David Sachsenskjold Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Hej folkens ! Er jeg den eneste, som har problemer med at finde trommestikker, som passer ordentligt sammen ? - altså har samme vægt og præcis samme tone, når man anslår dem på f.eks. et gulv. I øjeblikket står jeg med stak Vic Firth 5A Extreme stikker, som ikke rigtig passer sammen - nogen af dem... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trondster Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Men er det vigtigste, at de laver den samme lyd når du slår dem mod gulv og øveplader, eller at de laver den samme lyd når du slår dem mod fx dine bækkener? Har selv et par stikker, der laver forskellige lyde på en øveplade, men det er for mig lige meget, når de lyder præcist ens på mit bækken og lilletromme... Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 (edited) Nej det er normalt Selv køber jeg ofte større mængder hjem og så parrer jeg dem selv.. Plejer at give ca. 10% spild (stikker der ikk kan finde en makker.. Men dem gemmer jeg og i næste batch er der ofte en der matcher ) Jeg markerer så stikken. I enden som er nærmest hånden, med et L,M eller H Light, Medium eller Heavy Så kan jeg se dem når de sidder i bag'en.. Og så har jeg stikker til forskellige numre Edited April 18, 2013 by henrikrathje Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 For at parre dem finder du en massiv tyk træplade (ikke familiens dyre teak bord vel!) Så markerer du en firkant på 3x3 cm med noget malertape i kanten Så vælger du en stik og slår den i centrum af området.. Smid den over i venstre hånd, ta en ny stik i højre og hør om den i lyd og feeling er MEGET tæt på.. Hvis ja så læg dem sammen og væk.. Hvis ikke så læg den i højre til side, og prøv en ny. Efterhånden kan du så sortere dem i lys til mørk lyd, og til sidst i par Som sagt vil der i 10 par typisk være 2-3 stikker der bare ikke vil matche!.. Dem gemmer du til næste gang du køber stikker Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 (edited) Ps: hvis du har en så er det allerbedste en tyk glasplade! Edited April 18, 2013 by henrikrathje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertram Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Noget der virkelig kan ændre lyden markant er fx hvis en flig er slået af tippen. Vær opmærksom på det. Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolaj Fage-Lorenzen Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Det står sgu værre til med dig, Henrik, end jeg troede!!! Meget vildt nørdeniveau!!! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimbas Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 (edited) Tak fordi du skrev det Lego. Jeg turde sq ikke. Denne tråd burde ha en advarselsmærkat med TUNGNØRDERI! Men hyggeligt at i har en holdning til stikkers egenfrekvens Nimbas Edited April 18, 2013 by Nimbas 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jon petersen Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Jeg synes det er meget værre, hvis årerne i træet ikke løber på langs, men enten bølger eller i et vist omfang løber på skrå i forhold til stikkens længderetning. For ikke at tale om skæve stikker.....ubrugelige. Ja, og hoveder der er gået i opløsning. Jeg ved godt, at man kan dyppe dem i lak - men så er jeg trist ved at der i længden sætter sig "dims" på mine bækkener. Jon Link to comment Share on other sites More sharing options...
René Eriksen Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Ps: hvis du har en så er det allerbedste en tyk glasplade! Jo, men så skal det jo helst være glas der er lavet af sand fra den Syd-Iranske by Chäbahär, der giver nogle helt ensartede lydbølger, når man slår på det......................................................................... 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
David Sachsenskjold Posted April 19, 2013 Author Share Posted April 19, 2013 Tak for Jeres mange gode råd ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolaj Fage-Lorenzen Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Ja, den kørte jo slet ikke af sporet Grande TS-style!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Andersen Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Jeg er pisse ligeglad..kan ikke mærke forskel når jeg smadrer igennem :dev: Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Seføli sorteres skæve stikker fra straks! Hvis årerne er skæve kan man ofte mærke det også.. Synes nu ikk det er nørdet.. Stikken er eneste kontakt til jeres trommer.. Tror i ikk det er vigtigt at de er ens og vellavede. Ignoranter, socialdemokrater, hængerøve.. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rekcerwemoh Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jeg synes det er meget værre, hvis årerne i træet ikke løber på langs, men enten bølger eller i et vist omfang løber på skrå i forhold til stikkens længderetning. For ikke at tale om skæve stikker.....ubrugelige. Ja, og hoveder der er gået i opløsning. Jeg ved godt, at man kan dyppe dem i lak - men så er jeg trist ved at der i længden sætter sig "dims" på mine bækkener. Jon Hey Jon. Vil du ikke uddybe det med at dyppe stikkerne i lak? Det lyder interessant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Kristiansen Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Det står sgu værre til med dig, Henrik, end jeg troede!!! Meget vildt nørdeniveau!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uhrenholt Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Det bedste og mest præcise er at slå sig selv i hovedet med dem På nogle af Vic firths står der at de er pitch paired- så de har vel klaret det for en- eller det kan man måske ikke regne med? Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Det bedste og mest præcise er at slå sig selv i hovedet med dem På nogle af Vic firths står der at de er pitch paired- så de har vel klaret det for en- eller det kan man måske ikke regne med? i gamle dage var de paired så godt at de var ok.. i 90-95% af tilfældene.. idag er det nærmere 50%.. = ubrugeligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UlfN Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jeg tager altid en vægt med når jeg skal købe ny forsyning. Så er man sikker på at alle stikker vejer det samme. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mads Valther Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jeg kan med stor sikkerhed sige at jeg indtil videre absolut intet gør at det der står i denne tråd:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jon petersen Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jeg kan med lige så stor sikkerhed sige, at jeg ikke gider betale for skæve stikker - eller stikker med diagonale årer, der knækker på 5 minutter. Så jeg checker i butikken. Parring af stikker forholder jeg mig ikke meget til. Jon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Sørensen Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jeg har aldrig haft problemer med Vic Firth. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrikrathje Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jeg har aldrig haft problemer med Vic Firth. ok.. Ville ønske jeg ku sige det samme. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Sørensen Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 ok.. Ville ønske jeg ku sige det samme. Kan det være at jeg kun køber Peter Erskine Ride Stick eller Keith Carlock stikken og betaler lige dét ekstra? Mine stikker holder også i 5-7 måneder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kasper Stougaard Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Når man nu har vejet og pitch-paired og så videre - hvor længe spiller i så med dem. Jeg mener, hvis den ene bruges mere på hihat end den anden og dermed bliver hurtigere slidt, så kommer den jo til at veje mindre og så virker sættet vel ikke længere, eller? Skal de så bare ud så snart der er synligt slid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts