willer Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Hej Hvad smører i jeres lugs med? Mvh Bjørn Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 vaseline... 10kr for en dut i føtex/bilka/matas optimalt er kugleleje fedt... men det ka jeg aldrig få fat i når jeg har travlt, og vaseline fungerer super.. er ikke sikker på det er ringere.. og det holder ret godt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
August Ottsen Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Det er diskuteret før, men jeg spørger igen: hvorfor er det, man ikke bruger WD-40? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fedlarm Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Det er diskuteret før, men jeg spørger igen: hvorfor er det, man ikke bruger WD-40? Hvis jeg husker rigtigt, er det noget med at WD-40 ætser en smule, så skruerne vil tage skade med tiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamselv Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Louie Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Hvad menes der egentlig med at smøre sine lugs? Smører man inde i gevindet eller et andet sted?? Undskyld jeg måske spørger lidt dumt Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonaslind Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Hvad menes der egentlig med at smøre sine lugs? Smører man inde i gevindet eller et andet sted?? Undskyld jeg måske spørger lidt dumt Ja det er inde i gevindet, altså inden du sætter stemmeskruen i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Wd 40 dur fint.. Hvis du vil smøre hver 14 dag.. Længere holdet det ikk Desuden er det tyndtflydende og er noget svineri på trommer da det løber ud ovet det hele.. Og i et gevind skal du gerne ha det så smørelsen bliver siddende. Vaseline! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mads Valther Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Inde i gevindet. WD40 renser - smøre ikke. Kuglelejefedt er optimalt. Er man fra landet går man hen på bondegården og får en spand gratis. Bor man i byen giver man en formue for en symbolsk bøtte og køber vaseline i stedet for. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Louie Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Ja det er inde i gevindet, altså inden du sætter stemmeskruen i. Tak, men hvorfor smører man så ikke bare skruen og skruer den i spændehuset?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlotte Dam Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Det plejer jeg at gøre... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seitan Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Tak, men hvorfor smører man så ikke bare skruen og skruer den i spændehuset?? Det klarer også jobbet lige så fint. Det kan dog være meget rart, at smørelsen bliver nede i spændehuset, i stedet for på hele skruen. Det sviner lidt mindre sådan. Jeg bruger i øvrigt også vaseline. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik frey Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Jeg bruger lithiumbaseret kuglelejefedt. Det samme som jeg bruger til hjulnav og styrfittings, krankleje mv. på mine cykler. Så dyrt er det jo heller ikke, og hvis du kun skal smøre stemmeskruer/lugs, holder en lille bøtte i mange år. En lille smule på den yderste del af skruens gevind, så fordeler det sig selv i gevindet, når du skruer skruen i. Men vaseline er også ganske udmærket. WD-40 er noget bras til smøring, det er beregnet til at løsne fastgroede skruer med. Det sviner, og smører som Henrik skriver alt for lidt og kortvarigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Tak, men hvorfor smører man så ikke bare skruen og skruer den i spændehuset?? gør jeg også med stemmeskruer og vaseline! Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Jeg bruger lithiumbaseret kuglelejefedt. Det samme som jeg bruger til hjulnav og styrfittings, krankleje mv. på mine cykler. Så dyrt er det jo heller ikke, og hvis du kun skal smøre stemmeskruer/lugs, holder en lille bøtte i mange år. En lille smule på den yderste del af skruens gevind, så fordeler det sig selv i gevindet, når du skruer skruen i. Men vaseline er også ganske udmærket. WD-40 er noget bras til smøring, det er beregnet til at løsne fastgroede skruer med. Det sviner, og smører som Henrik skriver alt for lidt og kortvarigt. HVOR køber du den smørelse!!... gerne link måske til noget online noget? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis Hentrich Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Jeg bruger som regel vaseline eller kugleleje fedt fra T Hansen. Det kommer lidt an på hvad der er tættest på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik frey Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 HVOR køber du den smørelse!!... gerne link måske til noget online noget? Cykelhandleren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mads Valther Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Det Erik henviser til er det man kan få hos cykelhandleren hvor en lille bøtte koster omkring 70 kr., og som de fleste landmænd har en stor tønde stående med til smørrelser af deres maskiner... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helge Rasmussen Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Jeg bruger gerne kugleleje fedt fra ABU, til fiskehjul, det kan købes forholdsvis billigt i små tuber hos den lokale fiskeri - butik. Det er syrefrit hverken sviner eller lugter - og som en anden bruger her er inde på så rengører jeg først skruerne i WD-40 (det sorte stads som sidder nederst på skruern).. det tager måske lidt tid, men vi nørder hygger os jo med den slags !! Mv Helge Ps. God weekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik frey Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 (edited) Det Erik henviser til er det man kan få hos cykelhandleren hvor en lille bøtte koster omkring 70 kr., og som de fleste landmænd har en stor tønde stående med til smørrelser af deres maskiner... Jeg tror nu ikke, det er helt det samme. Der er vist ikke mange landmænd, der bruger det fine hvide lithiumbaserede fedt til mejetærskeren. Sidst jeg købte, gav jeg omkring 50 kr. for en bøtte med vel omkring 200 gram. Jo, det er da en slat penge, men det er eddermare også nogle år siden, og jeg reparerer altså også en cykel i ny og næ. Her kan du se. Det er fremragende dyppelse Der står endda uden på dåsen, at det er til trommer. Mvh Erik Edited May 16, 2012 by erik frey Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dixie Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Jeg tror nu ikke, det er helt det samme. Der er vist ikke mange landmænd, der bruger det fine hvide lithiumbaserede fedt til mejetærskeren. Sidst jeg købte, gav jeg omkring 50 kr. for en bøtte med vel omkring 200 gram. Jo, det er da en slat penge, men det er eddermare også nogle år siden, og jeg reparerer altså også en cykel i ny og næ. Her kan du se. Det er fremragende dyppelse Der står endda uden på dåsen, at det er til trommer. Mvh Erik Jeg ville lige overveje brugen af dette produkt, der står på bøtten at det ikke er brugbart under -20 grader og over 150 grader. Det udelukker jo eskimoer og heavy trommeslagere. Hehe sorry for OT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis Hentrich Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 Jeg tror nu ikke, det er helt det samme. Der er vist ikke mange landmænd, der bruger det fine hvide lithiumbaserede fedt til mejetærskeren. Sidst jeg købte, gav jeg omkring 50 kr. for en bøtte med vel omkring 200 gram. Jo, det er da en slat penge, men det er eddermare også nogle år siden, og jeg reparerer altså også en cykel i ny og næ. Her kan du se. Det er fremragende dyppelse Der står endda uden på dåsen, at det er til trommer. Mvh Erik Det er den samme jeg har. Jeg var endda så heldig, at få den i en fin alien grøn farve. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drummer_Boy Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 HVOR køber du den smørelse!!... gerne link måske til noget online noget? Lithium Grease Chain Reaction Cycles har i øvrigt gratis fragt for tiden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rhytme-boysen Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Jeg tror nu ikke, det er helt det samme. Der er vist ikke mange landmænd, der bruger det fine hvide lithiumbaserede fedt til mejetærskeren. Sidst jeg købte, gav jeg omkring 50 kr. for en bøtte med vel omkring 200 gram. Jo, det er da en slat penge, men det er eddermare også nogle år siden, og jeg reparerer altså også en cykel i ny og næ. Her kan du se. Det er fremragende dyppelse Der står endda uden på dåsen, at det er til trommer. Mvh Erik Det bedste og smørre sine gevind og skruer med er en symaskine olie - den kan bruges på alt hardware og trommer der skal smørres - den er billig og den er zyre fri også - og den holder bare. mvh carsten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jon petersen Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Tænk at der er så mange holdninger til noget så enkelt.... Jeg holder på fedt - olie er for tyndt og løber alle mulige steder hen. WD40 duer slet ikke. Jon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts