ahjdwoor Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Jeg er ny herinde, så jeg prøver at præsentere mig selv. Jeg har spillet trommer i mange år, men på hobby niveau. Nu spiller jeg punk rock, men jeg spiller ikke traditionelt. Der har jeg for meget inspiration fra Rock 'N Roll og Metal. Vi spiller løbende gigs rundt omkring i Kbh. og omegn. Men det er for sjov og med hjertet.. Jeg har også bygget en del studie udstyr selv, så hvorfor ikke bygge sine egne trommer?!?! Og jeg har en far der gerne hjælper med snedker arbejdet, og som har en detalje sans udover det sædvanlige. Han havde også 9,5 kvm Honduras Mahogni liggende, som vi gerne så blive til mit trommesæt. Jeg har set en masse videoer, og har læst en del om det.. Men I har sikkert en masse erfaringer, som kan hjælpe mig på vej mod mit drømmesæt. Jeg vil gerne ha et sæt med en dyb varm lyd, og jeg går ikke så meget efter overtoner osv. Men det skal heller ikke være dødt som en papkasse. Jeg har en fed Pearl lilletromme, men vil gerne lave et supplement til denne. Gerne lidt mørkere i lyden, men stadig med attack og snap. Jeg bruger Emperor coated på tammerne på mit Yamaha Stage Custom, Powerstroke 3 på BD og Ambassador coated på SD. Meget standard.. Jeg mangler bare noget i sættet nu, og sidder lidt med den tomme fornemmelse, når jeg spiller. Det mangler lidt sjæl.. Så min plan er at bygge et mahogni sæt, som laves i stave. Disse limes sammen, så de udgør en kedle. Da vi laver mange små stave, så bliver det en mange kant, som selvfølgelig gøres runde ved rifferne. Så vil jeg ha dem dybe og store.. Massere af BOM. BD = 24” x 24”, men maple riffer og ingen tam stativer. Kun i Mahogni. Gulv tam 18” x 18” messing riffer og på ben. Kun i Mahogni. Gulv tam 16” x 16” messing riffer og på ben. Kun i Mahogni. Hænge tam 14” x 14” messing riffer, hængende på kravlegård og på det holder som sidder med på riffen. Kun i Mahogni. Hænge tam 12” x 12” messing riffer, hængende på kravlegård og på det holder som sidder med på riffen. Kun i Mahogni. SD 14” x 6½” (måske dybere), Riffer er jeg i tvivl om, for der skal være noget smæk i.. Lock system osv.?!?! Alt fittings skal helst være i messing, da ja bejdser kedlerne til en ”nær” sort farve med træstruktur. Så skal det lakeres, slippes, lakeres, slippes osv.. Hvad har I af erfaringer med dette? Hvad med materialer på riffer, kedler osv. Hvilke skind anbefales? Hilsen den nye tromme DIY'er Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 YES MAND!!! FEDT projekt!:tu: Husk at kontakte Kenneth herinde fra! Han har jo bygget adskillige stavlimede kedler! Jeg kan komme med en masse idéer men hør lige Kenneth først, så skal jeg gerne supplere. Et par generelle pointer: Skind: generelt en tand tykkere end normalt, der er mere kedelmasse der skal sætte i svingninger.. bruger man normalt Amb. Coated, så overveje Emperor coated osv. osv. Kanter: ikke for skarp apex, da der skal lidt mere skind kontakt til for at sætte kedlen "i gang".. men heller ikke for rund seføli. Reifer: støbte synes jeg er bedst til stavlimede.. de lige som "holder kedlen i skak" Træsort: man kan sagtens blande mahogni med f.eks. Bøg eller padaouk. Eller ibenholt hvis du har råd.. Mahogni er jo ikke den hårdeste træsort i verden, så jeg ville overveje at blande det med en hårdere sort også.. på den anden side er mahogni bare så pisseflot alene.. hmm.. den er svær. Pas på de ikke bliver for tykke i toms og stortromme.. så bliver de meget stive og "conga" agtige i lyden.. hvilket betyder de ikke lyder godt ved medium til lav stemning! Prøv om du kan komme ned på 6-7 mm tykkelse på toms og 7-8 mm på stortromme. De er stærke nok til at klare det. vil du false OG lime dem sammen eller kun lime? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon Klejnstrup Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Er det planen at have en 14x14 hængende hen over en 24" bd? Det bliver da et helvede at spille på Overvej desuden lige din dybder en ekstra gang. Måske skulle du prøve at høre trommer der er så sybe før du går igang. Især bd lyder som noget man slet ikke kommer til at kunne styre samt et helvede at slæbe med rundt Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Er det planen at have en 14x14 hængende hen over en 24" bd? Det bliver da et helvede at spille på Overvej desuden lige din dybder en ekstra gang. Måske skulle du prøve at høre trommer der er så sybe før du går igang. Især bd lyder som noget man slet ikke kommer til at kunne styre samt et helvede at slæbe med rundt rigtig god pointe som jeg glemte! Dybden af kedler!.. de er for dybe efter min mening.. det bliver "tunnel sound".. overveje standard størrelser. En af de fede ting ved stavlimede kedler er at de har 20-30% mere bund i lyden end alm. kedler.. så det er ikke nødvendigt! De vil også få PÆNT meget "OIIIIING" i lyden hvis de er så dybe.. igen "conga effekt" hvilket vel ikke er det du vil eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ahjdwoor Posted September 10, 2010 Author Share Posted September 10, 2010 Henrik: Jeg havde regnet med at lave det 15 mm tykt, men det kan vi nok få ned i tykkelse. Det bliver limet sammen med et meget stærk skumlim. Ingen falser, men sammen presset. Vi laver nok en forstærkning inde i BD. Jeg har mulighed for at blande teak ind, men ikke i så store mængder. Jeg havde overvejet teak på ydresiden af SD. Det er jo meget hårdt og flot.. SKP: Jeg vil bruge en kravlegård, så jeg kan få gryderne til at hænge rigtigt. Jeg "kanter" mine tammer en del i forvejen, men god pointe.. Jeg elsker det BOM en dyb tromme giver.. Derfor er de så dybe. Jeg har de fede trommekasser på hjul, så det går nok. Tit spiller jeg på andres sæt, når jeg er ude. Det her sæt bliver mest til optagelser og i min øver.. Men hvad ville du foreslå? Med henblik på det gode boom i lyden.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ahjdwoor Posted September 10, 2010 Author Share Posted September 10, 2010 Ikke for meget Oiiingg.. Jeg vil bare ikke ha papkasse lyd, så det er virkelig med at finde den rigtige size.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 15 mm er super fint til en lilletromme.. skumlim?... jeg ville nu anbefale hvid trælim.. men kender ikke den skumlim der.. ekspanderer den ikke? mit bud på dybder vil være standard: 12x8(9), 14x10 til hænge toms.. 24 x16(17).. gulvtoms som du selv angiver.. snare 14x6½ eller 14x7.. bare rolig. selv med pindebrænde som reifer vil den lyde som en kanon! Kender du Kenneth Ahrenkiels tråde om de stavlimede snares?.. ellers kig lidt på dem. støbte reifer til lilletromme helt klart... min. 2,3 mm reifer til toms.. vil anbefale støbte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Eckmann Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Fedt projekt! De store størrelser er voldsomme, men kan absolut lade sig gøre at spille på ( ) Jeg glæder mig til at se og høre mere! Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Ikke for meget Oiiingg.. Jeg vil bare ikke ha papkasse lyd, så det er virkelig med at finde den rigtige size.. hmm.. du burde høre nogle af typen inden du bygger... men se på den positive side.. laver du en 14x14 der lyder af /¤%#¤".. så kan dunemt skære den om til 14x10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ahjdwoor Posted September 10, 2010 Author Share Posted September 10, 2010 Skumlim virker bare bedre og kan binde træ sammen på sigt. Man skraber bare det overskydende væk, så det er intet problem. Det bruges til at lime træskibe og er virkelig stærkt.. SD er vi meget enige om.. Der vil jeg gå efter de mål.. Jeg er lidt bange for, at når de ikke bliver dybe nok. Så får jeg en for "jazzet" lyd, og alt ære og respekt for jazz (jeg vil nødig fornærme nogen her ). Så er det ikke den lyd jeg helt søger. Men et udstyrligt oiingg er ikke fedt, men et kapow boom. Det er den lyd af et tryk boom, som jeg kun har oplevet med dybe trommer. Grunden til at jeg benytte et meget dødt materiale er, at holde oiiing nede og opretholde tryk boomet. Giver det mening?? Jeg må kigge på Kenneths indlæg.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Skumlim virker bare bedre og kan binde træ sammen på sigt. Man skraber bare det overskydende væk, så det er intet problem. Det bruges til at lime træskibe og er virkelig stærkt.. SD er vi meget enige om.. Der vil jeg gå efter de mål.. Jeg er lidt bange for, at når de ikke bliver dybe nok. Så får jeg en for "jazzet" lyd, og alt ære og respekt for jazz (jeg vil nødig fornærme nogen her ). Så er det ikke den lyd jeg helt søger. Men et udstyrligt oiingg er ikke fedt, men et kapow boom. Det er den lyd af et tryk boom, som jeg kun har oplevet med dybe trommer. Grunden til at jeg benytte et meget dødt materiale er, at holde oiiing nede og opretholde tryk boomet. Giver det mening?? Jeg må kigge på Kenneths indlæg.. ja det giver mening.. min erfaring er bare omvendt med stavlimede.. de dybe kommer til at lyde af ren oiiing?.. måske vi opfatter oiiing og boooom forskelligt men ja.. snak med Kenneth!.. han er mest vidende om det! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ahjdwoor Posted September 10, 2010 Author Share Posted September 10, 2010 Henrik: Ja, det kan være he he.. Men jeg kunne jo starte med at lave en 14" x 14", som test.. Derefter kan jeg se om jeg har min lyd. Hvis ikke, så cutter jeg den ned i dybde.. ---------------- Tykkelsen skal stadig holdes omkring de 10 mm på alle kedler? Hvor køber i fittings henne? drummaker.com? Er der et dansk sted, hvor man kan se og bestille fra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Haaf Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Henrik: Ja, det kan være he he.. Men jeg kunne jo starte med at lave en 14" x 14", som test.. Derefter kan jeg se om jeg har min lyd. Hvis ikke, så cutter jeg den ned i dybde.. ---------------- Tykkelsen skal stadig holdes omkring de 10 mm på alle kedler? Hvor køber i fittings henne? drummaker.com? Er der et dansk sted, hvor man kan se og bestille fra? https://www.stdrums.de/shop/ er ret brugt herinde. God service og fragten er fair. /Jonas Link to comment Share on other sites More sharing options...
ahjdwoor Posted September 10, 2010 Author Share Posted September 10, 2010 Jonas: Jeg takker mange gange.. Det er lidt lettere indenfor EU.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 jeg bruger stdrums til det meste.. Ja jeg ville ikke gå over 10 mm i kedler på toms og bd.. På toms ville jeg stræbe efter 6-8 mm.. 7-9 i bd Link to comment Share on other sites More sharing options...
ahjdwoor Posted September 17, 2010 Author Share Posted September 17, 2010 Hvilke antal af spændebolte vil I forslår til en 12", 14" 16", 18" tam? 14" SD og 24" BD ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajak Posted September 17, 2010 Share Posted September 17, 2010 Hvilke antal af spændebolte vil I forslår til en 12", 14" 16", 18" tam? 14" SD og 24" BD ?? 12 = 6 lugs, 14 = (6)8 lugs 16 = 8 lugs 18 = 10 lugs Snare 8 eller 10 lugs. Jeg synes måske at 10 er overkill. BD = 10 på hver side. Det ville jeg i hvert fald gøre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted September 17, 2010 Share Posted September 17, 2010 Stensikkert 8 til en 14" !!! Ellers får du store problemer med at finder reifer og rims mm!.. Det er også nemmere at stemme en 14 med 8 lugs så 12/6 14/8 16/8 18/8 snare afhænger af ønsker.. 8 giver mere løs og luftig lyd, 10 giver mere stram lyd.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ahjdwoor Posted September 17, 2010 Author Share Posted September 17, 2010 Super.. Tak for hjælpen.. Er der nogen af jer, som har haft købt hos Drummaker? Jeg skal lige ha regnet på priserne, så der kommer told og moms på. De har et lidt større udvalg, og priserne på nogen ting er lavere.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted September 17, 2010 Share Posted September 17, 2010 Har regnet på drummaker.. Det bliver noget dyrere end ST. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ahjdwoor Posted September 17, 2010 Author Share Posted September 17, 2010 Har regnet på drummaker.. Det bliver noget dyrere end ST. Oki.. Så bliver det stdrums.. Hvad er erfaringerne med rackmount? Er det at foretrække? Jeg regner med at sætte en kravlegård op, så jeg kan bevæge tønderne rundt rimelig frit.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted September 17, 2010 Share Posted September 17, 2010 Personligt har jeg prøvet flere forskellige racks.. Min konklusion: 1) Yamaha Hex Rack 2) Pearl Icon rack de er mest fleksible.. Og mest stabile Yamaha er dog meget dyrt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ahjdwoor Posted September 18, 2010 Author Share Posted September 18, 2010 Personligt har jeg prøvet flere forskellige racks.. Min konklusion: 1) Yamaha Hex Rack 2) Pearl Icon rack de er mest fleksible.. Og mest stabile Yamaha er dog meget dyrt. Jeg vil prøve at undgå kompromiser på det sæt jeg bygger. Så det Yamaha ser frækt ud. Nu skal jeg heller ikke bruge det helt store rack til mit setup. Gulv tammerne kommer på ben, så det er primært til 12" og 14".. Måske vælger jeg bare alm. staviver til dette.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted September 18, 2010 Share Posted September 18, 2010 Med Yamaha er det så smart at du bare kan købe en buet stang, 2 clamps til at montere den mellem 2 stativer og så 2 Tom Mount clamps.. Så kan du sætte 2 Toms på og bruge dine egne stativer som "ben" og hex formen gør at Tom minuts sidder fast uden at du skal spænde dem fast som var man supermand.. Og selv hvis de løsner sig så vælter Toms ikke ned! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casper Aggerholm Posted September 18, 2010 Share Posted September 18, 2010 Bliver edermandme spændende at se nolge billeder af de kedler når de kommer:)!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts