Charlotte Dam Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Men jeg leder stadig så siger til når jeg finder noget.. De MÅ jo findes Hvad med ham jeg fandt i Valby, der kunne lave dem til 60 kr.?
ahjdwoor Posted February 6, 2012 Author Posted February 6, 2012 Charlotte: Kan du smide lidt kontakt oplysninger til denne forhandler?
Charlotte Dam Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Selvfølgelig... Gravør Lind, Peter Bangs Vej 45, 2000 Frederiksberg, Tlf: 38 87 81 35, Fax: 38 88 42 43, e-mail: lind@gravoer-lind.dk. Og det var så ikke Valby men Frederiksberg!!
henrikrathje Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 tak... jeg må lige ha fat i ham... har bare for meget om ørerne pt... suk
ahjdwoor Posted February 6, 2012 Author Posted February 6, 2012 Jeg takker.. 60 kr. er jo en helt anden pris.. Gælder det også messing skilte?? De skal jo ikke være store og tykke.. Jeg vil gerne ha mine omkring 1½ mm tykke og 40mm x 60mm
Charlotte Dam Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Jeg takker.. 60 kr. er jo en helt anden pris.. Gælder det også messing skilte?? De skal jo ikke være store og tykke.. Jeg vil gerne ha mine omkring 1½ mm tykke og 40mm x 60mm Det tilbud jeg fik var på messingskilte.
ahjdwoor Posted February 8, 2012 Author Posted February 8, 2012 Hvor meget betyder reiferne på stortrommen??? Jeg tænker træsort og matreriale.. De bliver lige og runde, som alt andet på sættet..
henrikrathje Posted February 8, 2012 Posted February 8, 2012 de betyder lidt... men ikke nær så meget som på toms og snare...dvs. hvis du spiller Jazz med BD stemt helt op, så HAR det en hørbar effekt.. tonen bliver blødere, varmere og lidt dybere.. tror ikke på du kan høre forskel på om det er birk, mahogni eller ahorn dog... ville godt gi en omgang hvis du kan!
ahjdwoor Posted February 8, 2012 Author Posted February 8, 2012 Cool.. Det var mest om jeg kunne bruge reiferne fra donor trommen.. De bliver skiftet på alle andre gryder, og der kommer ny fittings på..
henrikrathje Posted February 8, 2012 Posted February 8, 2012 det burde være fint.. du kan altid købe nye hvis de ikk er optimale..
ahjdwoor Posted February 11, 2012 Author Posted February 11, 2012 Så røg det yderste lag hud af lilletrommen, og vi har gjort et værktøj klar til dette.. (Vi glemte billederne.. Sorry, men huske det næste gang) Nu skal der mahogni på ydersiden, noget hårdtræ på indersiden, og inden det skal de gamle huller lukkes.. Kan det anbefales, at vi fræser et spor ud, så der kan lægges hårdtræ helt op til riefen på slagsiden?? Det er 6-7 mm af den gamle tønde tilbage, men det træ er rimelig blødt..
ahjdwoor Posted February 11, 2012 Author Posted February 11, 2012 Henrik: Kom du til amager i løbet af den nærmeste fremtid?? Evt. tog en premier tromme med under armen?? Jeg ville gerne lave en papirskabelon af apex på reiferne osv.. Er det normalt, at der er lagt en ekstra ring på indersiden af trommen ved reifen?? Og hvilken effekt har denne på lyden?? Mere kontrol, så tønden ikke synger så meget med?? (Og undskyld jeg ikke er inde i alle termerne omkring lyden i trommerne )
henrikrathje Posted February 11, 2012 Posted February 11, 2012 (edited) Henrik: Kom du til amager i løbet af den nærmeste fremtid?? Evt. tog en premier tromme med under armen?? Jeg ville gerne lave en papirskabelon af apex på reiferne osv.. Er det normalt, at der er lagt en ekstra ring på indersiden af trommen ved reifen?? Og hvilken effekt har denne på lyden?? Mere kontrol, så tønden ikke synger så meget med?? (Og undskyld jeg ikke er inde i alle termerne omkring lyden i trommerne ) Det må vi lige se på.. Med amager Ringen er MEGET normal, den skal være der i den årgang! Det hedder en re-inforcement ring, populært kaldet 'rering' Den styrker kedlen, så den til dels holdes rund, og til dels gør kedlen stivere, og giver mere fokus i lyden (så den ikke wobler eller forvrænger). NU til dags så beuges de stadig men her er det sjældet for at holde kedlen rund.. Men de to andre ting er stadig formålet Det hæver også tonen i kedlen en del.. Du kan evt se min tråd om 15" HR.. Den er jeg ved at sætte ringe i.. Edited February 11, 2012 by henrikrathje
ahjdwoor Posted February 11, 2012 Author Posted February 11, 2012 Henrik: Ja, jeg så din tråd om 15". Nice.. Den gamle kommer til at smile af mit nye krav til tønden Bruges det også på tammer og BD? Skal jeg satse på samme trætype mod reifen? Det bliver lidt svært, men har det betydning for lyden, så skal det laves..
henrikrathje Posted February 11, 2012 Posted February 11, 2012 Henrik: Ja, jeg så din tråd om 15". Nice.. Den gamle kommer til at smile af mit nye krav til tønden Bruges det også på tammer og BD? Skal jeg satse på samme trætype mod reifen? Det bliver lidt svært, men har det betydning for lyden, så skal det laves.. Ja det bruges på alle størrelser Jeg bruger det normalt for at kunne bruge en tynd kedel 3,5-4,5mm og så sætter jeg en ring i for at få en alligevel stiv kedel.. Virker godt På den 15" er det fordi vi går efter en meget meget stiv kedel og en høj pitch.. Så vi går styrken og følsomheden fra en metaltromme men med mere varme (trælyd).. Vi får se om det lykkes Forstår ikk helt din sætning med "samme trætype".. Kan du forklare det igen?
ahjdwoor Posted February 12, 2012 Author Posted February 12, 2012 Så må der en ring ind i trommerne.. Det bliver en udfordring, men jeg gider ikke gå på kompromis med dette.. Når jeg bruger en donor tromme, så er det træet for den som rør skindet. Derfor kunne det være en ide, at fræse kanten væk, så jeg kan sætte det "gode" træ helt op til skindet og reifen..
henrikrathje Posted February 12, 2012 Posted February 12, 2012 Tommelfinger regel til at lave rerings: Ta en skive af samme kedel diameter som den tromme den skal i Skær (omkreds - ((2xmål-kedlens tykkelsen) x 3,14)) af ringen.. Skær i 45 grader når du skærer væk.. Husk at regne savens skære bredde med!!.. Den fjerner hurtigt 1-2 mm i skæret alene.. Og det skal være mm nøjagtigt
ahjdwoor Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Så er det sket lidt i projektet.. Lilletrommen her bliver en test tromme, men vi ændre resten af trommerne til stavprincippet, men med samme metode som dette.. Først skal denne SD dog laves færdigt. Der kommer ring i, som det kendes på Premier tønderne. Indvendigt bliver der brugt noget hårdtræ.. Udvendigt er det Mahogni.. Alle andre trommer bliver kun Mahogni.. Tag et kig og kommentar gerne..
henrikrathje Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 jeg skal lige forstå detaljerne.. er jo nysgerrig. det vi ser på billedet er den donor kedel?.. som du udenpå pålimer stave af træ?.. eller? jeg tænker på omkredsen som så bliver større end donor kedlen?.. eller hur? RØV spændende projekt!!
ahjdwoor Posted March 4, 2012 Author Posted March 4, 2012 Nope.. Samme diameter uden på.. Lidt mere indeni på lilletrommen, men jeg vil gerne ha en kontant og ikke så livlig SD.. Vi drejede 3 mm af, og lagde 3mm Mahogni på..
henrikrathje Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Nope.. Samme diameter uden på.. Lidt mere indeni på lilletrommen, men jeg vil gerne ha en kontant og ikke så livlig SD.. Vi drejede 3 mm af, og lagde 3mm Mahogni på.. aha. ok.. cool yeps.. kontant bliver den... lidt hårdere i anslaget, og lidt mindre seiding fnidder.. glæder mig til at følge det!!
Recommended Posts