Teknik!?!?!?!?!

Baron Hans
 Share

Recommended Posts

Hej alle trommeslagere!

jeg har haft en kombination af seneskedehindebetændelse og andre overanstrengelser i underarmene,

og er næsten kommet mig over skaden, ved at gå hos en fysioterapeut. Jeg har haft skaden i 4 måneder, og jeg har næsten ikke spillet trommer siden. Jeg er først for en uge siden begyndt at øve og træne teknik op igen. Jeg er begyndt på at fokusere meget på at have den korrekte teknik, fordi jeg er meget sikker på at den forkerte teknik har udløst den skade jeg nu har. Men jeg har bare meget svært ved at udvikle den korrekte teknik. Er der nogle der har haft den samme erfaring, som kan give mig nogle gode råd?

jeg har brugt "a natural evolution" hos dave weckl http://www.youtube.com/watch?v=GUPu9yA_-7Q

Det er at godt råd, at få en underviser. Men hvis du vil satse på en dvd eller ligende, og har 250 kr., så kan jeg varmt anbefale Jojo Mayers dvd "Secret weapons for the modern drummer". Den har virkelig været en revolution for mig, og han behandler alt det grundlæggende til avanceret indenfor håndteknik, og fokuserer netop på at skader, hård hud og vabler er tegn på at man gør noget forkert. Havde selv en del problemer med vabler, men ikke længere.

Håber du kommer godt i gang igen :-)

Jeg vil også anbefale dig at finde en god lærer, der kan guide dig og holde løbende øje med din udvikling.

Og så skriver du at du først for en uge siden begyndte at øve 'korrekt' teknik op, så jeg vil da mene at det er forståeligt at du har svært ved det ;) Der er desværre ikke nogen genvej til 'korrekt' teknik, hvilket da også i sig selv er et løst begreb, og du skal nok regne med en regelmæssig (helst daglig) indsats i en længere periode, hvis du vil udvikle en sund teknik.

Et godt råd er at sætte et spejl op overfor din øveplade, hvilket vil gøre det meget nemmere for dig at iagttage din teknik.

Nu er "korrekt" teknik mange ting.

Men fælles for dem alle er, at du skal starte med en siddeposition på stolen, som giver dig mulighed for at slappe af i kroppen.

En god lærer (eller en dygtig ergoterapeut) kan nok hjælpe dig mere med dette end en DVD eller et spejl kan. Nogen gange er kritik fra en anden bare det mest effektive.

Rigtigt mange trommeslagere har tendens til at spænde i skuldrene, og trække dem "op om ørerne", når de spiller. Dette låser hele deres krop, ikke mindst deres underarme, som kommer på overarbejde især ved hurtigt spil. Derudover medfører det på lang sigt slidgigt i nakken. Jeg ved selvfølgelig ikke, om lige netop dette gælder for dig, men når du nu har haft skader på grund af trommespil, så få ordentlig ude fra kommende kritik af din teknik.

Mvh

Erik

• Upvote 1

Godt indlæg Erik. Det hele starter med en god balance og bevidsthed om hvilke muskler der reelt skal bruges for at frembringe bevægelsen.. Det er en livslang process tror jeg - jeg finder hele tiden lige ét eller andet sted i kroppen hvor jeg kan slappe lidt mere af.

.. og så HUSK at lade stikkerne og stortrommekøllen gøre arbejdet - lad dem komme tilbage af sig selv og lad være at forcere det.

Se de STORE og indprint dig billedet af hvordan stikkerne flyder når de spiller - se noget Gadd fx. Han bibeholder en fuldstændig fantastisk grounding og afslappethed ligemeget hvor højt eller lavt han spiller..

Spejl er et super redskab til at øve - og at få en GOD lærer er også det bedste du kan gøre for dit spil.

.. og læg timerne i det, det er dét værd!

vh Mikas

Nu er "korrekt" teknik mange ting.

Men fælles for dem alle er, at du skal starte med en siddeposition på stolen, som giver dig mulighed for at slappe af i kroppen.

En god lærer (eller en dygtig ergoterapeut) kan nok hjælpe dig mere med dette end en DVD eller et spejl kan. Nogen gange er kritik fra en anden bare det mest effektive.

Rigtigt mange trommeslagere har tendens til at spænde i skuldrene, og trække dem "op om ørerne", når de spiller. Dette låser hele deres krop, ikke mindst deres underarme, som kommer på overarbejde især ved hurtigt spil. Derudover medfører det på lang sigt slidgigt i nakken. Jeg ved selvfølgelig ikke, om lige netop dette gælder for dig, men når du nu har haft skader på grund af trommespil, så få ordentlig ude fra kommende kritik af din teknik.

Mvh

Erik

+1

• 4 weeks later...