Lydkort Til Indspildning

Kopfschutz

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg har behov for lidt hjælp her, så jeg håber nogle af jer kan hjælpe.

Jeg er i gang med at indspille trommer, og til det bruger jeg 8-9 mikrofoner, som er koblet til min mixer, hvor mixeren er koblet til mit Native Instruments Audio Kontrol 1 lydkort. Det fungerer såmænd udmærket, og optagelser lyder fint nok, men. Problemet er, at jeg kun kan optage i ét spor (da der kun er én mikrofon indgang i mit lydkort), hvilket ikke gør det muligt for mig, at redigere særlig meget i det, og derfor bliver lyden ikke helt som jeg kunne tænke mig.

Jeg søgte derfor på nettet omkring indspilning af trommer, og faldt så over en video med en der optog trommerne ved hjælp af Cubase og et lydkort med 16 indgange. Cubase optog dermed 16 spor og man kunne så på den måde redigere fuldstændig i trommerne.

Derfor var jeg inde og kigge lidt på bl.a. aage, og faldt over dette lydkort. Det er faktisk den samme som på videoen (dog nummeret nyere).

Har nogen af jer erfaring med netop dette lydkort, eller findes der evt. en lignende type, til samme pris ca. ? Eller er der nogen der har andre tips om at indspille trommer?

Tak :)

Kan klart anbefale Tascam... Jeg bruger Tascam US-1641, men det nye Tascam US-1800 er for vildt :) Tascam har fungeret super godt for mig, og jeg købte det især for at kunne få alle sporene ud og mixe på mere end blot ét enkelt spor samlet.

Det koster mellem 2-3000kr og det kan klart anbefales!!

- Kasper

Hejsa.

Jeg har behov for lidt hjælp her, så jeg håber nogle af jer kan hjælpe.

Jeg er i gang med at indspille trommer, og til det bruger jeg 8-9 mikrofoner, som er koblet til min mixer, hvor mixeren er koblet til mit Native Instruments Audio Kontrol 1 lydkort. Det fungerer såmænd udmærket, og optagelser lyder fint nok, men. Problemet er, at jeg kun kan optage i ét spor (da der kun er én mikrofon indgang i mit lydkort), hvilket ikke gør det muligt for mig, at redigere særlig meget i det, og derfor bliver lyden ikke helt som jeg kunne tænke mig.

Jeg søgte derfor på nettet omkring indspilning af trommer, og faldt så over en video med en der optog trommerne ved hjælp af Cubase og et lydkort med 16 indgange. Cubase optog dermed 16 spor og man kunne så på den måde redigere fuldstændig i trommerne.

Derfor var jeg inde og kigge lidt på bl.a. aage, og faldt over dette lydkort. Det er faktisk den samme som på videoen (dog nummeret nyere).

Har nogen af jer erfaring med netop dette lydkort, eller findes der evt. en lignende type, til samme pris ca. ? Eller er der nogen der har andre tips om at indspille trommer?

Tak :)

Kan klart anbefale Tascam... Jeg bruger Tascam US-1641, men det nye Tascam US-1800 er for vildt :) Tascam har fungeret super godt for mig, og jeg købte det især for at kunne få alle sporene ud og mixe på mere end blot ét enkelt spor samlet.

Det koster mellem 2-3000kr og det kan klart anbefales!!

- Kasper

Tak for dit hurtige svar.

Det var denne

jeg så, og blev utrolig inspireret til at få sådan en! Foregår det på nogenlunde samme måde som i denne video?

Savner lidt, at kunne redigere i mine lydspor. Derfor er jeg meget interesseret i netop denne, og da jeg så videoen vidste jeg nemlig lige nøjagtig hvordan jeg skulle gå til det. Kunne super godt tænke mig at få en ren lyd, så det ikke lyder som om, at det faktisk er optaget i et rum, og det kan jeg forstå, at man kan gøre med dette lydkort og selvfølgelig med cubase?

Puha, jeg håber jeg får lidt i lønningsposen her til den første :)

Jeg vil måske anbefale at kigge efter efter et lydkort med ADAT. Dvs. at du kan sætte en boks til med 8 mikrofon pre-amps, så du derved får 8 ekstra egentlige indgange, udover de 8 der er i kortet allerede. Så kan du også optage guitar, bas, klaver osv. samtidig, hvis det skulle blive nødvendigt senere hen.

Jeg vil måske anbefale at kigge efter efter et lydkort med ADAT. Dvs. at du kan sætte en boks til med 8 mikrofon pre-amps, så du derved får 8 ekstra egentlige indgange, udover de 8 der er i kortet allerede. Så kan du også optage guitar, bas, klaver osv. samtidig, hvis det skulle blive nødvendigt senere hen.

Det er ikke nødvendigt, da jeg spiller alt musikken selv, så derfor ville det være umuligt at kunne spille det andet samtidig :)

men det er kun 8 med preamp. Så vidt jeg har forstået (ikke så meget) er en indgang ikke så frygteligt meget værd hvis der ikke er en forforstærker i. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Da jeg købte mit var jeg også forbi Tascam, men endte med et M-Audio Fast Track Ultra 8r, som jeg umiddelbart er meget glad for.

• 3 weeks later...

I Tascam-US1641 og det nye 1800 der er der 8 XLR inputs samt 2 Jack-inputs + 4 stereo-jack på bagsiden. Så du kan også sagtens indspille bas og guitar oveni din trommeindspilning. Men det er jo altid en god idé med en ekstra boks. :)