Pickle Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Hej alle Jeg står og skal sælge mit spisebord, og vil gerne være sikker på hvilken træsort det er, og tænkte at der måske er nogen her der kan identificere det. Overflade (lakeret): Underside (ikke lakeret): På forhånd tak for hjælpen
Bjørn Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Inde på dette forum er det svært at se om vi er snedkere eller trommeslagere Jeg kan dog ikke hjælpe dig med at identificere bordet..
Pickle Posted June 14, 2013 Author Posted June 14, 2013 Inde på dette forum er det svært at se om vi er snedkere eller trommeslagere Jeg kan dog ikke hjælpe dig med at identificere bordet.. Præcis min tanke. Alle de selvbyggere må have været omkring et stykke træ eller fem
Dennis Hentrich Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Umiddelbart synes jeg at indersiden ligner birk. På toppen kunne godt ligne noget teak. Jeg er dog ikke sikker. (Og billederne er lidt små på min telefon, så det kan sagtens være at jeg tager fejl) 1
henrikrathje Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Det er sgi svært sådan på stående fod på mobilos.. Og træ billeder farves meget af lys Synes det ser lidt valnød agtigt ud.. Men det er ikk noget jeg er ret sikker på!
henrikrathje Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Hnm.. Nok nærmere kirsebær?.. Nu jeg lige kigger igen Er det ægte?.. Altså er det bare lak eller er der bejdse involveret? 1
Gabriel Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Jep, svært at sige med sikkerhed da farverne kan snyde. Enig med Henrik, top ligner kirsebær og bund ligner valnød, men det giver ikke mening at lægge en kirsebær-finer på en valnødde bund. Kan du ta' nogle dagslysfoto uden genskær? 1
Dennis Hentrich Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Jeg tror bestemt ikke, at det er valnød i bund. Jeg synes stadig det ligner birk. Dog er jeg enig i, at toppen godt kunne ligne kirsebær, 1
Pickle Posted June 15, 2013 Author Posted June 15, 2013 (edited) Tak for hjælpen indtil nu. Det er en massiv bordplade, så top og bund er samme materiale. Dog er toppen behandlet. Jeg tror kun det er lakeret, men muligvis også olieret. Jeg prøver at tage nogle bedre billeder hurtigst muligt. Edited June 15, 2013 by Pickle
Nicolaj Fage-Lorenzen Posted June 15, 2013 Posted June 15, 2013 Letteste måde at identificere træ på er røggastesten! Du tager en gasbrænder og finder et velegnet område af emnet og behandler i ca. 20-25 minutter ved fuldt bål, som vi siger! Du lugter til røgen undervejs i processen! Får du kirsebærnoter og sommer i næsen, er det nok cherry wood. Får du efterår og smattede blade i næsen kunne valnød være en mulighed. Er det kun lim, IKEA og børnearbejde det lugter af, er vi ude i noget spånplade med finér! Held og lykke med det! (Ironi kan forekomme!) 1
Dennis Hentrich Posted June 15, 2013 Posted June 15, 2013 Tak for hjælpen indtil nu. Det er en massiv bordplade, så top og bund er samme materiale. Dog er toppen behandlet. Jeg tror kun det er lakeret, men muligvis også olieret. Jeg prøver at tage nogle bedre billeder hurtigst muligt. Prøv evt. at tage et billede af bordet i sin helhed.
Gabriel Posted June 15, 2013 Posted June 15, 2013 Hvis det er massivt, så er det med 90 % sikkerhed kirsebær. Og er det købt af din kone i halvfemserne, så får du 8 % mere på sandsynligheden fra mig ;P Det er stensikkert ikke birk. Birk er ikke rødligt og har heller ikke de store nuanceforskelle mellem splint- og kerneved som ses på den ubehandlede bund. 1
Pickle Posted June 15, 2013 Author Posted June 15, 2013 Tusind tak for alle de hurtige svar. Efter at have kigget på billeder af kirsebærtræ er jeg 97% sikker på at det er rigtigt. @ Gabriel: Det er et vi har fået for et års tid siden, men det er formentlig fra halvfemserne... tidligere ejet af en kvinde, så det var godt ramt Endnu engang tak for hjælpen, og hvis nogen står og mangler et stort spisebord kan I lige smide en PM God weekend
Recommended Posts