Usb Vs Firewire

Recommended Posts

Jeg kom til at tænke på en ting... Jeg står nu her, og vil gerne købe et lydkort... Jeg skal maks indspille 6 spor. Folk siger firewire er bedre end USB, men alligevel anbefaler folk USB lydkort... Og i den situation bliver jeg meget forvirret... For USB er jo billigere, og hvis det er næsten lige så godt, så hvorfor ikke købe USB? Nogen gode råd? Skal man gå et par tusinde højere op og købe firewire, eller holde sig til sine 2-3000 kr og købe usb? :)

Hilsen Malthe!

Org det lyder lækkert! :)

Tak for svaret! Har gået og tænkt over det et stykke tid!

Jeg har overvejet dette setup for indspiling af mine trommer:

BD - Audix D6

Snare - SM57

OH - Audix F9

Lydkort Tascam US-1800...

Nogen der har noget at indevende? :)

Hvad med EQ og kompressor? er det så nødvendigt? Hvis ja... Hvad bør jeg gå efter? Ikke alt for dyrt, budget på 10.000 med lydkort og mics, så EQ og kompressor kommer i 2. række, så noget at vende?

BD - Audix D6

Snare - SM57

OH - Audix F9

Hvad med EQ og kompressor? er det så nødvendigt? Hvis ja... Hvad bør jeg gå efter? Ikke alt for dyrt, budget på 10.000 med lydkort og mics, så EQ og kompressor kommer i 2. række, så noget at vende?

mht eq og kompressor osv.. så er der virkelig fede plug ins i de fleste programmer som kan gøre det rigtigt godt.. man behøver ikke det helt store outboard gear idag som tidligere.. men har man noget godt outboard gear så kan plug ins kun nå det til sokkeholderne..

Tak for svaret!

Hvilke programmer snakker vi her? Cubase? Protools? Logic pro?

Og hvad er "godt" outboard? kunne du please komme med nogle få eksempler?

godt outboard tænker jeg i den dyre ende.. kan ikk liiige komme med nogle specifikke ting sådan.. men mener faktisk at cubase og pro tools deler nogle af de samme plugins.. om ikk andet minder de meget om hinanden, i hvert fald hva angår eq og kompressor, gate osv..

er det kun trommer du ska indspille?

• 3 weeks later...

Århusdr. - det lyder som et fint setup. Kan ikke se det fra din liste, men gå efter to F9'ere som OH. Én overheadmic er i underkanten :-)

Du behøver ikke nogen compressorer el. eq's til indspilningen, som Kimmo siger. Du kan arbejde med det bagefter i det program du vil indspille med. Cubase, Logic, Protools.

Du kan også få meget ud af at arbejde med at få dit sæt til at lyde godt, skind, stemning etc. og ved at flytte lidt rundt på mikrofonerne, det kan ofte gøre mere end en eq.

Når du så har fået en masse erfaring med det, kan du altid begynde at kigge på hvordan du kan upgrade med bedre micpres, compressorer etc.

Metallica2: Jo USB og firewire handler om hvor meget data der kan flyttes og ikke noget lydmæssigt. Man skal op i nogle ret store indspille setups før der kan være problemer med det og det er ikke tilfældet her.

Mvh

Morten

Anbefaler så meget Tascam!! Jeg har Tascam US-1641 (modellen under 1800'eren, som er en helt ny model). Det er nemt at gå til, og det er kvalitet :)

- Kasper

BD - Audix D6

Snare - SM57

OH - Audix F9

• 1 month later...

Undskyld jeg spørger og jeg ved godt et er lidt OT :/

Men er det ikke bedøvende ligemeget om det er usb eller firewire er det ikke bare noget med hastigheden at gører?

Altså det gør da ikke lyden bedre?

Det har noget at gøre med den måde de to teknologier sender data på. Sagt meget forsimplet: det gør ikke lyden bedre, men firewire sender 'pakkerne' mere stabilt afsted hvilket giver en mere sikker overførsel.