woods Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Hej alle Mit band og jeg er i gang med at lave nogle akustiske / afdæmpede versioner af vores rock+pop-sange. Derfor skal jeg have en cajon af god kvalitet, som jeg i princippet kan have resten af mit liv. Jeg er 202cm og har lange ben. Derfor tænker jeg på, om der findes Cajons i ekstra store / høje størrelser. Måske en anelse højere end 50cm...? Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide, om det er godt at have en med pick-up (indbygget mikrofon) eller om lyden også er derefter? Er det smartere at købe en mikrofon til og så mice den op selv? Anyways, her mine krav: Pris: 1000-2000 Skal lyde godt til det meste (især akutiske popsange) Må gerne være lidt mørk i farven, da jeg ikke bryder mig om de lyse ahorn (vi snakker udseende) Jeg tillader mig at smide en ny post, da jeg som sagt har et lidt specielt ønske om, at min cajon skal være ekstra høj (hvis muligt). Håber meget, at I kan være behjælpelige. Morten Link to comment Share on other sites More sharing options...
woods Posted April 27, 2012 Author Share Posted April 27, 2012 Jeg kunne passende lige smide et spørgsmål ind vedr. Schlagwerk. Hvad forstås der ved en "2in1"-model? Og findes der forskellige modeller, som kan noget specielt frem for andre, hvis vi ser bort fra selve lyden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conguero Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Jeg har en Mario Cortés "Kongobass" model, som jeg er ret glad for. Men ellers så er det sådan med alle håndtrommer, at jo bedre bas der er, jo sværere at at spille gode slaps. Men denne her klarer det OK. Med din højde, så kunde det være, at du bare skulle tage og sætte cajon'en på en omvendt ølkasse. Mon ikke du kommer til at sidde meget behageligt på den måde? Jeg forstår dog ikke helt, hvad du ønsker cajon'en skal kunne ud over at lyde godt. Cajon betyder kasse, og de kan det som kasser generelt kan: 1. Bruges til opbevaring. 2. Siddes på. Eller 3. Klinge hult når man slår på dem. Bedste hilsener Peter S. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woods Posted April 27, 2012 Author Share Posted April 27, 2012 Hej Peter Tak for dit svar. Må indrømme, at jeg ikke helt ved hva jeg skal svare til det, da jeg som sagt ikke har noget at skulle have sagt om cajons. Morten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nikolaj Frøsig Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Jeg har sådan en schlagwerk 2 in 1. Jeg ved dog ikke helt hvad det der 2 in 1 går ud på. Jeg synes, at den er super fed til prisen og jeg er rigtig glad for den. Den er fed at spille på akustisk, og den lyder endnu federe med en god mic bag på. Hvis du har tænkt dig, at skulle spille mere en blot et par numre i træk, så er det en god ide, at tænke over siddepositionen. Du kan evt. kigge på nogle af de cajoner, som har en hældning, så skal dine lange arme ikke så langt, og du behøver ikke, at side lige så foroverbøjet som man normalt skal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woods Posted April 28, 2012 Author Share Posted April 28, 2012 Jeg har kigget lidt på thomann og fundet frem til følgende 3 cajons: Deluxe Makassar Deluxe Wenge Dark Oak Efter jeg hørte et par cajons i 4sound kan jeg konkludere, at jeg nok går mest op i, at der er nok bund i den frem for top / crack. Ved hvilken af ovenstående 3 vil jeg få mest bund? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TorbenSkou Posted April 28, 2012 Share Posted April 28, 2012 Jeg kunne passende lige smide et spørgsmål ind vedr. Schlagwerk. Hvad forstås der ved en "2in1"-model? Og findes der forskellige modeller, som kan noget specielt frem for andre, hvis vi ser bort fra selve lyden. stjålet fra Drum City 2in1-teknikken betyder, at der på indersiden af cajonen sidder en seiding. Dette giver percussionisten en fyldig snarelyd selv ved lave lydniveauer. Torben Link to comment Share on other sites More sharing options...
frogspoon Posted April 28, 2012 Share Posted April 28, 2012 Jeg har kigget lidt på thomann og fundet frem til følgende 3 cajons: Deluxe Makassar Deluxe Wenge Dark Oak Efter jeg hørte et par cajons i 4sound kan jeg konkludere, at jeg nok går mest op i, at der er nok bund i den frem for top / crack. Ved hvilken af ovenstående 3 vil jeg få mest bund? MAKASSER???? er det ikke fynsk dialekt for madkasser? sorry Link to comment Share on other sites More sharing options...
p.a.dogs1 Posted April 28, 2012 Share Posted April 28, 2012 Hi Morten, ... Cajons i ekstra store / høje størrelser. Måske en anelse højere end 50cm...? to muligheder: 1. byg dig selv en lille podest (ca. 50cm x 50cm og 4-5cm høj). Så kan du tage enhver cajon i standard størrelse. 2. en Valter BigBox, som har en meget voluminøs bass ton og kan alligevel spilles som en almidelig afroperuansk modell. Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide, om det er godt at have en med pick-up (indbygget mikrofon) eller om lyden også er derefter? Er det smartere at købe en mikrofon til og så mice den op selv? Min endorser Nené Vásquez bruger en Sennheiser e901, som er meget ukompliceret. Der er også noget lignende fra Shure, som nogen cajon spillere favoriserer. Pris: 1000-2000 Hvad er dine kriterier for at du ikke ville betale mere end 1000 og hvad kunne motivere dig at betale den doppelte pris? p.a.dogs1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
p.a.dogs1 Posted April 28, 2012 Share Posted April 28, 2012 f. e. David Kuckhermann spiller en Valter BigBox Link to comment Share on other sites More sharing options...
p.a.dogs1 Posted April 28, 2012 Share Posted April 28, 2012 ... ovenstående 3 vil jeg få mest bund? Aldrig køb en cajon i internet! Der er så mange variancer indenfor samme modelrækkerne. Derfor kan man næsten ikke rådgive angående cajon-lyd. Men som altid gælder: det er spilleren, der lyder - ikke instrumentet. p.a.dogs1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
woods Posted April 29, 2012 Author Share Posted April 29, 2012 Mange tak for dit svar. Jeg vil overveje det med podiet. Jeg var inde i Aage/4Sound for at høre nogle cajoner, men de er lige så talentløse inden for service, som de altid har været. Jeg har lyttet til mange cajons og kigget reviews igennem for at finde noget der virker rigtigt. Men sandheden er nok, at jeg ikke finder ud af, hvad jeg leder efter, før jeg har spillet med Cajon i bandsammenhæng. Jeg tog chancen og købte en Schlagwerk CP-430 (Wenge). Den får jeg forhåbentlig i løbet af næste uge. Så lover jeg at smide et ærligt review herinde for eventuelle andre i min situation. Link to comment Share on other sites More sharing options...
p.a.dogs1 Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Her kan du se sådan et podest: På den måde kunne du også tage en børne-cajon, hvis den lyder godt. p.a.dogs1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
René Eriksen Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Jeg var inde i Aage/4Sound for at høre nogle cajoner, men de er lige så talentløse inden for service, som de altid har været. Hvorfor går du så ikke i Slagtøjcenteret eller Drumstick? Der plejer man da at kunne blive vejledt lidt bedre, efter min erfaring, og de har da en del Cajons stående. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René Eriksen Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Jeg var inde i Aage/4Sound for at høre nogle cajoner, men de er lige så talentløse inden for service, som de altid har været. Hvorfor går du så ikke i Slagtøjcenteret eller Drumstick? Der plejer man da at kunne blive vejledt lidt bedre, efter min erfaring, og de har da en del Cajons stående. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René Eriksen Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Sorry for triple post. Siden gik lidt amok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts