Tilspilning

Uhrenholt
 Share

Recommended Posts

Hey, for lidt tid siden købte jeg en fabriksny hihat, en Sabian, og ville lige spørge om de underlige overtoner den har forsvinder over tid når den spilles til? Og i givet fald hvor længe kan man forvente der går?

Vh Uhrenholt

Afhængigt af hvor udtalte de overtoner er, vil de nok reduceres i takt med at bækkenet opbygger patina.

Dette vil igen afhænge af hvor meget du spiller på den, og om dine fingre er af typen der efterlader megen syre på bækkenerne (det er der ret stor forskel på). Hvorvidt bækkenerne bliver udsat for vind og vejr, eller om den altid står trykt og rart i et øvelokale kan også spille ind.

Hvis jeg var dig ville jeg dog eksperimentere med en dæmper-gel. Jeg har selv haft held med at fjerne en irriterende overtone fra en af Zildjians Gen-16 hihatte med en sådan. Placér den på klokken af bundbækkenet - inden i hihatten - først. Hvis ikke det hjælper, så prøv top bækkenet.

Det kommer nok også lidt an på, hvad du mener med underlige overtoner. :-) Nogle bækkener er jo mere komplekse i lyden end andre. Men prøv dig endelig lidt frem med gel eller gaffa (gaffa kan dog efterlade tape-rester, så vær lidt varsom).

Det er lidt svært at forklare præcis hvordan det lyder, det er muligt det bare skal lyde sådan...

Har bækkener en eller flere toner man kan identificere? Eller er det dybest set bare en gang larm? Jeg har aldrig spillet andre instrumenter end trommer, så jeg kan ikke rigtig stille spørgsmålet på en intelligent måde!

Hvis det bare er tilfældige overtoner som skurrer og skær, så ja .. giv den et stykke tid, så bliver de mildere grundet patina.

Hvis det er klar 'hylende' overtone .. så tja ... Jeg har i lang tid spillet på en Sabian Groove Hat, som har sådan en, og den forsvinder aldrig .. men herregud, det er en suveræn hat, og når musikken spiller, så er det fuldstændigt ligemeget.

Guest jon petersen

Jeg har også haft en hat, der havde en meget irriterende ringe/hyletone.

Sjovt nok en Sabian, selvom jeg nu tror at det er tilfældigt....

Jeg opgav, og solgte den.

Jon

Jeg tror ikke et sekund på, at et bækken bliver "spillet til". Gamle bækkener, der lyder godt, lød sgu også godt, da de var nye. Nye bækkener, der lyder dårligt, vil også lyde dårligt om 10 år. Sjovt nok tales der altid om, at bækkener (og hvad man nu ellers "spiller til" - forstærkerrør, højttalere, pick-uper osv.) kommer til at lyde bedre med tiden. der må da for f..... også være nogle, der kommer til at lyde ringere! Det eneste, der spilles til, er dine ører - de vænner sig til lyden med tiden. Der sker en proces i din hjerne, ikke i bækkenet.

Bækkener får patina af bl.a. snavs, som sammen med fugt reagerer med metallets overflade. Et godt lag af dette dæmper bækkenets top en anelse. Dog intet i sammenligning med en stribe gaffa eller en klat gel.

Hvis du skal bruge meget gel eller gaffa, har du for mig at se købt det forkerte bækken. At vente på at bækkenet får så meget patina, at det gør en forskel, er ikke tiden værd - det tager mange år.

Mvh

Erik

En irriterende hyletone vil aldrig forsvinde - uanset hvor meget du spiller på det, og hvor meget patina det får med tiden! ..

Patinaen gør dog vidundere ifht den lidt skarpe lyd nye bækkener kan have. Ingen af mine bækkener er blevet dårligere med alderen, tværtimod!! Og jeg tror også på, at bækkener bliver spillet til - lige så vel som at man lærer at kende og at spille på bækkenet, jo længere man har det.