Simon A Posted February 12, 2013 Posted February 12, 2013 Hej.. Hvordan dæmper i jeres trommer når i er ude og spille små steder? eller til arrangementer hvor det ikke skal være høj volumen?? Både bækkener og trommer..
Guest mumrik Posted February 12, 2013 Posted February 12, 2013 (edited) Bækkener: http://www.4sound.dk...ator-box-1.html Har ikke selv prøvet det, men ud fra beskrivelsen af produktet giver det god mening, og kunne godt forestille mig at det har en relativt god effekt Der er også en video med Gunnar, hvor han viser produktet i aktion Edited February 12, 2013 by mumrik
henrikrathje Posted February 12, 2013 Posted February 12, 2013 (edited) Bækkener: cympads eller gaffa, tynde stikker, tyndere og mindre bækkener Trommer: moon gel, gaffa, tynde stikker, stem dem ned.. Brug dynamik, tyndere og mindre trommer Edited February 12, 2013 by henrikrathje
midph Posted February 12, 2013 Posted February 12, 2013 ..du kan få sådan nogle her til bækkerne i forskellige udgaver..vist også i sæt både til trommerne og bækkener, som mange bruger til "playback" i tv udsendelser,..eller silent tip til stikkerne http://www.thomann.de/dk/hq_percussion_socym_sound_off_daempfer.htm http://www.4sound.dk/shop/trommetilbehoer/tama/tcp-10d.html ..eller på Ringo Star maner,med viskestykker/håndklæder på trommerne..jeg selv spiller enten med wiskers/hotrod/kantslag,når vi spiller til dinner f.eks...og helt løse håndled
UlfN Posted February 12, 2013 Posted February 12, 2013 Hej.. Hvordan dæmper i jeres trommer når i er ude og spille små steder? eller til arrangementer hvor det ikke skal være høj volumen?? Både bækkener og trommer.. Det nemmeste er vel at lade være med at slå så hårdt. Så slipper man for at dæmpe livet ud af sine trommer og bækkener. Og selvfølgelig brug af whiskers og hotrods. 1
erik frey Posted February 12, 2013 Posted February 12, 2013 Jeg dæmper ikke! Bruger mindre trommer, mindre bækkener, tyndere stikker, og slår mindre hårdt. Mvh Erik 1
Gandrum Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Bækkener: cympads eller gaffa, tynde stikker, tyndere og mindre bækkener Trommer: moon gel, gaffa, tynde stikker, stem dem ned.. Brug dynamik, tyndere og mindre trommer Gaffa er noget forbandet lort at fjerne igen - især på bækkener - så det frarådes herfra... /Gandrum
hkon Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Det nemmeste er vel at lade være med at slå så hårdt. Så slipper man for at dæmpe livet ud af sine trommer og bækkener. Og selvfølgelig brug af whiskers og hotrods. You said it man. /H
Bornholmeren Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Det eneste råd er slå let på sit grej, uden nogen form for dempning, så hører du pludselig hvordan dit grej lyder. Men for unge mennesker gælder kun et, og det er at larme så meget som muligt. Når du gennem 15 år har spillet til suppe steg og is, og til hjemme partys, så lærer du det ganske automatisk. God læretid. Hilsen Finn.
Alfa Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Men for unge mennesker gælder kun et, og det er at larme så meget som muligt. Hilsen Finn. Nu synes jeg ikke, at vi skal generalisere mere end højst nødvendigt....
Anders Sørensen Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Men for unge mennesker gælder kun et, og det er at larme så meget som muligt. Jeg synes jeg ser flere og flere lettere pessimistiske, bedrevidende (uvidende) og generaliserende indslag fra dig Finn. 4
UlfN Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Det Finn mener er vel, at unge håbefulde slagere måske skulle træne lidt mere i at kunne bevare dynamikken i spillet ved lav volume, eller hur?
erik frey Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Nu synes jeg ikke, at vi skal generalisere mere end højst nødvendigt.... Nej, jeg er gammel og elsker fortsat at larme. Mvh Erik 1
Anders Sørensen Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Det Finn mener er vel, at unge håbefulde slagere måske skulle træne lidt mere i at kunne bevare dynamikken i spillet ved lav volume, eller hur? Hvis ellers har analyseret Finn godt nok, så mener han det der står.
Bertram Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Hvis det at slå mindre hårdt, og undlade rimshots ikke kan gøre det - så tager jeg blomsterpindene i brug... altså hotrods.. og det plejer sgu at være fint.. men jeg hader det.. mvh
Gabriel Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Jo jo, som regel handler manglende dynamik om, at nogen skal slappe lidt af. Men omvendt er der også noget musik som først lever, når du læner sig ind i sættet. Det handler ikke kun om lydniveau, men også om krop. Det er umuligt at spille et tung groove med fingerspidserne uden at miste feel. VicFirth og Steve Smith har lavet forskellige Tala Wands. De klipper 75% af lydniveauet og har meget bedre rebound end hotrods = klar tone og defineret stiklyd. http://www.thomann.de/dk/vic_firth_steve_smith_tala_wands_11.htm
Kasper Stougaard Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Nu synes jeg ikke, at vi skal generalisere mere end højst nødvendigt.... Finn skal åbenbart.. Altid.. Trættende... 1
<get-a-grip> Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Det er umuligt at spille et tung groove med fingerspidserne uden at miste feel. Det er jeg til dels enig i. Det er MEGET sværere at spille et tungt groove ved lav volume, men ved ikke om jeg måske misforstår hvad du mener ved "tungt" Jeg ser det her som tungt og det er spillet forholdsvist lavt, hvilket Gadd mestrer til perfektion!
Metalblast Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 At sidde og tjatte til tønderne sucks Gi´ mormor høreværn på, og så fyr den af!
erik frey Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 At sidde og tjatte til tønderne sucks Gi´ mormor høreværn på, og så fyr den af! Nej, at "tjatte" til tønderne passer helt perfekt til noget musik nogle steder. Det er et spørgsmål om at spille det, der passer til situationen. Det kaldes professionalisme. Dynamik har ikke nødvendigvis noget med volumen at gøre. Man kan godt spille dynamisk på en stille måde. Du kan sagtens til et eller andet party spille f.eks. "Smoke on the water" bare på en en lilletromme og en hihat med rods. Genkendelsens glæde hos selskabet kompenserer rigeligt for den manglende lydstyrke. Hvis det swinger, er det sgu ligegyldigt om det er højt eller spillet som på pladen. Mormor behøver iøvrigt intet høreværn - hun slukker bare for høreapparatet. Mvh Erik
Simon Klejnstrup Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Det eneste råd er slå let på sit grej, uden nogen form for dempning, så hører du pludselig hvordan dit grej lyder. Men for unge mennesker gælder kun et, og det er at larme så meget som muligt. Når du gennem 15 år har spillet til suppe steg og is, og til hjemme partys, så lærer du det ganske automatisk. God læretid. Hilsen Finn. Hvis du skal bruge 15 år er din metode måske ikke den mest effektive. Ang ungdom og larm: Grow up (get it?) Her er en lidt mere saglig tråd om emnet: http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?showtopic=51646&st=0
Gabriel Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Det er jeg til dels enig i. Det er MEGET sværere at spille et tungt groove ved lav volume, men ved ikke om jeg måske misforstår hvad du mener ved "tungt" Jeg ser det her som tungt og det er spillet forholdsvist lavt, hvilket Gadd mestrer til perfektion! Fedt eksempel, dog vil jeg ikke kalde det for forholdvist lavt. Han smækker pænt til både lilletromme og bækken og det er netop det som sætter Gadd-vilje bag et ordinært groove. Jeg er principielt enig med Frey i at man bare kan rearrangere fra trommesæt til fingerknips og host, men på en oplyst del af kloden findes der vel mere end et svar.
Bornholmeren Posted February 13, 2013 Posted February 13, 2013 Godt SKP at du fandt et sagligt indlæg om emnet, næsten alle er mere eller mindre enig om at det er røve sygt at spille stille med rods eller wiskers. Og hvorfor det? gider ikke, kan ikke, vil ikke, ønsker ikke, passer ikke til vores musik. Men har man taget et job hvor der skal spilles med en lavere styrke end man ellers plejer så SKAL man det, ellers skal man sige nej tak, for det er nu engang dem der betaler for musikken der bestemmer hvor høj musikken skal være. At være en god trommeslager handler ikke kun om at være teknisk dygtig, det handler lige så meget om at kunne tilpasse sig til spillested, andre musikere, jobbets beskaffenhed, og aller vigtigst af alt, dem man spiller for. Og ja jeg mener faktisk det jeg skriver, Ulfn har helt ret i det han skriver, og læs så lige igen hvad han skriver. Anders Sørensen har også fuldstendig ret, jeg skriver det bare på en måde som måske rammer mere direkte. . Nu har jeg været på den skrivende side i medierne gennem mere end 30 år, og kan mine indlæg ikke skabe debat er de ikke gode nok, det der med at træde i andres fodspor gider jeg ikke. At man ikke kan lave et godt groove med wiskers eller rods, hvad er det for noget sluder det er bare øvelse, spørg bare medlem MOLU, ikke for at jeg på nogen måde skal inddrage ham i denne debat uden hans viden. Eller find en musik lærer der underviser i trommespil og lad ham/ hende vise jer hvordan det skal gøres. Nu var det oprindelige udgangspunkt i dette indlæg vel om dæmpning, og der er jo flere svar som er fornuftige, men jer der ikke ønsker at skrue ned for styrken, skal det heller ikke, for man skal ikke lægge bånd på sig selv for at udøve sin musik. Men for dem der gerne vil videre og udøve musikken i flere afskygninger, er det kun den person som benytter trommerne der bestemmer hvilken styrke der skal spilles med, og er noget der SKAL læres. På you tube er der masse af eks, på trommeslagere der sagtens kan spille stille på deres instrument, selv med stikker, uden nogen form for dæmpning, men det har I sikkert set. Hilsen Finn, 1
Guest jon petersen Posted February 14, 2013 Posted February 14, 2013 Bortset fra at jeg ikke på nogen måde synes det er "røvsygt" at spille med rods og whiskers, jeg bruger begge dele fordi jeg kan lide lyden OG fordi det giver mig mulighed for at spille igennem UDEN at spille for højt - vi spiller Rockabilly, blandt andet i op mod 300 bpm, så der kan sagtens være knald på - så synes jeg det er rart at se et afbalanceret indlæg fra dig, Finn. Du kan sagtens fremhæve det, du kan og udbrede det til andre - uden at give dem gok for det du mener at de ikke kan. Og det synes jeg du gør i dit seneste indlæg ovenfor. Venligst Jon
Recommended Posts