Spd-Sx Til Afvikling Af Backing Track?

skumborg

Recommended Posts

•  

Jeg er ved at undersøge muligheden for at bruge en SPD-SX til afvikling af backing track. Dog mere som en backup-løsning, da jeg bruger en computer og et lydkort. Jeg har selv en SPD-S, men jeg ved jo, at der er et par nye funktioner på SPD-SX.
    Kan man trigge 3 lange samples på nøjagtig samme tid, og kan de have hver sit output? Gerne et stereo out + to mono outs. Så vidt jeg ved, kan hver pad assignes til enten master out (to jack l/r), sub out (to jack l/r) eller headphones (stereo), hvilket giver 3 forskellige outputs som med lidt manipulation kan blive til fem.
    Vi kører med backtrack i ét stereospor (og nogle gange fordelt ud på flere spor, men vi kan godt klare os med ét stereospor), click til mig samt et særligt clicktrack til bandet (som "tænder" og "slukker" efter behov og laver indtællings-cues). Vi vil også godt kunne klare os med ét stereo backtrack og ét mono-click (så må resten af bandet bare finde sig i click hele tiden). Men en simpel metronomfunktion med separat udgang er ikke nok - det skal være som sample, så der kan være indtællings-cues samt mere behagelige metronom-lyde (selvom jeg godt ved SPD-SX har forskellige metronom-lyde).
    Er der ellers grænser for, hvor lange samples kan være? Kan det godt være op til 5-6 minutter?
    Men vigtigst af alt: De 2-3 outputs/samples skal kunne trigges på nøjagtig samme tid ved ét anslag, så det er i sync. Og nej, det bliver nok ikke præcist nok ved bare at slå med begge stikker på samme tid. Jeg vil også gerne have svar på, om metronomfunktionen kan sync'es med de forskellige pads (hvilket så bare kræver, at der er fx præcis én tom takt i det rigtige tempo).

Nå, nu har jeg kigget i manualen og vil lige dele lidt info med jer, hvis I går rundt med samme spørgsmål:

Man kan linke to pads sammen, og de kan så have hver deres output. Desuden kan de synkroniseres med metronomen, så man kan have to output plus et metronom-output. En pad kan også have en sub wave, men de har samme output. Det giver derfor ikke så meget mening - de to waves kan lige så godt mixes sammen på forhånd.

Summa summarum: jeg kan bruge det til mit formål! :-)

• 2 months later...
  • 1 month later...