Hjælp Til Køb Af Første Trommesæt

Michael93

Recommended Posts

Hej Alle!

Jeg har spillet trommer i lidt over 2 år nu, jeg ejer et eltrommesæt og det er det eneste trommesæt jeg har eget. Der har kun været mulighed for at eje et eltrommesæt, der hvor jeg bor. Nu har jeg ENDELIG fået mulighed for at købe et akustisk trommesæt.

Problemet er at jeg nybegynder i det at vælge, det trommesæt, jeg nu har tænkt mig at købe. Så til det skal jeg bruge jer eksperters hjælp. Jeg søger en bestemt lyd, som trommerne skal have. Den lyd hører til det band jeg spiller i, hvor vi spiller indie/folk. Jeg søger en lyd ligesom trommeslagerne fra f.eks. Fleet Foxes, Grizzly Bears og The Rumour Said Fire har. Jeg har lavet lidt research og har fundet ud af at alle trommeslagerene fra de tre ovenstående bands, alle bruger Ludwig Trommesæt. Så jeg havde tænkt at det var noget i den retning jeg skulle erhverve mig i. Jeg har fundet tre trommesæt som er indenfor, det jeg nu har tænkt mig at bruge på trommesættet ca. 13.000. Jeg vil hører jer, om der er nogle af trommesættene i blandt, som er det rigtige valg, eller om jeg er på vildspor. Muligvis kan i komme med nogle andre bud, eller sådan.

Det drejer sig om disse:

Ludwig Centennial Series "Power Drive".

20 X 22 bass drum

14 X 16 floor tom

13 X 14 floor tom

8 X 12 tom

6 X 14 snare drum

Ludwig Classic Maple "Power 4"

18 X 24 bass drum

16 X 16 floor tom

11 X 13 tom

8 X 14 snare drum

Gretsch Renown Maple

8 x 10 tom

9 x 12 tom

14 x 14 floor tom

16 x 20 bass drum

På forhånd tak!

Venlig Hilsen

Michael.

Altså jeg vil først sige:

TILLYKKE!! :-).. fedt at få sit første sæt :-)

for det andet: du må endelig ikke tro at lyden på en plade svarer til det et akustisk sæt leverer. Det er slet ikke sikkert de spiller på de Ludwig som der måske står et sted de bruger. I studiet bruges så mange filtre og sjove teknikker, og ofte mange forskellige trommer, for at skabe en lyd der passer ind.

Når det er sagt så er de 2 Ludwig sæt fede trommer!.. Renown er ikke lige min kop the.. men ok trommer. Ludwig er dog efter min mening mere alsidige og lyder super fedt.

Centennial er mere funky i størrelserne end Power 4 sættet, som er mere traditionelt rocket, på den fede måde.

De størrelser du har listet i renown sættet er ikke særligt rockede.. fine størrelser, men ikke til den fede rock.

Jeg vil også pege på:

• ddrum Dominion Maple "Dorian" Orange Sparkle
    Fede ahorn trommer i den fede Orange Sparkle.. BILLIGE!..7500 for 12,14,16,24 + 14x7 lilletromme!
    Så er der råd til gode bækkener også :-)

• Tama Starclassic Performer B/B ..
    22x20 Bass Drum
    10x6,5 Tom Tom
    12x07 Tom Tom
    14x12 Floor Tom
    16x14 Floor Tom
    13x06 Snare Drum
    Kan du få for ca. 14k.

Der er mange andre, men det bliver hurtigt forvirrende.. så stopper nu :-)

Edited by henrikrathje

Guest jon petersen

Og selvom Henrik for en gangs skyld ikke skriver det, er det alligevel rigtigt at du får meget, meget mere for pengene ved at købe et brugt sæt herinde.

Jon

Og selvom Henrik for en gangs skyld ikke skriver det, er det alligevel rigtigt at du får meget, meget mere for pengene ved at købe et brugt sæt herinde.

Jon

oh yeah!!

sorry.. det var en svipser ;-)

TS er det billigste sted på planeten at købe trommer.. seriøst!

Tak skal du have Henrik.

Det er ikke fordi at jeg har læst det, det er fordi jeg har set alle tre bands live og til alle koncerterne er jeg blevet tryllebundet af den lækre ludwig lyd.

Edited by Michael93

Tak skal du have Henrik.

Det er ikke fordi at jeg har læst det, det er fordi jeg har set alle tre bands live og til alle koncerterne er jeg blevet tryllebundet af den lækre ludwig lyd.

Jeg vil bide spids på, at de overnævnte trommeslagere spiller på gamle Ludwig (60'er, 70'er) og ikke de nye modeller, som du refererer til. De nye lyder også fedt, men den rigtige, klassiske Ludwig-lyd, som du formentlig er blevet forelsket i er først og fremmest repræsenteret i de gamle modeller. Jeg er ikke Ludwig ekspert overhovedet, men her er et par foreslag:

http://www.dba.dk/trommesaet-ludwig-aarg-1971/id-69414823/ MUMS!

http://www.dba.dk/trommesaet-ludwig-vintage-1/id-69533123/

http://www.dba.dk/trommesaet-ludwig-13-16-18/id-69201724/ Ret dyrt, dog. Måske kan han handles ned?

Jeg tror i særdeleshed at modellerne med 22" BD passer til den lyd, du søger.

GOD JAGT! :)

Uha. Det var nogle lækre links.

Jeg tror måske egentlig du har ret i at det er en vintage lyd jeg søger og stortrommen ser jeg helst også er 22, så det kan være jeg skulle forhører mig lidt mere på det brugte marked.

Edited by Michael93

ja jeg har ikk set dem live men de fleste ludwig fans spiller på de gamle 3 lags kedler.. Det der blue sparkle på dba.dk er ikk dyrt synes jeg.. Det er sjældne størrelser og i god stand..

Forresten.. Jeg får muligvis et vintage ludwig til salg snart i 12, 13, 16 og 22.. I champagne sparkle.. Det ryger under 10k.. Men jeg ved ikk 100% om jeg vil sælge det.. Vi får se.. Men ja.. Prøv nogle vintage ludwig .. De er sgu noget særligt!

Hej.

Nu er det ikke så længe siden at jeg købte mit første "rigtige" trommesæt.. Du skal ikke undervurdere hvor mange penge du kommer til at bruge ud over tønderne.. Slet ikke hvis du har samme krav til kvalitet og lyd. Nye skind, Stativer+pedal,snare og bækner: løber hurtigt op i 5000-6000+

Lyden afhænger langt hen af vejen af hvordan trommerne er stemt, dæmpet og selvfølgelig hvilket skind der er på. Kan kun anbefale at du også kigger på kvalitets tønder af nyere dato (uden hype-tillæg). Og at stemme dybt og spille med lukket frontskind. Smid den lille tam på en snarestand -så er æstetikken og karmaen nogenlunde intakt ;)

Jeg vil som andre herfra også anbefale brugtmarkedet, især TS. Personligt sælger jeg altid billigere til en "TSér" end til andre.

Når det er sagt ville jeg også gå efter et DDrum, det er et fedt sæt som kan bruges til det meste og skind har altså virkelig meget at sige for din lyd. Jeg sys der er forskel på om jeg spiller med dråbeformet spids eller rund spids på trommestikkerne.....

Og mht. udgifter, gem lidt penge, jeg bruger ca. 7-10000 om året på stikker, skind og diverse dimser + alt det jeg af en eller anden grund får købt uden jeg har brug for det:argh:

MEN !!! Held og lykke med det, håber at du finder et godt sæt.

-Tromas

hvis du vil have et nyt sæt så er det jo sådan. jeg købte også mit GTESCH NEW CLASSIC som nyt (bare på tilbud) men bækkener vil jeg klart andbefale at købe bækkener brugt folk sætter ikke så tit bækkener til salg på grund af de er slidt men ofte på grund af de er trætte af lyden og vil prøve nyt. men hardwere ville være dymt at købe brugt men det er jo bare min mening

slut her fra

hvis du vil have et nyt sæt så er det jo sådan. jeg købte også mit GTESCH NEW CLASSIC som nyt (bare på tilbud) men bækkener vil jeg klart andbefale at købe bækkener brugt folk sætter ikke så tit bækkener til salg på grund af de er slidt men ofte på grund af de er trætte af lyden og vil prøve nyt. men hardwere ville være dymt at købe brugt men det er jo bare min mening

slut her fra

Tak for alle svarene!

Jeg er blevet fast besluttet på at det SKAL være et Ludwig sæt jeg skal have, enten skal det være et Ludwig Classic Maple "Power 4" eller også bliver det et Vintage, jeg må eje et Ludwig trommesæt! Med hensyn til hardware, så er jeg så heldig at have noget Gibraltar hardware stående. Bækkener mangler jeg, men jeg regner med at købe Meinl Hcs starterpakken, bækkenerne lyder okay syntes jeg. Så det bliver kun ca 1400 kr. Udover trommesættet :)

Altså.. jeg ville altid foretrække lidt billigere trommer til fordel for at have råd til nogle ordentlige bækkener. Du bliver SÅ træt af billigbækkener!

Det vil jeg også mene!

Det er hul i hovedet at bruge kassen på fede trommer og købe så skodbækkener, som man helt sikkert bliver træt af meget hurtigt. Et sæt billigere trommer bliver ved med at være spændende meget længere tid, især som man bliver bedre til stemning osv.

Når det er dit første akustiske sæt, og du kun har spillet i to år, tvivler jeg også på, at du kan hive væsentlig mere vellyd ud af et fancy Ludwig end f.eks. et Pearl Export - det er ikke ment som en nedladende kommentar, men blot en konstatering ud fra mit indtryk af dit erfaringsgrundlag.

Noget andet er også, at man sjældent rammer plet med sit første sæt, og hvis man køber nyt og dyrt, taber man en del på at skifte ud. Så synes jeg, det er en bedre løsning at starte med nogle fede brugte bækkener, som altid kan byttes videre, og et billigere (også brugt) sæt, som man kan eksperimentere og bygge erfaringer på, mens man sparer op til at opgradere.

kan kun være enig med de andre... a bruge 13-14k på trommer og så lege spare Jørgen på nogle snot bækkener.. altså det hænger sgu ikk sammen..

hvis du endelig vil købe billige bækkener, så køb noget der lyder ordentligt.. enten brugt herinde eller de her:

http://www.musik-service.de/zultan-rockbeat-cymbal-set-prx395752148de.aspx

komplet sæt skiver i pro kvalitet, som ikk koster vildt mere end de elendige HCS.. ja undskyld, men det er bækkener du bliver røvtræt af på under 1 år.. nok meget før.

Zultan Rockbeat er fuldt på niveau med Zildjian osv., men koster en del mindre..

Du fortryder de MCS.. sorry.. er bare ærlig.

11000% sikkert jeg også ville bruge penge på kvalibækkener frem for et par kasserede skiver i et startsæt....

Du bliver MØGtræt af den lyd MEGET hurtigt.

Trommer kan du skifte skind på, eksperimentere med stemninger, forskellige typer stikker etc.

Bækkener lyder som de gør med mindre du klistrer dem til med gaffa.

Kvalibækkener og billigere trommer.... et ludwig sæt kan du sgu altid få fingrene i senere.

Men starter du med dårlige bækkener mister du lysten til at spille.

Held og lykke

-Tromas ;)

Okay. Det kan jeg godt se.

Men, jeg insistere nu stadig på at købe mit drømme-sæt, jeg har selvfølgelig tænkt mig at prøve det før køb. Men måske jeg bare skulle vente lidt, så jeg har råd til både et godt trommesæt og gode bækkener? Jeg magter ikke rigtigt at købe et billigt trommesæt, for at skulle vente på det trommesæt som jeg nu egentlig ønsker mig så højt.

Okay. Det kan jeg godt se.

Men, jeg insistere nu stadig på at købe mit drømme-sæt, jeg har selvfølgelig tænkt mig at prøve det før køb. Men måske jeg bare skulle vente lidt, så jeg har råd til både et godt trommesæt og gode bækkener? Jeg magter ikke rigtigt at købe et billigt trommesæt, for at skulle vente på det trommesæt som jeg nu egentlig ønsker mig så højt.

men .. ikke for at forvirre dig.. men er du SIKKER på det ER dit drømmesæt sådan et Ludwig?

Husk at danne din egen mening ud fra hvad du prøver at spille på.. ikke hvad du hører andre spille på ?.. den fejl lavede jeg nemlig i din alder ;-)

så ud og prøv sådan et Ludwig!.. og prøv også et ddrum dominion.. og lidt andet godt inden du fyrer pengene af :-)

nu skal vi ikke besteme for ham hvad han vil hvis det er ludwig han vil have så er det ludwig han skal have (jeg er nu mere til GRETSCH) ;-) men ludwig laver fede trommer jeg brugte flere år på at finde et fedt sæt og du skal jo bare få dig et arbejde så tjerne du hurtigt penge til gode bugte bækkener men du skal jo have nogle start bækkener det er svært at spille uden jeg har en gang spillet men en halv hihat :dialaugh_trans: nå men husk god hardwere jeg så lige du havde gibraltar det er også det jeg bruger

wuhoooooo play the drums

slut her fra

Jeg har endnu ikke prøvet præcis Ludwig Classic Maple "Power 4". Men jeg har prøvet et andet Ludwig sæt (Vintage årgang 1971), i nogle lidt andre størrelser og det lød pragtfuldt! Jeg har også prøvet Gretsch Renown, det syntes jeg også meget godt om. Men jeg kunne bedre lide lyden i tammerne og stortrommen hos Ludwig.