal være 100% præcis (det er jo målet med det hele).

DERFOR vil jeg gerne fræse min forstærkningsringe præcis lige tykke og havde tænkt på en metode som vist nedenunder hvor et kantfræsejern bruges, men med et overdimensioneret kugleleje så rager præcis så langt ud at der fjernes 'noget' over det hele men ikke 'for meget' i det jeg gerne vil beholde ringene....

thumb-C10A_4C36E8F9.jpg

 

spørgsmålet er så om nogle kender til et/ejer/har et fræsejern med så stort et kugleleje som man vil kunne sætte på et fræsejern med mindre diameter. Generelt modtages gerne kommentarer :)

 

Når alt dette er sagt, så betyder det også at jeg, nok, har valgt at droppe ideen om at bibeholde kanter på 30grader i det at dette jern ikke fåes til 6mm/8mm fræsere som de Europæiske. 45grader må det derfor blive. Ikke helt tro mod vintagelyden, men nok samlet set en forbedring :)

 

Tryk på billederne for forstørrelser....

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

En mulighed for at fræse dine forstærkningskanter er følgende:

fræsebord.png

 

 

Idéen er, at i stedet for, at kedlen "roterer" om kuglelejet på fræsejernet, roterer det om to kuglelejer, der sidder monteret i pladen. På den måde kan du selv bestemme, hvor meget der skal fjernes, ved at flytte på de to kuglelejer. Forstår du?

Link to comment
Share on other sites

En mulighed for at fræse dine forstærkningskanter er følgende:

fræsebord.png

 

 

Idéen er, at i stedet for, at kedlen "roterer" om kuglelejet på fræsejernet, roterer det om to kuglelejer, der sidder monteret i pladen. På den måde kan du selv bestemme, hvor meget der skal fjernes, ved at flytte på de to kuglelejer. Forstår du?

 

Overstående indlæg blev ikke færdigt. Her kommer det igen:

 

En mulighed for at fræse dine forstærkningskanter er følgende:

fraesebord.png

 

 

Idéen er, at i stedet for, at kedlen "roterer" om kuglelejet på fræsejernet, roterer det om to kuglelejer, der sidder monteret i pladen. På den måde kan du selv bestemme, hvor meget der skal fjernes, ved at flytte på de to kuglelejer. Forstår du?

 

Problemet med denne opsætning er, at dine forstærkningskanter jo netop ikke er helt runde, derfor vil afstanden ændre sig afhængigt af det stykke, der rammer kuglelejerne. I dette tilfælde kan man evt fremskaffe nogle lidt større kuglelejer og hæve dem, sådan at de roterer på indersiden af kedlen i stedet for på forstærkningsringen.

 

 

kugleleje.png

Link to comment
Share on other sites

Guest jon petersen

Ja, kedlen er mere rund - undtagen lige der hvor den er sat sammen.

 

En anden tanke, jeg har haft er at lave en buet "slæde" som tønden glider imod istedet for et leje. Derved kan man undgå at fræsehovedet følger alle de små bugter og huller - lidt ligesom en ski vil holde en konstant højde henover en pløjemark....enhver sammenligning med Premiers kanter er helt tilfældig og uretfærdig! Så skal man bare lave en skinne til hver trommediameter. Jeg ville lave styret på ydersiden, der er trommen meget mere rund end indersiden af forstærkningskanten.

 

Ellers er det jo sådan, at det er et sted, forstærkningskanten er anderledes - nemlig der hvor den selv er samlet. Man kunne gøre det manuelt lige der.

 

Men altså - problemstillingen er helt reel - det var jo lige præcis derfor jeg valgte at lave mine i hånden. Og det er altså ikke særlig svært. Det går også så langsomt, at man ikke pludselig har lavet en fejl....

 

Venligst

 

Jon

Link to comment
Share on other sites

Som Bjarne skriver, og vist på hans nederste tegning ... - her i farver på et billed fra Sonor fabrikken .. man kan næsten se det voldsomme leje der kører på kedlen og ikke på kanten ... ... ... ...

sonorfrsebord.jpg

 

... ellers er det før brugt, at man tager det man kan med fræsermaskinen, og så er de sidste ( og nogen gange fleste) detaljer til håndarbejdsafdelingen ...

Link to comment
Share on other sites

Ja, kedlen er mere rund - undtagen lige der hvor den er sat sammen.

 

En anden tanke, jeg har haft er at lave en buet "slæde" som tønden glider imod istedet for et leje. Derved kan man undgå at fræsehovedet følger alle de små bugter og huller - lidt ligesom en ski vil holde en konstant højde henover en pløjemark....enhver sammenligning med Premiers kanter er helt tilfældig og uretfærdig! Så skal man bare lave en skinne til hver trommediameter. Jeg ville lave styret på ydersiden, der er trommen meget mere rund end indersiden af forstærkningskanten.

 

Ellers er det jo sådan, at det er et sted, forstærkningskanten er anderledes - nemlig der hvor den selv er samlet. Man kunne gøre det manuelt lige der.

 

Men altså - problemstillingen er helt reel - det var jo lige præcis derfor jeg valgte at lave mine i hånden. Og det er altså ikke særlig svært. Det går også så langsomt, at man ikke pludselig har lavet en fejl....

 

Venligst

 

Jon

 

Et eller andet giver mig bare følelsen af at det er lettere at have kuglelejet/hjulet på indersiden (altsp samme side som fræsejernet) idet man ellers kan ryge for langt ind hvis man ikke holder den mod hjulene hele tiden...

 

 

Som Bjarne skriver, og vist på hans nederste tegning ... - her i farver på et billed fra Sonor fabrikken .. man kan næsten se det voldsomme leje der kører på kedlen og ikke på kanten ... ... ... ...

sonorfrsebord.jpg

 

... ellers er det før brugt, at man tager det man kan med fræsermaskinen, og så er de sidste ( og nogen gange fleste) detaljer til håndarbejdsafdelingen ...

 

Kører lejet ikke netop på ringen på det billede? Tak for svar...

Link to comment
Share on other sites

Kører lejet ikke netop på ringen på det billede? Tak for svar...

 

... naaa ... jooo ... deeettt .... altså det tror jeg ikke den gør ... på billedet står kedlen bare frit på bordet for fotografen´s skyld ... og fordi forstærkningsringen netop tit har sit eget liv er det mere "sikkert" de rammer kanten rigtig hvis den kører på kedlen og ikke forstærkningen ...

 

... uanset hvor´ndan og hvorledes, så er det bare en naturlov at kedler der ikke er smaskhamrende "lige" nødvendigvis skal finpudses med håndkraft ... - tror jeg ... ;-)

 

( -og hva´filan laver HenrikRathje når man lige mangler en et godt indspark ... :P )

Edited by Grevens
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share