Michael93 Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 Hej Allesammen! Min nyeste opdagelse indenfor perkussion-verdenen er "Crotales". Jeg aner ikke hvad det danske navn for dette "instrument" er, måske kan nogen fortælle mig det? For jer der ikke aner hvad jeg snakker om, så er det sådan nogle her: Crotales og hvad er det så, og hvilken effekt har de? Det er en slags mini bækkener som er stemt tonalt, meget mere ved jeg ikke. Altså, jeg har opdaget dem igennem det band der hedder The Low Anthem (Neil Peart, bruger også dise Crotales i nogle numre). Hvor den kvindelige perkussionist ofte bruger disse mini bækkener sammen med en bue til en cello, violin osv. Det giver en skærende lys tone som passer perfekt ind i den meget melankolske lyd som bandet har. Jeg er vild med det og vil selv eje en! Men, så googler jeg dem og finder ud af at de står til 12.500 kr. (uden stativ) på thomann. Det er satme dyrt! Er der ikke nogle der kan fortælle mig noget om disse Crotales? og kan man virkelig ikke skaffe dem billigere eller findes der måske et alternativ? Venlig Hilsen Michael Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hartmann Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 kunne lige huske jeg havde set noget på paiste.com. link mere ved jeg ikke. Mvh. Jens Link to comment Share on other sites More sharing options...
David Sachsenskjold Posted February 10, 2011 Share Posted February 10, 2011 hej Michael ! i min egenskab som klassisk janitshar har jeg været udsat for at spille på dem en del gange. En af de første komponister, der bruger dem i symfoniorkestret er Debussy: Forspil til en Fauns eftermiddag, stemt i klang f# & c#. Senere finder de anvendelse i det nyere avangarde musik, og anvendes bl.a. af komponister som George Crumb, Pierre Boulez og Jesper Koch. Klangen er lidt ligesom et klokkespil, blot mere ædel med en meget lang og smuk, nærmest magisk efterklang. De fleste gange anslås de med messingkøller, men man kan også komme ud for at skulle stryge dem dem med en bue, hvorved med mere lyrisk, blød klang vil fremkomme. Synes det er fedt, hvis man også er begyndt at anvende dem i rytmisk musik, for de har virkelig en nice klang. Skriv endelig tilbage, hvis du har flere spørgsmål eller kommentarer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Copeland Posted February 11, 2011 Share Posted February 11, 2011 Du kan købe Paiste crotales enkeltvis for Kr. 820 pr. stk, hvis du ikke skal kunne spille hele højskolesangbogen på dem. Zildjian og Sabian sælger dem også enkeltvis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
David Sachsenskjold Posted February 12, 2011 Share Posted February 12, 2011 Kolberg har dem også - de findes tillige i en model med pedal ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rubin Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 prøv i slagtøjscenteret på frederiksberg . mvh Thomas Rubin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Stensgaard Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 Der er lige kommet et nyt instrument som minder om crotales, kig her: http://www.aluphone.com/Products/Concert-Bells-Grand.aspx mvh Kai Link to comment Share on other sites More sharing options...
David Sachsenskjold Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 jeg er enig med Kai i, at det nye spændende instrument alophone minder om det; men vil dog sige, at jeg synes det klinger mere varmt end crotales, som er ret skarpe i det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Stensgaard Posted November 27, 2011 Share Posted November 27, 2011 Ja det er helt rigtigt David, men spillet med en hård kølle lyder Aluphone dog temmelig lyst, men aldrig så skarpt som crotales. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts