Malthe Bjerregaard Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 Jeg kom til at tænke på en ting... Jeg står nu her, og vil gerne købe et lydkort... Jeg skal maks indspille 6 spor. Folk siger firewire er bedre end USB, men alligevel anbefaler folk USB lydkort... Og i den situation bliver jeg meget forvirret... For USB er jo billigere, og hvis det er næsten lige så godt, så hvorfor ikke købe USB? Nogen gode råd? Skal man gå et par tusinde højere op og købe firewire, eller holde sig til sine 2-3000 kr og købe usb? Hilsen Malthe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
moqtev Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 Hej Malthe - til det du nævner er USB helt fint - brug resten af pengene på bedre mikrofoner i stedet Mvh Morten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malthe Bjerregaard Posted July 9, 2011 Author Share Posted July 9, 2011 Org det lyder lækkert! Tak for svaret! Har gået og tænkt over det et stykke tid! Jeg har overvejet dette setup for indspiling af mine trommer: BD - Audix D6 Snare - SM57 OH - Audix F9 Lydkort Tascam US-1800... Nogen der har noget at indevende? Hvad med EQ og kompressor? er det så nødvendigt? Hvis ja... Hvad bør jeg gå efter? Ikke alt for dyrt, budget på 10.000 med lydkort og mics, så EQ og kompressor kommer i 2. række, så noget at vende? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimmo Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 Org det lyder lækkert! Tak for svaret! Har gået og tænkt over det et stykke tid! Jeg har overvejet dette setup for indspiling af mine trommer: BD - Audix D6 Snare - SM57 OH - Audix F9 Lydkort Tascam US-1800... Nogen der har noget at indevende? Hvad med EQ og kompressor? er det så nødvendigt? Hvis ja... Hvad bør jeg gå efter? Ikke alt for dyrt, budget på 10.000 med lydkort og mics, så EQ og kompressor kommer i 2. række, så noget at vende? mht eq og kompressor osv.. så er der virkelig fede plug ins i de fleste programmer som kan gøre det rigtigt godt.. man behøver ikke det helt store outboard gear idag som tidligere.. men har man noget godt outboard gear så kan plug ins kun nå det til sokkeholderne.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malthe Bjerregaard Posted July 9, 2011 Author Share Posted July 9, 2011 Tak for svaret! Hvilke programmer snakker vi her? Cubase? Protools? Logic pro? Og hvad er "godt" outboard? kunne du please komme med nogle få eksempler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimmo Posted July 9, 2011 Share Posted July 9, 2011 Tak for svaret! Hvilke programmer snakker vi her? Cubase? Protools? Logic pro? Og hvad er "godt" outboard? kunne du please komme med nogle få eksempler? godt outboard tænker jeg i den dyre ende.. kan ikk liiige komme med nogle specifikke ting sådan.. men mener faktisk at cubase og pro tools deler nogle af de samme plugins.. om ikk andet minder de meget om hinanden, i hvert fald hva angår eq og kompressor, gate osv.. er det kun trommer du ska indspille? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malthe Bjerregaard Posted July 9, 2011 Author Share Posted July 9, 2011 Til en start er det kun trommer, ellers kommer syntz, bas og guitar lidt senere... Link to comment Share on other sites More sharing options...
metallica2 Posted July 29, 2011 Share Posted July 29, 2011 Undskyld jeg spørger og jeg ved godt et er lidt OT :/ Men er det ikke bedøvende ligemeget om det er usb eller firewire er det ikke bare noget med hastigheden at gører? Altså det gør da ikke lyden bedre? Link to comment Share on other sites More sharing options...
moqtev Posted July 29, 2011 Share Posted July 29, 2011 Århusdr. - det lyder som et fint setup. Kan ikke se det fra din liste, men gå efter to F9'ere som OH. Én overheadmic er i underkanten Du behøver ikke nogen compressorer el. eq's til indspilningen, som Kimmo siger. Du kan arbejde med det bagefter i det program du vil indspille med. Cubase, Logic, Protools. Du kan også få meget ud af at arbejde med at få dit sæt til at lyde godt, skind, stemning etc. og ved at flytte lidt rundt på mikrofonerne, det kan ofte gøre mere end en eq. Når du så har fået en masse erfaring med det, kan du altid begynde at kigge på hvordan du kan upgrade med bedre micpres, compressorer etc. Metallica2: Jo USB og firewire handler om hvor meget data der kan flyttes og ikke noget lydmæssigt. Man skal op i nogle ret store indspille setups før der kan være problemer med det og det er ikke tilfældet her. Mvh Morten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malthe Bjerregaard Posted July 29, 2011 Author Share Posted July 29, 2011 Lækkert! Tak for svarende! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kasper-Hertz Posted July 29, 2011 Share Posted July 29, 2011 Anbefaler så meget Tascam!! Jeg har Tascam US-1641 (modellen under 1800'eren, som er en helt ny model). Det er nemt at gå til, og det er kvalitet - Kasper Org det lyder lækkert! Tak for svaret! Har gået og tænkt over det et stykke tid! Jeg har overvejet dette setup for indspiling af mine trommer: BD - Audix D6 Snare - SM57 OH - Audix F9 Lydkort Tascam US-1800... Nogen der har noget at indevende? Hvad med EQ og kompressor? er det så nødvendigt? Hvis ja... Hvad bør jeg gå efter? Ikke alt for dyrt, budget på 10.000 med lydkort og mics, så EQ og kompressor kommer i 2. række, så noget at vende? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malthe Bjerregaard Posted July 29, 2011 Author Share Posted July 29, 2011 Org lækkert! Godt med god respons fra modellen! Tak for det Kasper! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malthe Bjerregaard Posted July 29, 2011 Author Share Posted July 29, 2011 kom til at tænke på; skal man købe en vindhætte til de to F9'er? Mvh. Malthe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kasper-Hertz Posted July 29, 2011 Share Posted July 29, 2011 Hvis du bruger det live, er det somme tider en god idé. Jeg synes dog, at vindhætter ofte tager noget af den "fine" og "rene" lyd, hvis man snakker indspilning. Så til indspilningsbrug, "nej" Link to comment Share on other sites More sharing options...
moqtev Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 Ingen vindhætter i studiet med mindre det blæser derinde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malthe Bjerregaard Posted July 30, 2011 Author Share Posted July 30, 2011 Amen, det blæser vildt meget i min kælder Ej... Okay ingen vindhætter! Link to comment Share on other sites More sharing options...
schimmell Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 En ting i har glemt USB VS Firewire er at nogle små USB lydkort ikke kan føde 2 kondensator mikrofoner med strøm nok og der vil så forekomme skratten på den ene mikrofon. Mærkeligt når de er bygget til det, men det sker altså. Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian Klitgaard Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 Undskyld jeg spørger og jeg ved godt et er lidt OT :/ Men er det ikke bedøvende ligemeget om det er usb eller firewire er det ikke bare noget med hastigheden at gører? Altså det gør da ikke lyden bedre? Det har noget at gøre med den måde de to teknologier sender data på. Sagt meget forsimplet: det gør ikke lyden bedre, men firewire sender 'pakkerne' mere stabilt afsted hvilket giver en mere sikker overførsel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malthe Bjerregaard Posted September 22, 2011 Author Share Posted September 22, 2011 Så hvis jeg køber et 8 indgangs lydkort og skal bruge 2-3 til kondensator, så overlever jeg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts