Casper Juhl Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Spiller en del Brassband musik, og når man står ved lilletrommen og skal spille (p)pp syntes jeg det er mega træls at man ikke kan få den rigtige lyd ud af den når man hvivler helt ude i kanten af trommen. Har Remo Amb. som slag på alle lilletrommerne. Tænkte på om der var et fedt lilletrommeskind som var ekstra tyndt som reagerede bedere end amb.? eller hvad man ellers kan gøre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TCDK Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Jeg plejede at spille med et Clear Pinstribe (kan faktisk bruges til noget) Smid evt. et stykke filt/gaze under skindet (hele vejen over) Stem skindet godt op, dæmp seidingen med et eller andet! På den måde fik jeg/vi den lyd vi gik efter! Et andet alternativ er en March tromme fra fx. Premiere med seiding på både slagskind og seidingskind! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Du kunne jo evt. også prøve at eksperimentere med at bruge et resonans-skind som slagsskind. Det vil jo givet nok kunne holde, når du nu ikke skal slå så hårdt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agnar Posted December 19, 2005 Share Posted December 19, 2005 Spiller en del Brassband musik, og når man står ved lilletrommen og skal spille (p)pp syntes jeg det er mega træls at man ikke kan få den rigtige lyd ud af den når man hvivler helt ude i kanten af trommen. Har Remo Amb. som slag på alle lilletrommerne.Tænkte på om der var et fedt lilletrommeskind som var ekstra tyndt som reagerede bedere end amb.? eller hvad man ellers kan gøre. Et skind, som er tyndere end amb. kunne være renesaince. Jeg kan bare ikke stave til det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Bjerre Duus Stølsvig Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Du kunne jo evt. også prøve at eksperimentere med at bruge et resonans-skind som slagsskind. Det vil jo givet nok kunne holde, når du nu ikke skal slå så hårdt. Tror jeg ville virke, uden at vide det Thomas Link to comment Share on other sites More sharing options...
trommelumsen Posted January 4, 2006 Share Posted January 4, 2006 Lær at stemme din lilletromme så du får den følse og lyd ud af trommen som du gerne vil havde i hvilken som helst tidspunkt!=o) Før du kan starte med at stemme din tromme må du først lære at forstå logikken ved en lilletromme!=o) Lilletrommen er en cylinder hvorpå der er fastspændt skind på bund og top: når stikken rammer trommeskindet produceres der lyd(tone). karateren af lyden/tonen af trommen kommer an på flere forskelige faktorer: hvilken stand trommen er i,hvordan skindene og snaren er justeret,hvilken stikker eller køller der bliver slået med og hvor kraftigt slaget på trommen er. trommen skal skal spilles på sådan at tonen kommer ud af trommen og der ikke bliver spillet ind i trommen!=o) slaget på trommen selv hvis du spiller (ppp) skal slaget være sprødt og fint. her nogle måder du kan stemme din tromme på: 1) *hvis du stemmer bunskindet dybere end top skindet,får du en dyb og våd lyd og tone ud af trommen og lader top skindet være stramt. 2) *hvis du vil havde en mere sprød lyd ud af trommen så stem bunskindet strammere end top skindet. 3) *hvis du vil havde din tromme til havde en mere ringene tone så stem bund og top skind relativt ens. håber dette har givet dig en lille forståelse af lilletrommen og kan hjælpe dig videre!=o) Mvh.Jens Nielsen. www.jensnielsen.tk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest henriklarsen Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Jeg går ud fra du gerne vil have din tromme til at lyde så meget af klassisk lilletromme som muligt. Den dyre løsning hedder et kalveskind, som er det vi efterhånden mest bruger på kons og i orkestrene. Et godt alternativ er Remo Renaissance, hvor jeg ligeså tit bruger Diplomat (det tyndeste), som Ambassador (det mellemste). Stem trommen forholdsvis højt op med en lille sekund (altså en halv tone) mellem top og bundskind. Seidingen er også meget afgørende: Stem den for løst (så den rasler) og stram den så gradvist mens du spiller på midten af trommen indtil den lige når dertil hvor den ikke syder efter slaget. Så vil det forhåbentlig lyde bedre i pp. Går det skidt skal du måske have købt en frisk seiding og måske endda et nyt snareskind... Hvis dine stikker er slidte på hovedet kan det have meget stor betydning for pp-klangen. Endelig er der selvfølgelig hvirvelteknikken, hvor der er mange særlige tricks i pp. Spørg din lærer eller kom evt til lørdagsskole på Det Jyske Musikkonservatorium, hvor vi kan arbejde lidt med det. www.musik-kons.dk Venlige hilsner Henrik Larsen, lærer DJM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thrane Posted December 9, 2006 Share Posted December 9, 2006 Lær at stemme din lilletromme så du får den følse og lyd ud af trommen som du gerne vil havde i hvilken som helst tidspunkt!=o) Før du kan starte med at stemme din tromme må du først lære at forstå logikken ved en lilletromme!=o) Lilletrommen er en cylinder hvorpå der er fastspændt skind på bund og top: når stikken rammer trommeskindet produceres der lyd(tone). karateren af lyden/tonen af trommen kommer an på flere forskelige faktorer: hvilken stand trommen er i,hvordan skindene og snaren er justeret,hvilken stikker eller køller der bliver slået med og hvor kraftigt slaget på trommen er. trommen skal skal spilles på sådan at tonen kommer ud af trommen og der ikke bliver spillet ind i trommen!=o) slaget på trommen selv hvis du spiller (ppp) skal slaget være sprødt og fint. her nogle måder du kan stemme din tromme på: 1) *hvis du stemmer bunskindet dybere end top skindet,får du en dyb og våd lyd og tone ud af trommen og lader top skindet være stramt. 2) *hvis du vil havde en mere sprød lyd ud af trommen så stem bunskindet strammere end top skindet. 3) *hvis du vil havde din tromme til havde en mere ringene tone så stem bund og top skind relativt ens. håber dette har givet dig en lille forståelse af lilletrommen og kan hjælpe dig videre!=o) Mvh.Jens Nielsen. www.jensnielsen.tk tror jeg sgu enlig godt han er klar over hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
basse36 Posted December 27, 2006 Share Posted December 27, 2006 prøv med et Remo Diplomat skind. Det bruger vi på koncerttrommen i det orkester jeg spiller i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts