Fandt Guld... Måske!?


Bertram

Recommended Posts

Hej drenge!

 

Fandt dette sæt:

Tama Swingstar; 22,12,13,16 - Coated i hvid/cremehvid folie. Se billeder.

 

Fandt også en Sonor 10" tom, info i billeder...

 

Hvornår er trommerne fra henholdsvis? Er det noget der er værd at gøre i stand? Med det mener jeg: Fjerne coating, oliere, pudse crom osv.

 

https://www.dropbox....23hb/sQ5XwL8kxG

 

Mvh! og tak.

 

EDIT: Der mangler 3 lugs + claws på stortromme... :-( øv.. nogen der ligger inde med nogle, eller ved hvor de kan skaffes?

Redigeret af Bertram
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Guld er det ikke - men et rimeligt godt og solidt trommesæt i middelkvalitet. Swingstar er Luan, ligesom de lidt dyrere Imperialstar, der havde samme hardware som de endnu dyrere Superstars.

 

At tomholderen på stortrommen er helt blankpoleret daterer sættet i den tidlige ende af Swingstar-seriens lange levetid - formentlig et sted mellem 1978 og et par og firs.

 

En god måde at løse problemet med de manglende Lugs og Claws - om ikke andet til du finder de rigtige - er at bytte lidt rundt og sætte erstatninger på nedenunder, hvor det ikke ses. Du kan med fordel sætte stemmeskruer i passende længde på dernede - de sidder ikke i vejen for hverken pedal eller gulv.

 

Det er ikke tilfældigt at der mangler 3 lugs - Tama brugte i mange år en legering af kinesersnot, svalereder og bønnemasse til netop deres lugs - så lad dem, du ikke SKAL flytte på sidde. Og vær varsom når du sætter dem på igen - sørg for at de sidder rigtigt før du strammer skruerne, og pas på med at overspænde skruerne.

 

Om det er værd at pille coatingen af og oliere er en smagssag - det er ikke verdens pæneste træsort, og de blev lavet for at blive coatet. Der kan være grimme lapninger og spartlinger under coatingen.

 

Ellers - skil sættet ad og gør det rent, polér coatingen med for eksempel med Plexus eller lignende. Så har du er sæt i datidens ånd - og selv er jeg ret vild med hvide sæt, især synes jeg de gør sig hammergodt på en scene med lys.....

 

Sæt nye skind på - og du vil blive overrasket over hvor godt de lyder. Jeg vil anbefale coatede Ambassador i bunden - og på toppen de samme eller, hvis du vil have en lidt dybere, kortere lyd, Coatede Emperors. På stortrommen er et Coated PS3 på slagsiden og et Coated Ambassador med en filtstrimmel, et Fiberskyn eller - hvis du vil have en dødere, fastere stortromme - endnu et Coated PS3 på forsiden fint.

 

 

Sonoren er der sikkert andre, der kan sige mere om. En eftertragtet størrelse, vil jeg mene - og har muligvis samme salgsværdi som hele Tamaet....

 

 

Jon

Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

Tror jeg beholder tamaet selv. Skal nemlig bruge et sæt til at øve på, sammen med band, og vil gerne have mit eget sæt hjemme hos mig selv. Skulle faktisk til at have købt et sæt bare fordi jeg skulle bruge et ekstra, og transport var umuligt, så det her er både billigere, og bedre end noget jeg lige kunne have gået ud og købt, det er jeg sikker på.

 

Jeg er allerede gået i gang med at pille coatingen af, og den vide var blot en meget uproffesionel påsat tynd folie! nedenunder gemte der sig en lyseblå skindende meget tyk folie!

 

Den hvide folie var rigtigt grim, med malingpletter på og ridser og "rynker", så valgte simpelthen at den skulle af uanset hvad.. Folien nedenunder var revnet og sprækket, muligvis derfor vedkommende før mig satte hvid på.

- Med varmepistol og tålmodighed fik jeg også den coating af, og synes nu egentlig kedlerne er ganske flotte! I hvertfald den ene jeg lige har prøvet at skille ad.

 

Mht til lugs, så har jeg taget dem allesammen af meget forsigtigt, og der skete intet, men de virker faktisk solide nok?

- Tænkte også på at finde 3 lugs til at sætte på "bunden" af trommen, har du nogle forslag til hvilke der kan passe? Har været ude og lede efter de originale og de er sgu ikke lette at snuse frem...

 

Er der andre der kan bidrage med noget omkring Sonor-trommen?

 

En helt anden ting er, at jeg læste noget om badget.. Hvis det var T-formet, og ikke var "skævt" skulle det være før 1981, men læste også at sættene på den tid havde noget ?zola? indvendigt i kedlerne.. Tja.. der er fandme så meget blandet viden synes jeg, nogen der er helt sikre i deres?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er en Sonor Phonic tam. God gammel tysk kvalitet. Oak finish ser man ikke så ofte. Jeg vil tro den kan indbringe 1000-1500 kr, hvis du finder den rette køber.

 

Har heller ikke set dem før!

- Den er fandme også ret tyk, men med få plies, synes jeg. Cirka 9mm eller sådan noget. Den vejer fandme mere end Tama stortrommen... det er i hvert fald ikke langt fra.

 

Vil prøve at sætte den til salg herinde og se hvad der sker. Pudser lige kromet en gang.

 

PS: er stadig meget nysgerrig mht. til lugs tidligere nævnt!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Det er ikke når du tager lugs af, de går i stykker - det er når du sætter dem på, og det er gevind-tappene, der knækker af, ligesom Casper lige har været ude for på hans Superstar-lilletromme.

 

Skodmetal!

 

Du må skrive til ST-Gerd og høre hvad det er, han har. Det han skriver på hjemmesiden giver ikke et helt klart svar, synes jeg.

 

Men du skal have til stortromme - der er en højdeforskel, der gør at du ikke kan bruge tom-lugs selvom de har 60 mm hulafstand.

 

Swingstar var ikke Zola-coatede - det var Royalstar, som havde samme lugs. I hvertfald i 1977.....og jeg tror som nævnt at dit sæt er rimelig gammelt.

 

 

Held og lykke med arbejdet! Det går fint eventuelt at bejdse og siden oliere eller lakere, hvis træet er pænt - ellers kan du jo altid coate det igen.

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Smider et billede op af de strippede kedler her snart! Men mht til de lugs, har jeg svært ved at finde andre lugs med en afstand på 60mm? Kan man evt bruge 57,5mm uden problemer?

 

Det er næsten umuligt... virkelig.. det er satme irriterende.. Kan ikke engang finde nogle med 57,5, og ved ikke om det kan gå an.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har endelig fundet nogle erstatningslugs!

 

http://www.tamadrum.co.jp/world/parts/drum/page/lug_swingstar.html

 

Findes på thomann! Hold kæft det er dejligt, de er dog ikke de rigtige vintage, men passer gudskelov. Så kan jeg endelig komme igang med at samle sættet!

 

Det løber dog lidt op i pris for at få sættet til at spille. Men når man gør et arbejde ud af noget skal det sgu også gøres ordentligt første gang! Bestiller delene her i morgen efter jeg har fået al coating af alle trommer. Tak for råd osv.

 

Hvad gør Coatede bundskind egentlig for lyden? Modsat clear.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Du kan jo stadig sætte dem nedenunder - så ses det ikke.

 

Coatede skind lyder lidt blødere, synes jeg. Clear lidt hårdere/klarere.

 

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu